Letrozolin käyttäjiä?

Kiitos vastauksista!😊
Kaikki sormet ja varpaat ristiin, että tulis edes ovulaatio seuraavasta kierrosta. En oo varmaan ikinä odottanu kuukautisien alkamista näin paljon😂

Heippa,

Missä vaiheessa olette aloittaneet terolutit kun ovulaatiotesti on positiivinen ja mikä annostus? Tai cyglot?
Mulla oli viime kierrossa gynekäynti ultralla juuri kun sain positiivisen ovulaatiotestin, ja sanoi että ovulaatio tapahtuu siitä todennäköisesti ylihuomenna. Samoin tässä kierrossa juuri sain tänään positiivisen ovistestin ja Ovy-sovellus pisti ovulaatiopäivän ylihuomiselle.

Mulla lukee ohjeina että cyclogest (400mg) aloitetaan 3 päivää ovulaation jälkeen, varmistin gyneltä että siis juuri siitä ovulaatiopäivästä 3 päivää eikä testistä. Eli nyt kun sain positiivisen ovistestin on KP22, ja ovulaatio on siis KP24, niin aloitan Cyclot KP27. Mulle ohjeistettiin ottamaan peräti kaksi puikkoa päivässä mikä tuntuu aika paljolta! TMI-varoitus mutta tällä kertaa kyllä laitan anneliin, viime kierrossa alkoi useamman päivän jälkeen niin hirveästi kirvelemään emättimessä. 😅 Toivon mukaan tämä auttaa jotakuta etukäteen, teho on siis sama kummin päin vaan!

Muokattu viimeksi:
Täällä tosiaan eka letro-kierto päättyi viimein posiitiviseen ovistestiin KP22 🥳 Eli 5 päivää aiemmin kuin luomusti ja voi olla että lisäletrot vähän lykkäsi ovista loppua kohden, kun luin jostain että ovisplussa pitäisi useimmilla tulla 5-8 pv viimeisen letron jälkeen. Mullahan oli välissä se tauko ja sitten 3 päivää letroja lisää. 🤔 Saa nähdä miten ensi kierrossa, jos otan silloin vaan ne yhdet KP3-7!

Terve! Koska luin lähes koko ketjun haluan kommentoida ja tulla mukaan. Ilahduttavaa, että löytyi näin upea vertaistuen ryhmä juuri Letrotzolin käyttäjille.

Minulla PCOS ja esikoinen sai alkunsa Metforminien ansiosta. Kierrot olivat hyyyyvin sekaisin enkä ovuloinut käytännössä lainkaan ehkäisyn pois jättämisen jälkeen 10/17. Hakeudu on Ovumialle hoitoon. Alkukeväästä kiertoja yritettiin käynnistellä muistaakseni Teroluteilla ilman vastetta (ajateltiin, että pitkä e-pillereiden käyttö on ongelma). Kesällä 2018 kokeiltiin Letrotzolia niukahkolla vasteella. Itse 8/18 pyysin käyttöön Metformineja, kun olin tutkinut että ne voivat auttaa ja pyysin lähteitä julkiselle puolelle. Letrozolit lopetin 10/18 odottaessa no aikaa KYSiin ja spontaani raskaus sai alkunsa 12/18. Terve tyttö syntyi 9/19. Itse olen varma, että se oli Metforminien ansiota, koska heti niiden aloitettua kierrot normalisoituivat ensimmäistä kertaa ikinä 💪

Meni monta vuotta, kunnes nyt 12/2024 havahduimme vauvakuumeeseen. 🥰 Kierrot ovat pitkät 45-80 päivää. Ovumialta sain Metforminien uudelleen käyttöön maaliskuussa, sillä olin toiveikas että se auttaisi uudelleen. Kuitenkaan ei auttanut yksin käynnistämään kiertoja. Olin yhteydessä klinikkaan, kun maaliskuun jälkeen ei menkkoka tullut ja nyt kesäkuun alusta aloitinkin Letrozol 5mg LP 3-7. Maanantaina oli kontrolliulta ja 18mm johtofollikkeli kasvanut upeasti 🤩 epäilen, että mun painonnousu (+25kg esikoisen lähtötilaan verraten...)esti Metforminien yksinään toimimisen tällä kertaa (tai olisi mennyt aikaa) ja nyt aloitettiin suoraan 5mg annoksella, kun 2.5mg ei riittänyt mulle esikoisenkaan kohdalla. Oon niiiiin onnellinen, että johtofollikkeli oli kasvanut ja oon tiputtanut ovista nyt kpl 12-14, tänään testi lähti tummentumaan ja epäilen huippua yölle/aamuun. Oireetkin sopivat kuvioon.

Täällä keskusteltiin siitä, että ovulaatio ongelmat aiheuttaa juuri sitä, että joutuu takavasemmalta kisaamaan muiden kanssa joille raskautuminen on helppoa. Se on totta. Surin taas keväällä sitä, että miten epäreilua on että me ei saada yrittää raskautta normaalisti, vaan siihen tarvitaan apuja. Mutta onneksi on lääketiede. 🙏

Tämä kierto kyllä on hyödynnetty ja hyödynnetään 😅 hoitosuunnitelma on 6kk ajan Letrozol kpl 3-7 5mg annoksella ellei raskaus ala. Toivotaan että alkaa.

Hyvää juhannusta kaikille! 🌞

Tervetuloa mukaan. :) Olen samaa mieltä, että onneksi on lääketiede! Muuten ei meilläkään varmasti olisi mahdollisuuttakaan edes yrittää. Tsemppiä yritykseen ja kiva kuulla, että letroilla on ollut hyvä vaste!

Mites muilla, onko se 6 kk aina se, mitä letroja voi käyttää kerrallaan? Mulla nyt menossa neljäs kierto letrojen kanssa, niin lähinnä mietin, milloin pitää olla yhteydessä naistenpolille. Sieltä ei ohjeistettu tän asian suhteen mitään. Tässä kierrossa ei ollut folliultraakaan, mutta kolmessa edellisessä on ollut ja follit kasvanut nätisti, joten sinänsä ihan toiveikas olo. Tänään kp 11 ja ovistesti näytti vielä negaa.

Nyt kyllä vähän ärsyttää ja masentaa tää oma keho. Ensimmäinen letrozol kierto takana esikoisen jälkeen ja nyt jo kp 18. Digi on vilkuttanut vissiin kuus päivää ja positiivista ei tule. Aaargh 😓
Tulin tänne päivittelemään että yllätyksekseni muutaman päivän huono olo vaihtui positiiviseen raskaustestin kuitenkin. Kuukautisten "alkupäivänä" huono olo, rintojen arkuus ja kohdun tuntemukset katosivat kuitenkin ja loistavat edelleen poissaolollaan joten saa nähdä kuinka käy.

Hei! Missä vaiheessa ja minkä vuoksi teillä on määrätty jotain muita lääkkeitä letrojen lisäksi?
Minun tilanteeni on se, että olen saanut kaksi lasta letrot + inseminaatio-yhdistelmällä.
Ilman letroja kiertoni ovat olleen noin 35-57 päivää ja täysin ennakoimattomat.

Nyt yritämme kolmatta ja vuosi sitten tulin jälleen raskaaksi letroilla ja inseminaatiolla. Raskaus meni kuitenkin kesken 12. viikolla. Yritys on jatkunut ja jatkuu edelleen, mutta jostain syystä letrot (2kpl/päivä, KP 3-7) ei enää tuo vastetta. Tämän vuoden puolella tuo sama letroannos ei auta ja kiertoni ovat noin 50-päiväisiä. Turhauttaa aivan uskomattoman paljon enkä ymmärrä, mitä ihmettä kehossani tapahtuu.

Sain pari viikkoa sitten vihdoin, noin 7 vuotta ensimmäisen lapsen yrityksen alkamisen jälkeen, PCOS-diagnoosin. Minulle on usein eri lääkärit sanoneet, että minulla on monirakkulaiset munasarjat, mutta kukaan ei ole lopulta antanut ihan diagnoosia, vaikka kiertoni ovat heitelleet aina, jopa letroilla.

Nyt sain käyttööni metformiinin, jota olen käyttänyt pari viikkoa ja toivon, että se auttaisi kehoani vastaamaan letroihin. Jos käytän letfoja 3kpl/kierto, niin vaste on liian runsas eli tuo kaksi kappaletta olisi minulle historian mukaan hyvä annos, vaan jostain syystä se nyt enää auta. Metformiini on aiheuttanut lieviä vatsaoireita, mutta ei mitään pahaa. Jos ne auttavat kiertoani palautumaan normaaliksi, niin kärsin lievät vatsaoireet mielelläni. Minulla on myös ylipainoa n. 7 kg ja yritän nyt niistä päästä eroon, jos sekin auttaisi. En tosin enää luota kehooni ja vaikea ajatella, että se osaisi toimia luonnostaan.

Itselleni ei ole koskaan määrätty muita lääkkeitä, kuten esim. keltarauhashormonia. Minulla tiputtelee vain yhden päivän ajan ennen kuukautisia, eli kai lääkärit ajattelevat etten hyötyisi siitä.

Minulla on siis tuo pcos, mutta jotain muutakin tuntuu olevan vialla sillä ollaan yritetty pelkkien letrojen avulla n. 3 vuoden ajan, mutta raskaudet ovat alkaneet inseminaatiosta. Kaksi hyvin varhaista keskenmenoa olen saanut luomuna. Ollaan "naisesta johtuva selittämätön lapsettomuus"-diagnoosin alla oltu alusta lähtien, vaikka nyt toki kaksi elävää lasta löytyy.

Pääsin eilen taas aloittamaan letrot pitkästä aikaa, kun tuulimunaepisodi on vihdoin ohi ja menkat alkoi. Jospa kolmas letrokierto toden sanoisi. 🤞🏼

@Arrrr Minulle määrättiin yhtä aikaa letrot ja Terolut, muita lääkkeitä ei ole. Seuraavat lääkkeet tulevat sitten vasta IVF-hoitojen yhteydessä.

Hei! Missä vaiheessa ja minkä vuoksi teillä on määrätty jotain muita lääkkeitä letrojen lisäksi?
Samalla kun sain letro-reseptin sain reseptin myös Cyclogestiin kun luteaali on aika lyhyt, vain 10 päivää pitkä. Harmi kyllä siitä ei näyttänyt olevan apua, viime kierrossa tiputteli DPO8 nukkumaanmennessä ja koko DPO9. DPO9 illalla tuli kirkasta verta niin laskin seuraavan kierron ekaksi päiväksi DPO10. Jos nyt luteaali jaksaisi jatkua sen verran että olisi kiinnittymiselle mahdollisuus...

Mun eka letrokierto on kääntynyt jo loppusuoralle enkä saanut ovulaatiota kiinni. Tänään kp16, joten jos nyt joskus tän jälkeen ovulaation sattuisi saamaan kiinni, on sen mun kierrolle liian myöhään (kierron pituus 24-25 päivää).
Tein kuitenkin seuraavat huomiot kierrossa: mulla alkoi kp5-6 vasemmalla puolella ihan alavatsassa nipistävä kipu, joka kesti kp14 asti. Kipu oli kovimmillaan kp14. Kp15 ei ollut enää mitään tuntemuksia. Ovistestin viiva oli tummimmillaan kp14, mutta mielestäni se ei ollut kuitenkaan posi-tulos. Kp15 ja kp16 viivat ovat olleet selvästi paljon haaleammat.
Kuinka kauan ootte tikuttanu ovulaatiota? Mietin, että tarviikohan mun enää jatkaa.
Onko muille tullut nipistävää kipua alavatsaan letroilla?

Mun eka letrokierto on kääntynyt jo loppusuoralle enkä saanut ovulaatiota kiinni. Tänään kp16, joten jos nyt joskus tän jälkeen ovulaation sattuisi saamaan kiinni, on sen mun kierrolle liian myöhään (kierron pituus 24-25 päivää).
Tein kuitenkin seuraavat huomiot kierrossa: mulla alkoi kp5-6 vasemmalla puolella ihan alavatsassa nipistävä kipu, joka kesti kp14 asti. Kipu oli kovimmillaan kp14. Kp15 ei ollut enää mitään tuntemuksia. Ovistestin viiva oli tummimmillaan kp14, mutta mielestäni se ei ollut kuitenkaan posi-tulos. Kp15 ja kp16 viivat ovat olleet selvästi paljon haaleammat.
Kuinka kauan ootte tikuttanu ovulaatiota? Mietin, että tarviikohan mun enää jatkaa.
Mulla tuli positiivinen ovistestiin KP22 ekassa letrokierrossa, toki lääkäri oli määrännyt lisäletropäivä ja oviksen pitäisi kai tulla 3-8 päivää vikan letrozolin ottamisen jälkeen. Mulla tuli 10 päivää vikan letrozolin ottamisen jälkeen.
Oliko sulla ultraa kierrossa? Mua pyydettiin tulemaan ultraan KP10-12 aikoihin, niin näkee onko siellä folleja kasvanut vai pitääkö nostaa annosta seuraavaan kiertoon. KP10 näkyi mulla vaan pieni 11mm folli niin sen takia sain määräyksen ylimääräisistä päivistä.

Jos sulla on ollut viiva tummana KP14 ja kunnon kivut myös silloin, voi olla että se oli silloin? Riippuu testeistä kuinka tummaksi ne muuttuu, mulla Sofin liuskatestit on ihan haaleita (melkein ei viivaa näe) kun ei ole plussaa, ja plussan aikana siinä näkee tumman viivan vaikka jää vähän kontrollia vaaleammaksi. Samana päivänä ClearBlue-monitori antoi hymynaaman niin luotan siihen.
Ja joillakin näkyy plussa paremmin esim. iltapäivällä tai illalla kunhan on tarpeeksi pitkä pidätysaika. Mulla taas ei näy testeissä mitään ellen tee suoraan aamuvirtsasta. Sekin ilmeisesti auttaa että kun testit tummenee, tekee testin kaksikin kertaa päivässä, jotta saa huipun kiinni. Joillakin se huippu voi vilahtaa nopeasti ohi.

Mulla tuli positiivinen ovistestiin KP22 ekassa letrokierrossa, toki lääkäri oli määrännyt lisäletropäivä ja oviksen pitäisi kai tulla 3-8 päivää vikan letrozolin ottamisen jälkeen. Mulla tuli 10 päivää vikan letrozolin ottamisen jälkeen.
Oliko sulla ultraa kierrossa? Mua pyydettiin tulemaan ultraan KP10-12 aikoihin, niin näkee onko siellä folleja kasvanut vai pitääkö nostaa annosta seuraavaan kiertoon. KP10 näkyi mulla vaan pieni 11mm folli niin sen takia sain määräyksen ylimääräisistä päivistä.

Jos sulla on ollut viiva tummana KP14 ja kunnon kivut myös silloin, voi olla että se oli silloin? Riippuu testeistä kuinka tummaksi ne muuttuu, mulla Sofin liuskatestit on ihan haaleita (melkein ei viivaa näe) kun ei ole plussaa, ja plussan aikana siinä näkee tumman viivan vaikka jää vähän kontrollia vaaleammaksi. Samana päivänä ClearBlue-monitori antoi hymynaaman niin luotan siihen.
Ja joillakin näkyy plussa paremmin esim. iltapäivällä tai illalla kunhan on tarpeeksi pitkä pidätysaika. Mulla taas ei näy testeissä mitään ellen tee suoraan aamuvirtsasta. Sekin ilmeisesti auttaa että kun testit tummenee, tekee testin kaksikin kertaa päivässä, jotta saa huipun kiinni. Joillakin se huippu voi vilahtaa nopeasti ohi.
Utraa mulla ei ollu. Pitää kuulostella gyneltä, että voisko seuraavassa kierrossa sitten olla tarpeen käydä ultrassa.
Kivut ei ollu mitenkään kovin kovat, mutta selvästi tuntui enemmän kp14. Yhdessä vaiheessa oli sellanen nispistys, joka veti kropan kaksinkerroin, mutta sekin kesti vain joitain sekunteja😕

Mulla nyt eka kerta takana letroja ja eka inssi tehty. Mulla aina ollut tosi säännöllinen kierto, olis 2 päivän päästä tehtävä r-testi ja ilmoittaa tulos.. Mulla ei oo ikinä ollut mitään tiputteluvuotoja mut nyt eile alkoi pyyhkiessä tulla vähän v-punasta ja tänään ja tunne olis kun menkat alkaisi.. onko muille tullut tällästä näistä lääkkeistä? Jotenkin en vaan jaksa uskoa et olisi tärpännyt koska testit negatiivisia, toki tässä vielä on se 2 päivää ennen virallista testipäivää.

Laitan tähän vielä ovulaatiotestin tuloksen päivältä kp14. Gyne meinasi, että testi voisi olla positiivinen, mutta omaan silmään viiva ei näytä yhtä tummalta tai tummemmalta kuin kontrolliviiva. Saatan olla liian pessimisti😅 seuraavaan kiertoon otan kyllä digitestit käyttöön niin ei tarvi arpoa tulosta.
Testi on rfsu. Miltä toi näyttää teidän silmään?

Liitteet

• 20250627_112041.jpg
    20250627_112041.jpg
    1.4 MB · Katsottu: 65
Laitan tähän vielä ovulaatiotestin tuloksen päivältä kp14. Gyne meinasi, että testi voisi olla positiivinen, mutta omaan silmään viiva ei näytä yhtä tummalta tai tummemmalta kuin kontrolliviiva. Saatan olla liian pessimisti😅 seuraavaan kiertoon otan kyllä digitestit käyttöön niin ei tarvi arpoa tulosta.
Testi on rfsu. Miltä toi näyttää teidän silmään?
Kyllä toi mun mielestä on +.

Tein eilen illalla positiivisen digitestillä. Syönyt letroja kp 3-7.

Milloin aloittaisitte terolutin/cyglot?

Tein eilen illalla positiivisen digitestillä. Syönyt letroja kp 3-7.

Milloin aloittaisitte terolutin/cyglot?
Mitä testi näytti tänään, oliko jo haalistunut?
Testeihin tulee plussa siinä kohtaa kun ovis on ihan juuri tulossa. Mulla tulee positiivinen yleensä 2 päivää putkeen ja sitten kolmantena päivänä haalistuu. Joillakin on nopeampi huippu ja esim. jo seuraavana päivänä testi on jo haalea, tai jopa samana iltana.
Mulla lukee ohjeina että cyclogest (400mg) aloitetaan 3 päivää ovulaation jälkeen, varmistin gyneltä että siis juuri siitä ovulaatiopäivästä 3 päivää, eikä positiivisesta testistä. Muistan että jollain jossain ketjussa oli ohjeena että voi aloittaa jo DPO2, varmasti kumpikin päivä käy kunhan on varma että ovis on ohi.

Testit haalistuu aika pian oviksen jälkeen. Jos sait eilen positiivisen testistä ja tänään testi on jo haalea, niin voisi olettaa että tänään oli ovulaatio. Jos oli tänäänkin vielä plussa, niin sitten ovis on todennäköisesti vasta huomenna.
Mittaan itse aamulämpöjä myös, siitäkin näkee kun lämpötila lähtee nousuun oviksen jälkeen ja saa vahvistuksen että ovis on varmasti takana.
Jos et enää tänään testannut etkä mittaa aamulämpöjä eikä ole tullut toispuoleista oviskipua joka paljastaisi ovulaatiohetken, on hankala sanoa tarkkaa ovisajankohtaa, mutta aloittaisin aikaisintaan ylihuomenna progen.

HUOM, en ole lääkäri! Reseptin määränneeltä lääkäriltä saa varmaan tarkemmat ohjeet.

Mitä testi näytti tänään, oliko jo haalistunut?
Testeihin tulee plussa siinä kohtaa kun ovis on ihan juuri tulossa. Mulla tulee positiivinen yleensä 2 päivää putkeen ja sitten kolmantena päivänä haalistuu. Joillakin on nopeampi huippu ja esim. jo seuraavana päivänä testi on jo haalea, tai jopa samana iltana.
Mulla lukee ohjeina että cyclogest (400mg) aloitetaan 3 päivää ovulaation jälkeen, varmistin gyneltä että siis juuri siitä ovulaatiopäivästä 3 päivää, eikä positiivisesta testistä. Muistan että jollain jossain ketjussa oli ohjeena että voi aloittaa jo DPO2, varmasti kumpikin päivä käy kunhan on varma että ovis on ohi.

Testit haalistuu aika pian oviksen jälkeen. Jos sait eilen positiivisen testistä ja tänään testi on jo haalea, niin voisi olettaa että tänään oli ovulaatio. Jos oli tänäänkin vielä plussa, niin sitten ovis on todennäköisesti vasta huomenna.
Mittaan itse aamulämpöjä myös, siitäkin näkee kun lämpötila lähtee nousuun oviksen jälkeen ja saa vahvistuksen että ovis on varmasti takana.
Jos et enää tänään testannut etkä mittaa aamulämpöjä eikä ole tullut toispuoleista oviskipua joka paljastaisi ovulaatiohetken, on hankala sanoa tarkkaa ovisajankohtaa, mutta aloittaisin aikaisintaan ylihuomenna progen.

HUOM, en ole lääkäri! Reseptin määränneeltä lääkäriltä saa varmaan tarkemmat ohjeet.
En ole tänään enää testannut. Tuntui selkeästi aamusta toispuoleista kipua ja tuli runsaasti verensekaista ovislimaa..

Takaisin