Lihavuus ja raskaustoive (eli ketju BMI >35)

@Onda mulla on ollut käsitys, että kaikkialla raja on 35? Lääkäri vielä erikseen painotti mulle, että mitään hoitoja en tule saamaan, jos BMI on yli sen.

Vuonna 2022 käypähoitosuositus oli, että alle 35 "pääsee suoraan", 35-40 pääsee jos paino on ollut pitkään vakaa tai se on selvästi laskenut. Tänä vuonna sain EKHVA'n alueen neuvolasta tällaisen vastauksen, kun kysyin hoitoon pääsemisestä julkisella:
"Julkisessa terveydenhuollossa on kuitenkin tietyt kriteerit lapsettomuushoidoille mm. 2 yhteistä lasta, naisen ikä yli 40 vuotta, miehen ikä yli 60 vuotta, BMI >40 on ehdoton este hoidoille, BMI 35-40 -ei hoitoja ennen kuin paino on merkittävästi laskenut, tavoite BMI <35, miehen BMI>38, nikotiinituotteiden tai päihteiden käyttö."

Toi on kirjoitettu mun mielestä vähän hassusti, kun siinä on siis kerrottu, että mikä rajaa pois - yleensä kun kriteerit on tottunut näkemään, että mitkä tulee täyttyä. Mut siis 0 tai 1 yhteistä lasta, iät alle 40v/60v, naisen BMI </= 40, miehen <38, päihteettömyys ja nikotiinittomuus.

Eli sinänsä vaikuttaisi olevan yhä sama.

Multa siis viime kierroksella neuvolalääkäri painon takia blokkasi hoidon julkisella vaikka BMI oli 39 ja olin pudottanut 10 kiloa painoa.

Mulle soitti just tilkan lääkäri, että kun pai o on noussut (vaikka bmi on nyt alle 35) niin pohdittavaksi tulee minipillerit ja laihdutuslääke (käytännössä ozempic tai rybelsus) ennen ivf alkua. Noh. Kesäkuussa suunnittelu ja siihen nyt kunnon kuntokuuria. Tokan inssin jälkeen letrot nosti makeanhimon ja se jäänyt taas päälle.

Mulle soitti just tilkan lääkäri, että kun pai o on noussut (vaikka bmi on nyt alle 35) niin pohdittavaksi tulee minipillerit ja laihdutuslääke (käytännössä ozempic tai rybelsus) ennen ivf alkua. Noh. Kesäkuussa suunnittelu ja siihen nyt kunnon kuntokuuria. Tokan inssin jälkeen letrot nosti makeanhimon ja se jäänyt taas päälle.
Mielenkiinnosta kysyn; miksi minipillerit? Tarkoitan siis, että tälleen hoitoihin kelpaamattomana tuntuu hassulta, että raskautta yrittävälle kirjoitetaan ehkäisy, niin kiinnostaa se syy taustalla 😅

Mielenkiinnosta kysyn; miksi minipillerit? Tarkoitan siis, että tälleen hoitoihin kelpaamattomana tuntuu hassulta, että raskautta yrittävälle kirjoitetaan ehkäisy, niin kiinnostaa se syy taustalla 😅
Laihdutuslääkkeen kanssa ei saa tulla raskaaksi niin oletan että siksi😐

Tosi hassua kyllä kun kuulostaa että joka paikassa on vähän eri kriteerit. Mulle kans sanottiin yksityisellä että yhtään mitään hoitoja en saa ennen kuin bmi on alle 35😄

Laihdutuslääkkeen kanssa ei saa tulla raskaaksi niin oletan että siksi😐

Tosi hassua kyllä kun kuulostaa että joka paikassa on vähän eri kriteerit. Mulle kans sanottiin yksityisellä että yhtään mitään hoitoja en saa ennen kuin bmi on alle 35😄
Mulla BMI on yli 38 ja yksityisellä sanottiin ettei tarvitse laihduttaa, koska olen aiemmin samanpainoisena raskautunut luomusti.

Mulla oli tänään nyt ensikäynti lapsettomuushoitojen seuraavan kierroksen osalta. Tällä hetkellä BMI on 40,01. Sain reseptin lääkkeille jo nyt, mutta samalla kertoi, että olisi hyvä yrittää pudottaa muutama kilo. Jos hänen asettamaansa "tavoitepainoon" pääsisi, olisi BMI silloin 37,62. Eli yhä selvästi yli tuon 35.

Mulla oli tänään nyt ensikäynti lapsettomuushoitojen seuraavan kierroksen osalta. Tällä hetkellä BMI on 40,01. Sain reseptin lääkkeille jo nyt, mutta samalla kertoi, että olisi hyvä yrittää pudottaa muutama kilo. Jos hänen asettamaansa "tavoitepainoon" pääsisi, olisi BMI silloin 37,62. Eli yhä selvästi yli tuon 35.
Mulle ei suostuta laittamaan edes lähetettä sinne, vaikka oon pudottanut 13 kiloa syksystä.

Takaisin