Lemmikit

Fitnessmamma

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Kesämammat 2016
Kuinka monelta kesäkuiselta löytyy lemmikkejä? Onko lemmikkien käytös muuttunut raskauden aikana? :)

Vapaata keskustelua lemmikeistä siis :)

Meillä asustelee kaksi koiraa. Molemmat reagoi raskauteen olemalla lähellä kokoajan. Nuorempi tykkää erityisesti nukkua pää mahan päällä. :)

Kumpikaan noista ei oo kunnolla tottuneita lapsiin. Kiinnostuneena käyvät kyllä ihan pieniä lapsia haistelemassa. Leikki-ikäiset on liian nopeita liikkeissään ja niitä noi nuorempi vähän jännittää.

En usko isompia ongelmia tulevan vauvan synnyttyä. Toivon voivani pitää koiraharrastukset säännöllisenä odotusaikana sekä synnytyksen jälkeen. Toi nuorempi ainakin tarttee aivojumppaa pysyäkseen tyytyväisenä.
 
3 koiraa ja kisu. Ei ne taija tajuta että mahassa on jotain. Ei ole käyttäytynyt poikkeavasti. Mutta tiedän jo nyt, että ongelmia tulee. Nuorin koirista, beagle, ei pelkää lapsia mutta on liian innokas niitä kohtaan. Springeri ei pidä lapsista, mutta tuskin purisi kuitenkaan. On sen verran ihmisystävällinen. Mutta sitten tämä setteri! Sillä on oikeasti huono hermorakenne ja sen elämä on koko ajan turhan stressaavaa. On jo näykkässyt miestä ja siskoa ja pelkää lapsia(kin) kuollakseen. Puremisvaara on suuri, joten en tiiä mikä kestokuonokoppa sille on laitettava.. Vanhin koira täytti just 4, että tulevat kaikki lasten kanssa pitkään elämään.

Joku viisas sanoo varmaan, että kouluta se setteri :D Mutta jos kellään on kokemusta heikkohermosta niin tietää ettei se auta. Kesän voi luffet olla onneksi ulkotarhassa ja sisällä vaikka vuorotellen tutustua vauvaan. Lenkkeiläänkin toki kaikki koirat ja vauva yhdessä. Mutta jos joku voi kertoa omia kokemuksia vastaavasta tilanteesta niin olisi kiva kuulla! :) Lapsen tulossa tämä on oikeastaan ainut asia mikä hermostuttaa.
 
Meillä on isohko sekarotuinen koira. On nyt 3 vuotias. Ei hirveästi reagoinut ensimmäiseenkään raskauteen, eikä nyt tähänkään. Välillä käy masua haistelemassa mut siinä se. On erittäin lapsiystävällinen. Esikoisesta ei alkuun välittänyt juuri ollenkaan, sitten meni mieluummin karkuun ja nyt tytön ollessa reilun vuoden ovat jo hyviä ystäviä. :)
 
Meillä on kaksi mäyräkoiraa ja molemmat ovat tottuneet lapsiin, joten en usko, että mitään ongelmia tulee oman esikoisen kanssa :)

Toinen yleensä ottaa etäisyyttä siinä kohtaa, kun ei enää jaksa lapsia ja haluaa nukkua ja toinen rakastaa lapsia ja leikkii aivan eri tavalla lasten kanssa, kuin aikuisten kanssa :D Silloin se ottaa niin nätisti kaikki vetoleikit ja varoo hampaitaan :) Ja herkkujakin ottaa niin nätisti ja antaa tassua xD

Vaan en kyllä siltikään jättäisi koskaan pientä lasta yksin koiran kanssa, koska koira on kumminkin eläin ja lapsi ei välttämättä osaa lukea koiran eleitä ja ymmärrä niitä. Mikä sitten saattaa aiheuttaa niitä ikäviä tilanteita ihan aikuisillakin.
 
Meillä kolme kisua, kaksi leopardigekkoa ja viljakäärme :)
 
Meillä kaksi koiraa. Vielä ei mitenkään reagoi
 
Toi meidän vanhempi koira ei oo ikinä viihtyny sylissä. Kun vuos sitten mun paras ystävä oli just saanu tietää olevansa raskaana ja tuli käymään meillä oli toi vanha herra hänen sylissään koko ajan. Ja samalla tavalla on koiruus käyttäytyny myös tän oman raskauden aikana :)
 
Meillä kaksi berninarttua, joista nuorempi haisteli kovasti massua jo ensimmäisillä viikoilla kun olin plussannut. Se on nyt toisella puolella suomea kasvattajan luona pentujensa kanssa. Saa nähä miten reagoi kun pääsee kotiin pian. Toisen käytös on normaalia. Kaksi kissaakin on.
 
Aikaisemmassa raskaudessa narttu koira rupes "vahtimaan" mua kun liikkeet ym. Rupes tuntumaan mahan päällä. Oli lenkillä aina tosi lähellä mua eikä päästänyt vieraita koiria lähelle. Varovaisemmaksi koira tuli mua kohtaan ,ei ollut enää riehakkaita vastaan tulemisia ym. Kun tulin kotiin.
 
Meillä reilu vuoden vanha jrterrieri. Yleensä aamulla hyppää sänkyyn ja mahan päällä, mutta ei oo sen jälkeen hyppinyt minua kohti kun tajusi raskaudesta. Ennen minua. Nyt antaa huilia mutta haluaa olla aina liki. Kauheesti ei oo kokemusta pienistä lapsista, mutta toivottavasti kaikki menee hyvin. Sillä harva ystäväni haluaa tuoda lapsensa testiin. Pentuna kyllä tutustuttiin pikkuisiin.
 
Toi meidän vanhempi koira ei oo ikinä viihtyny sylissä. Kun vuos sitten mun paras ystävä oli just saanu tietää olevansa raskaana ja tuli käymään meillä oli toi vanha herra hänen sylissään koko ajan. Ja samalla tavalla on koiruus käyttäytyny myös tän oman raskauden aikana :)

Mulla ei itsellä ole koiraa tai muitakaan lemmikkejä, mutta yhden kaverin koira, joka on täysin tottunut muhun, sai ihan valtavan sätkyn kun tulin eka kertaa niillä käymään plussattuani. Ihan niin kuin ei olisi tunnistanut mua vaan puolusti kotia, kuten kenen tahansa vieraan ihmisen astuessa sisälle. Kaverikin oli ihan ihmeissään, kun ei koira yleensä mua kohtaan käyttäydy niin, enkä ollut vielä hänelle kertonut raskaudesta. Sitten kun koira hetken päästä kai tajusi asian, niin sen jälkeen se on myös tykännyt olla koko ajan mun lähellä ja ikään kuin käy koko ajan varmistamassa, että mulla on kaikki hyvin. Tai en tiedä onko käytöksen takana tuollaista, mutta siltä se minusta vaikuttaa. En tosin kamalasti koirien sielunelämästä tajua.
 
Onpa teillä älykkäitä koiria! Meijän tohelot ja torvelot ei varmaan tajua mitään vaikka miten iso maha olisi :D
 
Toi meidän nuorempi on sellanen tohelo, että se hyppii päin innostuessaan eikä varmasti tajuu varoa. Prkl on onneksi sana jota se varmasti tottelee :p
 
Kaks seropia. Vanhempi ei hyppää mua vasten enää. Nuorempi on keksinyt olevansa mun sylikoira ei reppana vaan ihan mahdu. Kyseessä siis keskikokoinen n. 20kg koiruus.
 
Kotosalla nykyään eläkeläiskopla, koiria 5 kpl. 2kpl silkkiterrieri ja 3 kpl cavalier kingcharlesinspanieli. Yksikään ei ollut koiriin tottunut kun esikoinen syntyi, mutta ei juuri ongelmia ollut. Kun johtajuushommat on aina ollut kunnossa, niin ei ongelmaa ollut vauvan saapuessakaan. Nyt vilkas 2v käy toisinaan turhankin läheistä ja rajua tuttavuutta koirien kanssa, mutta onneksi noilla on pitkät hermot.
 
Meilläkin yksi springeri. On aika rauhallinen tapaus, joten uskon sen sopeutuvan vauvaan. Vieraita lapsia jonkin verran jännittää, mutta tuttujen kanssa pärjää.
 
Meillä kotona kolme kissaa. Eivät ole muuttuneet mitenkään minun raskauduttua. Saa nähdä miten tottuvat vauvaan.
 
Tulin vain jakamaan tällaisen jutun, että mun kaveri sai tyttövauvan viime viikolla ja jakoi Facessa kuvan, missä tyttö ja heidän pienen pieni venäjän toy tapaavat ensi kerran. Oli ehkä söpöin kuva ikinä :love2 Koira oli niin hämmentyneen näköinen, että mikä ihmeen tyyppi tämä on.
 
Meidän uroskoiran käytös on muuttunut huomattavasti raskauden myötä. Koira haistelee minua jatkuvasti. Ilmeisesti pystyvät haistamaan hormonaaliset muutokset ja paljon muutakin (käytetäänhän koiria sairauksiakin etsiessä, epileptisten kohtausten ennakoimisessa yms). Koira ei enää karkaile metsäretkillä mikä ennen on ollut hänen kohdallaan lähes vakio. Koira seurailee jatkuvasti tulenko varmasti, jää odottamaan ja on varautuneempi toisten urosten kohtaamisissa. Kotona koira pönkee syliin, kylkeen kiinni ja seurailee, ihan kuin meidän lapsiakin. Ei päästä hetkeksikään näkyvistään. Jännä nähdä miten mahtaa reagoida sitten pikkuruiseen ihmisnyyttiin kun vauva pullahtaa ulos maailmaan.
 
Takaisin
Top