La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuinka kauan lapsivesien mentyä voi/saa olla kotona? Uteliaana vaan kysyn, kun tänään oli työkaverin kanssa puhetta.

Sitten tuli mieleeni myöskin sellainen kysymys liittyen sairaalaan menemiseen. Kun vedet on mennyt, niin saako istua ihan normaalissa istuma-asennossa (jos vaan kykenee siihen) vai pitääkö esim. olla auton penkki kallistettuna lähes makuuasentoon?

Ihan hoopoja kysymyksiä mulla :-D

Mulla käskettiin mennä makuuasennossa sairaalaan jos vedet menee... mutta vaan koska lapsivettä on liikaa ja on riski että napanuora pääsee luiskahtamaan ulos.. ja tämäkin on erittäin epätodennäköistä! Eli normi tilanteessa voi hyvin matkustaa istuen :)

Mulla esikoisen kohdalla meni vedet kotona. Sairaalaan piti mennä 4h sisään, että saivat alettuu antaa antibioottii suoneen. Ihan normaalisti sai istua autossa. Mut tässä tapausessa taas kaverilla ei pää ole kiinnittynyt eli jos vedet menis, pitäis ambulanssilla mennä makuu asennossa.
Mut käytäntöi yhtä monta kuin sairaaloita. Kannattaa synnärille soittaa ja kysyy käytännöstä.

Olen kanssa ymmärtänyt näin että jos lapsivedet menee ja vauvan pää ei ole kiinnittynyt tai vaavi poikittain masussa niin ois soitettava ambulanssi ja oltava makuuasennossa kunnes ambulanssi tulee. Riskinä siis että istukka luiskahtaa ulos ensteeks.

Mut mistä tietää että onko pää kiinnittynyt? Mulle sanottiin vaan että vielä on tilaa liikkua...

Ff sitä mäki mietin, ku mul ei oo yksikää kiinnittyny ennen ku vast synnärillä. Tosin tää tuntuu olevan alempana ku tytöt mut en tiedä onko kiinnittyny tämäkään.

Eipä sitä kiinnittymistä tiedäkään itse mistään.. Mut tärkein ohje on soitto omaan synnytysvastaanottoon kun vedet on mennyt. He antaa sieltä ohjeet miten juuri omassa tilanteessa tulee toimia ja koska pitäisi saapua paikalle. Ja siis mielestänyt ainakin Tays opastaa, että _aina_ pitää soittaa vesien mentyä. Osittain syynä on siis se, että osaavat valmistautua piakkoin tulevaan synnyttäjään ja jos onkin tosi ruuhkaista niin pystyvät tarvittaessa miettimään ketkä lähetetään kohti Hämeenlinnaa (eli ne joilta vedet on mennyt mutta ei supistuksia jne).

Mulla sit oli unohtunut ihan täysin tuo tee hautumaan keittiöön, muistin just ja sehän oli jo kylmää! Voi itku sentään, no jääteetä nyt sitten juodaan.. ;)

Muokattu viimeksi:
Ei mullakaan esikoinen ollu ees laskeutunu likimainkaan kunnolla, mutta ei siitä kukaan maininnu. Ihan normisti istuma-asennossa omalla autolla sairaalaan. Jälkeen päin sitten kuulin että olis voinu tietty lanssinkin soittaa.

Ff, just kattelin Omakannasta noita tietoja niin siellä näkyi olevan äitipolikäynnin raportissa maininta tuosta kiinnittymisestä. Jotenkin niin siellä luki, että pää on jo asettunut ja kiinni ja varsin alhaalla.

Sherri kyseli ballongista, mulla edellinen synnytys käynnistettiin sillä. Ei sattunut eikä muutakaan juuri tuntunut :) puoli tuntia olin käyrillä sen laiton jälkeen. mulla supistukset alkoi heti ja pääsin kotiin odottelemaan säännöllistymistä ja ballonki irtosi kotona. Ei siis pysynyt kauaa. Mut jos ei ois irronnut tai supistuksia tullut niin ois seuraavana aamuna pitänyt mennä poistattamaan se ja kalvojen puhkaisuun. Onneks jatkui supistelu ja poju syntyikin aika nopsaan sitten :)

Mulla on ohjeena myös mennä lanssilla jos vedet menee. Mut uskosin et synnytys käynnistyy supistuksilla :)

Toi. Oma kanta on vaan siinä tyhmä että mulla ei kaikki näy siellä ja/tai ne tulee viikon kaks myöhässä... mut oli hyvä että siitä tänään oli juttua lääkärin kanssa :) tiiän miten toimia jos itellä menee vedet!

Jos sitä pääsis nyt nukkuu.. :) toisaalta on ihan väsy ja toisaalta ei. :D

Jee hyvä mämmi onnea koitokseen :) ja hyvä että sait luonnollisen startin eikä mennyt käynnistykseen kuitenkaan :)

Täällä mennään 40+6... Ei mitään ihmeellistä kipua tms. Miten te muut "yliaikaiset", joko tapahtuu? :)

Mä taidan tänään käydä synnärillä tutkii tilannetta, ku vaavi ollu niin hissukseen pari päivää. Eilen kyl neuvolassa kuulu sydänäänet hyvin mutta sais itelle varmemman olon että kaikki ois hyvin.

Tsemppiä Mämmille! :)

Hellu mitään ei tapahdu, nyt 40+5 itellä. Eilen söin sellasta ruokaa, joka pisti yöllä sit pakin todella sekasin. Tyhjentymisen jälkee tuli muutama jo oikeesti kipee supistus, mut aattelin et haluan nukkua niin ne supparitki loppu :rolleyes:

Hellu, täällä 40+2 eikä mitään merkkiä että synnytys ois lähimaillakaan :D Ei juurikaan supistele tai mitään muitakaan vaivoja. Odottelua, odottelua :)

Takaisin