La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on neuvolalääkärin käyntejä kolme raskauden aikana (alku, keski ja loppu) ja sitten tietenkini synnytyksen jälkeen. Neuvolatädin tapaamiset osuu kutakuinkin samoihin viikkoihin kuin alinahin kuvassa. :)

Meillä sf-mittaa alettiin ottaa muistaakseni viikolta 16-18 ja joka neuvolakäynti se sitten otetaan (ja aina kuunnellaan sydänäänet). Ultra neuvolasta löytyy, mutta ei sitä rutiinisti käytetä. Kerran neuvolatäti meinasi hakea sen käyttöön, kun ei meinannut saada vilkkaan tulokkaan sydänääniä dopplerilla kuulumaan.

Eilinen ultrakäynti oli kontrollikäynti äitipolilla, kun rakenneultrassa tosiaan vielä istukka oli kovin lähellä kohdunsuuta. Eli siis ylimääräinen käynti. Jos istukka olisi vielä ollut liian alhaalla, niin istukan sijaintia olisi vielä kontrolloitu äitipolilla gynekologin toimesta jonkun ajan kuluttua. Mutta nyt kun kaikki oli niiltä osin hyvin, niin Ötökän näemme seuraavan kerran ihan livenä. :Heartpink

Esikon kanssa ja myös tähän mennessä tämänkin kanssa vain kaksi ultraa, nt ja ru. Ei muita, ei edes lääkärikäynneillä jos mitään epäilyjä ei ole (silloin taaseen saa lähetteen kättärille tai naikkarille tarkempia tutkimuksia varten). Neuvolassa kyllä mitattu sf mitta nyt kahteen kertaan, mutta olen kaiken kaikkiaan tähän asti käynyt neuvolassa huimat neljä kertaa (uudelleensynnyttäjän iloja ilmeisesti). Kokoarviota en esikosta saanut pyytämällä edes sen tarkempaa kuin että "normaalin rajoissa, ei hätää". Tämä siis ainakin täällä päin vantaata. Oletan, että käyttämässäni neuvolassa ei edes ole minkäänlaisia ultrauslaitteita.

Meillä ei ole neuvolassa ultraamiseen mahdollisuutta, joten varmaan sitten näemme vauvan vasta kun hän syntyy tänne. Lääkäriaika on joulukuun alussa mutta siellä on just tää näytteenotto ja sisätutkimus.
Harmi! Olis ollut niin kiva nähdä pikkuinen <3

Mulla mitattiin ensimäistä kertaa sf 27+0 kuulemma tuolla meidän neuvolassa sitä aletaan seuraamaan tosta viikosta eteenpäin. :o

Neuvolassa käyty ja kaikki on samaa mitä ennenkin eli hyvin :) jaja sain sit ajan neuvolalääkäriin niiten sukkapuikkokipujen takia ku mainihin siitä :/ meinas ensin olla laitamatta mut sit muutti mielen ku ei oo ollu mulla lääkärikäyntii täs raskaudessa.

Täällä jo kuulkaa ajattelin että jes kuin helppo raskaus. Olis pitänyt koputtaa puuta. Edellisestä neuvola kerrasta (oli 2vko sitten) paineet nousseet huomattavasti, proteiineja pissassa, painon nousua tullut hälyttävästi (1500g/vko), huimaus ja hemoglobiini laskenut alle 100.

Nyt siis verenpainetta tarkkailemaan, lähetteet pvk ja plv, rautakuurin aloitus ja jos olo heikkenee niin soittoa synnytysvastaanottoon.:hungover:
Lääkäri aikaa sain ensi tiistaille... Raskausmyrkytystä heitti ilmoille myös neuvolatäti. :sorry:
Nyt siis viikot 32+6 meneillään.

Naps: ota herkästi yhteyttä ä-polille/synnäriin jo yhtään olo heikkenee. Mähän olen näissä asioissa ihan mutu tuntuman varassa, mutta musta kuulostaa kyllä siltä että tiistaihin on noilla oireilla aika pitkä matka??? Voin olla isosti väärässäkin ja ehkä mäin kuuluukin tilannetta seurata mutta herkästi kysyisin mielipidettä synnytysyksiköstä. Olethan töistä pois? Lepoa nyt vain paljon sitten!

Raskausmyrkytyksessä tilanne voi muuttua huonoksi hyvinkin lyhyessä ajassa, joten paras neuvo on kyllä tuo että herkästi yhteyttä synnärille jos olo yhtään pahenee. Kotihoidoksi lepoa, lepoa, lepoa ja runsaasti vettä et munuaiset huuhtoutuu hyvin.

Juu olen onneksi jo poissa töistö että saa levätä rauhassa. :dead: ja niin se neuvolatätikin sanoi että herkästi yhteydessä synnytysvastaanottoon jos olo heikkenee tai vauvan liikkeitä ei tunnu tai ilmaantuu "outoja tuntemuksia"

Sain kuitenkin sen verran itsestöni irti että kövin jo labrat viemässä että huomenna saa tulokset. Ainakin sohva on tullut tutuksi tämän päivän aikana enemmän kuin hyvin..

Sain myös kotiin noita pissatikkuja joilla voi seurailla sitten proteiineja. :sad001

Toivotaan parasta ja pelätään pahinta!

Naps93: onneksi sinulla on jo hyvät viikot menossa kun raskausmyrkytykseen ei oo muuta parannuskeinoa kuin synnytys, lievä raskausmyrkytys hoituu onneksi kotonakin mutta vakavat myrkytykset vaativat sairaalahoitoa.

Sanokaahan viisaammat kun hypistelin tuolla kaupassa vaippoja niin pampers vai libero, jos ottas kokoa 1 ja 2 yhden paketin. Onko niissä merkeissä mitään eroa? :O

Hemmutar, mä suosin liberoja, kun ei oo pampersit meillä pitäny. Muutamia kertoja pampersia käyttänyt ja liian monesti kastui myös kaikki vaatteet, vaikka ei kovin täynnä vaippa oo ollut. Mut pampersit on ehkä vähän pehmosempia. Selviää kokeilemalla. Ota toinen toista ja toinen toista. Jos itse kokeilisin molempia, ottasin pampersin 1 ja liberon 2 vaipat. :)

Mä taas tykkäsin pamppersista... mut joo siit on 10v aikaa että samaa pähkäilen itekkin! Esikoisella meni iho rikki kaikista muista merkeistä kuin pamppersista

Meillä taas pampersit aiheutti pojille punaisen pyllyn ja ne mun nokkaan haisee yhden pissan jälkeen todella pahalle, joten suosiolla jätin pampersit kauppaan ja käytin liberoita, nytki ostin 2 pakettia kakkoskoon vaippoja mut saapa nähän keritäänkö käyttää kaikkia (tai ollenkaan) ko jäpikästä saatiin iso painoarvio la:n tietämille.

Minkähän laisia ne muumit on? Ko eiks ne olis kotimaisia? Eikai auta kuin kokeilla kaikkea ja löytää se itselle paras :)

Kiva muumeilta sai tilattua näyte paketin :) niil olis kyll monta hyvää juttua... joutsen merkit yms ja biohajoava ja ja.. katotaan miltä ne käytössä tuntuu

Mun kokemukset vaipoista on eri vähäiset.. Mutta tosiaan sisko sano että niillä tytöt ei kestäny liberoa vaan ne oli aina ihottumalla.. Ja pojilla taas pamperssit ei pitäny. Eli se käytti tytöillä pamperssia ja pojilla liberoo. :)

Takaisin