Lapsettomuushoidot ja hölmöt kysymykset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Hömelö1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi @Syssymyssy , oon tosi pahoillani teidän tuloksista, ja ylipäänsä että tänne lapsettomuuspuolelle oot joutunut kirjoittelemaan :Broken Heart: Haluun vinkata, että tuolla salaisella puolella on oma ketjunsa miehestä johtuvaan lapsettomuuteen, mikä ainakin itselle oli tosi arvokasta vertaistukea, kun diagnoosi viime syksynä tuli.

Se, että mukana ahdistuksessa on vielä tuo ylipainonäkökulma, tuo varmasti vielä ihan oman twistinsä tähän. En osaa edes ajatella miten ahdistavalta varmasti tuntuu, kun ei ole varmuutta hoitoon pääsystä. Oon tosi pahoillani :Heavy Black Heart: Onko teillä millainen tilanne, onko yksityisellä tutkimukset tai kevyemmät hoidot mahdollisia? Mä kävin kurkkimassa tuolta toisesta keskustelusta tarkemmin teidän tuloksista, ja nyt en osaa sanoa että tehdäänkö vaikka inseminaatioita millaisilla lukemilla, vai oisko teidän tilanne suoraan IVF / ICSI. Ei siis minulta suoranaisesti ratkaisuja tilanteeseen, mutta sitäkin enemmän sympatiaa :Heavy Black Heart:

Täältä tulee tosi hölmö kysymys. Miehen siemennesteanalyysin tulokset tulivat tänään, ja ovat sitä luokkaa, että luonnollisen raskautumisen mahdollisuus on tekoälyn mukaan 1-5% per kierto.

Meillä on kuitenkin liikaa painoa, ja nyt pelottaa, ettei me saada lähetettä lapsettomuuspolille tämän takia. Onko kenelläkään antaa mitään vinkkiä, miten varmistaa, että päästäisiin jo asiakkaiksi, jotta saataisiin tutkimuksia eteenpäin? Oli kuitenkin sen verran huono tulos, ettei selity pelkällä ylipainolla.
Mitään varmaa vinkkiä ei ole, mutta mietin hieman seuraavaa. Monilla yksityisillä klinikoilla arviointikäynti on ilmainen tai halvempi kuin ”normaali” hedelmällisyyslääkärin vastaanotto. Mietin, että olisikohan apua käydä sellaisessa ja saada lääkärin mielipide myös siitä, miten paljon painoa pitäisi pudottaa ja mitkä siihen olisivat parhaita ja realistisia tapoja? Lääkäri voisi myös hieman avata noita tuloksia ja sitä, millainen vaikutus (tai onko) ylipainolla on tuloksiin.

Syy, miksi ehdotan tätä (ja täytyy sanoa, että tämä on ihan vain omasta päästä tullut ajatus) on se, että monesti kunnallisella puolella on vaikeaa saada ylipäätään apua painonhallintaan, saati kun siihen liittyy raskautumistoive tai hedelmällisyyshoitojen tarve (tämä siis toisen käden tietona ja varmaan kovasti asuinpaikkakohtaista).

Toivottavasti tämä ei ollut kauhean insensitiivinen vastaus. Menee hieman oman tiedon ulkopuolelle, mutta näin lapsettomana lajitoverina tiedän, miten näissä kaipaa tukea.

@Vyyhtiäinen mä en varsinaisesti painonpudotukseen tarvi apua, kun oon pudottanut 15 kiloa ja tasaisesti joka viikko tippuu n. 0.4-0.6 kg. Meillä ei myöskään ole yksityistä klinikkaa kaupungissa, joten pitäisi lähteä kauas. Mies taas on avoin laihdutuslääkkeille, joita tosiaan mullekki tuputettiin, joten hän varmaan ottaa ne avuksi.

@Vyyhtiäinen mä en varsinaisesti painonpudotukseen tarvi apua, kun oon pudottanut 15 kiloa ja tasaisesti joka viikko tippuu n. 0.4-0.6 kg. Meillä ei myöskään ole yksityistä klinikkaa kaupungissa, joten pitäisi lähteä kauas. Mies taas on avoin laihdutuslääkkeille, joita tosiaan mullekki tuputettiin, joten hän varmaan ottaa ne avuksi.
Meillä oli ensikäynti etänä Ovumialle, eli jos haluaa sitäkin vaihtoehtoa kokeilla niin etänä todennäköisesti onnistunee muillekin palveluntarjoajille! Yksi käyntihän ei velvoita mihinkään vielä sitoutumaan. Jos tällaisen varaamiseen päädytte niin kannattaa miettiä etukäteen kysymyksiä, aika tiukalla aikataululla edettiin ainakin meidän kanssa ja lääkärillä oli paljon informaatiota esitettävänä/kysyttävänä (olettaisin, että jonkinlainen vakiostruktuuri noille ensikäynneille heillä olemassa). Ovumialla on myös mahdollisuus ilmaiseen hoitajan hedelmällisyysneuvontaan, me ei tätä kokeiltu vaan mentiin suoraan lääkärin vastaanotolle joten ei valitettavasti ole kokemusta jaettavaksi tästä palvelusta.

Painonhallintaan liittyen vielä vinkkinä, että jos on työterveyshuolto teillä niin sitä kautta voi mahdollisesti saada lisäapua jos sille tarvetta! Silloin tosin täytyy olla jokin yhteys työkykyyn, mutta aika usein todennäköisesti löydettävissä. Sopimuksen laajuudesta riippuen voi sitten olla käytettävissä lääkäri/hoitaja/ravitsemusterapeutti/fyssari yms vaihtelevasti.

Oliko teillä siis jo kokeiltu tehdä lähetettä julkiselle hoitoihin vai mikä tilanne? Jos ei, niin lähetteen tekemisen jälkeenhän se selviää meneekö läpi ja todennäköisesti sitä kautta selkenee myös mitä odotetaan jatkossa, jotta pääsisitte hoitoihin.

Oliko teillä siis jo kokeiltu tehdä lähetettä julkiselle hoitoihin vai mikä tilanne? Jos ei, niin lähetteen tekemisen jälkeenhän se selviää meneekö läpi ja todennäköisesti sitä kautta selkenee myös mitä odotetaan jatkossa, jotta pääsisitte hoitoihin.
Lääkäri sanoi, että ei tehdä, koska palaa bumerangina takaisin, koska painoraja.

Lääkäri sanoi, että ei tehdä, koska palaa bumerangina takaisin, koska painoraja.
Onpa ikävä etteivät lähetekriteerit täyty🥺 Epäilisin, ettei noita lähetekriteerejä voi oikein julkisella mitenkään kyllä oikein kiertääkään. Toivottavasti pääsette pian etenemään❤️🙏🏻

Takaisin