Laskettu aika toukokuussa 2014 <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toukoihme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äitiysrahan hakeminen kannattaa varmaankin ajoissa hakee. Itselläni tuohon äippälomaan ei oo enää, kuin 1½kk. Ja aloitan vielä sen 30 arkipäivän mukaan.. Että näin ajattelisin tuon äippärahan takia, mut eikai niillä muilla nii oo, kun just 2kk enne la:ta. Pakkauksenhan voi jättää iha hakemattakin jos ei halua tai sitä rahallista avustusta. Lapsilisän voi hakee miun mielestä jopa syntymän jälkeenkin jos haluaa jättää viimetippaan.

Niin, ja joka tapauksessa päivärahan koon määrää se kausi (joko 6 kk tai 2 v) joka päättyy äitiysloman alkamiseen. Summaan ei siis mun käsittääkseni vaikuta se, täyttääkö lomakkeet aikaisemmin tai myöhemmin.

Kävin Kelassa, mulle sanottiin että kun mun tulot on jokatapauksessa nyt paremmat kuin 2012 (eli ainakin yli 20% paremmat, olin hoitovapaalla tuolloin)ja teen tällähetkellä keikkoja.

Tulot ovat siis epäsäännöllisiä ja riippuu ihan siitä kuinka paljon niitä teen. En pystynyt tekemään töitä raskauden puoleen väliin asti, kun olin niin huonossa kunnossa.
Kysyin virkailijalta tätä 6kk:n juttua ja totesin ettei tää nyt hyvältä näytä kun en ole voinu töitä tehdä. Mutta se sano et se voidaan laskea 3:lta edelliseltä kuukaudelta ja katsoa niin, et mun työt jatkuisi näin jos en jäisi äitiyslomalle.

En tiedä sitten miten mun äippärahojen käy, mutta menen nyt ton virkailijan ohjeen mukaan. Kauhee paperi sotku vaan, kun kaikki työkeikat täytyy olla erikseen todistettavissa.

Okei ne on kyllä melko sekavia juttuja nuo papruhommat!

Itellä menee nii, että oon jo laittanu hakemuksen, mutta tulot liitän ennenkuin tulee 2kk ennen laskettua aikaa täyteen. Laitan tästä työstä missä nyt olen palkkakuitit, sekä viime vuodelta alkupuolelta kun olin omaa työtäni vastaavassa työssä, yhteensä 6kk poimittuja kuukausia :D Hienosti ja selevästi selitetty!

mä tein hakemukset heti pois alta ku sain sen todistuksen... yks kaveri jäi saamatta jotain rahoja ku hakemukset myöhästy 2pvää :/ ja mä oon ajatellu, et jos ne tarvii jotain lisäselvityksiä, niin on paremmin aikaa lähettää... Ja mua aina jännittää kauheesti et mikä päätös sieltä tulee, vaikkei siinä pitäis ikinä mitään epäselvyyksiä olla =) mut mua ny jännittää millon mikäki.......... ja ny varsinnii ku on noiden vakuutusyhtiöiden kanssa tapellu, niin haluun mahd. pian saada kaikki hoidettuu alta pois :/

Mulla työnantaja teki KELA:an sen tuloselvityksen ( joku Y17 -lomake) viimeseltä 6kk:lta, ja mun ei tarvii lähetellä sinne mitään lappusia :O

Mä en oo vielä saanu ees sitä todistusta... No huomenna se pitäs olla räpylässä. Käsittääkseni mulla on hakemuksessa vaan rasti ruttuun täytettävää, koska mun päivärahat menee edellisen kauden mukaan. Palkanlaskija saa sorvata sitten kans keskenään ku haluuvat mulle 3kk palkkaakin tässä välissä maksaa :)

Riittänee ilmeisesti vaan palkkakuitit? Mää laitan ne ite ku pitää poimia niitä sieltä täältä, en uskalla kysyä p.l. alkaako se laittaa mun puolesta niitä :D

Siis pitääkö se palkkiksen lappu olla Kelalla jo etukäteen? Meidän palkkis väitti, että piisaa, että sen lähettää sitten, kun se ko. ajan palkka on maksettu. Hämmentää!

Mulla näkyy nyt Kelan asiointipalvelussa lapsilisän ja äitiysavustuksen kohdalla "ratkaistu", äitiyspakkaus tilataan näemmä huomenna ja saapuu kahden viikon kuluessa. Tehtiin hakemus puolitoista viikkoa sitten.

Vanhempainpäiväraha sen sijaan näyttää olevan vielä käsiteltävänä. Se jännittää, koska mulla on suht monimutkainen tilanne. Oon Kelan silmissä yrittäjä, mutta ilman omaa yritystä, mitä kaikki virkailijat ei aina ymmärrä... lisäksi mulla on kaksi eläkevakuutusta tällä puolivuotiskaudella, koska oon pakosta sekä YELin että MYELin piirissä.

Periaatteessa kaiken pitäisi hoitua ilman erillisiä selvityksiä. Jos kohdalle osuu hankala virkailija joka ei ole ennen nähnyt YEL-velvollista freelanceria tai ihmistä, joka saa saman kauden aikana sekä apurahaa että yrittäjätuloa, voin joutua vielä riitelemään tästä... noi lomakkeetkin on tehty ikään kuin meikäläisiä ei olisi olemassa.

Ei tarvi työnantajan lippulaput olla etukäteen, mut moni vissiin mielellään tekee niin.... meillä ainaki teki pyytämättä jo vuoden alussa, ennenku ite edes pystyin tekemään.... toi KELA homma on mun mielestä kyl tosi hankala, ihan typeriä kysymyksiä, luulis että ne saa tiedot verovirastosta ja muualta ja itte vaan laittais, että haluun tota, tota ja tota rahaa tjn :/ kaikki on aina niin vaikeeta...........

Siis voiko tälle äippätuelle hakea oman veroprossan? Itellä menny palkasta aina 20% ka nyt sit ilmeisesti se 22%. Aika hurja prosentti!

Mun pitäs ny täyttää ne laput. En jaksa. En halua :-D

Äippärahasta menee aina vähintää se 20% mukaan ja se jos on veroprosentti yli ton nii voi hakee uuden pienemmän, jotta äitiysraha menis ton 20% mukaan eikä sen suuremman mikä palkoissa pyörii. Mut jos on alle 20% veroprossa ollut niin menee automaattisesti sen 20% mukaan.

Pääsin niin helpolka ku kävelin kelan toimistoon täyttää paperit ammatti ihmisen kanssa, eikä menny kauaa! :D vink,vink.. ;)

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app

Lyyti, sulla ei ollu aikaa kelaa? Jonotit siä? Mäkin haluan varmuudella täyttää kaiken, ettei joudu ainakaa koskaa maksaa takas. Mulla non niistä kelan työntekijöistä vaan kovat ennakkoluulot :-D onko ne oikeesti mukavia :D

En varannu aikaa ku meijän tuppukylän kelaan ei voi varata aikaa..:p jonotin siis about 15 minuuttie. Täyttelin ensteks ite ootellessa ne mitkä osasin ja mitä en osannu ni täytettiin yhessä siellä ja nopsaan kyl kävi. :) yritin ite niitä ensi netissä täyttää van en osannu :mad: siitähä niille maksetaan et ne meitä tolloja auttaa ;)

yritin ite niitä ensi netissä täyttää van en osannu :mad:

Minäkin havaitsin verkkoversion erittäin hankalaksi täyttää. Vaikka kysymykset taisi olla samat kuin paperiversiossa, niin jotenkin ei menny putkeen... paperisen version siis minälin tein...
Nyt vaan jännittää, kun Kelan henk.koht. sivuilla lukee kaikkien muiden kohdalla 'asiakirja saapunut', mutta äitiysraha kohtaa ei ole ollenkaan, vaikka samassa hakemuksessa kaikki oli...
Saa aina jännittää, kun Kelasta kyse.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Takaisin