La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Pohjanmaallakin saatihi tänää lunta tupahan! No ei sentään tupahan, mutta muutama sentti maahan.
Tupaan sensijaan sain kolmattakymmentä akkaa juhlimaan tulevaa vauvaa, masut täyteen herkkuja ja vauva sai käsittämättömän määrän tavaraa, mutta kaikki tarpeellisia :)

Joo, samaa ajattelin muistutella noista rintarepuista. Vauvan asento on aika kurja siinä, kaikki paino ja paine on suoraan haarovälissä ja ei varmaan tunnu mukavalta. Joku viisas sanoikin että on melkein kuin istuisi kapean laudan päällä niin ettei jalat yllä maahan. Ei siinä kauan tekisi mieli kököttää :)

Meillä tuo rintareppu hommattiin ihan vaan siksi, että voi kantaa vauvan siinä samalla ja saa helposti käytettyä koirat tai kantaa kauppakassin tms tänne kolmanteen kerrokseen. Tai käydä kirpparilla pyörähtää nopeasti ilman vaunuja. Että ei kovin montaa minuuttia joudu kerralla siinä olemaan :)
Liekö tuolle meillä edes käyttöä olisi, jos asuttaisi "maan tasalla" :)

Mä hommasin liinan, mutta en oo vielä kokeillut että miten onnistuu. Toivottavasti käyttö olisi helppoa, ettei liina päädy matonkuteiksi :D

Kannattaa vaikka vähän taistella sen liinan kanssa, se on meinaan huippu hyvä ja mukava jos vain vauva siinä viihtyy ja siinä saa olla pitkäänkin, kun asento lonkille ja selälle parempi ja myös äidille paljon mukavampi.

Huhhuh. Mua supistelee taas, vähän kovemmin mut siedettävää silti. Edellispäivänä tuli ihan pieni limarämmäle. Ei ollu valkovuodon tyylistä vaan ihan sellasta limaalimaa. Mahtaakohan synnytys olla lähellä.. torstaina ois synnytystapa arvio, mut mies on ennustanut et lapsi syntyy sillon :D

Meillä muksut on olleet varmaan puol vuotiaita kun ovat ekan kerran saunassa käyneet, tokihan on saunomisen aikana valeltu vedellä päätä ja vartaloa ettei pääse kuumenemaan ja vähän aikaa on pidetty saunassa, ja tykkäävät kyllä saunassa edelleen käydä, ulkosaunassa istuvat saaveissaan ja sisäsaunassa lotraavat veden kanssa niin paljon että joka paikka on vedestä märkänä

Minä suoritia EA2 pari vk sitten ja siel kertoi just koulutuksen pitäjä et ei missään nimessä alle 1vuotiasta saunaan. Vauva kuumuu liikaa ku ei lämmönsäätelyjärjestelmä toimi. Voi tulla pahat vauriot vauvalle!!! Pitäjä oli siis ammatiltaan sairaanhoitajakin..

Meillä esikoinen kävi saunassa ekan kerran jo alle 1kk ikäisenä pienen hetken istumassa. Ja mikä estää kaveria vannassa istumassa lauteilla, jahka alkaa istuminen onnistua :) Eipä tolle oo mitään tullu ja nyt (2,5v) saunoo innolla isänsä kaa kilpaa :) ovat aina sen aikaa saunassa, kun itse oon suihkussa :) ja jos pidemmän kaavan mukaan, nii sit välillä aina viileentymään ja juomaan kun tarpeeks kuuma tulee hänen mielestään :)

Tosta saunassa käymisestä vauvana ilmeisesti on monta mielipidettä. Kai se pitää käyttää tervettä järkeä tossa asiassa. Mihin asti voi raskaana käydä saunasssa ? Olen käynyt joka viikko saunassa raskausaikana. Tosin en kyllä sähkösaunassa viihdy kauan.

Mäkin käyn kerran viikossa sähkösaunassa, mut oman olon mukaan istun ylälauteilla ja siitä aika nopeasti siirryn alemmas. Sauna ei ainakaan vielä oo aiheuttanut supistuksia tai pahaa oloa

Mä saunon niin kauan kun itestä tuntuu hyvälle eikä yhdessäkään raskaudessa oo saanu supistuksia tai pahaa oloa aikaseksi, ja nyt varsinkin otan koviakin löylyjä kun lämpö tekee niin hyvää kipeälle keholle ja meillä kun on puukiuas niin sisä- kuin ulkosaunassa niin voi saunoa huoletta meneen pitkänkin ajan.

Mulla ainakin sauna helpottaa oloa, tai no.. siis ei olossa mitään vikaa ole mutta tuntuu että saunassa vähän aikaa niin massu ei ole niin pinkeä ja muutenkin rentoutuu olo.. lämpöä n.60 ja ylälauteella istun, jos liian kuuma niin sitten siihen alemmas :)

Mä oon kans saunonu joka raksaudessa loppuun asti, ja nuorempaa odottaessa asuttii jo täs nykyses missä on oma sauna. Esikkoa odottaessa oli kerrostalos vaan se yhtiön sauna, mihin pääs kerran viikossa. Puukiuas ois ihan paras, mut eipä kerrostaloon oikee sellasta voi hankkia, niin kyl tää sähkökiuaski menettelee. Mullakaa ei oo aiheuttanu saunominen supistuksia eikä huonoa oloa. Tosin nuorempaa odottaessa tuntu et en saa hikeä pintaa saunoessa ja se löyöyttelyaika oli ihan minimaalinen. Nyt aineenvaihdunta toimii sentää vähän paremmin, ja pystyn olemaaki siel löylyis jonku aikaa :)

37+0!

Mä oon käynyt saunassa viikottain tähän asti ja viime vkolla ekaa kertaa supisteli kun saunoin. Tosin näillä viikoilla ei enää haittaa moinen ;)

Vauvan saunottamisesta.. itse varmaankin jokusen kuun ikäisenä saatan käyttää hetkisen alalauteilla. Riippuu niin vauvastakin. Tarkkanahan siinä saa olla, mutta maalaisjärkeä matkaan.

Mä hommasin BB.n rintarepun kirppikseltä aika alkuraskaudesta. En ollut oikein perehtynyt tähän kantoasiaan silloin vielä. Myöhemmin kun otin asioista vähän selvää niin päädyin hankkimaan Manducan. Toivottavasti poika viihtyy siinä :)

Me saunotaan n.joka toinen päivä :) ja toistaiseksi se on ollut ainoa mikä edes hetkeksi auttaa selkä särkyyn ja avaa niskoja... joten niin kauan kuin tuntuu hyvältä aijon käydä saunassa! Joskus jään toisella kierroksella alemmas :)

Mä jätin saunomisen 3 vkoa sitten supistelujen takia. Odottaa 31.12 asti ennen kuin seuraavan kerran menee ;) helpottais kyllä näitä kipuja enemmän kuin pelkkä suihku, mut näillä mennään mitä on :)

Takaisin