La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sama täällä että häiräilen ihan ilman syytä öisin ja sitten menee hetki pyöriessä että saa taas unta :D
Painoa tullut nyt 4 kiloa ja viikkoja 21+1, eli ihan normaalisti on sinullekin tullut :)

Painon kehityksenhän toivotaan olevan suhteessa odottajan painoon eli hoikka odottaja saa tietty kerryttää huomattavan paljon enemmän painoa mitä sellainen odottaja jolla painoa on jo ennestään :) eli vaikea sinänsä vertailla mikä on kellekin hyvä kehitys. Mulla painoa tullut n. kolme kiloa lisää ja neuvolassa oli tyytyväinen täti, sanoi vaan että paljon enemmänkin olisi saanut tulla jo tässä ajassa ja silti se olisi normaalia.

Mulla oli eilen hauskaa vauvan kustannuksella. Pirpana oli pitkään hereillä illalla ja kauhee mekastus kävi massussa. Se asettui vähän väliä mitä kummempiin asentoihin niin että mun masussa oli aina jossain kohtaa kauhea kova pahkura. Pahkura vaihteli vaan aina paikkaansa :) minkä kropan osan lienee painoi aina mun masua vasten, hauskan tuntuista ja etenkin hauskannäköistä oli :D Masu oli aina mitä kummemman muotoinen :)

Mulla on edelleen lähtöpainosta 6,5 kg vähemmä eikä paino vaan lähde nouseen.Tästä vähän neuvolassakin valittivat, kun joka kerta paino on vaan alhasempi. Mutta syön, kun pieni possu ja rehellisesti enempää en pystyis syömään...

Sandrax86, nukuitko selällään? Mä herään joskus yöllä kun on ihan karmea olo, sydän hakkaa ja tuntuu raskaalta ja pyörryttää/oksettaa. Sit äkkiä kyljelleen niin helpottaa. Normaalisti en koskaan nuku selällään, mutta nyt usein herään siitä asennosta tuommoiseen oloon. Kohtu painaa vatsa-aorttaa eikä veri siis pääse kunnolla kiertämään, löytyskö siitä selitystä? Äidilläni samanlaisen olon aikoinaan aiheutti vasemmalla kyljellä makoilu.
Laurajm, mun äidillä kävi myös niin että vauva kasvoi, mutta äiti laihtui. Ja on siis pitkä ja hoikka ollut aina. Mutta kaikilla menee niin erilailla. Jospa se hieman nousis sullakin loppua kohti. Minkäs sille voi jos ei nouse. Kun kuitenkin syö hyvin, niin eiköhän se vauva saa ravintoa tarpeeksi :)

Aile, taisin herätä selällään, mutta vaikka kiersin kyljelleen olo ja syke ei tuntiin rauhoittunut.
Olen tuon saman huomannut kun sohvalla makaa selällään hetken niin rintaa alkaa painamaan ja ahdistamaan. Ehkä kyse tästä vain :)

Ja nesteen kertyminen ja kaikki on yksilöllistä joten painon vertailu ei ole mahdollista :)
Kyllä ne siellä neuvolassa tietää mikä on kellekin se hyvä määrä :)
Painosta puheenollen kohta kiinalaiseen pitkästäaikaa syömään itsensä ähkyyn nams!

Mulla on tänään 20+0 ja painoa tullut n. 6kg. Lähtöpaino oli 68kg ja tuossa 17-18 viikoilla alkoi yhtäkkiä paino nousta ja turvotukset vaivaamaan, aamupainoon saattoi päivässä tulla 1,5kg :wideyed:
Neuvolassa painonnousua on pidetty normaalina ja rakenne-ultrassa sain kuulla kuinka "laiha" odottaja olen :woot: Kuitenkin perussairauteni erikoislääkäri piti painon nousua liian nopeana kun 10 viikon aikana oli paino noussut 4kg :shifty:

Hiukan kyllä tuo nesteen kertyminen häiritsee, kun välillä on naamakin ihan turpeena. Aloin tietysti heti pelkäämään raskausmyrkytystä ja tarviikin nyt seurailla tilannetta, vaikka verenpaineet on aina ollu tosi alhaiset..

No toivottavasti ei tuu sairaaksi. Kaksi iltavuoroa vielä ja ens viikko vapaata, ei vihtis taas pitkää vapaata sairastaa (pari kk sitten oli tosi sitkiä lunssa ja vapaat meni maatessa)

Mulle tullut 23+1 +4kg ja ihan ok nousu. BMI 27. Esikoisen aikaan näillä viikoilla oli jo +8kg.

Höö nyt menee ohi rupesin kattoo neuvola korttiin laitettuu painon muutosta niin 8 viikkoon ol tullu 2,6kg painoa mut neuvolatäti merkannu "painon muutos/viikko" kohtaan +1400 nii onko toi väärin vai mikä mulla menee tos ohi?

Ainiin ja esikoisen aikaan paino muutos oli näille viikoille 4,7kg eli aika tasaseen menee ja huomasin et viimesen kolmannen aikaan on tullu se 10kg painoa :o oho toivottavasti täs raskaudes ei tee samaa :/

mulla paino on edelleen -4kg lähtöpainoon, hyvä vaan niin kun ennestään liikaa, oli vaan pudonnu 4 viikossa 2.8kg paino niin terkka kysyikin että syönkö mä tarpeeksi niin tuumasin että enköhän syö, mikä oli hassu kysymys radilaiselle mun mielestä.

Tiita: jos sulla on tullu 8viikossa painoa tuon 2.6kg niin viikkomuutos on silloin kyllä 325g eikä 1400g mun laskuopilla laskettuna

Mulla lähtenyt 1,5 kg aloituspainosta. Se oli neuvolatädin mukaan ihan hyvä juttu. Heinäkuussa paino oli lääkärin vaaalla muka 1,5 kg enemmän, kuin alkupaino. Tiedä hän sitten mikä on oikea paino. Mulla on kyllä nyt tarkka ruokavalio, kun todettiin raskausdiabetes. Eli herkut ja vehnät pois...

Mulle on tullut raskauden yrittämisen ajoista tähän mennessä +6-7kg. Nyt oon 21+3. Neuvolassa on oltu sitä mieltä, että vissiin aika paljo enemmänkin olis saanu tulla. Pituutta on kuitenkin 173cm ja elän jännityksessä, koska pääsen uudelle, seiskalla alkavalle, kymmenluvulle.

Pidän tiistaina vanhempainillan ja silloin ajattelin kertoa oppilaitteni vanhemmille raskaudesta. Oppilaille sinä samana päivänä aiemmin. Meillä oli tänään työpäivä ja yleisurheilukisat, joissa juttelin yhden oppilaani äidin kanssa. Hän siinä sitten kyseli, pystynkö mahdollisesti jatkamaan vielä ensi lukuvuonnakin saman luokan kanssa. Olis tehny mieli sanoa, että mä kerron sit tiistaina, mut sen sijaan puhuin vain ympäripyöreitä määräaikaisista työsopimuksista. Onneksi ei tarvi kauaa enää "pimittää" tietoa. Oppilaista kukaan ei oo huomannut vielä mahan kasvua, vaikka tarkkaa porukkaa ovatkin. Jännä nähdä ja kuulla reaktiot. ;)

Huh huomenna ei varmaan tarvii nousta ylös sängystä niin sattuu lonkkiin ja nivusiin:) kierreltiin esikoisen kanssa kaikki jumbon/flamingon äippäliikkeet ja vertailtiin rattaita... ihanat emman rattaat ois ollu 790... ja niihin turvakaukalo 250 hui :bored: taitaa sittenkin olla tuo kodinhoito huoneen remppa halpa lysti rattaisiin nähden :arghh: noo veronpalautuksia odotellessa :)

Mulla on painoindeksi aavistuksen yli 25 muistaakseni ja tähän mennessä raskauden aikana tullut painoa kilon verran. Nyt rv 20+6. Esikoisen raskaudessa tuli kaikkiaan melkein 20kg, mutta silloin olin reilusti alipainoinen. Valitettavasti vaan kilot oli takaisin lähtölukemissa ennen kuin poika oli 2kk. Toisen raskauden alussa olin normaalipainon ylärajoilla ja painoa kertyi raskauden aikana reilu 15kg. Lähtöpainon alle oli paino kun lopetin imettämisen tytön ollessa reilun 1v. Nyt tosiaan lähtöpaino vielä korkeampi ja oma toiveeni on ettei paino nousisi yli 10kg. Tosin eipä se haittaa vaikka enemmänkin tulisi kun aiemminkin olen kiloista päässyt helposti eroon imetyksen (ja lasten allergioista johtuvien ruokavalioiden) ansiosta.

Täällä on tullut jo 8,1kg, rv 24. Lähtöpaino oli 58kg. Neuvolasta sanoivat että on ihan normaalia painonnousua, mut itseä vähän jo hirvittää.

Pitääkin kattoa huomenna paljonko itelle on tullut painoa tähän mennessä tämän raskauden aikana. :)

Takaisin