Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei halukkaat, kelle noita ohjeita laittaisin. Pistättekö mulle sähköpostiosoitteenne, niin lähetän sitä kautta. Tiedosta on skannattunakin niin iso, etten pysty sitä tätä kautta lähettämään ilman että luettavuus kärsii...

Ai teillä ei iituliina osata mitään? :P justhan luettelin pitkän listan mitä kaikkea teillä jo osataan! :) ei se kääntyminen oo mikään osaamisen mittari, kyllä ne kaikki muutki jutut on ihan yhtä arvokkaita taitoja! :)

Mites ton pystyasennon kanssa, kun meillä poika haluais vaan istua tai seistä kokoajan. Istumista ei lienee suositella vielä ennenkuin osaa itse mennä siihen asentoon? Oonkin pitänyt sitten sylissä sellaisessa istuvassa makuuasennossa, kuten sitterissä.

Meilläki mitä pystympi, sen parempi. Ei oikeen viihdy edes "sitteri asennossa" ja tuntuukin että joutuu pitää ihan liian pystyssä jos haluaa että kaveri "makoilee". Useimmiten se menee silleen että likka "istuu" ja mä pidän kainaloitten alta silleen ettei koko painolla istu. Onko sekin liikaa? Kieltämättä oon vähän ollu tosta huolissaan kun en haluis toisen selkää pilata. :/

Meille neuvolassa sanottiin että istuttaa ei saa vielä syöttötuolissa tms. mutta sylissä voi tuettuna istua, eli silleen että pitää omalla kädellä vauvankainaloiden alta sitä painopistettä omalla kädellä. Ja että sylissä vauva ei koskaan istu istu samalla tavalla kun syöttötuolissa kovalla alustalla. Meillä nimittäin ei enää tuo "makoileva" tai puoli-istuvakaan tyyli kelpaa :D sitterissä viihtyy hyvin mutta sylissä pitää kannattelen istuttaa tai tytöllä menee hermo. Ja citruksen kuvailemalla tyylillä täälläkin kannellaan, varsinki jos puhelimessa pitää puhua ja tyttö haluaa syliin niin tolleen syliin ja kävellään ympäri kämppää :D

Miten teidän vauvojen pään kannattelu sujuu? Meillä tyttö ihan kohta 3kk ja mahallaan ollessaan nostaa edelleen tosi laiskasti päätään. Ensinnäkin hän inhoaa olla mahallaan ja mahalleen joutuessaan aloittaa yleensä heti kitinän. Ja jos ei kitise niin laskee sitten pään sivuttain maahan ja katselee siitä. Oon yrittänyt leluillakin houkutella nostamaan päätä mutta ei.
Muuten kyllä sylissä ollessaan kannattelee päätään jo mielestäni ihan hienosti.
Katselin yksi päivä samanikäistä tyttöä ja hän nökötti mahallaan pää kokoajan ylhäällä ilman mitään vaikeuksia. Meillä oli viimeksi neuvola 1,5kk sitten ja silloin jo th sanoi ettei tyttö kannattele päätään tarpeeksi ja nyt tuli sellainen olo että pitäisiköhän tästä huolestua :confused:

Meillä poika reilu 2,5kk on kans kova kitisee aina ku laitetaan mahalleen pään kannattelua reenaamaan. Hirveen ähellyksen jälkeen itku tulee nopeesti, tai sit jää makaamaan poski lattiassa pää aina samalle sivulle käännettynä nyrkkiä imeskellen.. Sillon ku jaksaa vähän aikaa päätä kannatella se on aina vinossa samaan suuntaan (kääntää nukkuessa myös aina samalle puolelle pään), tuntuu että niska ois toiselta puolelta heikompi (?). Tarvii kysästä neuvolassa parin viikon päästä onko toispuoleisuus normaalia jos ei ala paremmin kannattelee päätään. Hyvin kuitenkii sylissä ollessa tuntuu päätä pitävän ylhäällä, kovasti aina leukaa nostaa pystyyn ainakii, ylpee jätkä :D

Likka kannattelee päätään kyllä tosi hyvin. 2kk neuvolassa sano jo siitä että on "aikaansa edellä" siinä kun pysyy niin hyvin jo makuultaanki pää pystyssä. Mahalteen ei kuitenkaan viihdy juuri lainkaan. Kyllä se pää jonku aikaa siinä on oikeen komiasti pystyssä mutta hermostuu tosi nopeasti (1-3min) ja sillon yleensä hieroo kasvojaan vilttiin ja pitääkin jo kääntää ympäri. Se asia ei oo muuttunu kuukaudessa mihinkään. :D nytte likka siis on 3 ja puoli kk.

Meillä kans päätä kannateltu jo alle 2kk iästä. Kaverin vauva taas on tasan kuukauden meidän pojua nuorempi (2,5kk) eikä nosta päätä juurikaan lattiasta mahalla ollessaan. Tässäkin asiassa siis yksilöinä mennään :)

Viihtyykö teidän vauvat Manducassa tai muussa repussa? Olen yrittänyt opettaa meidän pikkusta siihen mutta tuloksena on aina karsea kiljunta. Kantoliinassa tykkäsi olla kun käytiin kantoliinaopastuksessa, mut enhän mä sellasta oppinut käyttämään :(

Meidän poika (3kk) kannattelee makuullaan päätään miten kuten. Tuntuu, että osaa kyllä ja jaksaisikin mutta ei sitä vaan huvita. Toisinaan on pitkiä aikoja masullaan ja kuikuilee ympärilleen ja toisina päivinä ei tykkää yhtään. Tänään neuvolassa terkkari sanoi, että makuullaan kannattelu on ihan ok mutta käsistä nostettaessa pitäisi pään nousta vähän jämäkämmin mukana. Eli lisää masumakuuta vain.

Tilasin justiin uuden puuhamaton, jonka mukana tulee myös tyyny, jota vasten on lapsen helpompi nojailla masullaan. Koitin joskus sitä pyyhkeen rullaamista kainaloiden alle, muttei meidän poika sietänyt sitä ollenkaan. Toivottavasti toi tyyny toimisi vähän paremmin.

Meillä ei aluksi tykännyt rintarepusta yhtään, mut nyt kun eräänä iltana kokeilin kasvot menosuuntaan niin tykkäsikin ja rauhoittui siihen?! Tää haluaa vissiin nähdä mitä ympärillä tapahtuu :joyful:
Pää nousee meilläkin ihan hienosti mutta neiti ei viihdy kovin kauaa masulteen,hermostuu aika nopeasti. Joka päivä kuitenkin treenataan sitä että oppisi olemaan :) ikää nyt 3kk.

3kk ikäiselle on tosi tyypillistä, et ei viihdy kantoliinassa tai repussa kasvot kantajaan päin. Tässä iässä kun vauvat on jo niin kiinnostuneita ympäristöstään, että monesti pitää nähdä paremmin ympärille;) lonkalla kantaminen on monella ollu ratkaisu tähän... Mä en taas koskaan oo oppinun mandukaa käyttämään ja oon liinaa käyttäny. Se kannattaa kyllä opetella sinnikkäästi! Se kyllä palkitsee! Liina on niin pitkäikäinen väline! Ja iso apu esim matkoilla ja harrastuksissa!:) mutta siis meillä on nyt vähentyny paljo tuo liinan käyttö.. Ekat pari kuukautta kannoin aikalailla kokopäiväisesti, kun vauva ei viihtyny muualla ku sylissä tai liinassa. Nyt kun viihtyy lattiallaki ja sitterissä hyvin, niin kannan vain ulkoillessa :). Vauva viihtyy kun on tyytyväinen. Viime viikolla pysyi jopa hereillä koko linja-automatkan kauppaan ja katseli ympärilleen ihmeissään:). Kerran kokeilin reppuakin kun oltiin ulos lähdössä, mutta oli tosi hankala saada näin pientä vauvaa siihen vielä sopivasti, joten hermostuinme kumpikin ja vaihdettiin liinaan;)

Ja tuosta pään kannattelusta... Meillä kans laiskasti nostetaan päätä mahalla maatessaan ja juurikin alkaa monesti lussuttamaan vaan nyrkkiä... Sylissä kylläkin kannattaa päätä tosi hyvin! Oon miettiny et voiko tuo mahallaan pään nostamisen vaikeus olla jotenki yhteydessä tohon isoon kokoon...?

Takaisin