@Onda mulla on ollut käsitys, että kaikkialla raja on 35? Lääkäri vielä erikseen painotti mulle, että mitään hoitoja en tule saamaan, jos BMI on yli sen.
Vuonna 2022 käypähoitosuositus oli, että alle 35 "pääsee suoraan", 35-40 pääsee jos paino on ollut pitkään vakaa tai se on selvästi laskenut. Tänä vuonna sain EKHVA'n alueen neuvolasta tällaisen vastauksen, kun kysyin hoitoon pääsemisestä julkisella:
"Julkisessa terveydenhuollossa on kuitenkin tietyt kriteerit lapsettomuushoidoille mm. 2 yhteistä lasta, naisen ikä yli 40 vuotta, miehen ikä yli 60 vuotta, BMI >40 on ehdoton este hoidoille, BMI 35-40 -ei hoitoja ennen kuin paino on merkittävästi laskenut, tavoite BMI <35, miehen BMI>38, nikotiinituotteiden tai päihteiden käyttö."
Toi on kirjoitettu mun mielestä vähän hassusti, kun siinä on siis kerrottu, että mikä rajaa pois - yleensä kun kriteerit on tottunut näkemään, että mitkä tulee täyttyä. Mut siis 0 tai 1 yhteistä lasta, iät alle 40v/60v, naisen BMI </= 40, miehen <38, päihteettömyys ja nikotiinittomuus.
Eli sinänsä vaikuttaisi olevan yhä sama.
Multa siis viime kierroksella neuvolalääkäri painon takia blokkasi hoidon julkisella vaikka BMI oli 39 ja olin pudottanut 10 kiloa painoa.