La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu vko 30 lähtien sitä liikelaskentaa ohjataan tekemään. Aiemminkin toki voi, mutta kaikki liikkeet ei välttämättä vielä tunnu ja tulee turhia huolestumisia. Olisikohan synnytysvalmennuksessa tarkoitettu että vko 40 alkaen _täytyy_ tehdä liikelaskentaa. Kun tuo rv 30 alkaen ohjeistus on kuitenkin ns tarpeen mukaan.

Mä sain tänään vihdoin viimeisteltyä vauvalle nukkumispaikan. Tein jo aikoja sitten äp-laatikkoon ne pehmusteet, mutta nyt vasta sain aikaiseksi ommella rusettinauhan paikoilleen eli poistaa nuppineulat. Ja samalla sitten petasinkin sängyn valmiiksi. Eli vauvaa varten on nyt niin valmista kun tähän kotiin aion laittaakaan. Muutetaan kuitenkin hyvin pian vauvan synnyttyä. Vielä kun saisi aikaiseksi pakata itselle ns sairaalakassin ja vauvalle kotiutumisvaatteet, niin ja nuorimmaiselle kassin parin yön yökyläilyä varten..

Minä en vielä ole saanut ompelu-inspiraatiota, mutta ajattelin kanssa ommella pehmusteet äp-laatikkoon. Ehkä, kunhan tässä vuosi vaihtuu ja menot rauhoittuu, niin ehdin vielä ompelemaankin ennen vauvan tuloa.
Luulen kanssa että se ohjeistus on enneminkin niin, että viikolla 40 täytyy tehdä liikelaskentaa ja muuten tarvittaessa. Silloin synnytysvalmennuksessa tuli niin paljon asiaa, etten tajunnut kaikkea ihmettelemääni kyseenalaistaa. Tosin sain kyllä ohjeetkin siihen laskentaan vasta joskus viikolla 32, mutta eipä tuon asian kanssa itsellä tosiaan hätää vielä ole ollutkaan.

Täällä ol et viikon 40 jälkeen on tehtävä jokapäivä liikelaskenta. Ja viikosta 32 vai oliko 35 et jos ei ole liikeitä tuntunut niin tehtävä mut jos sekvästikkin myllää niin ei tarvitse tehdä.

Mä oon tehny liikelaskentaa vain ja ainoastaan silloin jos vauva on ollu normaalia hiljaisempi mut kun täl masukilla on selvä rytmi liikkeiden suhteen niin ei oo tarvinu kuin muutaman kerran laskee liikkeitä kun ei oo liikkeitä kuulunut.

Tällä vauvalla on selkeästi viikossa hiljaisia päiviä ja pari vauhdikkaampaa. Aamulla liikkuu, sitten nukkuu päivän ja iltaa kohti virkistyy. Kun sitä vähän kutsuu ja laittaa käden mahalle niin se aina sen kymmenen kertaa möyrii.. eli kauaa ei onneksi tartte liikelaskentaa tehdä. Joka päivä oon sitä tehny jostain viikolta 35, kun siskolla kuoli vauva viikolla 34 kohtuun vuosi sitten.
Ihana, kun tää onniin eläväinen mukula :)
Tänään su 38+2 ja viikko sektioon ja maanantaina kontrolli. Eipä tässä enää liikoja aikoja ole, iik!

On näköjään näissäkin alueellisia eroja koska mulle kukaan ei missään vaiheessa oo puhunu liikelaskennasta.. ei neuvolassa tai äippäpolilla! Ja aina oon selittänyt kun kysytään että tunnenko vauvan liikkeet niin sanonu että joskus tunnen ja joskus menee päivä kaks että en silti aina on kaks plussaa merkitty vauvan liikkeiden kohdalle!

Musta tuntuu että mitä enemmän ite liikun sitä virkeempi päivä vauvallakin on ja jos taas möllötän kotona ja kuuntelemalla kuuntelen niin liikkeitä ei löydy

Täällä ei ole kertaakaan tarvinnut tehdä liikelaskentaa eikä liikkeet ole vähentyneet tai muuttuneet vaikka rvllä 37+6 mennään. Vauva herää samalla kun minä, viimeistään aamupalalla, venyttelee niin että vatsanahka tuntuu repeävän! Sitten ottaa torkut ja herää taas lounaalla. Illalla on aina kovat jumpat, nauretaan miehen kanssa mahaa kun se muuttaa muotoaan ihan hassuksi! Mulla on istukka edessä ja vasta nyt pääsen toden teolla näkemään vatsan läpi vauvan pään ja eilen tunsin kyljessä vissiin kantapään tai polven :D ihanaa :D

Kaks ja pualkiloo pudonnut paino eilisestä, ja olo on kyllä niin paljon parempi. :)
Täällä noin seittämännelle kuulle oltiin aamuvirkkuja, mutta nyt rytmi on vaihtunut iltavirkkuun ja iltavilliin :D

Taidan kyl soitella tänään synnärille? Jos pääsis käyrille.. Mulla on itellä ihan sellanen olo ettei kaikki olis hyvin.

Varmasti voitte paremmin vauvan kanssa jos sun ei tarvitse olla stressaantunut, että noin mäkin tekisin. :) toivotaan että kaikki on ok!

Ja Tammivauva89, miten siellä voidaan? Menetkö uusiin verikokeisiin heti huomenna? Tsemppiä sinne myös! <3

Kiitos Annnikah! <3 huomenna on uusia kokeita ja tiistaina saan tietää taas tuloksia. Hyvin vauva on liikkunut, tosin välillä tuntuu että on hiljaisia hetkiä mutta luulen että nyt vaan liian tarkkaan seurailee kun tietää tuosta riskistä.
tiistaina on myös sisätutkimukset ym niin tietää kaikin puolin missä tässä mennään :)

Takaisin