Lasten oppimat taidot

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja noora92
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mun mielestä myös suulle pussailu on aikuisten juttuja. Tosin isoveljensä pussaa pikkujäbää joka paikkaan, myös suulle. Neuvolan täti sanoi meille, että kariesbakteeri ei tartu pussaillessa, koska vauvan kuola tulee ulospäin :D... Aterimista kyllä huomautti. Olen ollut esikoisenkin kohdalla tarkka, ettei syödä samoilla lusikoilla karieksen vuoksi. Pikkujäbä tunkee kyllä käsiään kaikkien suuhun ja aina en edes niitä pesemään, joten voi olla että esim isovanhempien suusta tarttuu bakteeri. He kun antavat laittaa niitä vauvan sormia suuhunsa, vaikka kiellän .... Mut tosiaan joka perheessä on omat tapansa, myös suukottelussa. :)

Meillä pussaillaan pääasiassa poskelle,otsaan,niskaan tai ihan mikä sattuu olemaan hollilla,myös suulle saattaa joskus osua kun pienen pää pyörii välillä kuin pöllöllä :happy090 en ole ottanut tästä paineita,vaan pyrin ehkäisemään kariesbakteerin leviämisen koko perheen riittävällä suuhygienialla. Mun 4 vee pussaa mua aina suulle koska itse haluaa,ei haittaa. Me aikuiset suukotellaan paljon lasten nähden jo senkin takia että lapset oppii että tunteitaan saa ja voi näyttää kelle vaan ja missä vaan.

Meillä pussaillaan paljon, mutta ei suulle (joskus pakosta menee kun pää pyörii). Ja me aikuisetki pussaillaan paljon :) suulle jos pusu osuu niin en stressaa, mutta oma lusikka pitää jokaisella olla :)

Meillä pussaillaan paljon, muttei yleensä suulle. En kyllä ole kieltänyt, kun hän välillä nappaa poskista kiinni ja suu aukii "pussaa"= levittää kuolaa naamaan :laughing002 Pääasia että täälläkin näytetään tunteet, oli ne sitten hyvät, huonot, pusut suulle tai poskelle. Olen itse kärsinyt huonoista hampaista koko ikäni, vaikka aina harjannut ja hoitanut ne. Silti on huonot hampaat. Onko kellään muuten kokemusta tuosta tutin käytöstä, että huonontaako se hampaita vai ei. Tästä olen kahta mielipidettä kuullut. Vai onko se vaan "vanhan" kansan uskomus :laughing002

Meillä ei vieläkään kontata, nousta tukea vastaan seisomaan, eikä kyllä ryömitäkkään, paitsi ympyrää. Aika hyvin nousee jo itse istumaan ja istuukin aika hyvin lattiallakin ilman tukemista. Vatsalleen kääntyy näppärästi, muttei takas selälteen. Istualtaan yrittää punkea välillä eteenpäin, olikos täällä jollain vauva liikkunut vallan istualteen? Kauheesti tulee uusia ääniä ja periaatteessa olis helppo viedä potalle kakalle, kun näkee kyllä heti kun alkaa normi kakka tulemaan :laughing002 änkee kuin isot miehet konsanaan ja iiiiso hymy sen jälkeen :laughing002

Tutista: Nykyään suositellaan jo 1 v iässä luopumaan tutista. Ennen se oli 2 v. Hampaiden kasvun vuoksi; saattaa aiheuttaa purentavikoja. Kaksivuotishammastarkastuksessa hammaslääkäri viimeistään antaa noottia tutin käytöstä.

Kiitos tiedosta, on vasta oma hammaslääkäri joulun jälkeen jolta ajattelin asiaa tarkistaa. Mä en tajua miksi tuota tuttia yleensä pitää antaa meilläkin pojalle, kun ei hän kiukkua, yöllä tietty eriasia ja sillon kun äiti ei oo paikalla, mutta ketuttaa oikein kun miehen sukulaiset koko ajan työntää sitä hänen suuhun, eihän se pysy siel kun poika on kuin papu pata ja eihän sitä tarvii "turhaa" lupsuttaa. Edellis kerralla piilotin kaikki tutit kun tulivat kylään, kovin ilmeet haki tuttia, mutta olin kuin en olisi huomannut, kiusa se on pienikin kiusa :devil07 :angel12

Meidän poitsu ei ole huolinut tuttia ja sitäkös mummi aina ihmettelee joka ikinen kerta. No eipä tartte siitä sit vierottaa. Esikoinen oli kuin iilimato tuttiarmeijansa kanssa. Siinä oli vierotushaastetta kerrakseen. Söi vielä 2 v tuttia ja minä pitkitin vieroitusta. Noh, taaperoikäisenä sanottiin jo hampitarkastuksessa, että tulee myöhemmin saamaan hammasraudat.

Sama on tuttipullojen kanssa,voi tulla purentavikoja. Voi vaikuttaa myös puheen kehitykseen "s"ja "r" ääntämiseen. Mun esikoisella oli tutti 2 v asti ja muilta on tutit lähtenyt aika nopsaa 1 vuotis päivän jälkeen :grin esikoisella oli ihan ne telaketju hammasraudat pari vuotta, kakkoselle ei rautoja tarvinnut.
Tässä pitäisi nyt sit kohta alkaa siirtymään nokkamukiin pullon sijaan,mutku ei tuo meidän Rinsessa oikein osaa juoda siitä :p

Minä en itse syönyt tuttia pienenä, mutta silti oikomishoidon olen läpikäynyt, joten enpä sanoisi vian olevan tutti!

Mä luin, että nokkamukikin on puheterapeuttien mielestä pahuuden keksintö. Taitavat suositella pillillä juomista tai suoraan mukista hörppimistä. Meillä kyllä käytössä sekä tutti että nokkamuki. Tuttia käytetään lähinnä nukkumaan mennessä. Pikkuhiljaa ajateltiin tosin aloittaa vieroitus siitä.

Toki geeniperimällä on myös osuteensa näissä purenta asioissa. Mulla on ollut itselläni tutti varmaan 4 vuotiaaksi! :smiley-angelic006!! eikä ole tullut purentavikaa eikä ole tarvinnut oikomishoitoa. Mutta tässä puhuttiinkin että saattaa tulla jos,jos..voi ollakin ettei tuu mitään vaikka kuinka imisi tutteja,tai sit tulee kaikki ongelmat. Tutit häviää meiltä jokatapauksessa kun neiti on 1vee. On vierottaminenkin helpompaa kuin 2vee uhmaikäisen kanssa.

Ilona läks tänään mun siskon koiran perään konttaamaan! Konttaaminen näyttää lähinnä siltä kun joku humalainen yrittäisi mennä kontaten eteenpäin, huojuu ja töksähtelee, mutta konttaa! :D

Muokattu viimeksi:
Satru samanlaista meilläkin on! :D nyt rupee tosin muutaman päivän harjoittelun jälkeen jo olemaan hieman sulavampaa eikä töksähtele niin paljon. :D

Meillä esikoinen ei koskaan oppinut ryömimään eikä konttaamaan, vaan liikkui kokonaan pepullaan 1v 5kk ikään saakka, kun joku sitä tuolla kyseli. Ei hyvä juttu ollenkaan, eli siihen ryömimiseen ja vatsallaan oloon kannattaa kyllä koittaa houkutella..

Meillä konttaa, ryömii,kontionkävelyä,nousee istumaan, nousee seisomaan tukea vasten,lankuttaa, huutaa nannannaa kun haluaa syödä/maitoa :p pinsettiote hallussa ja mitähän vielä, ei meinaa perässä pysyä :joyful:

Ei tätä ehkä ihan lasketa taidoksi mutta, aina kun luetaan kirjaa iltaisin niin kissan kohdalla rupee pitää semmosta miiiii ääntä. :D muitten kohdalla vaan hymyilee/naureskelee kun matkin niitä eläimiä. :D

Puapru,mua kiinnostaisi hirveästi tietää miten Elma liikkuu? Että onko samaa havaittavissa kun siskollaan vai kiinnostaako häntä liikkuminen enemmän? Oletteko treenanneet vatsallaan oloa? Tää on aika henkilökohtainen kysymys, ei tarvitse vastata jos et halua :) ymmärrän toki :)

eevis, olen ihan tietoisesti pitänyt Elmaa pienestä pitäen enemmän mahallaan kuin Elliä. elma on myös viihtynyt mahallaan huomattavasto paremmin. Elma oppi kääntymään mahalleen 4kk iässä, Elli taas "ei koskaan". Ja nyt Elma ryömii jo hyvää vauhtia, eli ei toista siskonsa kehityskaarta. Elli sai tuossa kesällä diagnoosin, joka osaltaan selittää asioita ja voi olla että tulevaisuudessa asiat vielä tarkentuvat.
Mulla ei ole ongelmaa kertoa Ellin erilaisuudesta, IRL tuntuu että se on muille enemmän ongelma kuin meille. Ja eihän tuossa tytössä tällä hetkellä taida paljon eroa ns. normaaliin 2-vuotiaaseen.

Kiva että Elma viihtynyt paremmin mahallaan :) . Jo yksi erikoislapsi on perheelle riittävästi, meillähän on myös. Yleensä se onkin niin että vieraille se tavallisuudesta poikkeava on ongelma , harvoin vanhemmat itse niin ajattelee. Itse pidän sitä hyvänä asiana että saadaan diagnoosi koska silloin lapsella on mahdollisuus saada kaikki tarvittava ja mahdollinen apu mitä on saatavilla päivähoidossa ja myöhemmin koulussa. Lapsen etu :)

Takaisin