La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli viimeyönä särkyjä masussa, en tiedä mistä johtui mutta kivoja ne ei ollut! :(

Käväsin pomon juttusilla tossa äsken, hän sanoi että tottakai kannustaa tekemään työtä niin pitkää kun haluaa mutta sano myös että siinä vaiheessa kun alkaa tuntua siltä että ei enään pysty/jaksa niin voi jäädä pidemmälle sairaslomalle tms. Kun sanoin sille että pyrin kyllä tekemää niin paljon töitä kun vain jaksan.. :) ihana ymmärtäväinen <3

Hellu, jos jäät äippälomalle lokakuun lopussa niin eikö sun olis pitänyt hakea ne tuet jo? Jos se kerran menee niin että 2kk ennen pitää hakea. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tuo tukiviidakko on niin hirveä että sukellan sinne tälleen pikkuhiljaa :)

Miten mä olen ymmärtänyt että 3 kk ennen laskettua aikaa pitäs viimestään ne tuet hakea ja työnantajalle ilmoittaa sen 2kk ennen kun jää lomille..
Vai olenko nähnyt unta? :)

Ah, näköjään 2kk ennen laskettua aikaa pitää viimeistään hakea tuet. Eihän siinä sitten kiire ole :)

Meillä oli kelaneuvola tänään ja nyt on lapsilisät ja äippäpakkaukset haettu. Äitiys ja vanhempainrahahakemukset laitan huomenna meneen kun kysyn eka töistä pari asiaa tuohon hakemukseen liittyen. Helppoja nuo lomakkeet on, ihan yksinkertaisia täyttää. Ei kannata stressata kenenkään :)

Eikö töihin ja kelalle pitänyt ilmoittaa viim. 2kk:tta ennen laskettua aikaa. Kelan lapuissa ainakin lukee et kelalle silloin viimeistään ilmoitus. Aloin täyttään tuota hakemusta ja hermo meni pitää nyt töissä pomolta kysellä sitä sun tätä et voi jatkaa hakemuksen tekoa.
Ekaa kertaa pääsin omalle neuvolantädille tänään ja oli kyllä tosi ihana tapaus ja perusteellinen :)
Kävin myös hakemassa Torin sivuilta bongatun BabyBjörnin sitterin tänään! Sattui vielä kivan värinenkin löytymään käytettynä, musta-harmaa :)

Sokerihuurre: (täälläkin ehdottaa sokerijuurikasta :D ) Saiko tuon äitiys- ja vanhempainrahan samalla hakemuksella? Mää ymmärsin sen tuolla sivustoilla niin mut jäi vaivaan et onko se sillain?

Täällä tänään 20+0! :) Nyt tuntuu, että mahakin alkaa kasvaa ja näkyykin enemmän. Viikon päästä on rakenneultra ja jos vaan sukupuoli näkyy niin halutaan tietää. Onhan tässä ihan tarpeeksi jännitettävää muutenkin. Toissailtana tunsin ekan kerran niin ison potkun että tuntu käteen asti. Oli kyllä aika Alien olo siinä kohtaa ja pelästyin iteki kun olin just nukahtamassa.:D Mies ei oo vielä tuntenu potkuja mutta eiköhän niitä rupee pian tulemaan useemmin.

Eiku joo.. 2kk se oli.. mistähän mä sen 3... :D

Soittakaa vielä verotoimistoon (jos haluatte) ja hyvällä tuurilla saatte muutosverokortin sitä päivärahaa varten, voi olla paljon pienempi veroprosentti kun mikä olisi normaalisti.

Minulle se kelan setä sano vielä lähtiissä että muista soittaa verotoimistoon.. mä että täh häh..mitäh..sit se selitti.. :)

Mulla olisi liiton päivärahoista lähteny tammikuussa 22%, sain muutosverokortin niin tarjosivat 14% :O

Mun pitää vähä laskee veroprosenttia kyllä. On nyt vähä korkeempi ko esikoisen aikaan ja sillonki jäi hyvin palautuksiin. Kelan tuista lähtee siis muistaakseni viellä 2prossaa enemmän ku verokortissa lukee.

Sokerihuurre, täytittekö te neuvolassa ne hakemukset yhdessä? Mulle vaan tulostettiin raskaustodistus kelaa varten ja siinä se.. Onneks kelan sivut on kyllä suht selkeät kun vaan jaksaa tutkia :)

Meli: Oops, pikku ajatus moka! Noinhan tuo tottakai menee niinkuin sanoit :D
Muut on ollut ihan helppoja täyttää (äitiyspakkauksen haku ja lapsilisä), mut tuo äitiysraha/vanhempainraha tökkäsi tuohon et tarvii noita tietoja työnantajalta kysellä vielä. En tiedä vaativatko kopioo tuosta todistuksesta myös..

Lisäksi mietin (tyhmä minä) et mitä tuolla nyt tarkoitetaan kun kysyvät, että olenko töissä ajalla jolta haen vanhempainpäivärahaa? Mulla on vakipaikka mut enhän mää töissä ole tuolloin kun olen toivon mukaan pirpanan kans kotona ;) mut mitä tarkoittavat tuolla?

Mitenkäs noiden influenssarokotusten kanssa on? Saadaanko ne yleensä raskauden aikana neuvolakäynnin yhteydessä vai pitääkö mennä erikseen terveysasemalle sitä varten? Itse saisin työn puolesta mutta ajattelin säästää työnantajan rahoja, jos neuvolakäynnin yhteydessä saa (niin paljon en työnantajan rahoja ajattele, että jaksaisin lähteä ekstrareissulle terveyskeskukseen :grin). Pomon tarjoama rokotusaika tulee vain hirmu aikaisin, ja käsitin, että hyödyt vauvan suhteen on paremmin tutkittu sillä ajalla, kun rokote otetaan raskauden vikalla kolmanneksella...

Kyllä sen rokotuksen neuvolasta saa, kun raskaana kuuluu ns riskiryhmään.

Siis saako äippärahaa varten toimittaa erillisen verokortin? En oo tiennyt... Esikoisen aikaan meni se 20%. Voi peijooni, saisin varmasti pienemmän prosentin... Haetaanko sitä uutta verokorttia äitiys/vanhenpain vapaa ajalle? Vai miten?

Enni, samalla hakemuksella äitiysraha ja vanhempainraha, näin ymmärsin :)

Happymom, kotona täytettiin miehen kanssa hakemukset, neuvolassa näytti kyllä netistä kelan sivuilta mistä mitäkin hakea mut ei sielä haettu vielä :)

Lumikello, neuvolasta saa influenssarokotteen! :)

Susa81, voit tehdä netissä tai soittaa verotoimistoon, ite ajattelin soittaa, tai käydä siellä.. tämän vuoden tulot tähän mennessä, maksetut verot ja olikohan liiton maksut tai joku muu (tilinauhassa olevia tietoja) ja sit tais kysyä että oletko ollut lomautettuna ja oletko saanut päivärahaa niin paljonko ja veroja maksanut niistä :)

Pitää kertoa noi niin se laskee sen muutosverokortin etuutta varten. Eli tässä tapauksessa äitiysrahaa/vanhempainrahaa ym.
Sanot että tarviit verokortin kelalle että jäät äitiyslomalle, eiköhän ne siellä ymmärrä :)

Ja sieltä mikä prosentti tulee niin kela ei lätkäse mitään 2% korotuksia siihen. Jos se on esim 10% niin sillon se on se. Näin mulle kelassa sanottiin eilen :)

Luultavasti kysyy että paljonko arviot saavasi loppuvuonna äippärahaa ym..

helppo homma :)

Niin ja sama homma kannattaa aina tehdä jos jää töistä lomautetuksi ja liitosta saa rahaa.. sama muutoskortti etuutta varten niin ei lähde ylimääräisiä prosentteja.. :)

Terveisin: joka vuosi pakkolomilla ollut :)

Hemmutar, laitetaanko muutosverokortti kelalle nyt mukaan kun haetaan äitiyspäivärahaa?
Pitääkö liittoon ilmoittaa että jää äitiyslomalle, kun palkanlaskija laskuttaa automaattisesti liiton rahat?

Takaisin