Lapsi sairastaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eldimar
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo kyllä mäkin annan panadolia illalla. Ehkä sitten uudestaan yöllä jos tuntuu siltä. Mä en saanut tälle päivälle lääkäriaikaa enkä viiti lähtee poikaa roikottaa päivystykseen. Huomenna käytän tossa terveysasemalla sitte tarkistuttaa noi korvat.

Voi hyvinkin olla korvatulehdus. Lastenpolin lääkäri vaan sanoi, että korvatulehdukset yleensä paranevat itsestään ja antibioottia olisi hyvä välttää. Poikahan sai ihan järkyn antibioottiripulin 3-viikkoisena kun sairasti ekan korvatulehduksensa.

Meillä on vauvan ensimmäinen flunssa takana. Onneksi kuume ei noussut kovin korkeaksi, mutta hän oli tavallista itkuisampi ja pari yötä heräili vähän väliä ja myös söi vähemmän. Oli myös vähän yskää varsinkin aamulla voimakkaampaa yskää. Onneksi flunssa on tältä erää takana, varsinkin kun itsellänikin oli parin päivän ajan samaan aikaan vähän flunssaa.

Voimia ja jaksamista kaikille, joilla vauva sairastaa, tai jotka itse sairastavat.

Muokattu viimeksi:
Meillä ei meinaa toi räkäisyys helpottaa. Ja yökin oli taas yhtä sembaloa. Sain onneks lääkäriajan nyt heti aamulle niin ainakin saa tarkastettua noi korvat jne.

Ei ollut :( korvatulehdus ja keuhkoputkentulehduskin! Voi elämä taas tätä paska-mutsi fiilistä. Miksen oo vieny tätä lasta aiemmin lääkäriin........

Nooh, oppia ikä kaikki! Nyt on lääkekuurit. Jospa alkais helpottaa.

Voi Triina :( Älä suotta mollaa nyt itseäsi, sinähän veit pojan lääkäriin ja nyt saa hoitoa. Se on näiden vauvojen kanssa niin hankala arvioida, mistä mikäkin johtuu ja teilläkin on ymmärtääkseni poika nukkunut ihan hyvin verrattuna joihinkin muihin päiviin, joten mitenpä tuota olisi voinut tietää. Sä kuitenkin luotit äidinvaistoihisi ja veit lääkäriin vaikkei tilanne akuutilta vaikuttanutkaan ja hyvä niin. Turha jäädä miettimään, jos olisit vienyt aiemmin.. sehän voi olla, ettei aiemmin olisi mitään näkynytkään, tuollaiset tulehdukset kehittyy meinaan tosi nopeasti ja ihan vuorokaudessa tilanne voi olla toinen.

Niinhän se on, väsymys varmaan nyt tekee tepposet tämän äidin tunne-elämälle. Tuohan puski noi hampaatkin, joten varmaan ihan luonnollista että pistin paljon niiden piikkiin. Eikä sitä tiedä valvottaako poikaa noi tulehdukset vai hampaat vai kaikki yhdessä.

Saatiin ventoline babyhaler yskään, onko kellään kokemusta siitä?

Lisäks meitä on nyt useasti lääkäri neuvonut laittamaan korviin ceridal suihketta että vaikku irtoaa. Oletteko käyttäneet? Nyt apteekissa sanoivat ettei ceridalia saisi näin pienelle laittaa. Ostin sitten jotain Otocur kids -korvaöljyä.

Triina, perustelivatko apteekista millään, miksei Ceridalia saisi käyttää? Itse en ole käyttänyt korviin mitään mutta Ceridalida olen kuullut monen käyttävän lapsenkin korviin, en muista oliko sitten ihan vauvasta kyse. Meille myös joulukuussa tk lääkäri suositteli vauvan korviin ceridalia kun sanoin, että kovasti on vaikkua siellä.. En ole saanut aikaiseksi laittaa ja lastenlääkäri ei 4 kk tarkastuksessa sanonut vaikusta mitään. Mies on käyttänyt Ceridalia kun hänellä tahtoo vaikku kertyä korviin ja on ollut ihan tyytyväinen.

Ihan mielenkiinnosta katsoin tuon Otocur kidsin tiedot ja kun katsoo ainesosat siitä ja ceridalista niin aika samalta näyttää..

Otocur kids: Paraffinum liquidum, cyclopentasiloxane, Simmondsia chinensis seed oil (jojobaöljy)

Ja ceridal lipolotion: Paraffinum liquidum, cyclomethicone, buxus chinensis (jojobaöljy

Molemmissa öljyn lisäksi jotain silikonia.

Selvittelin apteekissa asiaa melko kauan ja lopulta selvisi että Ceridalia ei saa enää käyttää lapsille. Tuo kielto on valmistajan taholta tullut. Ilmeisesti jotain ongelmia aiheutunut jne. Siksi apteekit eivät sitä myöskään saa suositella.

Otocur jätettiin sitten ostamatta kun se oli 6kk alkaen. Lopulta kaivelin lastenpolin erikoislääkärin lappusen esille ja hän suosittelikin siis ihan Remo-waxin öljysuihketta. Muistinkin sitten lastenlääkärin kanssa käymäni keskustelun, jossa hän kehoitti käyttämään juuri tuota remo-waxia n. kerran kuukaudessa. Olikin puhetta myös siitä että farmaseutit saavat sätkyn moisesta suosituksesta.

Ostin siis Remo-waxia ja kyllä oli farmaseutti kauhuissaan. Nooh, kokeilen sitä vähän myöhemmin. Nyt tulehtunutta korvaa en ala ärsyttämään enempää.

Mutta siis. Ihan tosi monta kertaa olen törmännyt tähän, että lääkäri sanoo jotain ja apteekissa ollaan ihan huuli pyöreinä.

Triina hus pois mielestä ne huono äiti-fiilikset! Mä olisin varmaan pistänyt niin hampaiden piikkiin, etten olis vienyt lääkärille.. :( Nyt kyllä tunsin piston sydämessä, että pitää olla aika herkempi viemään.

Niin raivostuttavaa toikin, että lääkäri neuvoo jotain ja farmaseuttia apteekissa pelottaa niin paljon, ettei uskalla myydäkään.. :(

Mä olen kans pari kertaa törmännyt samaan, että lääkärien ja farmaseutin ajatukset ei kohtaa.. mutta yleensä farmaseutit on taipuneet lääkärin suositukseen.

Onko noita Remo-waxeja monta erilaista laatua? Tarkoitan, onko tuo öljyjuttu jotain erilaista? Joskus olen kuullut tuosta, että sen jälkeen pitäisi käydä lääkärissä tai hoitajalla korvat putsaamassa kun voi tehdä jonkun tulpan korvaan? En tiedä, pitääkö paikkaansa kun ei ole omakohtaista kokemusta..

Höh, hitsi tuon Ceridalin kanssa nyt.. mä olen niin paljon kuullut hyvääkin siitä ja lääkärikin sitä tosiaan on suositellut. Mitähän ongelmia se on aiheuttanut? Nyt vasta kun käytiin korvat tsekkaan niin tk lääkäri ei meinannut pojan toiseen korvaan nähdä vaikun vuoksi mutta otti sitten pienellä topsilla pois ja onnistui. Ei sanonut vaikun poistosta kuitenkaan mitään, että pitäisi alkaa liottamaan. Itsellä vain kävi tuo Ceridal hoito mielessä mutta eihän sitä nyt viitsi. Alunperin en laittanut silloin joulukuussa kun mun omasta mielestä vaikusta ei ole haittaa ja se suojaa korvaa mutta nyt olen lukenut, että liiasta vaikusta voikin olla haittaa. Ei pitäs lukee näitä juttuja.. Muutenkin olen pyrkinyt jättämään lapsen korvat aika rauhaan, esikoselta putsaan vain jos siinä ihan suulla näkyy jotain ja aika harvoin itseasiassa näkyy. Mulle itselle joskus yksityisellä lääkäri sanoi, kun kärsin edelleenkin korvatulehduksista, että korvaan ei saisi laittaa mitään kyynärpäätä pienempää ja häneltä myös kysyin noista liottavien (esim. Audispray) käytöstä ja hän sanoi, ettei niistä mainittavaa hyötyä ole.. En sitten tiedä ja tuostakin on jokunen vuosi aikaa ja tosiaan mulle itselle suositeltua.

Joo Remo-Waxeja on kahta erilaista. Toinen täytyy huuhtoa ja toista ei. Toinen liuottaa vaikun niin, että se valuu pois itsestään.

En tiedä yhtään (eikä tiennyt farmaseuttikaan) mitä ongelmia se Ceridal on aiheuttanut, mutta valmistaja ei suosittele enää lasten käyttöön. Jotenkin uskoisin ettei mitään sen vakavampaa, mutta valmistaja ei halua vastuuseen. Ehkä ollut joku yksittäistapaus tms?

Niin ja mulla on ollut ihan sama ajatus että korviin ei sörkitä millään. Eikä varsinkaan mitään tököttiä työnnetä...

Mutta kai se nyt on putsattava kun joka kerta huomautetaan lääkärireissuilla :D

Voi voi meidän pientä parkaa! Korvatulehdus taas. Oli siirtynyt toiseen korvaan viime viikkoisesta lääkärikäynnistä. Eikä siis viime viikolla diagnosoitu korvakaan ollut vielä kunnossa. Ei ihme kun ei oikein nukuta. Nyt tuli 10 päivän tehokuuri antibioottia. Tarkoituksena kokeilla tehoaako antibiootti... jos ei, voi olla että putkitusta aletaan suunnittelemaan.

Nyt poika nukahti buranan voimin päiväunille. Kovasti toivon että myös yöllä nukutaan...

Tsemppiä kaikille sairastaville! Meillä ollaan nyt onneksi vielä vältytty kaikelta..
Korvista sen verran että mun äiti on pienestä pitäen puhdistanu mun korvat vanupuikolla ja ei ole mitään korvat kipuilleet koskaan, samoin teen myös poitsulle. Putsaan korvat, nyt toki vaan korvalehdet ja suurimmat mönjät siitä aukolta pois. En ala tunkemaan korvaan mitään ku niin pikkuset vielä.

Kyllä mun mielestä vaikka mitä noi tutkijat ja tietäjät sanois niin ihan järki sanoo et korviakin, kuten muitakin ruumiin osia, täytyy puhdistaa.. Kunhan sen vaikun ottaa pois varovasti ja ei työnnä syvemmälle :) oon joskus miehen korvanki kattonu ku valittanu kipeetä, ja siellä ollu (yök) hirveesti mönjää. Putsaan sit varovasti ja helpottaa heti..

Kaikki tekee kuten itse parhaaks näkee mutta oon huomannu tän toimivaks ja aina tulee joka päivä uusia tutkimuksia ja oivalluksia.. Jotkut järkeviä jotkut ei.. :)

Hemppuliina, meillä ihan sama. Äiti piti aina huolen, että korvat oli putsatut. Eikä mulla tai mun veljellä oo tainnu juuri koskaan olla korvatulehdusta... itse en ainakaan muista että korvat ois koskaan olleet kipeenä. Ja niin aion minäkin putsata lapseni korvia - varovasti toki :)

Toisilla on kait pienemman korvakaytavat ja se kait aiheuttaa tai vaikuttaa korvatulehduksiin. Mullakaan ei koskaan pienena ollut.

Doddiin, lääkärissä vaihteeksi käyty. Korvat OK mutta määräsi kuitenkin Ventoline Babyhalerin käytettäväksi silloin tällöin tuohon yskään. On jo sen verran pitkään ollut flunssainen (kyseessä varmaan useampi flunssa peräjälkeen). Heti tietenkin tämä äiti ajattelee pahinta, että nyt sillä on astma. Suvussa sitä on jonkin verran nimittäin muttei mulla tai miehellä kuitenkaan.. Mitä lueskelin niin ihan normaalia taitaa olla tuota antaa vauvalle ja lapselle yskänlääkkeenä. En ole vielä päässyt testaamaan, miten toimii. Esikoinenkin tosiaan ollut flunssainen niin se toki lieventää ajatusta astmasta.. jos olisi ainoa lapsi niin varmaan ajattelisin pahinta.

Triina, ettekö tekin saaneet tuon Babyhalerin? Vai kuka se oli? Onko auttanut?

Meillä oli pojalla rs-viruksen aiheuttama keuhkoputkentulehdus muutama viikko sitten. Olimme sairaalassa tarkkailussakin kolmen yön ajan, kun henki meni varsinkin öisin aika tiukalle. Pojalle annettiin Ventolinea sairaalassa ja saimme sen myös kotiutuessa mukaan. Itse koin että siitä oli iso apu, avasi tietä niin että lima pääsi irroittautumaan. Kuumetta ei ollut missään vaiheessa ja muutenkin söi ja nukkui hyvin koko ajan. Olimme olleet vasta Hkissa lomailemassa ystäväperheen luona ja heidän tammikuinen sairastui rs-virukseen joten osasimme olettaa että virus löytyisi pojaltamme. Tilanne ei missään vaiheessa ollut mielestäni hälyttävä, mutta varuiksi käytin näytillä ja uskon että varotoimenpiteenä halusivat pitää meidän sairaalassa siksikin ettei se virus leviäisi. Niille jotka eivät tiedä mikä rs-virus on, niin se on ihan tavallinen lentsu joka saatta olla näin pienelle "vaarallinen", siksi kun tiehyet ovat niin ahtaita vielä. Mielestäni Babayhaleria oli helppo käyttää, itkun kanssa se lääkeaine meni, mutta silloin vaikuttaakin paremmin jos vauva/lapsi vetää keuhkot aivan täyteen.

Mä kans olen juuri tuota rs-virusta pelännyt kun on tosi limainen ollut. Välillä yölläkin on helpompaa mutta välillä rohisee tosi pahasti, ei varsinaisesti vingu kuitenkaan ja kova yskä on esikoisellakin ollut mutta helpottaa jo ja hän osaa vaivoistaan kertoakin, jos koskee johonkin erityisesti. Mitään testejä ei otettu tuon viruksen poissulkemiseksi. Öisin meillä on ollut makkarissa ilmankostuttaja ja sängyn päätyä on korotettu, uskon niidenkin jo auttaneen. Kiva kuulla, että Ventolinesta on ollut apua. Tässä odottelen, että poika heräilee päikkäreiltä niin pääsen tuota pömpeliä testaileen, itkun kanssa se täälläkin menee ihan varmasti.

Eli meillä suurin syy itkuisuuteen taitaa kuitenkin olla nuo hampaat.. voi kun nyt pian puhkeaisi tuo toinenkin tuonne alas niin helpottaisi ainakin kuukaudeksi tai kahdeksi.

Takaisin