Lastensarjat/kirjat/elokuvat, joita haluat näyttää tai lukea lapselle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Feronia
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Feronia

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Huhtikuiset 2026
Nostalgiaa! 😍 Oliko lapsuudessa jotain lempisarjoja, joita haluaisit näyttää myös lapselle? Entä elokuvia? Tai kirjoja, joista toivoisit lapsesikin pitävän? Tai oletko aikuisena törmännyt johonkin mitä haluaisit näyttää jälkikasvulle? Listataan lemppareita! 😊

Tulee ensimmäisenä mieleen Muumit, se oli tottakai olennainen osa omaa lapsuutta! 🥰

Elokuvista näin Totoron 6-vuotiaana kun se tuli Yleltä ja se oli tosi ihana. Sittemmin ihastunut Studio Ghiblin elokuviin ja siellä on useampi jotka sopivat tosi pienille, Ponyo ja Totoro ainakin. Kikin lähettipalvelu ja Arrietty ehkä 4+ tai 5+ 🤔 Vaikea arvioida! Itse olin lapsena aika herkkä niin pitää kuulostella, mitkä asiat jännittävät tai pelottavat 🫣

Noita Ghiblin animaatioelokuvia joo ehdottomasti! ❤️ Samoin Disney-animaatioleffat tulee varmasti pyörimään paljon - myös & erityisesti ne vanhat 2d-leffat, joiden parissa itse kasvoi lapsena.

Itsehän pienenä pelkäsin muumeja ja koin ne ahdistavaksi (heti eka jakso oli tosi ahdistava taikurin hattuineen, myöhemmin tuli vielä mörköä ja koko ajan tapahtui jotain pelottavaa 🙈) niin jotenkin silleen ei-Suomalaisesti ei oo vahvaa nostalgiasidettä niihin, mutta lapsi voi itse sitten päättää tykkääkö.

Puolison kanssa molemmat ollaan myös videopeli-ihmisiä, joten kun lapsi on riittävän vanha niin saa kyllä eteensä myös niitä ihan vanhan ajan Nintendo-pelejä. 😁 Toki järkevillä ruutuaikarajauksilla kuitenkin.

Itse oon lapsesta lähtien rakastanut lukemista, ja toivon että myös oma lapsi siitä tulisi nauttimaan, joten toiveissa on että luetaan hänelle paljon. Pikku Prinssi on ainoa selkeä kirja, joka on jo mielessä - pitää katsoa sit mitä lapsille on saatavilla jos/kun se tulee ajankohtaiseksi. Onkohan Puppe-kirjoja vielä nykyisin olemassa? 🤔 Ne oli huippuja pienenä!

Saa toki nähdä sit mitä käytännössä tapahtuu jos lapsi saadaan syliin asti, mutta tämmöisiä ajatuksia näin rv 5. 😂

Noita Ghiblin animaatioelokuvia joo ehdottomasti! ❤️ Samoin Disney-animaatioleffat tulee varmasti pyörimään paljon - myös & erityisesti ne vanhat 2d-leffat, joiden parissa itse kasvoi lapsena.

Itsehän pienenä pelkäsin muumeja ja koin ne ahdistavaksi (heti eka jakso oli tosi ahdistava taikurin hattuineen, myöhemmin tuli vielä mörköä ja koko ajan tapahtui jotain pelottavaa 🙈) niin jotenkin silleen ei-Suomalaisesti ei oo vahvaa nostalgiasidettä niihin, mutta lapsi voi itse sitten päättää tykkääkö.

Puolison kanssa molemmat ollaan myös videopeli-ihmisiä, joten kun lapsi on riittävän vanha niin saa kyllä eteensä myös niitä ihan vanhan ajan Nintendo-pelejä. 😁 Toki järkevillä ruutuaikarajauksilla kuitenkin.

Itse oon lapsesta lähtien rakastanut lukemista, ja toivon että myös oma lapsi siitä tulisi nauttimaan, joten toiveissa on että luetaan hänelle paljon. Pikku Prinssi on ainoa selkeä kirja, joka on jo mielessä - pitää katsoa sit mitä lapsille on saatavilla jos/kun se tulee ajankohtaiseksi. Onkohan Puppe-kirjoja vielä nykyisin olemassa? 🤔 Ne oli huippuja pienenä!

Saa toki nähdä sit mitä käytännössä tapahtuu jos lapsi saadaan syliin asti, mutta tämmöisiä ajatuksia näin rv 5. 😂
Ai hitto se on muuten tosi hyvä pointti että Muumeissa on tosi paljon pelottavia jaksoja 😂 Tuo taikurin hattu ja mörkö ja jääkuningatar ja ties mitä hirveyksiä! Täytyy ehkä tehdä kuratoitu lista 🤣 Ja näyttää niitä pelottavia jaksoja vasta sit vanhempana...

Hei olin unohtanut tuon Pikku Prinssin! Se pitää kyllä laittaa listalle. Mun lempikirjoja lapsena oli Roald Dahlin kirjat, Iso Kiltti Jätti ja Matilda. "Noidat" jätti vähän traumoja... Tosin jos muistan oikein, niin jättikirjassakin taisi olla alussa jotain ihmisten syöntiä sivulauseena... Pitääpä tutkia etukäteen 😂 Mutta Kirsi Kunnaksen lorukirjoja on lapsena kuullut ja niissä pitäisi olla ihan rauhallinen meno! 🤣

Oi me ollaan myös innokkaita pelaajia! 😍 Varmasti tulee jotain pelejä esiteltyä kunhan ohjain pysyy kädessä! 🤣 Siihen on vielä aikaa mutta kyllähän sitä saa haaveilla että joskus koko perheen voimin pelattaisi couch co-oppia. 🥰

Muumit ja disney prinsessa leffat ainakin🫶🏼niitä ollaan kyl jo nyt vähän katseltu tytön kanssa🥰 meidän neiti rakastaa muumi tunnaria ja aina tanssii sen tahtiin🤭

Meillä on ihan hitti vajaa 2 v:n kanssa ollut Kaapo, en ehkä itse siitä kovin nauti. Mutta menköön!

Samoja ajatuksia kuin muilla Muumit ja Disney. Kun vanhemmaksi tulee Harry Potterit on ollut itselle kovin rakas (vaikka JK Rowling nyt viime aikoina sekoillutkin ikävästi).

Meillä on ihan hitti vajaa 2 v:n kanssa ollut Kaapo, en ehkä itse siitä kovin nauti. Mutta menköön!

Samoja ajatuksia kuin muilla Muumit ja Disney. Kun vanhemmaksi tulee Harry Potterit on ollut itselle kovin rakas (vaikka JK Rowling nyt viime aikoina sekoillutkin ikävästi).
Mulla sama Harryt! En oo elämässäni mitään muuta kattonu nii paljon ku harryjä🙈 meidän neiti 9kk on nää myös kuullu ja nähny moneen kertaa ihan kohdusta asti😂

Joo mä kans 10-vuotiaana ihan ahmin ne kaikki kirjat mitä siihen mennessä oli tullut. Kyllä mä varmaan sit jälkikasvullekin tarjoan Pottereita luettavaksi vaikka tosiaan Rowling ei nyt hirveen edukseen oo lähivuosina ollut :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Onneksi löytyy ne mun vanhat kirjat valmiina niin ei tarvitse enempää rahaa sille lähettää!

Myyrä! 🌞😍 Jotain disney leffoja oon kans miettinyt etukäteen että katottais, no ehkä pari tullut katottua mut ehtiihän sitä 😁 meillä on tosi harvoin ruutuaikaa kotona nii katsellaan sit semmosia mitä ilmaisista palveluista löytyy. Muumeista tykkäisin ite, mutta ainaki aiemmin tullut palaute että ne on tylsiä 😅 edellisestä kokeilusta jo aikaa että ehkä voisi uudestaan kokeilla. Noista disneystä en oo nii varma muutenkaan onko vielä 5-vuotiaallekaan ihan sopivia. Meiän tyttö aika arka, näkee painajaisia herkästi ja pelkää pimeää nii yritetty olla näyttämättä kotona mitään liian hurjia kun välillä mummot tai muut ajattelematta näyttäneet 🤔

Omasta lapsuudestani mulla on tallella kirjoja, joita ollaankin paljon luettu 😊 Kirsi Kunnaksen Tiitiäis-loruja, sekä Janosch Panama-kirjoja pikku karhusta ja pikku tiikeristä 😊 Peppi pitkätossua myös luettu, se oli mun lapsuuden lemppari 🌞

Oi Myyrä, miten olin unohtanut iki-ihanan Myyrän! Ja toi tyttö kuulostaa ihan minulta pienenä, tosi herkästi tuli painajaisia ja pelkäsin pimeää niin sai tarkkaan valita että mitä mulle näytetään... :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Juurikin tuo Tiitiäinen oli mulla lapsena ja äiti sitä luki! Täytyy katsoa onko se vielä tallessa 🥰 Ja Peppi Pitkätossu hyvä nosto myös!

Muistin juuri myös Uppo-Nallen, se ei ollut hirveän jännittävä kirjasarja mutta ainakin leppoisaa menoa! :smiling-eyes:

Tykkään lukemisesta ja toivon, että lapset löytää saman ilon 😍 Kaunotar ja kulkuri -kirjat ovat olleet oma lemppari lapsena. Aion tällekin lukea kirjoja ääneen.

Puppe-kirjat ja Maija Mehiläinen💛 Toki alkuperäisiä Maija Mehiläisiä ei ehkä näe enää mistään🤔

Molemmille oon kyllä lukenut paljon myös äitiyspakkauksen kirjaa. En toiselle pakkausta edes ottanut, mutta ostin hänen syntymävuoden pakkauksessa olleen kirjan kirpparilta😊

Myöhemmin kun on isompi, niin Disney-elokuvia haluisin näyttää✨

Kuten täällä onkin lueteltuna niin Muumit, Harry Potterit, Ghiblit, Disneyt, Myyrä.💗Mun tytöt rakastavat Totoroa kuten minäkin.

Lisäksi Maisa-kirjat ovat olleet suosittuja kun tytöt oli pieniä.🥰

Meillä mies (joskus myös minä) ja lapset tykkää kans pelailla pleikalla ja Switchillä esim. Animal Crossingia. Muumipeli Nuuskamuikkunen: Muumilaakson melodia on kans ihana peli.

Mun isommat lapset tykkäs pienempinä muumeista ja meillä on ne alkuperäiset dvd:t tallessa. Kirjoista suosikkeja on ollu teemu & maija kirjat, richard scarryn touhukas maailma, koiramäki sarja ja riku, roope & ringo kirjat. Isompana sit harry potterit elokuvina.
Mutta en ehkä enää kestä katsoa autot elokuvia kertaakaan😂

Disney elokuvia olen lapsena katsonut ja niitä olen lapsillekin näyttänyt. Muumejakinnyritin yritin mutta niistä eivät kiinnostuneet😔 itse tykkään lukea ja olen yrittänyt lapsiakin kannustaa lukemaan.

Miina ja Manu tuli mieleen omasta lapsuudesta 😍 Oli kirjoja ja niitä, mitä kuunneltiin pienellä kasettisoittimella ja tuli aina sen sivunkääntöääni. Olisikohan niitä vielä tallessa jossain...

Miina ja Manu tuli mieleen omasta lapsuudesta 😍 Oli kirjoja ja niitä, mitä kuunneltiin pienellä kasettisoittimella ja tuli aina sen sivunkääntöääni. Olisikohan niitä vielä tallessa jossain...
Ei vitsi mikä nostalgiapläjäys, mullakin oli näitä! Hitto kun ei varmaan kasettisoitintakaan löydy enää 😆

Takaisin