Lastenneuvola

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tänään käytiin 8kk lääkärineuvolassa, poika osaa istua hyvässä asennossa, suojaheijasteet ja pinsettiote löytyy. Jotenkin tuo istuminen menny ihan ohi, kun poika ei paljo istuksi vaan on menossa tai mieluummin seisoo. Kaikki hyvin ja hyvin kasvaa sano neuvolatäti. Sit mentiin lääkärille, jolle pituuskasvu ei riittänyt.. vaan 1kk päästä on kasvukontrolli. Kuinka paljon pitäisi kasvaa et ois sit hyvä? nyt oli tullu pituutta pari milliä vajaa sentti. Paino ja päänympärys ok.

Pituus: 69,3cm
Paino: 9690g
Pipo: 46cm

meijän tyttö ei osaa vielä sitä pinsettiotetta.ja lastenpolilla ne sai ne suojeluheijasteet mut neuvolassa eio_O nyt sit saa jännätä 8kk käyntiä.

Kiips, meillä oli 6kk neuvolassa tullut liian vähän pituutta (sehän siis katsotaan sen vauvan oman pituuskäyrän mukaan), ja muutama viikko sitten kun soitin neuvolaa, että pitäiskö olla huolissaan kun tuntuu ettei sitä pituutta tule ja kysyin mikä olisi hyvä kasvumäärä 8kk neuvolassa? Täti katsoi pojan käyrää ja sano, että sellan 1,5-2cm. Yhdestä vähemmästä pituuskasvusta ei tarvi olla huolissaan, mutta jos niitä on kaksi-kolme peräkkäin niin sitten kuulemma otetaa verikokeet yms. Näin ainakin mulle sanottiin. Ens viikolla näkee, että onko sitä pituutta tullut riittävästi.

Me ollaa varmaa tän pojan kans fyssari jonossa niinkuin esikoisenkin kans jouduttiin 8kk neuvolasta. Poika ei osaa vielä itsenäisesti istua, ei pinsettiotetta enkä mä saa siltä edes suojaheijasteita (esikoinen sentäs hanslas nää kaikki omassaan 8kk neuvolassa). Saas nähdä kuin meidän käy ens viikolla.

Meillä esikoinen istui kyllä tässä iässä, muttei noussut itse istumaan. Ja tosiaan vain pyörimällä liikkui. Hyvin kyllä eteni silläkin tavalla. :D Ei meidän tarvinnut edes miettiä mitään lisätutkimuksia. Mutta pinsettiotteenhan tuo isompi silloin kyllä hallitsi ja nuo suojeluheijasteet toimi.

Me siis jouduttiin esikoisen 8kk neuvolasta fyssarille sen takia, kun hän ei kontannut. Vaikka siis ryömi ja osasi itse käydä istumaan ja hallitsi pinsettiotteenkin, mutta kun ei kontannut niin ei kontannut. (ja siis esikoinen ryömi ja kävi istumaan jo ennen 7kk ikää, konttas 10kk, käveli tukien kanssa 10,5kk ja käveli tuetta 11kk).

Ei meilläkään hallita vielä pinsettiotetta. Poika kyllä välillä sormiruolaillessa yrittää pinsettiotetta, mut sit päätyykin ottamaan ruuan nyrkkiin :grin Ja ei meilläkään itsenäisesti istuta. Poika istuu yksin vaan syötyötuolissa, lattialla tosi etukenossa tai merenneito tyylisesti, mut tasapaino ei riitä selkä suorassa istumiseen. Neuvolatäti oli löytävinään heijastee jo 6 kk neuvolassa mut lääkäri oli 7 kk neuvolassa sitä mieltä, että vaan etuheijaste on kunnossa, mut ei kyllä tosiaankaan ollut yhtään huolissaa. 7 kk neuvolakäynnillä meille tehtiin jo 8 kk tarkastus, kun poika liikkui niin hyvin jo.

Mun serkun lapsi oppi seisomaan ja kävelemään joskus vuoden jälkeen ja vasta sen jälkeen hän oppi konttaamaan. Vauvat oppii asiat niin eri tahtiin ja eri järjestyksissä. Monet taidot on hoksaamisesta ja halusta kiinni, vaikka mahdollisuudet jonkin asian tekemiseen olisivat jo olemassa.

toi on kyllä tosi ärsyttävää kun ne neuvolassa olettaa että kaikki lapset tekee samat asiat saman ikäsenä.meillä ei varmaan ryömi eteepäin ollenkaa,vaa pyörimällä ja peruuttamalla pääsee johkii suuntaa.toivottavasti ei sit meillekkii tuu taas fyskan reissuja,mä en jaksais niitä yhtää.mut siinä ei taas meikäläisen jaksamisia kysellä...

Ei meilläkään istuta tai ryömitä, vaikka tyttö on jo 8kk. Fysioterapiaan ois pitäny mennä jo ennen 7kk tuon ryömimisen takia, mutta kieltäydyttiin menemästä, kun selkeästi oppii jokapäivä uutta. Vieläkään ei tosiaan ryömi, mutta on oppinut pyörimään ja välillä liikkuu vähän takaperinkin :) Itestä tuntu, että pitää sitten joka asiassa rampata siellä fyssalla, jos sen nyt alkaa, tuskin oppii mitään muutakaan siihen "deadlineen" mennessä. Jos ei 1,5v vanhana oo alkanu yhtään käveleminen kiinnostaa, niin sit voin harkita fysioterapiaa, ennen ei :)

miehen sisko ei ryöminy ollenkaa,lähti suoraa konttaamaa.tosin nykysin kävelee,onhan jo yli 30v:grin.
mä en ymmärrä miks nii aikasii pitää laittaa sitä lähetettä sinne fyskaa?mä kanssa kyllä kieltäydyn ja ootan sitä lastenpolin aikaa ennenku mihkää fyskaa lähetää.

Meillä on kyllä olleet mahtavat neuvolantädit, kun ne ei ole olleet moksiskaan, vaikka jotkin taidot ovat tulleetkin "myöhässä". Osaavat katsoa sitä kokonaiskuvaa. Jos lapsi kuitenkin on kehittynyt ja tyytyväinen, niin homma ok. Lääkärikin muistaakseni esikoisestakin 8-kuisena sanoi, että liikkuu ja kehittyy ikätasoisesti. Vaikkei silloin siis ryöminyt vielä. Ja ihan "ajallaan" tuo oppi kävelemään kuitenkin. Mikä kiire näillä muka ois? :D

Nettiäkin kun selailee, niin monilla sivuilla lukee, että vauva oppii ryömimään 8-10kk. Mäkin tiiän muutamia, jotka on jättäny ryömimisen kokonaan väliin ja ihmisiä niistäkin on tullut :) Eipä kannata ressata, eiköhän ne siitä lähe liikkeelle, kun ovat valmiita. Ite oon ollu vähä "hidas" oppimaan vauvana ja samaa rataa näkyy menevän tyttökin. Enemmän semmonen mietiskelevä, se saattaa ihastella ja pyöritellä tuttiakin tyytyväisenä tunnin!

Ohhoh, ollaampa toisissa neuvoloissa tarkkoja! Meidän esikoisella kaikki liikkuminen tuli vähän jälkijunassa, eikä koskaan mulle siitä mitään sanottu enkä kyllä osannut olla huolissaankaan. Nykyään 3-vuotiaana on kyllä ihan samalla viivalla muiden ikäistensä kanssa. Kakkonen täyttää kohta 8kk. Ryömii eteenpäin, mutta ei istu eikä pinsettiotekkaan ole täysin hallussa. Mutta kyllä ne sieltä ajallaan tulee. Pituuskasvu minua on vähän mietityttänyt, se on jäänyt junnaamaan paikoillaan. Tytön sairauteen voi joskus liittyä myös lyhytkasvuisuutta ja poikkeuksia luissa, sen vuoksi asia mietityttää. Koko selkäranka tytöllä kuvattiin mahdollisten nikamamuutosten takia ja siellä kaikki oli ok.

Onko muuten muiden lapsilla aukile jo pienentynyt? Meillä on se edelleen tosi suuri ja siitä meinaan kysellä seuraavassa neuvolassa.

missä se aukile ees on?päässä vissii,mut meijän tytöllä on niin paljon hiuksia et en oo nähny sitä aukiletta aikoihin.vaikuttaaks se aukileen koko johonkii?

Kuulemma parempi jos on iso aukile? Meil pojan päänkasvustaki terkka oli huolissaa 5kk neuvolassa ku on pudonnu +3 -> +1, mutta tsekkas aukileen ja sano et on iso eli ei oo kallo luutumassa liian nopsaan kiinni (pitäs leikata pahimmassa tapauksessa). Mulla kuulemma on ollu tosi iso aukile ja pitkään auki, mut mun päänympärys syntyessä oliki muhkea 38cm... et ilman isoja aukileita oisin varmaa jääny syntymättä ja iso aukile umpeutukin sit hitaasti! Mut on meillä pienentyny kyllä aika paljon viime aikoina, lähinnä pieni kolmio jälellä.

Meillä on ihan iso aukile vielä, ei mun mielestä oo juurikaan muuttunut.
Jäde, ei sitä tarviikkaan "nähdä" vaan kokeilet. Pään päällä on pehmeä kohta ja luut vähän niinku irralleen toisistaa. Se on aukile :)

No ehkä mun sitten ei siitä aukileesta tarvitse huolehtia. Muistan myös jostain lukeneeni että huonompi juttu tosiaan on jos aukile sulkeutuu liian aikaisin. Mun mielestäni vaan jossain vaiheessa neuvolassa sanottiin että aukileen kuuluisi sulkeutua vuoden ikään mennessä?! Meijän neitillä on ainakin sen verran iso monttu vielä, että ei ole toivoakaan.

Takaisin