Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ilona päivää vailla 1v osaa:

- seistä ilman tukea
- kävellä ilman tukea max 10 askelta
- sanoa sanoja mm.: äiti, isi, heppa, kauppa, veitsi..
- siivota iltaisin mun kanssa lelut laatikkoon :)
- juoda tavallisesta mukista
- näyttää monta vuotta täyttää, etusormi nousee heti pystyyn kun kysyy :)

Mulla on ollut hormonien takia itku herkässä ja huomenna kun on likan synttärit, niin en varmaan muuta tee kun vollaan :D Lauantaina sit juhlat..

Mä olin tänään hämmästynyt, kun toinen tyttö alkoi ensin ohjatusti, sitten itsenäisesti täyttää "muotolaatikkoa". En ole kovin usein edes kokeillut, kun tyttö ei yleensä jaksa keskittyä "kehittäviin" asioihin (paitsi tornin tekoon ja pyramiditornin laittamiseen sisäkkäin). Wau. Uusi keskittymisen aihe!! Eli äidille hetki aikaa huilata.

Satru pitäkää hauskat synttärit :)

Se ON muuten ihanaa, kun tyyppi oppii jonkun uuden taidon, ja sit sitä pitää treenata ja testata; silloin äiti saa huilata :)

Kiva,nyt se keksi ne rappuset!:nailbiting: Ihan tajuton vauhti päällä kun lähtee kiipeämään yläkertaan ja ylös päästyään on yhtä suurta hymyä ja kikatusta ja tietenkin hälle pitää taputtaa :happy093. annas olla kun kiellän kiipeämästä niin tyttö saa kunnon hepulit,prinsessaa kun ei saisi komentaa ja ollaan niin loukkaantunutta että :joyful:
ulkona kävellään jo hyvin kengät jalassa ja sisällä melkein juostaan,konttaa enään vain ahtaissa paikoissa,kuten pöydän alla. Palikkapurkin kanssa harjoitellaan ja joskus se palikka on oikeasta kolostakin tipahtanut purkkiin,hoksaavainen tyttö :happy: uusia sanoja ei ole tullut,mutta kovasti yrittää selostaa tarinaa :grin

Tuli tossa mieleen kun joskus juteltiin siitä mitä ihmeellisiä tapoja vauvoilla on. Meidän tytöllä se että jalat on aina ristissä. Onko muilla poistunu ne maneerit mitä ennen oli?
Citrus, muistelisin että teillä toinen tytöistä nojaili jotenkin käsi vääntyneenä erillaiseen asentoon? Muitakin oli mutta nyt ei muista enään.
Meillä ainakin jatkunut tuo jalat ristissä oleminen. Se on ihan sama missä likka on tai makoileeko vatsallas, selälläs, kyljelläs vai istuuko.

Juu nojaili aika pitkään. Se johtui yliliikkuvista nivelistä ja on onneksi poistunut jo :)
Uutena tapana on ollut päänheiluttelu ja kyllä tykkää istuessaan pitää jalkoja ristissä.
Meillä A otti B:n sitten eilen kiinni ja kävelee nyt metrin, puolentoista verran :)

Meijän tyttö louskuttaa leukaansa,avaa suun siis tosi isolle ja pitää siinä hetken ja sitten napauttaa nopeasti kiinni ja ihmettelee kun hampaat kalahtaa :grin:hilarious: ihan outo tyyppi :joyful: ja kävellessään huitoo käsiään tasatahtiin edestakas,ihan kuin sauvakävelisi ilman sauvoja :laughing021 että sellanen tapaus :laughing002

Nyt täällä sitten kävellään ihan kunnolla... Koetan olla iloinen ;) No ei, ihan lystiä, hieman myös haikeaa, huoh. Sinne meni mun vauva :rolleyes:
koetin kyllä aluksi lyödä kapuloita rattaisiin, notta ei keksisi kävelyä kun silloin 7 kk vanhana nousi ylös. Nyt oli aika luovuttaa, heh. Itse olen lähtenyt niin hurjan aikaisin kävelemään, että en halunnut ehdointahdoin yhtä aikaista sankaria, se kun tuppaa meno silloin olemaan hieman holtitonta :wink

Meidän poika on oppinut keskittymisen jalon taidon. Malttaa istua paikallaan ja näpertää jotakin omaa juttuansa pitkiä aikoja. Äiti kiittää, kun saa välillä vihdoin tehtyä jotakin omia juttuja, kun tyyppi leikkii lattialla. Jihuu! :)

Ja nyt suurin hitti on Aa-ram-sam-saa- laululeikki. Poika osaa jo leikkiä käsiosuudet, taputtaa oikeassa kohdassa ja pyörittää oikeassa kohdassa käsiään ja laulaa "kudi-kudi-kudi". Ei voi muuta kuin nauraa hänelle, niin suloista :)

Voi miten ison pojan juttuja jo Lilly! Meillä ei ole vielä toivoakaan moisesta, tai muutoinkaan minkäänlaisesta keskittymisestä. Liikkumisessa sen sijaan poika on todella taitava. Kävely hoituu jo ihan konkarina sekä ulkona että sisällä. Osaa myös juosta ja hiipiä "varpaillaan". Kiipeilee sohvilla, sängyllä, portaissa ja nyt viimeisimpänä keittiön tuoleilla. Voi kiivetä vaikka keittiön pöydälle ja nousta siellä seisomaan, jos tuoli on sopivasti irrallaan pöydästä. Saunan lauteita kiipeää ylös ja alas ketterästi. Käytännössä poika ei ole paikallaan hetkeäkään, jos on hereillä.

Meillä opittiin just eilen miten tullaan sohvalta alas. Ollaanko hieman jäljessä? :D ainoa hetki kun tyttö keskittyy yhteen asiaan on sillon kun luetaan iltasatua. Uusimpiin kuuluu myös että nipistämisen yhteydessä huutaa aina "AI!". Varmaankin huutaa itte ettei mun tartte huutaa kun mua sattuu. :D

Huomaa kyllä miten erilaiset asiat kiinnostaa lapsia ... Meillä taas ei kävellä vielä ilman taaperokärryä (pari askelta voi ottaa ilman tukea). Ei myöskään pääse itse sohvalle eikä alas. Muuten tykkää kyllä kiipeillä rappusia.

Meillä kävellään, välillä otetaan juoksuaskelia. Kiipeillään sohville ja oikeastaan ihan mihin vain, minne pääsee. Myös sängylle kiipeää. Ja kun on menossa tekemään jotain, mitä ei saa tehdä, niin katsoo mua, puistelee päätä että ei, tätä ei saa tehdä mutta tekee kumminkin.. :D muutamia sanoja osaa, ymmärtää hyvinkin paljon. Leikkimiseen ei oikein jaksa keskittyä, enemmänkin häseltää ympäriinsä. Koko ajan pitää olla liikkeessä.

Meillä asustaa kanssa pieni kiipeilijä:grin Eilen hän hoksasi kiivetä keittiön porrasjakkaralle ja sieltä yritti keittiön työtasolle,onneksi kerkesin väliin! :eek: myös syöttiksestä kiipeää pois aina ruokapöydälle asti nököttämään! :wideyed: Uusi taitoja on mm.tanssi kun kuulee musiikkia,hakee omat kengät kun joku on lähdössä ulos,tyhjentää/täyttää pyykkikonetta,yrittää pukea ja riisua vaatteita päälle ja pois itseltään siis,leikkii nukeilla,juoksee nauraen karkuun kun sanotaan että "kohta mä sut nappaan",alkanut matkia eläinten ääniä,heittelee tavaroita jne.aika paljon taas kaikkea uutta opittua :happy:

Noniiiiin meillä kävellään "vihdoinkin" ilman tukea! Muutamia askelia kerrallaan mutta kävellään silti! :) Jotenki oletti että olisi nopeammin oppinut kun kerran käveli tukea vasten jo 8kk ikäisenä mutta kyllä siihen vaan meni vielä se 5kk. Elikkä tyttö on nytten sen 1v ja n. 1,5kk. :)

Meillä sama juttu kuin NinjaK:lla. Tällä viikolla vasta alkoi ottaa askelia ilman tukea. Konttaa kyllä mielummin ja tosiaan muutamia askelia saattaa kävellä ja sit heti laskeutuu alas. Poitsu ei yhtään tykkää kaatuilla ja tekee kaiken aina varman päälle. Ollaan kyllä vältytty sitten hyvin muksahduksilta ja pystyy luottamaan, ettei tyyppi mene mihinkään holtittomasti. Esim jos ollaan vieraassakin paikassa, niin pysyy mun lähellä aina. Toisaalta hyvä ja toisaalta huono :)

meil alettii kävellä tammikuun alussa, sanoja tulee kans, oppii nopeast kaikkea uutta, ei meinaa olla paikallaa yhtään. eilen luki omal kielellä satukirjaa mulle ja äipälle skypen välityksellä, juotti mulle 1,5L pullost vettä ja iteki halus juoda siitä. neiti on vieläki rinnalla ympäri vuorokauden vaikka syö kiinteitäki. ihanan hellyyttävä ja fiksu tyttö <3 pöydälle on kiva kiivetä ja kattoa et hei jälkruoka on pöydällä huomaatteks. karkuu mennää nelivedol mut kävellen ku ei mennä karkuun.

pakko ku huomasin ni onnitella satrua mashaAllah :)

mitenkäs i-p voi?

Hyvin täällä voidaan, kiitos kysymästä Gatusa :) Ainoa ongelma on, että maha alkaa olemaan tiellä ja selkä kipeytyy pojan kanniskelusta helposti. Onneksi poika osaa tosiaan hienosti kävellä itse, niin ei tarvii ihan kokoajan kantaa. Poika ei yleensä vaan kävele todellakaan siihen suuntaan kun itse haluaisin (esim ulkona) ja juoksee karkuun, jos huomaa että oon nappaamassa kiinni korjatakseni suunnan.:grin Sitten kun saan pojan kiinni niin tämä heittäytyy maahan ja rimpuilee etten saisi nostettua syliin. Omaa tahtoa löytyy joo :rolleyes:Taakseen poika ei katsele ollenkaan, vaan kävelis yksin vaikka maailman ääriin tarkistamatta kertaakaan että seuraanko perässä. Aiemmin nauroin ajatukselle valjaista ja "hihnasta", mutta nyt oon jotenki kummallisesti alkanut ymmärtämään niiden merkityksen ja jopa salaa harkitsemaan sellaisten hankkimista.. :laughing002 Koitetaan nyt kuitenki vielä pärjätä ilman hetki.

Takaisin