La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä oon käynyt terveydenhoitajan juttusilla nyt kolme kertaa (rv 7, 17 ja 22). Neuvolalääkärin tapasin ekan kerran rv 11. Ja sitten on ollut ne ultrat rv 12 ja 20. Ensi kerralla on sitten keskiraskauden neuvolalääkärin tapaaminen, joka on jo tasan kahden viikon päästä.
Kun siitä käynnistä selvitään, niin sitten terveydenhoitajan tarkastukset jatkuu 2-3 viikon välein aina raskausviikolle 37 saakka, jolloin ne jatkuu viikon välein.

Itse olen käynyt neuvolassa 2 kertaa ja kerran lääkärin luona ja myös olen ensisynnyttäjä. Onko täällä sellasia kohtalotovereita, joilla ei vatsa vieläkään kasva? Vk tänään 22+6 ja en huomaa vatsan kasvua itse vielä ollenkaan :/

Mulla tulee edellisen ja seuraavan neuvolan väliin kaks kuukautta. Sinänsä ei isompia ongelmia ei ole, joten ihan ok minulle. Ainut mitä neuvolassa sanottiin, että jos sokeriarvoissa on jotain häikkää tässä välissä niin soita. Lähetteen pelkopolille/kokoarvioon haluaisin mutta ehkä sen kerkiää seuraavalla käynnillä..:confused:

Mä olen käynyt tähän mennessä viikolla 24, 3 x kertaa neuvolan tädillä, kerran lääkärissä viikko 14, kerran diabeteshoitajalla neuvolassa. 4 viikon välein käyn neuvolassa. Seuraava lääkäri äitiyspoliklinalla 4 viikkoa ennen laskettua aikaa raskausdiabeteksen takia.

Muistin väärin. Olen käynyt neuvolassa jo 4 kertaa...suurin piirtein kerran kuukaudessa olen käynyt.

Thilda, haalarin koko riippuu kovasti vauvasta ja keväästä. Meillä oli 29.1 syntyneelle (3030g ja 47,5cm) 62cm kokoinen haalari ja neiti meni ihan uppeluksiin sinne. Naamaa ei olisi näkynyt ollenkaan jos vetskaria ei olisi jättänyt auki :-D Tälle uudelle tulokkaalle meinasinkin ostaa 56cm kevyt-toppiksen, koska meillä ei muutenkaan hirveästi toppahaalarille ollut käyttöä. Ensin meni kaukalossa teddypussin sisällä villavaatteissa (oli kätevä vain avata pussukka kun tuli sisään mikäki nukahti autoon), eikä muutamana ekana kuukautena hirveästi ulkona liikuttu, kun neidin yö oli päivällä ja päinvastoin. Sitten keväämmällä hän matkustikin kantoliinassa minun kanssani saman takin alla.

Ja nyt tämä toinen saa luultavasti myöskin ulkoilla mun takin alla, olen tässä välissä jopa ostanut toppa- ja kevättakkiini kantopaneelin, niin on helppo pitää vaavi lämpöisenä. Sitä meinasin käyttää myös raskauspaneelina tänä talvena, niin saa käyttää omaa takkia loppuun asti :)

Kantopaneeli (kumja) on muuten edullinen vaihtoehto äitiystakille ja käy sitten kummareita siirtämällä myös kantotakkia korvaamaan :-)

Meillä marraskuussa syntyneellä (48cm 3990g) oli koko ekan talven 62cm haalari ja haalarille oli tarvetta vasta joulun jälkeen jolloin oli vielä tosi idokin.

Meillä esikoinen syntyi syyskuussa (50cm pitkänä) ja oli marraskuun puolessa välissä 62.5cm pitkä (n. 2.5kk iässä) ja junnu syntyi joulukuun lopussa (51.3 cm pitkänä) ja oli maaliskuun lopulla 62cm (n. 3kk iässä), me ei paljon vauvana oo käytetetty välikausi- tai talvihaalareita vaan vanu- ja fleece/villapukuja + makuupusseja, nyt ostin fleecepussukan koossa 50-56cm kun löytyy peittoja ja makuupusseja ja noita kevyempiä pukuja omasta takaa jo ;)

Onko kellekkään muulle tullut ihan hirveä nälkä näillä tienoilla? Ja mun maha tuntuu vetävän ihan järkyttäviä määriä... Ainakin tuplasti normaaliin verrattuna. Siltikin on kokoajan nälkä. Painokin nousee hurjaa vauhtia, viikossa tullut kilon verran lisää.

Pakko yrittää keksiä jotain vähäkalorista mahan täytettä tai kohta neuvolan tätillä on sanottavaa. Sokeri-arvot on pysyneet kaikesta huolimatta aivan kunnossa. Oon kyllä yrittänytkin välttää karkkia ja suurimmalta osin herkkujakin.

Tääällä flunssa vieny ruokahalut et ei oo ihme jos paino ois puonnukin täsaä :( pitää ruveta pakko syöttää itseään kohta :(

Mä en ole vielä "päässyt" tuohon nälkävaiheeseen, mutta viikkoja onkin vasta se 23+. Mutta eikös se sokerirasituskin tehdä useimmille rv 26-28 juuri sen takia, että sokeriaineenvaihdunnassa muuttuu jotakin näillä viikoilla. Se voisi selittää muutoksen myös nälän tunteessa. Mun tekee vaan mieli kaikkea hyvää koko ajan ;)

Meidän neiti syntyi 5.1.12 ja mistaakseni olin hommannut 56cm nallepuvun ja 62cm toppahaalarin. Toppahaalari jäi täysin käyttämättä. Selvittiin niin paljon paremmin sillä nallepuvulla kun kuitenkin vaunuissa oli lampaantaljaa ja makuupussia lisänä. Tuskin nyt siis hommaan toppahaalaria ollenkaan. Mutta tuokin asia riippuu tarpeesta. ☺

Mulla ruokahalu kasvanut paljon ja lisäksi tekee hirveesti mieli kaikkia herkkuja (ei kauhean hyvä yhdistelmä radin kanssa):confused: Mä en yhtään tiiä miten tän sais kuriin.. Ei kellään ois selkärankaa myytävänä?

Täällä sitä ny istutaan ja odotetaan tunti.. Huoh.. Onneks oti iPadi mukaa ni jos sais ajan kuluu jotenki.. Ei se litku ollu nii kamalaa ku luulin.. Väritöntä makeaa mehua..

Mulla oli se pahin nälkä ja herkkuhimo tossa heinäkuussa. Sopivasti juuri kesälomalla, kun ei ole sitä töiden tuomaa rytmiä ja terveellisiä eväitä. Mutta en silloin lihonut. Paino lähti jyrkkään nousuun vasta kun palasin töihin ja vaihdoin jätskit ja leivonnaiset hedelmiin ja vihanneksiin :wideyed:. Omituinen raskaus.

Edelleen nälkä tulee helpommin kuin ennen raskautumista, mutta nykyään en pysty syömään yhtä isoja annoksia. Ähkyttää nopeammin ja aineenvaihdunta tuntuu pysähtyneen kokonaan.

Aphrael jos mentäs tolla teorialla et sokerirasitus muuttaa niin sainkohan sit liika annoksen kun ei ole viikkoon ruoka maistunu ja painokin on tippunut viikoon melk 2 kiloo :( toisaalta ihan kiva ku mulla on ylimäärästä mistä ottaa mut pelottaa saako vauva näillä antimilla mitä syön niin tarvittavia määriä :(

Pitäis alkaa varailee aikaa sokerirasitukseen. :S

Takaisin