La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä mietin itse ihan samoja asioita et mitä tarkalleen ne kivut on kun välillä tulee. Joskus kestää pitempään ja joskus vähemmän aikaa. Joskus on vaan epämukava tunne ja joskus sattuu. Osaankohan mä edes lähteä ajoissa synnyttämään kun mua on supistellut kohdunsuun tilanteen johdosta ilmeisesti jo rv28 lähtien, mutten siltikään osaa erottaa millainen se supistus sit on :D ja varsinkin kun mulla tunnetusti on aika korkea kynnys lähteä sairaalaan saatika lääkäriin jos sattuu. 2014 keväällä menin vasta viikon jälkeen lääkäriin kun kärsin armottomista mahakivuista, tulehdusarvot oli 120 ja epäilivät et umpisuoli puhkeemassa, puhjennut tai kohtutulehdus. Ei ollut sit mitään mistä oisivat selvittäneet mikä mulla oli. Tt-kuvaukseen eivät suositelleet mun menevän ja kieltäydyinkin siitä itse kun en tykkää ajatuksesta tulla pumpatuksi täyteen varjoainetta..

Tuli mieleen, että tuntuuko teillä kipujen yhteydessä et maha menee kovaksi? Mahan puolel ei välttis tunnu kipua, mut minusta synnytys supistukset laittaa mahan kovaksi...
Joo heräsin ja uni kaikkosi..

Mulla on maha kivikova harkkasuppareista, kipeitä supistuksia ei oo vielä ollu..

Mä tunnen uudelleensynnyttäjänä että nää harkkasupparit on tosi napakoita jo, ei kipeitä, mutta hieman tekee epämiellyttävän olon ja vauhtia on pakko hiljentää. Hyvä vaan, että kroppa toimii. ☺ Vielä kun kaveri kääntyisi... Tänään 35+0! ❤ Ja tila alkaa käydä vähiin tuolla yksiössä. Ensi tiistaina neuvolalääkäri ja lähete ulkokäännökseen tulee sata varmasti. Ei tää pikku-ukko mun yrityksillä käänny... Koko ajan monottaa tuonne aivan alas... Ja perätilassa en lähde alateitse edes yrittämään. Sen verran paljon jo tätä tyyppiä rakastan, etten halua hänen jäävän päästään kiinni , joutuvan ahdinkoon ja saavan vielä huonossa lykyssä hapenpuutteen takia aivovaurion.

Joo siis supistukset kovettaa kohtulihaksen eli näillä viikoilla toki koko vatsan. Mutta normaaleita harjoitussupistuksia on ne jotka ei satu ja itseasiassa loppuraskaudessa kivuliaatkin siihen asti kun eivät tule säännöllisesti alle 10min välein ja ole kestoltaan yli minuuttia tms. Ja noita säännöllisiäkin saa katsella kotosalla vaikka päiväkausia jos ei tahti kiihdy tai kivut lisäänny. Ohjeistus yli rv 34 tms on et sairaalaan lähdetään kun supistusten kanssa ei enää kotikonstein pärjää tai kokee tarvitsevansa apua. Ensisynnyttäjälle etenkin noi on ihan päteviä ohjeita kun synnytys harvoin etenee kovin nopeaa vauhtia ainakaan alkuunsa, mutta uudelleen synnyttäjän kannattaa ehkä lähteä jo vähän aiemmin kun synnytyksillä on tapana muuttua nopeammiksi kerta kerralta. Ja synnärille on aina hyvä soittaa ennen kun lähtee tai vaikka jo siinä vaiheessa kun epäilee synnytyksen käynnistyneen. Kyselevät siellä tarkemmin missä mennään, mikä on supistusväli, miltä tuntuu ja kuinka pitkä matka sairaalaan on jne ja antavat ohjeita kivun lievitykseen kotona. Samalla saavat tiedon, että lähiaikoina saattaa olla synnyttäjä tulossa ja voivat jo valmiiksi kaivaa kyseisen synnyttäjän tietoja esiin, jotta asiat sujuu reippaammin sitten kun aika on. Puhelinsoiton avulla useimmiten vältetään myös ne "turhat" ajelut synnärille eli ne tilanteet joissa kuitenkin käännyttäisivät vielä kotiin odottelemaan.

Mulla tosiaan oli 7min välein keskiviikkona supistuksia, ne ei olleet kipeitä paitsi selän puolella. Synnärillä sitten tarkemmin seurailtiin ja kohdunsuuta seurattiin. Siellä eivät olleet saaneet vielä aikaiseksi mitään. Sain kuitenkin estolääkityksen rv35 asti kotiin, koska harjoitussupistusten ei vielä tässä vaiheessa saisi olla säännöllisiä (rv32+5 tänään).

Tai siis kohdunsuu ei ollut viime keskiviikosta (rv31+2, 2.3cm) lyhentynyt mitään dramaattisesti (rv32+2, 2cm)

Kaikesta huolimatta täytyy sanoa, että mietityttää tosi paljon juuri tuo milloin lähteä sairaalaan... Varmaan korostuu vielä siksi, että on esikoinen kyseessä ja en tiedä miltä edes harjoitussupistukset tuntuu. Ollut kyllä jotain kipua ja kolotusta ja tuntemusta alaselässä, mutta ei niin kovaa mahan kovettumista, että tietäisin.

Ja lisäksi jos sanotaan, että supistusvälit yms. pitäisi olla XX ja kivun sen verran tuntuvaa, että ei oikein kotona pärjäisi niin näinköhän sitä ottaa sen kivun niin kovana sitten.. Kivun tunteminen on kovin subjektiivista.

Kohdunkaulan pituutta en muuten tiedä, mutta eikö se yleensä ole pidempi kuin tuo kohdunsuun mitta?

Mie ootan kolmatta ja siltikin jännittää tuo että koska lähteä sairaalaan sitten kun synnytys käynnistyy. Meiltäkin on ajo matkaakin yli puoli tuntia sairaalaan.

Mä ajattelin kysyä ens kerralla neuvolassa terkan mielipidettä just tosta kotona odottamisesta. Äidin puolen naisväellä kaikilla on synnytys joko käynnistetty tai ollut sektioita. Äidillä ja tädillä on lapset olleet pihalla alle kolmessa tunnissa sen jälkeen, kun supistukset ovat alkaneet ja ponnistusvaihe on vaatinut vaatinut vain muutaman työnnön. Toki tuo käynnistetty synnytys on varmaan eri asia kuin luonnollinen synnytys, mutta haluan silti tietää, että kannattako minun oikeasti odottaa siihen vaiheeseen, kun kipu vastaa huutotuskaa vai lähdetäänkö sairaalaan ajelemaan jo aiemmin. Meillä kuitenkin menee ainakin 45 minuuttia sairaalaan, liukkaalla kelillä/ruuhkassa vieläkin enemmän.

Tosin eiköhän tää mullakin käynnistyksen kautta synny.

Mie voin omasta puolestani sanoo, et esikoisen kohdalla mun oikeet supistukset oli ihan outoja. Tuntu vain navan alapuolella pistävää/vihlovaa kipua. Me mentiinkin synnärille, piti ihan kysyä, että onko nää supistuksia :D mut siitä tunnistin, ku niitä tuli säännöllisesti. En nyt halua ketään pelotella, ajattelin vain kertoa kun tuossa pari kommenttia ylöspäin on ollut puhetta, et supistukset tunnistaa.. :)

Juu kyllä mulla ainakin vatsa kovettuu aina kun tuntuu mitä tahansa. :happy:
Ja yksi ystävä juuri kerto että hänellä supistukset oli tuntunut enemmän pakaroissa ja nivusissa kun vatsalla? Sitten alkoi tuntumaan vatsassakin kun oli jo 7cm (?!) auki:nailbiting:

Jännä odotella tosin että missä itsellä tuntuu! On kans itellä niin korkea kynnys lähteä sairaalaan tai soitella sinne :p

Joo niitä kivuliaita supistuksia odotellessa, mulla kyllä on aika matala kipukynnys.. Et mä varmaa saan kättärillä kätilöt hermoromahduksen partaalle jos sinne oon jatkuvasti soittamassa kivuliaista suppareista.... :D

Kohdunsuu on se mikä pitää olla sen 10cm auki sitten kun vauvaa lähdetään ponnistamaan ja siinä kohtaa kohdunkaulaa ei siis enää ole. Kohdun ulko- tai sisäsuu voi toki aueta jo ennen kun kohdunkaula on kokonaan hävinnyt. Eli kohdunkaula on ikäänkuin "putki" kohtuun joka normitilanteessa on kiinni ja mittaa sillä on useampi sentti. Synnytyksen edetessä kohdunkaula lyhenee ja lopulta häviää kokonaan ja siinä samalla sitten alkaa kohdunsuu aueta. En tiedä haitko edes tällaista vastausta Kiiamaria, että ymmärsinkö kysymyksesi oikein :)

Täällä ollaan kolmatta kertaa osastolla munuaisen kovan laajentumisen ja jatkuvan munuaistulehduksen takia, nyt osastolla näiden takia oltu yhteensä 3,5 viikkoo ja kyllä neitiä käy sääliks kaikki lääkkeet ja antibiootit :/ Mutta lääkärit on koittanu sanoo, että nykyään antibiootit on niin turvallisia ja se paha tulehdus siellä munuaisessa olis lapselle haitallisempi.. Kohdunkaulaa täällä jäljellä tasan 1 sentti ja pehmentyny, tyttö myöskin 3 viikko ollut jo raivotarjonnassa ja kuulemma nyt oli jo kiinnittynyt, että senkin puolesta pitää nyt vaan maata.. Tayssissa tehtiin myös äippäpolilla nyt päätös, että tammikuun alussa tullaan käynnistämään, jos munuainen ei ala helpottamaan. LA tosiaan olisi vasta 27.1, kyllä alkaa vähän jännittämään..

Tsemppiä laurajm! Kyllä suaki nyt koetellaan :sad001

Voi ei laurajm! :nailbiting: tsemppiä nyt ja toivotaan että tulehdus helpottaa!! Jaksamista makaamiseen... :sad001

Takaisin