Laskettuaika oli tuli ja meni

Tessa2020

Piirimestaruustason postaaja
Lokakuiset 2021
40+ viikkoja plakkarissa. Miten homma etenee? Mulla itsellä on sovittu nla käyntejä 40+3, 40+6, 41+3 ja 41+5 pitäisi olla käynti ä-polilla tilannetsekkauksessa.
 
Jep. Taas yks neuvola takana. Viikkoja nyt 41+1. Terkka laittoi lähetteen yliopistolliseen, että päästään käynnistelemään ballongilla. Soittavat sieltä mulle tänään tai huomenna, mutta näillä näkymin käynnistys aloitetaan perjantaina, kun viikot sen 41+5.

Oon hippasen pettynyt, kun tää tähän meni. :sad001 Oisin halunnu herätä keskellä yötä vesien menoon tms. Jää se jännitysmomentti nyt pois...Toisaalta mitäpä tuota nurisemaan! Kunhan terve lapsi saadaan niin hyvä. :) Sitäpaitsi onhan tässä vielä monta päivää. Jospa vaikka ens yönä... :wink

Tsempit Tessa sulle! Oon hengessä mukana täällä. Onhan tää jumalauta yks tuskien taival tällanen yliaikanen raskaus, huhhuh! :D

Ps. Kiitos tuesta moondancer, jos satut näkemään. :)
 
Bassaria, samassa veneessä ollaan!
Tasan samat viikot kuin sinulla ja minullakin vihoviimeinen neuvola tänään. Voi kun toivoin, että sinne ei olisi tarvinnut enää mennä. Eli perjantaina sitten toivon mukaan alkaa tapahtumaan JOTAIN. Olen jo innoissani siitä, että keskiviikkona SAA soittaa ä-polille ajan perjantain kontrolliin.
Tänään olen alkanut henkisesti varautumaan "menemään loppuun asti", koska en jaksa enää näitä pettymysten aamuja. Ei se synny kuitenkaan, vaan joudutaan varmaan jollain pihdeillä kaivamaan pois! Tyttöä täälläkin odotellaan, taitaa olla vähän laiskempi tapaus.

Huh huh, kyllä tää tästä. Eiks niin!!!?? :D
 
Mä jotenkin alan tässä myös jo henkisesti valmistautumaan siihen että käynnistykseen menee. Se jännittää itseasiassa enemmän kuin spontaani synnytyksen alkaminen, kun kroppa itse ei päätä siitä, että nyt olis paketti valmis :) 2-5% tutkitusti menee
Sinne legendaariselle "yliajalle", joten onhan se nyt mainiota KERRANKIN
kuulua johkin marginaali porukkaan :D Myötäelän täällä teidän fiiliksissä, jos jotain tulee mieleen ihmisillä jotka ovat kokeneet käynnistyksen niin olisi ihan hirrrrween kiva kuulla :)
 
Voi ei, mie niin toivoin, että täällä oltais jo jakauduttu! Mutta siskolla ja kaverillakin kävi niin, että synnytys käynnistyi spontaanisti käynnistystä edeltävänä yönä. :D Toivoa siis vielä on! Kyllähän se jännittää kamalasti kun tietää päivän etukäteen, mutta eihän sitä tiedä meneekö se sinne asti. Tsemppiä kaikille loppumetreillä sinnitteleville! :)
 
Mara sain poliajan jo torstaille, ku vähän kinusin! :) Jee! Koita samaa. Kerroin, etten saa enää nukuttua, on todella hankalaa kävellä ja mielenterveyski tässä jo kärsii. En kyllä edes valehdellut... Vaarana on, että laittavat kuitenkin vielä pariks päiväks kotiin kypsymään, mutta otan riskin.

Torstaina klo.9.00 lähen siis tyrät rytkyen kasseineni äippäpolille mielessä vakaa aikomus tulla vauva kainalossa ulos!!! :)

Pippinen, oon kuullu saman teorian. Jos pitää mun kohdalla paikkaansa niin ke-to välisenä yönä käynnistyis spontaanisti. Hmm...Pitäiskö laittaa vedonlyöntitoimisto tohon rappukäytävään asukkaiden iloks?? "VEIKKAA LIHAVAN NAAPURIN PORSIMISAIKA!" :D Ei sitä tiiä vaikka tienaisin kanttiinikarkkirahat...
 
Ilmoittaudun mukaan tähän joukkoon iloiseen(?). Itsellä ainakin tuntemukset vaihdelleet laidasta laitaan ja niin kovasti olisin halunnut itsestään alkaneen spontaanin synnytyksen. Toisaalta haluan pienen syliin nyt, nyt, nyt! No viikkoja tänään 41+5 ja eilen äitipolilla käytiin yliaikakontrollissa. Kaikki on hyvin vaikka mua hirvittää vauvan koko, 4200g. Lääkärin mielestä se on kuitenkin aivan normaali, myös ensisynnyttäjälle, joten tarjosi käynnistystä perjantaille 42+1. Itkuhan siinä(kin) tuli ja onneksi miehen puhelahjojen ansiosta saatiin se keskiviikolle. Huomenna siis nokka kohti laitosta ja vauvaa hakemaan, vih-doin!

En muuten tiedä mikä tossa parkumisessakin on, yleensä en koskaan itke. Nyt märisen joka toisessa hetkessä. Alkaa olla vissiin pää aika pehmeä. Lieko tämä järkyttävä jalkojen turvotus noussut sinnekin ?! Kohta se on ohi!
 
Elmer luulin ihan, että se 41+5 riittää jo syyksi käynnistellä saman tien! :O VOI EIIII. Mä heittäydyn lattialle itkemään jos yrittävät laittaa mut vielä yhdeks vkonlopuks kotiin! Puristelen käsi otsalla sydänalaa ja vaadin saada ilokaasua järkytykseen. Haastan oikeuteen henkisestä pahoinpitelystä ja lupaan päättää päiväni heti sairaalan pihalla.
Mullahan on torstaina vasta 41+4, ku meen polille...

Minkä perusteella ne sitte siellä kattoo, että käynnistetäänkö vai odotetaanko? Eli jos paikat on itekseen auennu jo suht hyvin, niin sitte laittavat kotiin? Vai just toisinpäin? Vai mitä siellä tapahtuu...Ottavat tieten vauvalta sydänkäyrää ja sitte kurkkivat mun alaloosteriin? Vaikuttaako se vauvan koko siis ollenkaan suunnitelmiin? (Lääkäreiden mielestä naisesta mahtuu mikä vaan pihalle!) Harmi, ettei näissä asioissa IKINÄ kuunnella äidin omia pelkoja/mielipiteitä. Jos tohtori on sitä mieltä, että viis kiloa lihaa mahtuu mun rööreistä ulos, niin hienoa, mutta tohtoriko se pitää niitä petankikuulan kokoisia geishapalloja vuosikauden ja koittaa korjata inkontinenssivaivoja tän toimituksen jälkeen???

Ps. Parkuminen on täälläkin semmonen tyypillinen rituaali joka tulee suoritettua heti, ku vähänkään harmittaa, hirvittää, naurattaa, herkistyttää, tuntee jotaki tunteita ylipäätään. :D No, jospa sitä kohta saa taas vanhan päänsä takaisin. Oli turvoksissa eli ei.
 
Mullekin sanottiin neuvolasta, että oot vaan tiukkana ja vaadit heti käynnistyksen kontrollissa. Varmaan on sairaalaakohtaisia eroja mutta Kättärillä ainakaan se ei ollut mitenkäänvaihtoehto,koska arvot olivat hyvät. Ottivat siis käyrää ja tutki paikat. Mulla eiollut kaulaa jäljellä, mutta kohdunsuu takana (mitä ikinä se meinaa) ja vain sentin auki. Ymmärsin kuitenkin, että lähtökohtaisesti sillä ei ole merkitystä onko paikat (ylä tai alaapää:wink missä kunnossa jos muut arvot on hyvät ja vauva alle 4500g. Käynnistävät siis aina vasta 42 ellei vedä itkupotkuraivareita tai vauvalla on jokin huonosti. Ei suosittelen esittämään hyvin sairasta,itkemään ja vaatimaan :)
 
Elmer, kohdunsuu kääntyy avautumisen yhteydessä samalla eteenpäin. Mullaki oli kohdunsuu vielä takana kun neljän tunnin säännöllisten supistusten jälkeen mentiin synnärille, mutta illalla olikin jo homma muuttunut ja seuraavana päivänä oli vauva sylissä. :)

Ja tuo itkuisuus, ei se lopu synnytyksen jälkeen. Ainakaan mulla, vaan sitte se vasta alko. :D pää on ku vaahtomuovipatja ja pieniki harmitus saa kyynelehtimään. Ekana päivänä kotona itkin onnesta ja tuijottelin vauvaa. Toisena päivänä inhosin ihmisiä ja kääriydyin sänkyyn suojelemaan vauvaa ja maalailin piruja seinille, että mitä kaikkea voi sattua. Ajatukset oli ihan järjettömiä ja anopin neuvot vauvan siirtämisestä omaan sänkyyn, pois mun vierestä!! Sai lähes raivostumaan. Voi näitä hormoonihuuruja, nyt ymmärrän sen kavereiden kertoman välien kiristymisen, ku sitä on niin jumalattoman herkkä, että muiden halu auttaakin tuntuu kiristävän hermoja. Eihän kukaan muu voi tietää mikä on mun vauvalle parasta, muutku minä. ;D
 
Hah haa, nauroin ääneen tolle Bassarian petangipallon kokoisille geishakuulille :) Mulla on "vasta" 38+3, mutta alkaa epätoivoisesti tuntua siltä että täälläkin mennään yliajalle. Pessimisti, kun ei mukamas pety. Tsemppiä hirveästi teille kaikille ja jaksamista. Voi apua, jos sitä itekin on tässä tilanteessa vielä ens kuussakin. Mulla ei juurikaan ole mitään vaivoja ja nukutuksikin saan yleensä, mutta odottavan aika se vaan on niin pitkä. Opinnäytetyötäkin pitäs väsätä, mutta mieli vaan harhailee vauvassa..
 
Mä en tiedä yhtään mikä linjaus täällä päin on, mutta oon käsittänyt että jos istukka skulaa, pikku ötö on tyytyväinen, paikat näyttäs edes pikkasen siltä että synnytys "saattas" käynnistyä itelleen (mitkä tässäkin on sitten indikaatiot, mene ja tiedä, yläpää alkaa meikäläisellä jo näyttämään siltä että olis valmis synnyttämään, meinasin kyykyttää nimittäin alkuviikosta meidän yheksänkymppisen naapurin mummon), niin voidaan antaa tosiaan mennä sinne 42+ viikolle. Jossain sairaanhoitopiirissä taas ollaan TÄYSIN ehdottomia sen 42+0 päivän suhteen, ei anneta mennä yhtään yli.

Mulla tulee joka päivä pari kolme heikkoa hetkeä, jolloin haluisin hautautua peiton alle märsäämään, kun vituttaa oikeestaan kaikki. Nyt uutena näkökulmana on tullut tämä "mussa on jotain vikaa, kun mun lapsi ei edes omaehtosesti halua syntyä"-tyyppinen ajattelutapa. Sitten se vaihtuu nanosekunnissa " vittu älä synny ollenkaan"-moodille. Sitten mä taas kokoan itseni ja yritän olla jotenkin järkevä. Parasta on vaan kun yrittää keksiä jotain tekemistä. Tältäkö lapsista tuntuu kun sitä joulua ootetaan joulukuusta 24 päivää? Mie takaan että meillä on joulua koko joulukuu, jos niikseen tulee.

Mä ahdistun edelleenkin ihan helvetisti siitä ajatuksesta että kroppa ajeerataan lääkinnällisesti siihen tilanteeseen että synnytys käynnistyy. Älkää kysykö miksi, lopputuloshan on se paras mahdollinen ja jumalauta sitähän mä toivon; että lapsi syntyy. Mutta mulla on nyt päässä joku pinttymä, yritän saaha siihen jotain tolkkua. Toivoisin NYT sitä pelkopoli aikaa kiitos, että joku voisi kertoa mulle mitä siellä sitten tapahtuu jos ja kun ensi viikolla tämä käynnistetään.

Ai niin, söin tänään puoli vahingossa manchego juustoa, sellasta pastöroimatonta. Jos oikeen haluis niin vois rupee siitäkin märisemään.
 
Ah, kiitos selvennyksestä Pippinen!

Tessa, mäkään en haluaisi lääkkeellistä käynnistystä mutta en kyllä halua puskea maailmaan mitään 5-kiloistakaan tai sektiota. Tosi absurdi olo että pian se vauva viimein on täällä. Ja innolla sekä kauhulla odotan minkälaista kipua se on kun keinotekoisesti käynnistetään. Tai ylipäätään eroaako se tavallisista supistuksista ja miltä ne tuntuu. mullahan ei siis ole kunnolla supistellut vielä kertaakaan, ainoastaan sellasta mahan kovettumista.

Vähän se harmittaa, että jäi kaikki vesien menot,limatulpat yms.kokematta mutta palkinto siellä joka tapauksessa odottaa :Heartred
 
Tessa oon läpikäynyt samat tunteet! Ihan presis. Välillä oon niin ollu pahalla päällä koko pirun vauvalle, että jos sen olis saanu kutistettua soluiksi takas, oisin varmaan toiminu juuri niin. Ihmeellinen (rakas) apina, ku ei ulos löydä. Pitääkö sinne nakella jotain pullanmurusia, että reitti selkenee? :D Taitaa tulla äitiinsä.
 
Hehehe! Pitääpä kirjottaa jotakin tänne, kun en ole muistaakseni koko raskauden aikana mitään kirjoitellut, lukenut vaan muitten juttuja. Itsellä meni viime raskaus yli lasketun ja lopulta käynnistettiin, kun siellä ä-polilla ultrassa (rv 41+2) huomattiin, että lapsivesi oli vähissä ja vauva ei oikein hyvin voinut. Olin ihmetellyt, kun tulee ihmeen vetistä valkovuotoa ja ihan hirveesti kerralla, mutta eihän se toki voinut stä olla..no tällä kertaa hieman viisampana, jos sitä alkaa lorotella. Eipä täällä tälläkään kertaa silti ole mitään merkkejä siitä, että synnytys spontaanisti olisi alkamassa. Että varmaan mennään yli taas ja tällä kertaa vielä enemmän kuin viimeksi. Huoh, nyt siis rv 39+1 että la ei ole vielä edes ollut, mutta mutta, luulenpa että lueskelen tätä ketjus vielä ensi viikollakin. Tsemppiä kaikille ja toivottavasti kukaan ei joudu kauaa enää oottelemaan! :binkybaby
 
Ja sitten tähän ämpöilyyn vielä kaupan päälle kaikkien ulkopuolisten ihmettelyt.. Kuvitteleeko ihmiset OIKEASTI että mä jotain hirveen fiksua voin kommentoida näihin " Ai siis se ei oo VIELÄKÄÄ syntyny?" " Oot yhes kasas viel?" "Koskassulla olikaa se laskettu aika?" < Tohon kuuluu vielä sellainen lauseen venyttäminen ja päästä varpaisiin mulkkaaminen. .... Niin... " No onko sulla vittu näössä jotain vikaa, vai kuvitteletko että mun maha vaan kasvaa päiväpäivältä vielä synnytyksen jälkeenkin?" " Niin, ei, se ei ole VIELÄKÄÄN syntynyt, se oikeestaan alko imeytymää takasin päin, ku ei sitä huvittanukkaa tää juttu" " Jooo, ei se, ku kato sen kartta hukku" jiiennee.

Voisko JOKU kysyä että miten mä vaikka voin? Tai että "hei jos oot seuraa vailla, niin voisin vaikka tulla joku päivä kaveriksi" Tai " Mä tiedän että toi on ihan hanurista, kun ei homma etene ja hei ei sitä käynnistystä tarvia pelätä, mulla se meni ihan hyvin" tms.

Mut ei, kun mä olen joku pikkukylän luonnon oikku joka ihanvaanhuvikseen on tässä synnyttämättä. Sillee ku ei mua huvita ja on toi ripsihuoltoki viel varattuna, ni en viittis mennä synnärille ennen sitä.
 
Tessa ja bassaria, ihan samat fiilarit täälläkin!

Mut hei, miettikää, minä olen syntynyt vklla 42+4, voitte kuvitella mun äidin ketutuksen :D
Olivat alkaneet käynnistää vkn 42 alussa, mut vasta kolmannella kerralla oli alkanut jotain tapahtumaan (olivat laittaneet jotain geelejä ym käynnistykseen). Että tämmöstä 27 vuotta sitten. Hehe.

Oon tosi iloinen ja onnellinen, että niin moni heinäkuinen on jo saanut pikku tuhnuttajan jo syliin, mutta samalla vähän kateellinen, kun jo niin odottaa omaa nyyttiänsä.. Joka aamu(yö, kun en saa unta) tsekkaan tän keskustelupalstan ja vauvablogit, et ketkä on saaneet vauvat syliin ja katkeroidun vähän kun höh ei tapahtunu taas yöllä yhtään mitään.

Kohta, kohta...
 
Nonih. Kättärille soitettu, nyt kun 41+3 täynnä ja aika kontrolliin varattu perjantaiksi..

Kättärillä eivät kuulemma herkästi käynnistä, eli voi olla, että vasta maanantaina (42+1) käynnistävävät jos ei ei esiinny mitään kummempaa.. Suattaapi olla, että on itku aika herkässä jos/KUN ajavat perjantaina kotio..
Sanoi toki, että hyvin monet kontrolliin tulijat synnyttävät just ennen, mut jotenkin oon tosi skeptinen sen suhteen.

Emmä tiiä, mut muutaman "paremman" päivän jälkeen alkoi vituttamaan taas. Miten aika voi kulua näin hitaasti? :sad001 ahistaa!!
 
Mä ilmotin suoraan kotona äsken että miun taitaa olla nyt parempi vetäytyä nukkumaan koska mulla on sellainen olo että saatan kohta listiä jonkun. Näin hyvin täällä! :D
 
Jos tässä nyt halutaan huumoriks vetää, niin tässähän tuntee ittensä ihan prinsessa-Catherineksi, jolla alkaa olemaan kans "vähän" painetta synnytyksen suhteen... Kättärin ovella tuskin on saman verran jengiä odottelemassa kuin briteissä ja ihan takuulla se kuninkaallinen muksu syntyy aiemmin kuin tää rahvas vaippapylly, vaikka Katen LA oli "vasta" 13.pv.

Sanokaa minun sanoneen...
Tää on ihan epäreilua!!!
 
Takaisin
Top