Lemmikit/kotieläimet

Meillä on kiellettyä koirilta sohvat sekä makuhuoneeseen eivät saa tulla ollenkaan. Kyllähän karvaa on mutta yllättävän vähän pojan käsistä löytynyt :) mä myös imuroin joka toinen päivä. Lattialla poika omalla peitolla, matosta sais takuulla karvaa imuroinneista huolimatta :D

Mun kissa suhtautuu vauvaan varovaisen epäillen, tulee kyllä mun syliin usein vauvan kanssa samaanaikaan, mutta jos vauva jossain yksinään niin kiertää sen kaukaa :) hyvä niin, eipähän mun tarvitse stressata että tekisi jotain tytölle. Karvoja saa kyllä siivota koko ajan!

Meillä kans sohva ja sänky koirilta kielletty. Imuroin myös ahkeraan ja pojalla oma peitto lattialle ja usein on myös sigterissä. Koirat on onneks ei mene ihan iholle kun poika on lattian tasossa, nii eivät suoraa pöllytä karvojaan toisen päälle. Meillä pyykkikoneen linkous on niin hyvä että puhtaissa vaatteissa ei oikeastaan ole karvoja. Ainahan sitä karvaa lemmikki perheessä on.

Mitä mieltä olette, olenko täysin kohtuuton kun en suostu viemään vauvaani appiukolle kylään? Appiukolla on "sekopää" täysin kouluttamaton amstaffi joka on kerran yrittänyt purra miehen veljen tyttöä! Veli sai oman kätensä väliin ja koira puri sitä.Olen sanonut että appiukko voi kyläillä milloin vaan meillä mutta vauvaa en sinne tuo. Silti aika ajoin mieheni yrittää taivutella minua että mentäisiin kylään että koira voidaan laittaa eri huoneeseen. Tästä seuraa aina riita ja minulle tulee lähes paniikkikohtaus koko ajatuksesta. En halua joutua tilanteeseen jossa koira "vahingossa" pääsee huoneesta ja eihän se tietenkään mitään tee kun on NIIN kiltti. Mies vetoaa että käydäänhän me sunkin sukulaisilla. Joo käydään pari kertaa vuodessa kun ne kaikki asuu 700km päässä! Mun sukulaisilla ei kellään oo luonnehäiriöistä koiraa ja jos olis nii ei mentäis. Ahdistaa koko tilanne ja pelkään että mies joskus ottaa vauvan ja menee kahdestaan vauvan kanssa sinne. Koiran taustasta sen verran että appiukko otti sen vähän pakosta aikuisena kun sen naisystävä ei pärjännyt sen kanssa. Naisystävä oli joutunu ottaan koiran pojaltaan kun se eros tyttöystävän kans eikä ilmeisesti kumpikaan pärjännyt koiran kans tai ei muuten vaan kiinnostanut enää.

Mä en veisi ollenkaan. Muutenkin ärsyttää olla jopa välillä vaan kahvilla pikakyläreissulla paikassa missä pätee vitsi "koira ja hänen palvelijansa asuvat täällä". Eli koiraa ole koulutettu millään tavalla ja silti sen fifin pitäs saada nuuskia meidän vauvaa kun ei se ole vihainen. Ja sitten muristaan uhkaavasti.

Meillä on koira ja tykkään koirista, mutta en mäkään uskaltaisi vauvaa tuollaiseen paikkaan viedä. Koko ajan saisi pelätä.

Itseäni ei pelota laittaa poikaa kaverin luona lattialle ja hänellä on kaksi liki 60 kiloista koiraa. Koirat ovat rauhallisia ja tottelevat minuakin kun komennan. En todellakaan veisi vauvaa tuollaiseen paikkaan, ehtona olisi että koira ei ole lähi maillakaan vierailun aikana. Miksi teidän pitäisi mennä sinne, eikä appiukko voi vierailla teillä?

En oikein tiedä kumpaa se asia enemmän häiritsee mun miestä vai appiukkoo. Se on kuitenki aina tervetullut kylään. Ottaa vaan niin päähän kun mun vanhemmat asuu niin kaukana ettei pääse vauvaa katsoon ku harvoin ja mies nillittää siitä et kuka vierailee kenenkin luona. Eikä suostu ymmärtään mun pelkoo sen koiran suhteen. Sanoinkin sille et jos muutetaan Ouluun et mun vanhemmat voi ravata meillä koko ajan kylässä niin sitten voidaan se pari kertaa vuodessa mitä on yleensä Oulussa käyty niin käydään appiukon luona. Ja niin et koira lukitaan jonnekin mistä se ei pääse samaan tilaan. Kumma kyllä ei lämmennyt ajatukselle.

Jos koira olisi suljettuna eri tilaan, niin uskaltaisin viedä. Se olis kuitenkin ehdoton ehto. Arvaamaton koira ja lapsi samassa tilassa on ajatuksena jo käsittämätön.

Itsekin oon nyt tehnyt niin, että kun tulee vieraita kylään muutamaksi tunniksi, niin omat koirat on khh:ssa. Helpompaa kaikille, vaikka ne ei ole aggressiivisia. Kyläily on rauhallisempaa kun ei ole kahta koiraa, jotka kerjää jatkuvasti huomiota tai paimentaa vauvan vierellä.

Kuitenkin olen sitä mieltä, että vaikka itselleni tuo järjestely sun appiukon tilanteen suhteen olisi ok, niin ei sen tarvitse sulle tai kellekään muullekaan sitä olla. Ongelma lienee se, että teillä on miehen kanssa asiasta eri näkemykset.

Ilmeisesti appiukolla ei ole pihaa jossa olisi aitaus, autotallia tm. paikkaa jossa koira voisi hetken aikaa olla?

Toisaalta mun mielestä on paljon helpompi vauvan suhteen, jos ihmiset tulee meille kylään kuin jos itse lähden muualle. Että ihan senkin takia appiukko voisi vierailla teillä.

Appiukolla on omakotitalo ja aidattu piha mutta eihän sitä koiraa voi sinne jättää yksin kun sehän haukkuu tauotta. Se myös haukkuu sisällä ja joskus olen sen laittanut ulos aitaukseen niin viiden minuutin kuluttua, haukkui se tai ei niin appiukko tai sen naisystävä käy päästämässä sen takaisin sisään kun eihän sitä lässyn lässyn sehän on niin kiltti ja blaablaablaa. Tää on just sellanen koira ja sen orjat tapaus. Eikä ne ees tajuu kuinka vaarallista on antaa tuollasen ison koiran olla se johtaja perheessä. Koira nukkuu sängyssä tai ihan missä haluaa. Se myös hyppii ihmisten päälle, ottaa pöydältä mitä haluaa, nylkyttää, haukkuu saadakseen huomiota ja repii lenkillä appiukon aina nurin jos haistaa jonkin eläimen ja kaiken muun lisäksi on myös erittäin aggressiivinen muita koiria kohtaan. Että sellainen ihana mussukka. Ja ettei ihan tulis väärinkäsitystä mää rakastan koiria paitsi tätä yksilöä. Toisaalta säälin sitä koska ei se koiran vika koskaan oo ettei sitä oo mitenkään koulutettu. Toivosin vaan että appiukko antais tai myis koiran pois jollekin joka osais kouluttaa.

Äh! Löysin nuoremmasta koirasta tänä aamuna ekan punkin. Kiva että on ollut lämmin kevät mutta ei olisi tarvinnut punkkien vielä herätä. Pitääkin talsia apteekkiin hakemaan öljyt etteivät kantaisi ötököitä sisälle.

Meillä tarkastetaan koira aina kun tullaan ulkoa, eikä päästetä pitkiin pusikoihin. Mitä öljyä Torakka käytätte?

Exspot vet merkkistä ollaan käytetty jo vuosia. Ei ole ollut punkkeja kuin muutama kesässä öljyä käytettäessä, vaikutus heikkenee 4viikossa. Aika arvokastahan se on kahden ison koiran omistajalle kun 3 annosta maksaa 43e ja yksi annos vaikuttaa sen kk. Mutta ennemmin maksaa kun yrittää löytää punkit itse. Meidän nuoremmalla koiralla on collien turkki ja vanhemmalla tosi tiheä pehmeä turkki, joten saa ihan tosissaan tehdä töitä että löytää punkit ennenkuin ovat ehtineet kasvaa.

Me ajellaan koira aina kesäisin lyhyeksi, niin bongataan kaikki örkkimönkiäiset, nimimerkillä vainoharhainen.. Onko toi exspot vetti ihan turvallinen niinkun lapsille jos esim koskee karvaa ja laittaa käden suuhun? Pelottaa jo valmiiksi, että poitsu saa itseensä jostain jonkun pirun punkin, isompanakin kun leikkii ties missä heinikossa... Voikun siihen borrelioosiin saisi jonkun rokotteen jo!!

Expot on kyllä hyvä. Kannattaa käsitellä koira punkkiöljyllä illalla niin ei aamulla enää haise "myrkylle" ja on jo imeytynyt ihoon :) meillä myös käytän expottia molemmilla koirilla ja lisäksi kesällä saavat kesäturkit vaikka ei rodulle ominaista olekaan. Tykkäävät uida niin paljon vaikka sheltei ovatkin niin näin vältetään ikävä ihotulehdus (hotspot) joka vanhimmalla koirallani ollutkin. Pitkä turkki märkänä hauduttaa ikävästi ihoa.

Ohjeessa neuvotaan välttämään tunnin koskemasta öljyttyihin kohtiin, sen jälkeen ei vaaraa. Mekin laitetaan aina ennen ilta lenkkiä nii tuulettuvat ulkona ja yöllä eivät peuhaa keskenään nii ei koiratkaan saa myrkkyä nenäänsä.

Mistä noita punkkeja tulee!!? Expotilla käsitelty koirat viime viikolla ja silti niistä löytyy noita verenimijöitä.
Vähän paha mieli kun ollu "hermo pinnassa" koirista kun niistä rupes lähtee niin paljon karvaakin että sitä oli pojan silmiä myöten ihan joka paikassa ja sohvassa tulloittain. Noh, meillä jokakesänen traditio ollutkin että lammaspaimenet saa kesäturkit eli meillä tääl kaks lyhytkarvaista paimenkoiraa :D johan loppui karvapölly! Näyttävät vaan huvittavilta. Punkitkin sentään löytää helpommin.
mut on nuo karvakorvatkin rakkaat <3

Mä en kanssa käsitä miks tota karvaa vielä lähtee noin kauheesti. Lattialla heti imuroinninkin jälkeen ajelehtii tuppuja, jotka sitten tarttuu sukkiin ja leviää ympäriinsä. Harjaamalla karvan lähtö on loputonta, pehmeetä villaa olis vaikka kuinka moneen villapaitaan. :p Onneks on ollu hyviä kelejä nii koirat voi olla paljon tarhassa.

Meille tullut hyvin samanlainen tapaus mummulaan kuin Bluemoonin kirjoittama tossa yllä. Mummulaan tullut pari kuukautta sitten jo aikuinen koira esyn kautta. Koirasta oli tiedossa että ei lapsiperheeseen tai missä muita koiria. Nyt tuli vkl reissu mummolaan ja tämä koira oli siellä portin takana ja lenkeillä oli kuonokoppa. Meidän koirat ei ole päällepäsmäreitä, eivät oikeastaan edes paljoa huomioineet tätä uutta koiraa kun tämä koira yhteislenkillä ihan varoittamatta hyökkäsi kiltin toisen narttukoiramme kimppuun. Koiramme ei siis edes katsonut tätä koiraa vaan kulki vaunujen vieressä tapansa mukaan. Onneksi oli kuonokoppa mutta säikäytti :( jatkoi hyökkäilyä ihan kokoajan eikä edes murise etukäteen. Jos ei olisi kuonokoppaa niin purisi heti eli ei oikeastaan rähise ollenkaan. Oli aika rasittavaa kun koira "hakkasi" koko viikonlopun porttia ja olisi tullut sieltä kimppuun. Ja pahin, reagoi aikalailla ihan samalla tavalla poikaan. Mietin että kun poika lähtee enempi liikkeelle niin en luota siihen että koira vaan portin takana, toki vahdin poikaa mutta saa kyllä vahtia yli äyräiden kun koira portteineen ihan siinä olohuoneen vieressä :( eli poika voi oikein leikkiäkään siinä edes oman syömisen aikaa kun pelkään että ennättää siihen portille ja koira puree. En halua riskeerata yhtään jatkossa, varsinkaan kun koira oli agressiivisempi kuin mitä kuvittelin. Vahinkojahan voi sattua ja koira päästä portilta karkuun kun siinä liikettä kuitenkin. Tuntui vaan että isäntäväki oli sitä mieltä että ongelman kanssa vaan ehkä elettävä..? Olen nähnyt agressiivisia koiria koiraharrastuksissa mutta en tuollaista että varoittamatta hyökkää ja kun poikakin konttasi portin ohi niin vaani karvat pystyssä :( mietin että jatkossa olisi kyllä niin että koira pois vierailumme ajan. Tai lukittuna ihan oven taakse. Portin läpi voi purra nopeastikin vaikka me vanhemmat olisimme miten valppaina. Ja minuakin väsyttää olla poikaa vetämässä portilta päin jatkuvasti pois kun kyllähän se TIETENKIN eniten kiinnostaa.

Hyvä kuitenkin että koira saanut sille sopivan kodin ja siitä tosiaa pidetään parahinta huolta mutta en haluaisi että meidän perhe on pelinappulana. Onneksi yllätyksenä mieheni uskalsi sanoa ensin ettei jaksa jatkossa tämmöistä ennen kuin minä eli onneksi mieskin ymmärtää tilanteen vakavuuden. Mitä muut ajattelette tästä? Mitä ideoita antaa?

Poikaa en uskalla jättää hoitoon ellen ole itse vahtimassa jos koira samassa asunnossa.

Niin tämä vielä rassasi tota muutenkin hubaa viikonloppureissuamme.

Takaisin