Laskettu aika toukokuussa 2014 <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja toukoihme
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Oonko mä vähän ylivarovainen ku mä en uskalla fb:sta etsiä mitään ryhmiä enkä varsinkaan liittyä niihin, kun eikös se näy muillekin? Ei mun raskaus siis mikään salaisuus ole ja tooosi monet jo tietää, mutta esim just facebookissa en oo asiasta ohimennenkään maininnut... sama koskee nuita lastentarvikekirppiksiä fb:ssa, en oo uskaltanut liittyä ettei joku huomais ja hoksais! Onks tää nyt vähän typerää jo...

Kummiasiaa on täälläkin pohdittu ja yhdelle ehdokkaalle kerrottukin toiveesta saada kummiksi, koska ko. henkilö ei ole käynyt rippikoulua ja se pitäs tässä keväällä sitten hoitaa. Toinenkin kummi lienee "valittu", tässä vaan sellainen ongelma että kyseessä pariskunta ja me haluttas tästä vaan se oma sukulainen kummiksi. Parina ei ihan tuore, muttei hirmu "vakiintunutkaan". Onko teidän mielestä törkeää pyytää vain toista?
Mä jotenkin haluaisin pyytää kummeja kummiksi jo ennen lapsen syntymää, mutta pitänee vielä jonkin aikaa malttaa.

No minuu ei pyydetty miehen serkun lapsen kummiksi vaikka oltiin oltu 4 vuotta ja yhessä asuttu jo pari kolme vuotta, että olihan toi vähä tökerön tuntusta, koska seuraavan lapsen kohdalla miehen veli ja sen avokki pääs kumpikin, mutta enpä sit koe mitään oman tunnon tuskia ko haluan omalle poitsulle vaan meidän veljet, oma pikkubroidi ja miehen pikkuveli kummiksi. Mut ei miusta oo törkeetä sillon jos pari on jotenkin sen oloinen ettei oo kovin pitkään yhessä tai vaakalaudalla muute suhde.. Et tuskin sillon ees ihmisii haittaakaa jos on epävarma, et pysyyks suvussa?

Meillä on kaikki kummit pyydetty, enkä mä ole antanut sen vaikuttaa, että kenellä on puoliso ja kenellä ei. Omahyväisesti ilmaistuna, minunhan (tai siis minun ja miehen) lapsihan tämä on, ja me halutaan lapselle tietynlaiset kummit. En mä halua pyytää kummiksi jotakuta vain sen takia, ettei joku loukkaannu. Tosin näin ovat muutkin toimineen lähipiirissä, joten se ei aiheuta mitään hässäkkää.

Sama, ko ele84. Muuten vois ottaa miehe veljen avokkikin kummiksi, mut se ei oikein diggaa musta ko en vissiin yletä sen ylelliseen piiriinsä niin en aio semmoista ottaa lapseni kummiksi. Ja oma veli niin nuori, ettei sil oo ollu ees sitä ensimmäistä tyttökaveria niin miusta iha ok, et pyydetää vaan kummanki veljet.

Last edited by a moderator:
Ex-mies oli kaverinsa pojan kummi ja meikä oli kuvioissa silloin kun sitä pyysivät enkä kokenut outona että minua ei pyydetty koska en heihin ollut kauhean hyvin tutustunut. No, srk-kummi en voisi ollakaan kun ei mua ole itseänikään edes kastettu, mutta sitä tuskin tiesivät. Kummasti silloin silti se kummeiluvastuu siirtyi mulle... hommasin lahjat ja huolehdin kyläilyt ja sekin oli musta ihan jees. Jonkun aikaa eron jälkeenkin exän kummilapsen vanhemmat vielä kutsuiva mut koulusiunauksiin yms, joista kyllä kieltäydyin kun olisi tuntunut vähän oudolta mennä.

Ja itsekin olen aikeissa pyytää kummiksi sitä lähintä kaveria mutten hänen avokkiaan. Luulen että mies pyytää myös parasta kaveriaan kummiksi ja hänelläkin on puoliso ja yhdessä noita olisi jo sitten aika liuta. Puolisot tulee mukana sitten apukummeina jos intoa on :) Mitään virallisia juttujahan näistä ei tule kun lasta ei kasteta ja kumminimikin varmaan vaihtuu joksikin muuksi,

Mua on myös pyydetty kummiksi ilman että mun silloista kumppania pyydettiin. Ei käynyt mielessäkään että siinä olisi mitään outoa. Oltiinhan me oltu monta vuotta yhdessä, mutta mä tunsin lapsen molemmat vanhemmat todella pitkältä ajalta, kun taas silloinen poikaystävä oli heille tuttu vain mun kauttani. Epäilen, että hänestä olisi ollut kiusallista tulla pyydetyksi kummin rooliin vain mun avecina, ja tietty vielä kiusallisempaa sitten kun me vuotta myöhemmin erottiin.

Exästä tuli sittemmin kummi läheisen ystävänsä lapselle, ja hän on omistautunut asialle todella hienosti. Se kuitenkin vaatii sitä että tuntee perheen hyvin. Tuskin hän olisi ollut samalla tavalla läsnäoleva kummi lapselle, jonka vanhempia ei tunne läheisiksi itselleen.

Me pyydettiin vaan miehen sukulainen tuon meijän "kolmosen" kummiksi. En tiiä loukkaantuko sen tyttöystävä, ei ainakaan sitä näyttäny. Kyseessä oli siis melko nuoret ihmiset, vaikka olivat yhessä jo pitkään olleetkin. Oli mies sitten vähän selitelly, että jos nyt tuliskin teille jotain ni ei tartte sitten sen kummiuden puolesta suvussa roikkua tms. Lopultahan heille sitten tulikin ero, mutta välillä se tyttö meillä käy kylässä. Kuitenkin ilmeisesti ihan omasta tahdostaan, eikä velvollisuudesta :)

Nyt tulevia kummeja on mietitty ja voisin taas ottaa yhden miehen sukulaisen kummiksia, mutta sen eukkoa en... He on jo vanha pari sekä iän, että suhteen puolesta ja on yhteiset lapset jne. En vaan jotenkin oo samalla tajuudella sen naisen kanssa. Ehkä vaihdetaan suunnitelmaa kokonaan, ni ei tarvii sitten kenekään nurista o_O

me ei pyydetty esikoiselle kun vaan mun kaveri kummiksi, vaikka olivat vuosia olleet yhdessä poikaystävänsä kanssa.... eikä me mitään sitä selittelemään, se oli meidän valinta näin.... itse perustelin asian itselleni niin, etten halua pariskuntia kummiksi samalle lapselle.. mun kummit oli aikoinaan naimisissa, mutta kun niille tuli ero, niin ne ei enää suostunu tulee samaan aikaan synttäreille tai jouluna käymään.. sillon muksuna se tuntu tosi kurjalta ku tykkäsin kumminki molemmista kovasti.... ja aina oli toisella jotain tärkeämpää ku mun synttärit....

Tänään oli rakenneultra, JEIJEI!!!!!! ja siellä näky että onkin tulossa pikkunen "Paavo", vaikka "Almaa" ollaan odotettu jo tovin aikaa =) nyt onkin sitten jo kaikki valmiina, kun esikoiselta säästetty tietty kaikki vauvahömpötykset... mutta kyllä mä toivon silti vielä jonakin päivänä saavani sen pikkuisen prinsessan ;)

Meillä on valittu molempien sisarukset kummeiksi (yhteensä 3 kpl) ja sitten meidän yhteinen kaveri, mutta ei heidän puoliskojaan sen takia, että ei kuitenkaan olla niin järjettömästi keskenämme tekemisissä ja he ovat olleet niin vähän aikaa yhdessä. Plus et vois olla vähän kurjaa tulla lapsen synttäreille kummeina jos olisivat eronneet jossain vaiheessa. Ei tainnutkaan tosin siskoni edes olettaa, että hänen miestä pyydettäisiin kummiksi, mikä on hyvä niin ei tullut turhia pettymyksiä. :)

Meillä kävi juuri niin, että toisen pojan kummeina on pariskunta, joka myöhemmin erosi. Eron jälkeen pariskunnan mies ei ole juuri yhteyttä pitänyt muuten kuin joulu- ja synttärilahjan muodossa. Tämäkin pariskunta oli meille tuttu vuosien ajalta ja olleet yhdessäkin melkein 10 vuotta. Mies ei kuitenkaan ollut meille niin läheinen kuin nainen. Jonkun verran asia silti harmittaa..

Tälle kolmannelle on kummit kutakuinkin tiedossa, mutta ääneen ei ole mitään puhuttu tai kysytty. Meillä on ollut tapana kysyä kummeja vasta syntymän jälkeen.

Meillä kummiasia on ihan jumissa. Miten siitäkin voi saada näin ison asian! Esikoisella on neljä kummia, eli meidän sisaruksia puolisoidensa kanssa. Haluisin et tämäkin vauva saisi myös edes yhden kummisedän ja ne setämiehet on nyt käytetty. Kaksi " yksinnäistä" siskoa voisi ehkä suostua. Ja ehdottelin miehen hyvää miespuolista ystävää kummisedäksi, mutta mies on sitä mieltä, ettei perheen ulkopuolelta pyydettäis kummeja. Plaah!

Meillä on kaikilla lapsilla kolme kummia. Nyt vaan alkaa olla noi sisarukset molemmin puolin jo käytetty :oops: Pitänee siirtyä muihin läheisiin sukulaisiin tai pitkäaikasiin ystäviin...

Me ollaan valittu nyt 4 kummia, yhdet on mieheni sisko ja sen puoliso, yksi hänen hyvä ystävä, yksi minun hyvä ystävä.. nyt on ongelmana vielä ku mies jaaraa vastaan, että valitsenko oman veljeni vai yhden läheisen ystäväni (joka asuu kaukana) ?? Olen sen ystävän lapsen kummi ja jotenki musta tuntuu että mun pitäs valita se.. :D ku tuo mies ei anna valita molempia, en tiijä miksi, mutta sit lapsella oliski 5 kummia kuitenki. Vaikee tilanne.

Meillä oli ultrat heti alkuraskauessa, sitte vk 11 ja nyt vasta maanantaina oli rakenne viikolla 22+4, ja sukupuoliki saatii selville ihanaa! <3 Kävin heti ostaa 3 vaatetta :'D
Ollaan hankittu jo turvakaukalo, turvaistuin ja yhdistelmävaunut. Olis tarkotus hakea hoitopöytä, pinnis, sitteri yms kaikkea muuta tartvittavaa tässä lähiaikoina :)

Heippa kaikki toukokuun odottajat! Mukaan hyppää esikoistaan odottava tuleva äitykkä :) La olisi siis 20.5.2014 ja eilen rakenneultrassa käytynä ja tyttöä siellä kovasti lupailtiin, mutta varmaahan se on vasta sitten synnärillä. Laitoinkin omat tiedot tuonne toukokuisten listaan. Kaikki hyvin mennyt tähän saakka, mitä nyt edelleen oksentelen, mutta muuten kovasti mahaa kasvatellaan. Täältä pohjois-suomesta kirjoittelen :) Huh, ensimmäinen raskaus ja kaikki tuleva uutta, jota innolla mieheni kanssa odotetaan! Nyt vaan opettelemaan tämän foorumin käyttöä, niin pääsisi enemmän osallistumaan keskusteluihin mukaan.

Heikkulis keikkulis! Rakenneultra käyty alkukuusta ja tyttöä ennustivat <3 mutta nyt sitten tässä viikonloppuna menin kömpelönä kaatuilemaan pyllylleen... Tänään kävin lääkärissä kun selässä pientä kipua. Lääkäri halusi tarkistaa sydänäänet ja vielä sisätutkimuksen varmuuden vuoksi, siellä sitten selvis että kohdunsuu on hieman auki!?!?! Ei kuitenkaan tod.näk johdu kaatumisesta enemmän häntäluu on kipiä sen takia mutta nyt huolestuttaa se kohdunsuu, rv on kuitenkin vasta 23+1 ja ensi synnyttäjä. Että toivottavasti nyt pikkunen pysyisi vielä tarvittavan ajan sisällä. Kertokaa ihmeessä jos jollakin aikaisempaa kokemusta?!

pikkamyy, luulen ettei sulla oo hirveätä hätää jos lääkäri ei huolestunu :) Vältät nyt vaa kaikkien raskaiden juttujen nostamista ja pomppimista! Pyöräilykin vois olla hyvä jättää toistaiseksi. Kyllä se siitä ja aina voit soitella neuvolaan jos huolettaa :)

Ihanaa ku mää oon innostunu taas liikunnasta ja ruoasta sekä omasta kehosta, vaikka syönki välillä herkkuja tai kakkaruokaa :D Myös kesäksi tilaamani vaatteet innostaa saavuttamaan sitten pian oman vartaloni takaisin <3
Pikku vauvvelikin voi todella hyvin, rakastan sitä enemmän ku mitään (miehen ja koirulin lisäksi ;> ) <3 Tänään tuli myös äitiyspakkaus! :smiley-bounce013 Aamulla heräsin ärtyneenä, kiukuttaa ku KIUKUTTAA välillä nii hirveenä!:smiley-angry019

Pikkamyy: mulla ei ole kokemusta mut yks kaveri oli kans auki jo aika aikaisessa vaiheessa (tyylin rv 26? tai jotain). Mut sillä meni kaikki ihan hyvin, eikä tihkunu lapsivettä tms. ja synnytys meni ihan normaalisti.. saikkua se sai töistänsä, että piti ottaa iisisti, ei kovia ponnisteluja, mut muuten se eli ihan normaalia elämää =)

Kauanko teillä kesti siitä hakemuksesta, että tuli äippäpakkaus? laitoin tällä viikolla menemään, mut tuntuu et siitä on jo ainakin kuukaus ;) tuntu et se esikoisen aikana kesti kans ainaki vuoden ennen ku se tuli........ mulle on kans ruvennu tulee into syömään terveellisemmin ja paremmin ja odotan innolla kesää... kiva aika synnyttää varmasti toi toukokuu, niin kesällä olis ehkä enempi motivaatiota liikkua. eka synty marraskuussa, ja melkein heti tuli talvi ku päästiin kotiin niin vasta kevään korvilla rupesin pudottaa painoani normaaliks..... josko nyt sais oman painonsa takas alle vuodessa ;)

liikkuuko teidän naperoiset kovasti? ite oon tuntenu jo piiiiiiiiiiiiitkään liikkeet, mutta nyt se on vähä niinku rauhottunu.. koko ajan tekis mieli tökkiä että "hohoi!!! onks kaikki ok?!" hitsi ku ei oikein muista ekan kohdalta tämmösiä juttuja ja kai sitä on sitten jotenkin niin vauhko ku oli se km keväällä :/ koskakohan sitä malttais rauhottua ja alkaa "nauttia" ;) en mä uskalla oikein vieläkään odottaa, ehkä sitten salissa vasta.....................

ImageUploadedByVau Foorumi1390672767.542280.jpg
Ihana tyvikasvu!! Yksi vai kaksi kertaa olen värjännyt hiukset tämän raskauden aikana..
Nyt tilasin hellävaraisia raitavärejä, ehkä värjään seuraavassa kuussa kun on miehen siskon lapsen ristiäiset ja kohtaan siellä hieman uusia ihmisiä..
Ei ole kiva näyttää "liimaletiltä"..
Saa nähdä viitsinkö kuitenkaan altistaa turhille kemikaaleille vai värjäänkö sitten vasta synnytyksen jälkeen.. Onhan niitä kampauksiakin, joita voi ehkä koittaa... :/ Hmmm..

Tosta supistelusta: mun molemmat serkut ovat olleet vuodelevossa rv 20 lähtien ja toisella paikat aukesi rv 26 vähäsen mutta silti menivät yliajalle molemmat lapset :) Ja mulle lääkäri sanoi rv 18 että jos paikat aukee kunnolla, niin laitetaan tikit kohdunsuulle.. :/

Mä koukin hieman keskusteluun tuolta kesäkuisten puoleta. Kummiasiasta, meidän esikoisen kummeina on kaksi henkilöä, kummisetä ei kuulu kirkkoon ei siis ole ikinä riparia käynyt saati konfirmoitu. Tämä kummi oli ihan samalla tavalla mukana ristiäisissä ja oli kanssamme edessä samoin kuin toinenkin kummimme. Tämä kirkkoon kuulumaton ei osallistunut siunaamiseen, mutta seisoi ihan vieressä. Hän ei myöskään saanut kirkon puolesta kummitodistusta vaan me teimme sellaisen hänelle itse. Eli nykyään ei ole välttämätöntä että kaikki kummit kuuluvat kirkkoon :)

Takaisin