La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Naps93 mulla on sama juttu. Mistä nuokin tunnistaa. En osaa ottaa kolotuksia tai muita pikku/isojakaan särkyjä tosissaan tai juuri noteerata. (Säästän tässä teidät parilta tarkemmalta esimerkiltä, kun en ole mennyt lääkäriin kun vasta mielestäni oikeasti tuntuu kipua ja lääkärissä sitten saanut huudot monesti siitä kuinka ei voi päästää näin pahaksi...)

Noh, nyt tosiaan jäi häiritsemään tuo yhden yön aaltoileva mahakipu, johon heräsin jopa :D. Saakohan neuvolasta ylimääräistä lääkäriaikaa jos tällaista on. Minulla ei siis tehty sisätutkimusta siinä ensimmäisessä..

Mulle neuvolasta sanottu että kyllä ne sitten tunnistaa kun oikeet supistukset tulee, ovat kuulemma kivuliaita tms. Harkkasuppari tunnistaa siitä kun maha menee kivikovaksi ja mahaa kiristää tms. Vai olenko ihan väärässä? Mä oon niitä pitänyt harkkasuppareina ja niistä ei tarvi säikähtää kuulemma kun ovat kivuttomia. :) epäilen et menee hienosti yli lasketun tämä masuasukki.. :D

Silti epäilyttää, kai sitä sit tunnistaa. En tosin oo tunnistanut ainuttakaan harkkasupparia ja en tiiä osaanko edes tajuta mitään mahan kiristyksiä :D. Mutta ne kunnon kivut vähän pelästytti, että mitä olleet..

Mulla ei esikoista oottaessa ollut kuin ihan muutama harkkasuppari. Ja en niitä kyllä ihmeemmin tunnistanutkaan. Nyt tässä raskaudessa niitä ollutkin paljon.

Mut synnytyssupistukset on kyl sit tosiaan kipeitä ja ne tulee aaltoilevasti. Itellä molemmissa raskauksissa ollut hermosärkyä kun vauva painaa jotain hermoa tuolta alhaalta. Kipu on kovaakin, mut se taas helpottaa heti kun saa vauva siirtymään pois hermon päältä (jos tulee yöllä niin pitää nousta ja sheikata vähän niin vauva vaihtaa asentoa).

Kun ne oikeat supistukset tulee, jokainen varmasti sen huomaa. En osannu edes kuvitella eka kerralla miten kipeitä ne oli... :(
No hengissä selvittiin, toivottavasti tämä toinen kerta on helpompi niinku puhutaan. Sitten mulle riittää nämä vauva hommat...
Tänään poksuu taas 29+0 Huh!

Miulla on kanssa korkea kipukynnys ja aina lääkärissä tivataan, miksi tulet näin myöhään jne.
Mutta mulla tulee harkkasuppareita ja kyllä ne tuntee, vaikka ei kivuliaita olekaan. Ja kaikillehan ei tule käsittääkseni ollenkaan. Ei kannata sitä huolehtia :)

Mutta sitten ku ne supistukset tulee ja on korkea kipukynnys, niin ei kannata kotona odottaa niin pitkää kuin pystyy -meiningillä ettei sit synny matkalle :wink

Meillä meni muuttaessa eilen koko päivä ja itsekin kannoin kevyempää tavaraa kakkoskerrokseen hissittömään taloon. Illalla kyllä vilhloi aika lailla alamahaan ja alaselkää kolotti ja tuli muutama harjoitussupistus, mutta niitä tulee muutenkin. Ei oo hääviä tää muuttaminen raskausaikana varsinkin kun kyseessä on väliaikainen muutto ja toinen muuttokin saattaa olla lähiaikoina.. jos seuraavassa muutossa olen yhä raskaana niin tuskin paljoa enää kantelen. :meh: Yöllä oli sitten lonkat taas tulessa ja vääntelin koko yön kyljeltä toiselle ja myös vauva mänttäsi jatkuvasti. :grin

Joo eli harkkasupistuksia ei tule osalle ollenkaan ja jos niitä tulee niin useimmat kyllä ne huomaa koska olo on hankala kun iso maha kovettuu eli liikkuminen ja istuminen tuntuu kurjemmalta. Ja ne kivuliaat supistukset kyllä tuntee ja huomaa jos ja kun niitä tulee. Joskus harvoin saattaa kohdunkaulalla alkaa tapahtumaan muutoksia ilman kunnon kivuliaita supistuksiakin, mutta silloinkin usein tulee jotain muita merkkejä jotka saa ottamaan yhteyttä neuvolaan. Esim mä en esikoisesta ollut huomannut ainuttakaan supistusta kun tuli verensekaista limaa sen verran, että soitin neuvolaan kysyäkseni asiasta. Neuvolasta käskettiin heti näytille, kohdunkaula oli selvästi lyhentynyt ja kohdunsuu alkanut avautumaan. Laittoivat sit päivystyslähetteen synnärille ja neuvolasta heti sinne. Matkalla alkoi supistaakin ihan kunnolla (varmaan sisätutkimus provosoi supistuksia). Tuolloin oli rv 28 ja reissu sairaalaan kesti muutamia viikkoja. Lääkkeellisesti siis pysäytettiin jo alkanut synnytys.. Mutta tuollainen on harvinaista. Yleensä jos ennenaikainen synnytys uhkaa niin se oireilee säännöllisinä kivuliaina supistuksina tai lapsivesi menee tms selkeämpää.

Bettien kanssa täytyy kyllä olla samaa mieltä. Mä olisin synnyttänyt nuorimmaisen kotiin jos ei oltais lähdetty ns muuten vaan yötä vasten näytille :D

Mullakin siis melko korkea kipukynnys mut kyllä mä silti supistukset tunnen hyvin ja tiedän koska ovat kivuliaita. Saavat vaan olla tosi kivuliaita ennen kuin koen tarvitsevani jotain apua niihin. Mut se riittää kun tietää et ovat kivuliaita ja viikkoja liian vähän niin osaa hakea apuja kyllä.

Sinnna, Soita neuvolaan ja kysy mitä mieltä ovat pitäiskö tilanne tarkistaa. Herkästi ne tarkistaa kyllä. Tosin vaikka olisi supistanut yhden yön niin tuskin on ollut haittaa jos ei muuten supistele.

Onko ne harkkasupistukset siis ihan normaaleja, vaikka niitä tulisi paljon ja tiheästikin? Mulla on nyt muutamana iltana tullut useampi peräkkäin ihan muutaman minuutin välein. Ja nyt on vielä ollut lomaviikko, saa nähdä mitä tapahtuu kun huomenna pitää palata töihin. Kohdunsuulla ei viime viikolla ollut muutoksia.

Terkku mulla nuorempaa odottaessa tuli todella paljon harkkareita. Useita tunnissa, ja josku oli niinkii et 4 tunnissa joista jokainen kesti sen 10min. Siltikään ne ei tehny mitään muuta ku sen et vaikeutti elämää.

Harkkarit on just sitä kovettumista/kiristämistä, ihankuin tahtomatra jotain lihaksia jännittäis ja mulla just on sitten liikkuminen ja kyyristely hankalaa jne. Ei tee kipeää, mutta ärsyttäviä noi. Ja joskus tosissaan mulla tulee about koko päivän.
Neuvolassa sanottiin, että vaarattomia, jos ei tee kipeää ja jos/kun rupeaa tekee kipeää niin heti yhteyttä sinne.
Mutta sitten nuo kipeämmät supparit, mitä mulla on ollu, niin alko tuntua vähän isommalta menkkajomotukselta/kivulta ja sitten tuli jotenki sellainen aaltomainen tunne ja kipu voimistu ja pötsi kovettu, ei kestänyt edes noiden harkkasuppareitten vertaa nuo kivuliaammat supparit. Ja omasta mielestä mullakin on korkea kipukynnys, että ei nuo nyt hirveen kipeetä tehny (vielä), mutta säikäytti.
Ja neuvolalääkäri vaan noitten seurauksena katto ton kohdunkaulan pituuden ja oli kaikki ok.

Terkku, Joo niitä voi tulla paljonkin. Ja nr yleensä loppuu kun vaihtaa omaa tekemistään eli jos tulee vaikka istuessa ja nousee seisomaan niin loppuu yms. Ns kunnon supistukset rauhoittuu korkeintaan levolla, usein vaan ajan kanssa (tai lapsen syntymään). Ja oikeat supistukset kestää puolesta minuutista minuuttiin vähintään, väli on säännöllinen 10min tai alle ja lyhenee ja supistukset voimistuvat useimmiten jatkuessaan.

Mul kans on toi kipukynnys on yllättävän suuri. Ite kuvittelin sitä pienemmäks. Hyvä että Kerettiin sairaalan kun esikoinen synty. Mul ei oo ollyt edellisissä raskauksissa harkkasuppareita. Mut kyl ne oikeat tunnistin ku synnytys käynnisty. ☺

vk28 poks.

Mulla on tullut harkkasuppareita todella paljon ja tiheästi jo reilun kuukauden, olen vaan kuulemma suppariherkkä ihminen. Minulla asennon vaihtaminen ei auta vaan supparoi istuessa, seistessä, maaten etc. Ainut mitä lääkäri minulle noista sanoi, että seksiä ei kannata hirveän usein harrastaa kun siemenneste stimuloi noita suppareita (kävin lääkärissä muiden kipujen takia ja tulinpa samalla kysyneeksi noista). Harvinaisen epämukavaa tää on kun niitä tulee jatkuvalla syötteellä mutta ei vaarallista. Esikon kanssa oli myös paljon mutta ei nyt ihan näissä mitoissa:joyful:

Joo kotiin ei olisi kiva synnyttää viivyttelyn vuoksi sitten aikanaan! Hui..
Soitampa sinne neuvolaan jos saisin ylimääräisen ajan. Tänään vk27, kyllä menee aika nopeasti! Kohta kaikki alkaa olemaan siinä reilu 30vk ja sitten seuraavaksi ensimmäisiä jo syntyy! Uskomatonta..

Onko ForestFairystä kuulunu nyt mitään??? Mietin et pitääkö kohta ruveta tekemää jo syntyneet-listaa (toivotaa ettei).

Takaisin