Hei! Missä vaiheessa ja minkä vuoksi teillä on määrätty jotain muita lääkkeitä letrojen lisäksi?
Minun tilanteeni on se, että olen saanut kaksi lasta letrot + inseminaatio-yhdistelmällä.
Ilman letroja kiertoni ovat olleen noin 35-57 päivää ja täysin ennakoimattomat.
Nyt yritämme kolmatta ja vuosi sitten tulin jälleen raskaaksi letroilla ja inseminaatiolla. Raskaus meni kuitenkin kesken 12. viikolla. Yritys on jatkunut ja jatkuu edelleen, mutta jostain syystä letrot (2kpl/päivä, KP 3-7) ei enää tuo vastetta. Tämän vuoden puolella tuo sama letroannos ei auta ja kiertoni ovat noin 50-päiväisiä. Turhauttaa aivan uskomattoman paljon enkä ymmärrä, mitä ihmettä kehossani tapahtuu.
Sain pari viikkoa sitten vihdoin, noin 7 vuotta ensimmäisen lapsen yrityksen alkamisen jälkeen, PCOS-diagnoosin. Minulle on usein eri lääkärit sanoneet, että minulla on monirakkulaiset munasarjat, mutta kukaan ei ole lopulta antanut ihan diagnoosia, vaikka kiertoni ovat heitelleet aina, jopa letroilla.
Nyt sain käyttööni metformiinin, jota olen käyttänyt pari viikkoa ja toivon, että se auttaisi kehoani vastaamaan letroihin. Jos käytän letfoja 3kpl/kierto, niin vaste on liian runsas eli tuo kaksi kappaletta olisi minulle historian mukaan hyvä annos, vaan jostain syystä se nyt enää auta. Metformiini on aiheuttanut lieviä vatsaoireita, mutta ei mitään pahaa. Jos ne auttavat kiertoani palautumaan normaaliksi, niin kärsin lievät vatsaoireet mielelläni. Minulla on myös ylipainoa n. 7 kg ja yritän nyt niistä päästä eroon, jos sekin auttaisi. En tosin enää luota kehooni ja vaikea ajatella, että se osaisi toimia luonnostaan.
Itselleni ei ole koskaan määrätty muita lääkkeitä, kuten esim. keltarauhashormonia. Minulla tiputtelee vain yhden päivän ajan ennen kuukautisia, eli kai lääkärit ajattelevat etten hyötyisi siitä.
Minulla on siis tuo pcos, mutta jotain muutakin tuntuu olevan vialla sillä ollaan yritetty pelkkien letrojen avulla n. 3 vuoden ajan, mutta raskaudet ovat alkaneet inseminaatiosta. Kaksi hyvin varhaista keskenmenoa olen saanut luomuna. Ollaan "naisesta johtuva selittämätön lapsettomuus"-diagnoosin alla oltu alusta lähtien, vaikka nyt toki kaksi elävää lasta löytyy.