Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eeviksen kans samaa mieltä, yksilöllisestihän kaikki kehittyy - ja hyvä niin :) Joku vauva osaa jonkun jutun "paremmin" ja toinen taas toisen. Ja tokihan neuvoloissa yms.huomioidaan vauvan neurologinen ikä. Meillä miinustetaan aina kolme viikkoa pois kehityksestä tai siis sen tarkastelusta, koska syntyivät kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Esim. kun oli 2kk lääkärineuvola, jolloin tytöt oli tasan 8 viikkoisia, niin lääkäri katsoi heidän kehitystään 5 viikon ikäisen vauvan kehityksen mukaan..
Joten kas kummaa, että nää on aina ollu "ikäisiään edellä" (toinen vielä reilusti edellä! Hän oppi hurjan aikasin monta juttua.) :grin
mutta kannattaa siis tuokin huomioida, jos vauva syntyi ennen laskettua aikaa. Itse pidän tuota hyvänä asiana että tietona myös itselleni - eihän sitä koskaan tiedä, mitä tulee vastaan.

Muokattu viimeksi:
Ei meillä neuvolassa ole mitään liikkumisia testattu. Terkka on vaan kysynyt että mitä taitoja osaa jo ja kirjannu niitä ylös mun kertoman mukaan. Muutenkin musta tuntuu että meidän neuvola on ihan huuhaata. Kiinteiden syöttämisestäkään ei oikeen mitään puhuttu, lykättiin vaan esitteitä kouraan että katsokaa siitä.

-sss: Meillä poika oppi kääntymään selältä mahalleen hieman vajaa 6kk ikäisenä. Sitä ennen kyllä heijaili itseään kyljeltä kyljelle ja työnsi varpaitaan suuhun. Taisi olla vaan tekniikkavirheestä kiinni tuo, koska sitten kun tajusi kääntymisen niin teki sitä kokoajan. Ja nyt tosiaan hyörii ja pyörii ihan miten sattuu. Ei vieläkään oikein hallitse mahalta selälleen kääntymistä, vaan muksahtaa liian vauhdilla ja sitten ihmettelee miten kävikään. Meillä myöskin pojalla on melko iso pää, mikä varmasti hankaloitti aiemmin harjottelua kun lihakset ei jaksaneet kannatella päätä tarpeeksi ja tasapaino oli vähän niin ja näin. Käsitin neuvolasta että puolen vuoden tienoolla nuo kääntymiset yleensä opitaan, ennen ja jälkeen. Joten elä huoli. Jos lapsi on muutoin aktiivinen ja liikkuvainen niin ei yksittäisillä taidoilla ole niin väliä milloin ne opitaan.

Meillä opittiin aikasemmin tuo kielen näyttäminen kun hymyillään, se unohtu hetkeksi ja nytten se on tullut takasin päristelyn kera. :D Tällä hetkellä siis kuola lentää kaikkialle kun vauva on onnellinen. :D Eilen nauroi räkäsesti kun heiluttelin varpaitani. :smiley-bounce022

Meillä myös päristellään jatkuvasti niin, että kuola vaan roiskuu :grin varsinkin silloin kun isi on näkyvissä, kun tietää, että isi nauraa. Syöttäminen on miehellä hiukan vaikeaa, kun tyttö päristää minkä kerkee :p

samaa tekee meidänkin tyttö! :p kuolaa on niin joka paikassa :)
tänään kääntyi eka kertaa myös toiseen suuntaan vatsalleen,aiemmin kääntyi aina vaan oikealta. Lattialla menee jo sujuvasti,potkii toisella jalalla vauhtia ja kiertää vartaloa samalla mutkalle ja näin sitä mennään!:gen014 on muuten lähellä istumaan nouseminenkin itse. On se huikeaa kyllä tämä kehitys kun viikossa on tapahtunut näin paljon asioita :happy119

Meillä on kans ollu pari viikkoa kovaa punkemista konttausasentoon. Eilen päivää vailla 6kk meni varmaan puolivuotispäivän kunniaks lankutus/punnerrusasentoon. Ai vitsit oon kateellinen kun näytti niin helpolta!! Ite saan äheltää lattialla tovin itteeni jo makuulta istumaan, saati sitten tollanen onnistuis. :P

Meidän pikkumies osaa jo avata ja sulkea oven :D. Pyydän häntä sen tekemään kun kuljemme ovista niin että kannan sylissä ja sitten oven kohdalla pyydän avaamaan tai sulkemaan, riippuen miten ovi on. Hyvin alkaa jo ymmärtämään sanoja kun paljon tulee samoja juttuja toistettua.

Meillä on kans konttausasennossa oltu parisen viikkoa. Tänään sitten ensimmäisen kerran polvet liikkui eteenpäin. Sitä tietenki seuras tuiskahus turvalleen lattialle :D mutta kova on yritys!

Meillä kans on useamman kerran sattunut leukaan tai nenään kun muksahtaa eteen päin. Kova lattia on kyllä inhottava, mutta siinä luistaa muuten hyvin.

Meillä ei vieläkään käännytä kunnolla vatsalleen mutta eiköhän se pian tapahdu. Kovasti pylly nousee ylös ja konttausasentoa haetaan, kun ollaan vatsallaan. Tänään myös nousi istumaan, kun poitsu makasi sylissäni. Kovasti yrittänyt sitä aiemmin mutta tänään teki sen ihan ilman avustusta, pidin vain jaloista kiinni ettei putoa. :D

Noniiiin nytten meilläkin käännytään vatsalta selälle. Eilen kääntyi pari kertaa mutta oli pelästyneen oloinen jälkeenpäin niin sitä en laske. Tänään ollaan pyöritty menemään joka suuntaan heti heräämisen jälkeen. :D konttausasentoa hakee melkeenpä joka kerta kun on vatsallaan mutta lopettaa aina kesken ja sätkii ilmaa. :D
Edit. Niin ja likka on siis nytten 6,5kk eli suht myöhään tämä opittiin. :)

Meidän poika nousi viime viikolla tukea vasten polviseisontaan ja äsken nousi kokonaan jaloilleen pinnsängyssä! :eek: Ei osaa vielä kontata eikä istua mutta kova on kiipeilemään. Kovasti koitan vahtia, ettei sattuisi mitään, mutta pitäisi varmaan olla silmät selässäkin, että pysyisi tuon tutkimusmatkailijan perässä. En edes tiennyt, että vauva voi oppia tollasia juttuja jo tässä iässä. Ei ole mikään vauva enää. :dummy::Heartred

Hih, oikea vauhtiveikko teillä hanskimus :p olen kyllä kuullut että jo puolivuotias voi kävellä, tosin järki ei yleensä pysy mukana vauhdissa, vaan meno on hurjaa ja holtitonta :grin tsemppiä arjen haasteisiin rämäpään kanssa :dance018

Meillä tutun lapsi lähti käveleen 8kk ikäisenä, ei ryöminy eikä kontannu ollenkaan ennen sitä :D
Toivottavasti meän vauva ei vielä lähe käveleen, aika menee liian nopeaa jo muutenki! <3

Minä toivon myös ettei poika keksisi kävelyä vielä piiitkiin aikoihin :grin Tämä joka paikkaan kierivä, konttausasentoa hakeva peruuttaja on jo ihan tarpeeksi vauhdikas..
Siitä konttaamisesta..se taisi olla aika suuressa/merkittävässä roolissa kehitysvaiheissa? Töissä olen ainakin asiakkaita fyssarin ohjeilla esim. "kontauttanut" .

Mulla ku on niin tylsä elämä kun kotona oleskelen päivät pitkät leilan kans, niin ollaan opeteltu potalle pikkuhiljaa :D nätisti tyttö osaa nousta ylös kun pissi tai kakka on tullu pottaan :) tokikaan joka kerta ei tuu mitään.. :)

Kyfi, mä oon kans kuullut tosta, että voi tulla jotain oppimishäiriöitä tms, kos konttausvaihe jää välistä. Siksikin olisi kiva, että poitsu hoksaisi senkin homman jossain vaiheessa. Vaikka ei ne ongelmat tietty kaikille tuu. Mun mieskään ei ole koskaan kontannut mutta on silti ihan fiksu.:D

Takaisin