La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Enni ei mullakaan mahaan satu, itse asiassa koko lenkki tuntui hirmu hyvältä. Lenkin jälkeen vain häpyluun seutu kipeytyi niin, ettei kunnolla pysty suorassa seisomaan. Vähän käy luonnon päälle käydä "pelkillä" kävelylenkeillä, kun oon tottunu juoksemaan. Mutta salia sitten vaan tilalle. Onhan tuo maha siinä vähän tiellä, eikä mahallaan ole enää aikoihin pystynyt mitään tekemään (enkä ole edes yrittänyt). Neuvolassa kielsivät suorat vatsat jo näillä viikoilla, joten alkaa olla treenaamisen suhteen aika kahlittu olo... Mutta hyvään tarkoitukseen menee! :)

Mä en ole edes yrittänyt hölkkäillä pitkään aikaan, vaikka mun lenkkeily ei olekaan mitään kovin säännöllistä ollut. Pari päivää sitten käytiin miehen kanssa kävelyllä, ja koko 45 minuuttia meni oikein hyvin, mutta kun päästiin kotiin niin tuntui niin kuin joku olisi tökkinyt alaselkää puukolla. Yritin lattialla makoilla ja rentouttaa/venyttää selkää kevyesti, mutta sitten en meinannut päästä enää ylös siitä lattialta, kun sattui niin kovasti. Mitä lie, ikinä ennen ei ole selkä ollut niin kipeä. Nyt sitten jännittää lähteä uudelleen edes sille kävelylenkille. Pfffff...

Olisko sulla ollut sellainen harjoitussupistus ,kun ne voi tuntua selässäkin ? Mulla viime viikolla ihan seisoessa alkoi mahaa ja selkää kramppaamaan. Ja meni ohi vain levolla ja ruuan syönnillä. Kesti joku 5-10 minuuttia. Niitä harjoitussupistuksia voi kuulemma alkaa tulla keskiraskaudesta eteenpäin.

Niin, en tiedä kun ei ole hajuakaan miltä sellainen harjoitussupistus tuntuu :D Alaselkä oli kyllä ihan krampissa ja tuntui, että joku siellä paukahtaa rikki jos liikautan itseäni liikaa. Kuuma suihku lopulta auttoi. Mietin ensin, että olisko kylmä vaan ottanut mutta en tiedä. On mulla selkävaivoja ollut ennenkin ja alaselkä jumii herkästi, mutta tuo oli kyllä ehdottomasti pahin ja kivuliain tapaus.

Neuvolassa kannattaa varmaan jutella noista selkäkivuista tai krampeista, jos ne vaivaa. Suurin osa on varmaan ihan vaarattomia, mutta kyllä tuollaiset yhtäkkiset kivut pelästyttää. Jos ne on niitä harjoitussupistuksia niin niihin pitää vaan varmaan totutella. Koska ne valmistaa meitä niihin oikeisiin supistuksiin. Ei tää raskaana oleminen varmaan ihan kivutonta touhua ole.

Harjoitussupistukset ei kyllä kuulu sattua. Sen sijaan ennen aikaiset supistukset sattuu ja ne voi huonolla tuurilla aiheuttaa alakerrassa kypsymistä ja silloin pittää levätä eikä rehkiä. Tällaisen ripityksen sain neuvolassa.

Joo siis harjoitussupistusten ei kuulu tuntua kuin sen verran mitä häiritsee menoa kun vatsa kovettuu hetkeksi.

Mulla nuo supistukset ovat pääasiassa nytkin olleet sellaisia, että selän puolella tuntuu menkkakipuja samalla kun supistaa ja supistusten jälkeen alavatsa ja nivuset on kipeät. Välillä tulee yksittäisiä, mutta yleensä säännöllisinä noin tunnin ajan ainakin. Ja nämä on siis ennenaikaisiksi laskettavia. Lisäksi tulee niitä kivuttomia harjoitussupistuksia satunnaisesti.

Mulla ollut samanlaista supparituntemusta kuin Aphraelilla. Mulla ei kyllä nivuset kipeydy mut alamahassa ja alaselässä voimakkaan menkkajomot ja mahaa kiristää. Inhottava tunne. Tämän takia joutunut olemaan töistäkin välillä pois, koska fyysinen työ joka provosoi suppareita.

Minä pelaan vesirokon suhteen HUSin ohjeiden mukaan (http://www.hus.fi/sairaanhoito/sair...n-tietopalvelu/Infektiot/Sivut/Vesirokko.aspx) eli meillä jäi nyt esikon vesirokkobileet väliin raskausaikanani:wideyed:

Harkkasuppareita tulee välillä harmillisen usein. Esikon kanssa kun touhuaa ja maha vetää pinkeeks niin jos mahaa silloin painaa tai joku osuu kova niin sattuu. Sama muuten kävu ultratessa, loppu ultraus tuntu epämiellyttävältä supparin läpi mutta ilolla sitä silti katseli ja kesti sen takia. Kipeitä suppareita ei onneks ole tullut, esikon kanssa ne alkoi näillä viikoilla..

Sokerihuurre, Joo mähän olen tässä arponut joko soitan neuvolaan noista, mutta kai mä vielä odottelen muutaman työpäivän yli. Mullahan siis ollut ennenaikaisia supistuksia joka raskaudessa, alkavat vaan joka kerta aiemmin näköjään. Nyt kun loppuviikko oli töissä rauhallisempaa niin supistustenkin kanssa pääsi vähemmällä. Tulevan viikon olen vielä tuolla vähän kevyemmissä työtehtävissäkin (toimenpidepoliklinikalla akuuttivuodeosaston sijaan) niin jos sen vielä kestäisi. Osastolle paluu kyllä varmasti aiheuttaa saikkutarpeen :( Jo ihan pelkästään senkin takia etten jaksa töissä kun valvon yöt supistusten takia.

Mulla eilen illalla tuli myös muutama kipeä supistus.en koko viikolla oikein ehtinyt levähtelemään niin varmaan siitä johtui. Aiemmissa raskauksissa ei etukäteen (siis ennen käynnistyksiä) ole ollut kuin harjoitussupistuksia, niin oli vähän hassu jo tässä vaiheessa tuntea tuommoista. Alkuillasta tuntui just siltä kuin menkat alkaisi ja ihan yhtäkkiä iski kipu alamahaan niin oli pakko pötkähtää sohvalle levähtämään. Sanoin miehelleki että ens viikolla kiitos hieman enemmän taukoja myös mulle ettei kovin kamalia ehdi tapahtua. Ei ollu kivan tuntusta kyllä.

Mäkin olin sinä päivänä kävellyt aika paljon, kun sain sen supistuksen.
Ehkä sekin johtui liiasta rasituksesta ja stressistä.
Olin kyllä nyt maanantaina rakenne-ultrassa ja siellä vauvalla oli kaikki hyvin.

Mä olisin iloinen jos tunnistaisin noita harkka suppareita :arghh: osaisin hakeutuu hoitoon ajoissa... oon ollu siis keskiviikosta asti saikulla kun rakenneultrassa huomattiin että mun kohdunkaula on enään kaks senttiä pitkä! Eikä mulla kyl mielestä oo ollu yhtään varsinaista supistusta välillä mahaa vihlonu mut ajattelin että se on vaan jotain kasvukipua! Nyt sit selkä on ihan pas##$&(&7 mut en tiiä liittyykö ne suppareihin vai vaan maksamiseen ja paikalla olemiseen! Kauhee ressi et vauva syntyy minähetkenä tahansa tai et keskiviikkona ne laittaa mut sairaalaan lepää!

Meillä on maanantaina rakenneultra. Olenko ihan vainoharhainen jos pyydän taas tarkistamaan kohdunkaulan tilanteen? Mulla kun oli viime tiistaina neuvolalääkäri joka totesi, että kohdunkaulaa 2cm jäljellä ja pehmenemään päin. Muuten ei oikeen reagoinut asiaan, kuin neuvoi ottamaan rauhallisesti ja olemaan herkästi yhteydessä neuvolaan jos supistelee kipeästi tai tulee vuotoja. Nyt kuitenkin on ollut jonkin verran suppareita edelleen ja äsken käytiin vielä nostamassa pottujakin. Mä tosin olin vaan "sankomiehenä", eli siirtelin sankoa ja koitin kattoa, ettei hirveesti jää pottuja maahan. Liitoskipuihin ei ainakaan kyllä ollut avuksi, voi olla ettei huomenna hirveesti käveleksitä ;-)

Mä meinasin kysyä keskiviikon rakenneultrassa osaako ja uskaltaako hoitaja mitata kohdunkaulan pituuden. Jos suostuu ja pituus ennallaan niin uskallan näitä supistuksia vielä katsella eikä tarvi erikseen käydä asian vuoksi näytillä.

Soffi85 jännä miten taas eri tavalla ohjeistetaan eri paikoissa!! Mitattiiks sulla ultralla vai käsin? Mulla mitattiin ultralalla ja kauhee tohina alko ku se todettiin o_O ottivat kaikki maholliset kokeet virtsatietulehduksesta klamydiiaan ja ei puhettakaan että saisin mennä peruna pellolle :eek: mies ei enää antanu mun kantaa kahta litran mehutölkkiä!

Ja Aphrael kysy ihmeessä jos yhtään epäilyttää ei kai se niin iso vaiva ole niillekkään ja saat mielenrauhan!

Forestfairy, Jos olisi lääkäri ultraamassa niin vaatisin mittaamaan, mutta on hoitaja ja ymmärrän kyllä jos ei osaa tai uskalla tms. Ei ole kuitenkaan hänen hommaansa varsinaisesti.

Takaisin