La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tuli eilen mieleen, saunassa, et mitä jos tiistaina kääntöyrityksessä jotain meneekin pieleen ja mä joudun hätäsektioon?! Kauhee pelko tuli..
Mies on vielä toisella paikkakunnalla töissä ja menee väh. 2h et pääsee paikalle!
Toivotaan, että kaikki menee hyvin! Mulle sano kätilö ja lääkäri, että todella todella harvoin on jouduttu meidän sairaalassa menemään sektioon kääntämisen jälkeen. Voihan se olla, että vauva kääntyy itsekseen just ennen h-hetkeä? :) mutta enivei, tää lääkäri joka mulla viimeeks oli, sano, että on kymmenen kääntämistä tehnyt ja kaksi on kääntynyt. Että vauvalla on kuulema syynsä olla väärinpäin ja että kääntyvät kyllä itse, jos on niin tarkoitettu :)

Mitähän sitä tänään tekis, muutakun netflixii kattelis.... :D

Thilda, mä en ymmärrä tota et säästää rahaa jos vauva syntyy joulukuun puolella, voitko selittää vähän tyhmälle? :) t. Päivähoidon työntekijä jonka aivot on narikassa

Meinaatko siis sitä että lapsi on "vuoden vähemmän" päivähoidossa? Tai siis puoli vuotta?

Niin siis että jos lapsi syntyy 2015 menee hän kouluun 2022 elokuussa ja on päivähoidonpiirissä (siis jos lapsi päivähoitoon menee) siihen asti, eskarivuoden toki vain puolikkaana. Mutta jos syntyy 2016 niin menee kouluun vasta 2023 elokuusssa ja on päivähoidonpiirissä siihen asti. Äitiyslomaan kun ei vaikuta se milloin syntyy, niin silloinhan tuossa tulee päiväkotiuraa lapselle se vuosi vähemmän ja 284€×11 olisi silloin mun käsityksen mukaan säästö.

Meillä on keskiviikkona äitipolin aika, jossa tarkistetaan asento.. Edellisessä oli siis pt joten jos edelleen samassa asennossa ja haluan, niin kokeilevat kääntää! Mut mä olen pohtinut kans tuota mahdollisuutta siihen onnistumiseen ja päättänyt että meillä ei kääntöön edes ryhdytä.. Ajattelen sen niin että sillä on joku tarkoitus sitten olla niin ja luvassa on suunniteltu sektio..

Ja tuosta käännöstä olen pohtinut senkin että jos sen jälkeen onkin jotenkin liikkeet vaimeita tms niin mul ei varmaa psyyke kestäis sitä jossittelua et onkohan kaikki hyvin..
Mut jokainen tekee oman fiiliksen ja tuntemusten mukaa.. Ei ne lääkärit onneks väkisin lähde kääntöä tekemään.. Sehän on vain yksi vaihtoehto..

Mut tosiaan keskiviikkona näkee missä asennossa majailee.. Itse olen vähän sitä mieltä et saattais olla raivotarjonnas, neuvolassa terkka samaa pohti mut ei osannut olla 100 varma..

Meillä on lapset ollut varmaan jotain 6-9kk kun ovat saunan alalauteella käyneet ekaa kertaa. Poika oli pienempi kun tyttö ja kumpikin on ollut rinnalla saunan ajan eli nesteyttäneet itse itsensä. Ja itseasiassa meillä on kyllä vielä parivuotiaskin istunut saunassa ammeessa ihan juuri sen takia kun eivät reppanat osaa vielä lämpöään kunnolla säädellä. Ja meillä siis saunotaan muutenkin tosi harvoin koska sähkösaunat.. no ne on sähkösaunoja eikä niissä voi kukaan viihtyä ;) Saa nähdä pääseekö tämä kolmas useammin saunaan kun uudessa kodissa on puukiuas ja saunakin paljon suurempi niin mahtuu ihan pientäkin kylvettämään siellä samalla.

PhotoEditor-1450011041004.jpg Onkohan kellään saman tapasta babybjörnin rintareppua, en ymmärrä miten tuon alaosan saa säädettyä pienempään asentoon ku tuo härpäke ei ainakaa mun voimilla liiku mihinkään että onko siinä joku kikka millä sitä säädetään :D

Meillä mies ilmoitti jo joku aika sitten, että lapsi ei saunaan tule edes alimmalle lauteelle, ennen kuin on sen verran ymmärrystä ettei sotke paikkoja. Veljentyttönsä kanssa kävi nimittäin saunassa pienoinen ripulivahinko ja kuulemma se haju (lämpimässä saunassa ja sieltä levisi nopeasti muuallekin) oli jotain ihan uskomattoman kamalaa, eikä sitä saunaa pystynyt heti puhtaaksi hinkkaamaan, kun kiuas kävi kuumana.

Meillä on muutenkin ei-niin-lapsiystävällinen sauna. Se on tuollainen melko moderni, kiuas nousee tornina keskeltä lauteita ja haluan siihen ympärille jonkun aidan tms. ennen kuin lapsia sinne päästäisin

Meillä on 2 rintareppua, saatuja siis.. Ei me kyllä kahdella tehdä yhtään mitään... :D

Eikä oo tullu ees katottuu vielä miten ne toimii... :D

Muistakaas noissa rintarepuissa sit ne käyttöaikasuositukset...eli max 10-15 min kerrallaan, kun eivät ole ergonomisia vauvalle, eikä yleensä kantajallekaan...

Meidän neiti aloitti saunomisen noin vuoden iässä, istuu alalauteella ammeessa ankkojensa kanssa ja tykkää kovasti läträtä. Nyt 2v8kk ja tahtoo välillä hetkeksi ylälauteelle istumaan :)

Sataispa sitä täälläkin lunta... Ois niin kiva saada vähän valoa tähän synkkyyteen. Lisäks ois tosi kiva jos nyt pakastuis niin sais tytöt ottaa käyttöön uudet talvikengät. Ne ku on sellaset huopikkaat, niin ei millään plus-keleilla niillä kävellä. Tätä menoa ehtii tulla kesä ennen pakkasta ja sit ne jää kokonaa käyttämättä :sad001

Tampereella satoi viime yönä sen verran lunta, että juuri ja juuri on vähän valkoista maassa. Nyt tosin taisi sataa lisää kun nuorempi kuului lällättelevän esikoiselle tämän takissa olleesta lumesta. Itse en tuota ihmettä ehtinyt todistamaan kun poika juoksi roskishommansa jälkeen välittömästi huoneeseensa kun sai monen kuukauden tauon jälkeen Lumiansa takaisin käyttöön :D Koulunkäynti on siis sujunut vähän paremmin joulua lähetyttäessä niin nyt kokeiden jo loputtua sai ottaa tuon puhelimen taas käyttöön (ainakin loman yli) kun tässä välissä on ollut käytössä 19e maksanut puhelin jonka ainoat ominaisuudet on puhelut, tavalliset tekstiviestit ja "taskulamppu"=napista syttyy taustavalo näyttöön :DD

Meil on lapset ollut 6-7 kuukautta kun ovat ekan kerran saunassa käynneet. Eivät olleet kauaa eikä löylyä heitetty. Ovat nyt 3 ja 4 ja tykkäävät olla ammeessa kun saunotaan. Isompi välillä käy hetken istumassa lauteella.

Joo meillä on myös alin laude saunassa sellainen et kylmä siinä meinaa tulla jos siihen jää istuskelemaan. Saunan oven alareuna niin korkealla lattiasta että pääsee kiertää ilma... Puhun meidän taloyhtiön saunasta.
Sit on mun äidillä oma puulämmitteinen sauna (asuu tässä Helsingin laidalla omakotitalossa) ja mummilla myös sauna..

Meillä myös taloyhtiön sauna, itekin istun välillä alalauteilla ja kylmä siellä tulee.. Ollaan suunniteltu että jossain vaiheessa otetaan vauvaa mukaan saunaan/suihkuun läträämään ammeeseen :) ei siis löylyihin suoraan kuitenkaan.

Takaisin