Hyvä, että uskalsit ottaa asian puheeksi. Aloituksesi olin hiukan provosoiva ja sinut ymmärrettiin selvästi myös osiltaan väärin. Kuten muutkin ovat sanoneet, sulla on oikeus tunteisiisi. Mielestäni tämä ei ole huonompi aloitus kun muutkaan tällä aihe vapaa -osiossa. Ja kuulostaa, että olet hienosti pohtinut paljon mahdolliseen omaan vanhemmuuteen liittyviä sudenkuoppia. Kun tiedostat ne, niitä on myös helpompi väistää, jos joskus kuitenkin olet tilanteessa, että tunnet olevasi valmis vastuuseen lapsesta
.
Sen hetken mitä olen tällä palstalla ollut, olen saanut ihmisistä nimimerkkien takana kuvan suuresta rakkaudesta tulevaa lasta kohtaan ja suurta kaipuuta vanhemmuuteen, ja siihen että saa olla turvallinen ja rakastava vanhempi.
Voin kertoa esimerkiksi omalta kohdaltani. Olen aina toivonut lasta, jos löydän kumppanin joka myös haluaa lapsen. Elämässä on ollut miesystäviä, jotka eivät olleet minulle sopivia, joten päädyin heidän kanssaan eroon. Nyt alkuvuodesta löysin nykyisen mieheni, ja ikää on 35 minulla ja kohta 40 hänellä. Me molemmat haluamme lapsia, ja meillä on kaikin puolin sellainen tilanne, että totesimme pian, että haluamme yrittää saada yhdessä lapsia ennemmin kuin myöhemmin.
Pelkoja omaan vanhemmuuteen liittyy minullakin. Olen tehnyt yli 12 vuotta töitä lastensuojelun sijaishuollossa ja tiedän että olen hyvä lasten kanssa. Silti minua jännittää, että olenko liian tiukka tai liian lepsu, tai osaanko näyttää tarpeeksi rakkauttani lapselle ja miehellenikin. Pelkään todella, että teen jonkin virheen, joka rikkoo lapsen psyykkeen, tai jostain muusta tuntemattomasta syystä, hän alkaisi teininä viimeistään vihaamaan minua. Silti halu kasvattaa lapsi on erittäin suuri ja voittaa pelot. Mutta haluan nimenomaan nähdä millainen tyyppi meidän kahden jälkeläisestä tulee. Ja kokea kaiken sen mitä vanhemmuuteen liittyy, hyvää ja huonoa. Olen todella pahoillani, että sinun vanhemmillasi ei ole ollut halua tutustua aitoon sinuun itseesi vaan ovat yrittäneet muokata sinua. Siinä olen samaa mieltä, että lasta pitää tukea löytämään oma polkunsa, kuitenkin niin, ettei se polku satuta muita tai lasta itseään.