La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä varmaan saan hankkia vaippoja itelleki jälkivuotoon kun menkatki on ollu niin runsaat että yösiteitä pitäny käyttää päivisinkin.. :D :D

Muistaakseni niitä sairaalassakin tarjolla olevia mega-siteitä saa ostettua apteekista. Itse ostin esikoisen aikana valmiiksi semmosia oikeen vanhan aikaisia paksuja kunnon möntti-siteitä, koska monet olivat sanoneet että ne tuntuu paremmalta/tukevammalta. Ja tottahan tuo kyllä olikin. Vaikka neiti syntyi sektiolla, niin jotenkin tuntui että sisäelimet hetken "haki paikkaansa" yhtäkkiä väljentyneessä vatsaontelossa. Mulle ainakin tuli välillä sellanen olo, että olis tarttennut käsillä pitää vähän kiinni alavattalta ja juurikin siihen tunteeseen ne möhkösiteet oli hyviä. Antoivat tavallaan hieman tukea :-)

Edellä mainittujen lisäksi imetysliivit (vaikkei imetys onnistukaan niin ne on vaan niiiiiin mukavat kun tissit muuttuu pinkeeks) ja tissinsuojia. Myös tissirasvaa (lanoliinia) tarvitsin heti ekoista päivistä lähtien). Tosin saattoi joku nuokin mainita, ei vaan muisti pelaa enää yhtä sivua pidempään:happy: Kotiinlähtö vaatteina mulla oli kollarihousut, ei tullu mieleenikään tunkeä päälle farkkuja, mut toi on taas asioita jotka kukin taablaa tyylillään. Puhelimeen laturi mukaan ja mies kävi ostaan mulle hedelmiä, karkkia ja limsaa ni ei tarvinu sinne niitä raahata jo mennessä (mulla oli vaan toosi iso käsilaukku mihin kaikki kamat oli survottu).

Lisäks että meillä oli kotiinlähtövaatteet muksulle, niin me ruvettiin omaa pipoa pitään esikolla päässä jo synnärillä kun ne niitten myssyt oli sillon vähän mitä sattu. Siteinä käytin eri merkkien yösuojia (siivillä) ja ne riitti ja oisko kestäny 2-3 viikkoa. Ekan viikon jälkeen pystyin siirtymään ihan normi suojiin.

Tuleeko kaikille jälkivuotoa synnytyksestä ? Viisi viikkoa kuulostaa pitkältä ajalta mun korvissa. Mä niin inhoan kaikkia ylimääräisiä verenvuotoja. Multa on verisuoni poltettu ja silloin kärsin siitä verenvuodosta 3 viikkoa ennen leikkaussaliin joutumista.

Siis apua miten paljon kaikille on tapahtunut! Tsemppiä kaikille lepoon joutuneille ja voimahaleja meille kaikille! Mulla on ollut niiiiiin kiireiset viimoset viis viikko että hätäseen käynyt lukemassa ketjut, tänä aamuna vaivaset 300 viestiä :)
Mä sain radin, paasto oli just sen 5,3, seuraavat 6,6 ja 6,9. Seurantaan jouduin, mutta hyvät olleet arvot joten voin harventaa kerta/viikko. Lääkäri oli viime viikolla, työni on sen verta raskasta ja autolla ajo alkoi supistaa niin sain 2 viikkoo saikkua. Jatkot katsotaan sitten..nyt olis aikaa aloittaa kaappien siivous yms. Mutta ei inspaa..
Eilen paukahti 28 täyteen, tosi nopeasti mennyt aika.. Kohta on nyytti kainalossa ja mulla on kaikki vaiheessa :nailbiting:

Se pahin verenvuoto kestää 2-3pv, mutta sitten se menkkamainen vuoto kestää ihmisestä riippuen 1-3vkoa. Siihen sit vaikuttaa miten paikat "repeää" ja miten ne paranee. Ja se jatkuva alapesu sen vuodon ajan (ainakin itsellään), kipeetä tekee pelkkä ajatuskin, kun oli haavaumia. En kyl tiiä miten jälkivuotoa on, jos joutuu sektioon. Kertokaa te viisaammat :)

Alwaysin yöside, se sininen paketti.. ainakin menkkojen aikaan ihan paras öisin ja päivisin, täällä vuotaa hanuri pari päivää kun hanasta laskis.. no joo onhan ne mallia navasta puoleen selkään mut imukyky on loistava :p

mulla ainakin vuosi ihan yhtä kauan sektionkin jälkeen. Vaikka ne kätilöt sanoi että kohtu on hyväksi huuhdeltu leikkauksen yhteydessä. Pari kk molempien jälkeen on saanut heittää vasta suojille hyvästit. Niin yksilöllistä tuokin :)

Kuulemma todella monet siteet on nykyään HAJUSTETTUJA! Mitä ihmettä? Minulta jäänyt ihan tämä muutos huomaamatta, kun yleensä käytän kuukuppia. Ei taida kelvata jälkivuotoon :) Onko joku käyttänyt jälkivuotoon kankaisia siteitä? Mietin pitäisikö hankkia. Veristen rättien peseminen ei niin innosta, mutta kun iho on sen verran herkkä, että saan joskus ihottumaa jos käytän kertissiteitä menkkojen ajan, niin en halua kuvitellakaan mitä monen viikon kertissiteiden käyttö jälkivuotoon tekisi alapäälle, auts auts auts!

Jälkivuotoa tulee kaikilla enemmän tai vähemmän. Mulla se pahin vuoto ei ole kestänyt normaaleja menkkoja pidempään ja sen jälkeen vuoto on ollut sellaista siedettävän "pientä". Itse olen käyttänyt Vuokkosten niitä jotain puuvillaisia tms yösiteitä. Mullakaan ei todellakaan kestä paikat mitään Allwaysin täysmuovisia siteitä (en tiedä ovatko enää sellaisia mut joskus vuosia sitten ainakin hiostivat oikein).

Sairaalakassissa mulla on ollut itselle vaihtovaatteet kotiinpaluuta ajatellen, hygieniavälineet, huulirasva ja perusvoide ja lanoliinia rintoja varten, liivinsuojia ja siteitä. Ja sit ehdottomat on suklaata ja lakua ;) Niin ja omat lääkkeet toki. Kannattaa myös pakata kassiin joku kolikkopussi, että voi tarvittaessa lykätä miehelle käteen ja lähettää välillä hakemaan automaatista miehelle evästä ;) Neuvolakortti täytyy löytyä matkasta. Niin ja mä tykkään ottaa omat sisätossut kun sairaalan kengät ei vaan pysy jalassa. Ja omat sukat on ihan ehdoton ;D

Vauvan kotiutumisvaatteet mä olen pakannut turvakaukaloon ja mies on sit tuonut sen kun kotiutumishetki on koittanut.

Mul jälkivuoto oli kesti ekan jälkeen lähemmäs viitisen viikkoa ja toisen kans viikon. Et se taitaa vaihdella. ☺

Oletteko te ottaneet vauvalle vakuutuksen ennen syntymää ? Mulla on kyseinen asia hoitamatta.

Otettiin odotusajan vakuutus, siinäkin taitaa olla joku takaraja jos haluaa odotusajan vakuutuksen? Oliko 3kk ennen laskettua, vai muistankohan väärin. Enivei, saatiin ifiltä mikä ihmetyttää sinäänsä kun osa ei ole ylipainon takia saanut. Mulla oli lievää ylipainoa raskauden alussa, mutta ei pidä valittaa.. :)

Meillä on otettu vauvavakuutus, joka jatkuu lapsivakuutuksena lapsen synnyttyä. Ihan hyvä, että on otettuna kun "Papu" meinaa jo syntyä. Korvaa sitten hoitokulut, jos tosiaan syntyy ennen aikaisena.

Tänään poks rv27+0 :)

Juu vakuutus otettiin Lähitapiolasta joka siis tulee heti voimaan kun vauva syntyy.. Kattaa siis kaikki mahdolliset sairaudet. Kyselin kavereilta joilla pieniä lapsia ja kaikki oli ehdottomasti vakuutuksen kannalla..

Takaisin