La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on siitä kummallinen masu et työpäivän aikana ei tule mitään kiristymisen tunnetta alavatsaan (ilm. harkkasupistus), mutta työpäivän jälkeen ku kroppa on tosi väsynyt niin saattaa tulla. Vapaapäivinä ei ole tainnut tulla kertaakaan. Oikean puolen lonkka myös ilmoittelee itsestään kipuiluna. Muutoin olen kyllä tosi hyvin jaksanut tehdä todella fyysistä työtä. Pomo kyselee aina nähdessään/soittaessa et kuinka jakselen.

Mulla ei ole nyt ollut mitään supistuksen tapaisia mahassa. Teen kylläkin 4 päiväistä työviikkoa mikä ilmeisesti auttaa jaksamaan töissä paremmin. Mulla on myös enimmäkseen istumatyö, mutta kyllä jonkin verran joutuu liikkumaan töissä silti. Syöminen on mulle ongelmallista töissä, kun pitäisi syödä säännöllisin väliajoin. Enkä aina pysty syömään tarpeeksi usein.

Mä oon kanssa huomannut, että noita supistuksia tulee paljon herkemmin, jos on rasittunut tai väsynyt. Tai ensinhän en harkkasupistuksia lainkaan tunnistanut, ihmettelin vaan että mitä se masu nyt on noin kireänä... Viikko sitten tein kävelylenkin aika väsyneissä merkeissä ja maha tuntui jatkuvasti vähän kireältä, mutta tänään energisenä ja levänneenä retkeilin metsäpoluilla yli kolme tuntia (rauhallista tahtia, evästellen, kuvaillen ym.) ja oikeestaan unohdin koko masun olemassaolon. :)

Myös kaikki keskivartaloon kohdistuva liike tuntuu joskus stimuloivan tuota sinänsä täysin harmittomalta tuntuvaa kivutonta mahan kiristymistä ja sitä enemmän mitä voimakkaampi on kokonaisrasitus. Tietenkään en mitään vatsalihaksia enää tee, mutta hyvin monensorttisessa reippailussa ja liikunnassa vaaditaan jonkinlaista keskivartalon hallintaa vaikkei se mitenkään erityisesti keskivartaloon kohdistuisikaan. Nyt oon onneksi löytänyt kuntokeskuksen puolelta spinningin, joka kivasti eliminoi keskikropan ja saa jopa mukavan pikku hien päälle ilman mitään kiristelyitä, ihanaa!

Mulla on ilmeisesti tosi supistusherkkä kohtu. Kaikissa raskauksissa siis ennenaikaisia supistuksia jo melko varhaisilta viikoilta lähtien. Edellisessä piti pyörähtää ekan kerran synnärillä rv 23 hakemassa piikki supistuksia rauhoittamaan jne.

Juu noi kivuttomat harkkasupistuksethan on ihan normaaleja. Niitä mulla tulee ihan jatkuen. Kivuliaita onneksi vielä suht maltillisesti eli 1-3 iltana viikossa tunnin verran tms.

Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli ihan ok. Nyt on tämä stressin päivä ohi eikä tarttee nyt enää jännittää tai murehtia vauvan terveysasioita vaan oon päättänyt alkaa nauttimaan odotuksesta :) <3
Kävin ostamassa parit tukipolvisukat prisman reissulla, jos niistä jotain apua ois seisomatyössä.

Mekin kävimme tänään rakenneultrassa. Pikkuinen kasvaa "käyrillä" ja hänellä on kaikki hyvin. Hän ei halunnut näyttää sukupuoltaan - sinänsä se ei todellakaan haittaa, sillä emme halua tietää vauvan sukupuolta.
Istukka on takaseinässä, mutta hieman liian alhaalla. Tämän takia sain kahden kuukauden päähän tarkistusultra-ajan, jossa katsotaan onko istukka vielä noussut kohdun kasvun myötä ylemmäs.

Kuuntelin pikkusta doplerilla, taas se potki suoraan dopleriin. Mikähän siinä on, kun siihen tulee monosta, lähettääkö se jotai signaaleja tai jotain kun joka kerta suoraan monottaa siihen. :o :D <3

Auttakaas eukkoa mäessä! Mä yritän täällä kelan sivuilla taistella ja kattoa kannattaako ottaa äp-raha 6kk tuloista vai 2013 verotuksesta. Niin kun nää ilmotetaan lopussa erilailla?? Tässä verotus jutussa sanotaan että x€/ arkipäivä ja x€/ arkipäivä verotuksen jälkeen. Sitten tässä 6kk jutussa tulee vaan x€/arkipäivä? Mitä numeroita mun kannattaa nyt verrata ja voiko kelaan lähettää esim muutosverokortin ettei menis samaa summaa veroo kun palkasta? (Kun sitä prosenttiakin se kysyi)

Verokortin voi etuuksia varten tilata verotoimistosta. Etuudet tulee 2013 vuoden tulojen mukaan, ellei ole tulot parantuneet siitä 20%. Jos on kannattaa palkanlaskijalta pyytää se 6kk palkka todistus ja toimittaa Kelaan...

Mulla oli aivan kauhea iltavuoro töissä. Jonkinlaista supistelua ja ihan tuskan hiki tuli päälle... Onkohan se ihan normaalia? Ei oo koskaan ollu tuommoista...

Susa81, ettet vaan olis tulossa kipeeksi? Mulla oli toissailtana töissä tosi outo olo.. Just sellasta tuskanhikeä pukkas päälle ja en tiennyt miten päin olla. Eilinen päivä oli sit ihan ok, mut illalla alkoi ihan yhtäkkiä päänsärky ja olo meni tukkoseks. Yöllä heräsin kun kurkku oli/on hemmetin kipee! No tottahan toki kun ensin teet 7 päivää duunia ja sit on viikonloppu vapaa ;(

Mä heräsin yöllä kolmelta kauheeseen sydämen tykytykseen ja ahdistavaan tunteeseen. Ihan haukoin henkeä ja oli tosi paha olla. Sydän löi pitkään kovaa ja nopeasti enkä saanut tuntiin unta sen takia. Kamala! Mistä tollanen? Söin kyllä liian raskaasti juuri nukkumaan mennessä, voisiko johtua siitä?

Hyi!! Jos olit nähny jotain pahaa unta? Hyvä, että meni ohi! Täällä vauvakin potkii jonnekkin ihan "väärään suuntaan" ja potkut tuntuu hentoisilta... Sekin ärsyttää! :/ tää poppakonsteilla lääkkiminen on hanurista.. Mur!

Ei, mulla oikeesti sydän takoi tunnin niin että ikenissä tuntui syke ja rintaan painoi. Syke oli varmasti 120-130 ja tuntui pahalta. Juttelen perjantaina neuvolassa!

Minä nukuin jotenkin pätkissä viime yön ja heräsikin yhdessä vaiheessa yöllä siihen kun oli kylmä hiki otsalla, mistä lie johtu. Jotenkin kun on tottunut nukkuu ton miehen kainalossa ja sitku se on yhden kerran muualla niin on jotenkin vaikeeta olla. :D oli isänsä luona kaljalla näki sielä sit myös pikkuveljeään. Hänen pikkuveli on meille jo hankkinut jonkun pakettiauton muuttoa varten, nopeeta toimintaa kun just pari päivää sitten ilmoitettiin hänelle että tarvittais muuttoapua 26.9 :D

Sandrax mulla oli noita ihan samoja oireita useampana päivänä kolmisen viikkoa sitten ja tutkimuksissa syyksi ei löytynyt muuta kuin se, että hemoglobiini oli laskenut 1,5 kk:ssa 136:sta 107:ään. Tykytystä on vielä ajoittain ja öisin silloin tällöin herään haukkomaan henkeä, mutta olo on selkeästi helpottanut, kun oon ottanut rautaa isoilla annoksilla. Aluksi epäilivät mulla keuhkoemboliaakin tk:ssa labrojen perusteella, mutta TAYS:ssa sanoivat, että se arvo on raskaana olevilla muutenkin koholla. Mulla siis ainakin on tiettävästi vaaratonta ja kannattanee sunkin selvittää hemoglobiini, jos sitä ei oo vielä tehty.

Huomenta kaikki!

Ja ihania rakenneultakuulumisia täällä! :) hurjia tollaset sydämentykytykset, kannattaa Sandrax86 ehdottomasti kertoa neuvolassa jotta ne mittaa just hemoglobiinin. Toivottavasti oli vaan kertaluontoinen juttu!

Täällä mennään nyt 23+1 ja kaikki on hyvin. Välillä heräilen yöllä 8 kertaa (seuraava päivä meneekin ihan koomailessa) ja välillä nukun kuin tukki. Muuten kaikki on tosi "seesteisen" hyvin. Heräilyyn ei ole varsinaista syytå, välillä veskiin ja välillä herään muuten vaan. Ja ainiin, närästys on tällä vkolla iskenyt uudestaan ja apua miten järkyttävän voimakkaana! Pari kertaa hapot tullu suuhun asti. :( onneks iso lasi piimää auttaa. :)

Hei onkos teillä (jos saa kysyä :) ) minkä verran paino noussut alusta nyt siihen vkoille missä olette?

Mulla on nyt vkolle 23+1 noussut 6,1 kg ja mietin että onko se hurjan paljon? Alkuviikon neuvolassa jännitin saanko toruja siitä mutta se kehuikin kuinka hyvin paino on noussut. :) toki tiedän että sen tulee nousta, mutta näille vkoille toi tuntuu jotenkin isolta. Lähtöpaino oli enne raskautta n. 75kg ja painoindeksi n. 25,5-26.

Eikä ole siis pakko kertoa paljonko se on noussut jos ei halua. :) ihan mielenkiinnosta kyselen. :)

Mukavaa viikonloppua kaikille! :)

Takaisin