La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Laitoin kelaan paperit netissä keskiviikkona ja tänään sieltä soitettiin pomolleni. Olin laittanut, että vanhempainrahakaudella ei makseta palkkaa, mutta se oli väärin laitettu! Kela tarkisti pomoltani joka oikaisi asian ja sanoi että olen vain tietämättäni väärin merkannut. En tiennyt että se ensimmäinen 3kk maksetaan palkkaa, vai miten se nyt menee.. Pää ihan sekaisin, en vieläkään ymmärtänyt, mutta onneksi pomo sai korjattua asian ja kaikki hyvin :)
Selkä vaivaa edelleen, nyt kovin jo 1,5 vko, ja haluaisin niin jäädä saikulle, vaikkei se kotona yhtään parempi ole.. Mut ei tarttis töissä tuskailla sen kanssa. Vois kotona ottaa ihan rennosti. Vanhempainillan jälkeen keskiviikkona jään saikulle jos edelleen vaan sattuu. Hitto.

Pystyykö kelalle laittamaan sen raskaustodistuksen valokuvana, jos ei skanneria omista? Aattelin, kun täytän just hakemusta netissä enkä jaksas varta vasten lähteä käymään kelan toimistolla tuon paperiversion kanssa, mikäli onnistui kotonakin lähettää.

Mä kävin tosiaan siellä Kelassa kysymässä asioita, niin siellä oli onneksi ystävällinen virkailija paikalla, joka otti hakemukseni samantien haltuunsa ja tarkistettiin asiat. Eli nyt on äp jo matkalla (tein sen hakemuksen netissä) ja raha-asiat ovat etenemässä. Huoh, pelkäsin turhaan kelan käyntiä.

Mä oon ensisynnyttäjä ja viimeks oli neuvola rv 16 ja nyt tänään rv 23, välissä oli rakenneultra ja neuvolalääkäri... Ja ne oli 3 viikkoa sitten.. Seuraava neuvola on 28.10.. Ja sokerirasitukseen saan varata ajan jo vaikka ensiviikolle.. Ja sain tänään sen raskaustodistuksen, et ensin otan parit kopiot siitä ennenkun lähetän sen kelaan. :)

Mä varmaan oon sit laukannu kaikkien teidän muiden eestä neuvolassa ja mammapolilla ja tuun varmasti laukkaan samaa tahtia loppuun saakka... oon jo laskuissa menny sekaisin et montako kertaa missäki oon käynyt :wink

Mulla on ollut alusta saakka neuvolakäynti viiden viikon välein ja nyt on neljän viikon välein loppuun saakka. Näiden lisäksi vielä kolme ultraa. Mun mielestä sopivan usein. Tänään rv 25!

Tää on mulla eka raskaus ku neuvolakänytejä on harvemmin, esikkoa odottaessa kävin aika usein ja neuvolakorttikin on melkein täynnä :grin Mut silloin olinkii kaikesta niin epävarma+ neuvolalääkäri oli niiin hyvä ja pätevä ja otti lyhyelläkin varoitusajalla (harmi vaan kun jäi eläkkeelle). Nuorempaa odottaessa kävin muutaman kerran vähemmän ku esikkoa odottaessa, mut silloinkin just supistelun takia. Nyt on ollu välillä 6 viikkoa ja nyt 5viikkoa väliä edelliseen kertaan. Tosin nyt ois ollu kait vaa neljä viikkoa väliä, mut ku halusin sen neuvolalääkärinki niin joutu odottamaan viikon lisää et sai paremmin ajan, ja siis huomenna on se neuvolalääkäri.

Ja siitä turvotuksesta. Mul siis ollu ongelmia nesteenkertymisen kanssa jo ennen raskautta, eikä oo riittävä vedenjuontikaan auttanu niin ei auta oikee nytkään. Pitäs vaa malttaa nostaa jalat kattoon muutaman kerran päivässä niin ehkä vähän helpottais. Taidankii saada huomen neuvolakorttiin ekan turvotus-plussan :confused:

Mä toivon että noita neuvoloita olis useammin :shifty: mut meijän neuvola on sitä mieltä että siell ei tartte käydä niin usein kun ravaan koko ajan äippäpolilla!

Mutta äippäpolilla ei saa sellaista tietoa mitä mun mielestä neuvolasta pitäis saada! Esim kukaan ei oo puhunu mistään valmennuksista neuvolassa ja seuraava aika on 28.10 että menee aika pitkälle ennen kuin niihin sit pääsen! Samaten harmittaa kun ei siellä äippäpolilla tutkita esim hemoglobiinia ja ainakin esikoisen aikana jouduin rautaa lisäks syömään, myöskään painoa ei seurata...

Niin mä oon siis jotenkin siinä luulossa, että erityisesti riskiraskauksia seurattais aktiivisemmln. Mut niin vaan sain seuraavan ajan kuukauden päähän :) ja sit onkin jo rv 30!! Ja unohdin täysin pyytää lähetteen pelkopolille.

Mä saan ite valita neuvola-ajojen välin, nyt kävin viime torstaina ja seuraavan otin 2 viikon päähän, terkka vähän mietti että onko se liian pitkä väli kun tietää mun mielialan, mut tuumasin sille että enköhän mä kerkee käydä tässä välissä siel psykologin juttusilla. Mulla ei taida tällä kertaa neuvolakortti riittää kun ensimmäisessä sarakkeessa on enää yks tyhjä kohta

Jada ja Maajo, Meillä miesväki aina hihittelee alakerrassa kun mä nukutan tuota neitiä ja hän kiukkuaa "mä haluun äiti maitoa, anna maitoa, anna vettä, en halua vettä, haluan maitoa, en halua maitoa.." Jostain syystä mua ei kyllä naurata niin paljoa ;)

Mulla on kahdessa aiemmassa raskaudessa laitettu neuvolakorttiin liitesivu kun on tila loppunut kesken. Supistelujen takia kun olen ravannut jatkuvasti lääkärillä ja synnärillä jne. Nyt on vielä paljon tilaa kun rv 23+ menossa ja takana ultrat, kaksi neuvolaa ja kaksi lääkäriä (toinen ylimääräinen). Seuraava neuvola on marraskuun alussa ellei tässä välissä sit tarvi lääkäriä käydä tapaamassa (eli täytyy todnäk).

Täällä on kuulemma neuvola- ja lääkärikäyntejä harvennettu sen takia, että ongelmatilanteissa pystytään tarjoamaan nopeammin lisäkäyntejä tarvitseville. No sopii mulle kun ei tarvi kerran kuussa ravata neuvolassa (vaatii mun työn vuoksi erityisjärjestelyitä) kuten aiemmissa raskauksissa.

Mäkin oon ensisynnyttäjä ja oon nyt käynyt kolmesti neuvolassa (rv 9+, 17+ ja 23+). Väleissä on ollut tietysti ultrat, mutta nlalääkäri on vasta parin viikon päästä kun on seuraava neuvola. Ja kun nyt eletään jo 27. raskausviikkoa, niin rv 30 mennessä mulle kertyy vasta neljä neuvolakäyntiä, eli ei mikään kovin kiivas tahti täälläkään. Mutta kaiken tarpeellisen tiedon ja seurannan olen mielestäni saanut.

Olikos täällä niitä joilla tammikuinen (tai talvivauva) ennestään. Nyt galluppi pystyyn. Toppahaalari 56cm vai 62cm? Sopivaa siis etsin, en ylisuurta mutta en toki tahdo ostaa montaa haalariakaan ekan talven aikana... 62 näyttää niin isolta... ja mulla on kuitenkin lämpöpussia ja nallehaalaria jemmassa joten niihin pystyneet vaihtamaan jossain kohtaa..

Muokattu viimeksi:
Täällä kans ensisynnyttäjä ja neuvolassa oon käynyt kolme kertaa 6+, 17+ ja tänään 22+2. Neuvolalääkäri tais olla joskus viikolla 13 tai 14. Tuota viikon 17 aikaa mulle ei edes oltaisi automaattisesti annettu, vaan seuraava aika ois ollut vasta tuo 22 viikon neuvola :wideyed: Sain sen kuitenkin, kun en ollut vielä edes nähnyt omaa neuvolatätiäni tuolloin.

Käyn kuitenkin onneksi äippäpolilla niin tietää, että ainakin sairaus on tasapainossa, mutta aika vähän siellä muuten raskaus ja synnytysasioista on vielä tietoa saanut o_O

Mun esikoinen syntyi tammikuussa 2006 ja just kaivoin hänen vanhan haalarin esiin :) oli jopa kokoa 68.... mutta muistan että ns lyhensin hihoja ja lahkeita ponnareilla :rolleyes: väljähän se alkuun oli mutta alle 60cm vaatteet meni niin nopeasti pieneks että kerran kaks kerkis käyttää! Ja meidän neiti oli syntyessään vaan 48cm kun toiset syntyy jo 54cm pitkinä!!

No meillä on ollut kaksi ekaa alle kolme kiloisia ja 49cm ja meillä taas 56 meni sisävaatteissa aika pitkään kun olivat niin hoikkasiakin... mutta mistä sitä tietää minkä kokoinen tästä tulee kun koko ajan ollaan oltu isompia mitä pitäisi... tuo haalari mitä katsoin on terällinen versio (siis "tumput ja töppöset" kiinni), niin ei oikein pysty lyhentämään. Mutta ehkä sitten kuitenkin se 62...

Muokattu viimeksi:
Takaisin