Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuosta konttaamisesta nimenomaan on minulle toimintaterapeutti sanonut että on yksi tärkeimmistä kehitysvaiheista. Kävimme mun 4 vuotiaan kanssa vastaanotolla tammikuussa kun neuvolassa huomasivat puutteita hahmottamista vaativissa tehtävissä kuten esim palapelit,eriväristen palikoiden kanssa rakentelu,labyrintti tehtävät jne. Poika konttasi vain 2 viikkoa ja nousi sitten jo kävelemään tukia pitkin. Terapeutin mielestä vähäinen konttaus saattoi olla syynä tähän. Mutta eihän se nyt suoraan tarkoita että jos joku ei konttaa että ongelmia tulee, yksilöllistähän tämäkin on. Itse olen sitä mieltä että jos mun poikaa askartelu ym.kiinnostaisi niin hän osaisi jo nämä jutut,vaan häntä kiinnostaa vauhti ja kiipeäminen ja kaikki urheilu ja pelaaminen. Oppi polkemaan ilman apupyöriä jo 3 vuotiaana koska häntä kiinnosti mutta leikkaaminen saksilla on edelleen haastavaa koska ei todellakaan kiinnosta.

Juu, konttaminen on yksi tärkeimpiä juttuja ihmislapsen kehityksessä. Vaikuttaa tosi moneen asiaan!
Meillä jäi Elliltä sekä ryömiminen että konttaaminen pois, ja siitä syystä ollaan nyt 1v 3kk oltu fysioterapeutin asiakkaita. Eli kyllä siihen konttaamiseen kannattaa kannustaa.

Meillä yritetään pinsettiotetta. :o Olen tässä viikon mittaan kattellu kun on välillä ottanu peukalolla ja etusormella jostakin kiinni mutta naureskellu vaan että olipas sulonen vahinko. Nytten näin kuinka oikeen keskitty kun yritti ohkasesta narun pätkästä ottaa kiinni. Eihän se mee ihan niinku pitäis vielä mutta yrittää ainakin. Konttaamaan yritetään kovin mutta toistaseks pysyy vain pakki päällä. :)

Poika ryömii jo niin lujaa ettei voi yksin jättää hetkeksikään.. Tästä tää perässä meneminen nyt sit alkaa. Jää helposti myös tuolien alle jumiin ja siitäkös pikkumiehelle harmi tulee.

Meilläkin pinsettiote hakusessa mutta vielä lipsuu tavarat sormien välistä, ei ole ihan vielä tarpeeksi puristusvoimaa sormenpäissä :grin

Meillä mä otan pojan aina välillä rinnan päälle höhöttelemään äidin tyhmille ilmeille, ite semmosessa puoli istuvassa asennossa, siitä poika lähtee takaperin "konttamaan" naama mun mahaa ryystäen, alas päin, sitten sohvalle päästyään änkee ja mönkee joka suuntaa ja yleensä hän löytää itsensä istuvasta asennosta tämän "retken" tehtyään ja kivaa on :laughing002 muuten ei kyllä ryömi kun vahingossa ympäri tai taaksepäin, mutta ei ole viel ainakaan lattialla kontannut. Kovin tykkää kun jaloille nostaa ja kannattelee niin pitäis päästä vaan joka paikkaan ja ennenkaikkea POMPPIA :laughing002

Meillä on hieno pinsettiote jo ja poika hyörii ja pyörii kun mikäkin hyrrä. Ei ole hetkeäkään paikallaan! Esim vaipan vaihto ja vaatteiden pukeminen on melkoista taistelua kun tuo kiertää itsensä ympäri kun korkkiruuvi. Liikkuu aivan kokoajan kun on hereillä. Yöllä pyörii sängyssä ihan miten sattuu. Yrittää nousta myös istumaan konttausasennosta, muttei ole vielä onnistunut.

Joo-o, sen se vaati että äippä lähti töihin ja Alisa jäi isän kanssa kotiin. Nimittäin nyt on suunta eteenpäin, ei kovaa mutta kummalisesti tyttö löytyy aina polttopuiden luolta :happy:

Tänään neiti löysi portaat ja oli kovaa vauhtia menossa niihin ja alakertaan, joten portti piti laittaa ja pistorasiat piti eilen suojata, ryömimistahti kiihtyy joka päivä ja samalla kurottelee kaikkea mitä silmään osuu.

Meillä on löydetty nyt isin vahvistin ja ai, että kun on hauskaa vääntää siitä äänet täysille (ensin pelästyy kunnolla ja sitten kikattelee päälle itsekseen) :p Isi ei kylläkään tykkää, kun joku on käynyt aina vääntelemässä ja painelemassa kaikki nappulat ja vivut :grin
Ja voi, että kuinka kovaa tuo pääsee ryömimällä, jos näkyvissä on kaukosäädin, tietokoneen hiiri tai puhelin :eek::grin

Lurua meillä toisella sama, kaikki mikä on "sähköistä"/elektronista, niin sinne mennään ja vauhdilla (jotain ryöminnän ja konttauksen väliltä polvillaan ja käsillään möyrii) :grin ja sekös ärsyttää, ku äiti tulee viereen pätemään..

Muokattu viimeksi:
Kiljumisesta: Kun pikkujätkä kiljuu, niin isoveljensä huutaa että hiljaaaaa! Ja kun ei tietysti tottele niin toinen huutaa vielä kovempaa, että ole hiljaa!! Meillä on välillä niin kova meteli, että tekis mieli mennä yksin ulos ja jättää lapset keskenään kiljumaan.. Illalla on ihana huokaista kun lapset nukkuvat ja on vihdoin hiljaista. Iltapäivisin katselen usein kelloa ja lasken tunteja, että koskahan vois alkaa laittaa nukkumaan = hiljaisuus ;)

Meillä ei ryömitä, saati kontata. Nyt hänellä vasta menneekin hermot kun on aikansa turannut lattialla, sit hän nostaa kädet ja jalat lattiasta irti ja "kelluu" vatsallaan ja sit alakaa kiukuttelu kun ei nää hemmetin ulokkeet tottele :laughing002 koko ajan pitäis olla ite häntä "kävelyttämässä" ja kantelemassa ja pomputtelemassa, huh huh. No tulleepahan ainakin käsilihakset reenattua :cool14
Nokkamukista onnistuu meilläkin juominen jo hienosti, äidin kädestä annettuna, itse jos hän sitä juo niin se kippo lentää aika nopsaan.

Meillä oli samallalailla Iituliina, kuin lentoon yrittäisi. mutta pari viikkoa myöhemmin lähti eteenpäin, saattaa olla teilläkin

Ja meilläkin oli samaa kuin teillä Iituliina ja noora92! Nyt ryömii eteen,taaksepäin ja ympäri :laughing002 eniten ympäri ja eilen oli hauska seurata kun tytön housunlahkeessa oli pieni timantti ja tämän kun tyttö huomasi niin yritti napata kiinni omasta jalastaan ja timangista vähän samaan tyyliin mitä kissat tekee häntänsä kanssa :laughing021 niin ja nousee aika näpsäkästi konttausasentoonkin,parhaiten pehmeällä alustalla esim.sängyllä tai sohvalla joka on mielestäni hassua,luulisi sen olevan just vaikeampi kuin kovalla lattialla? :wideyed: Niin ja sitten osaa nousta jo puolittain itse lattialla istumaan, niin että jää nojaamaan yhdellä kädellä lattiaan :happy:

Takaisin