La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aaa no hitsi mä varmaan sekoilen ku rupesin laskemaan paljon tuun saamaan ja siihen piti niitä verotietoja laittaa :D Hehheh.. pää täynnä kaikkia päivämääriä ja asioita mitä pitää hoitaa.. Kiitos avusta :)

Pakko tulla tänne iloitsemaan!! Toissailtana, vähää ennen kun sain unenpäästä kiinni tunsin ensimmäisen "muljahduksen", jota seuras vähän ajan päästä toinen. Tajusin et nää on nyt niitä liikkeitä, sit odotin seuraavan päivän niin innoissani, mutta ei mitään, ei yhtään mitään tunnetta vatsassa :sad001 MUTTA tänään vähän väliä tuntuu niin selkeitä liikkeitä ja paljon! Oon tätä niin odotellut <3 viikkoja tänään 18+5 :)

Mä luulin et eka haetaan työantajalta koska se sit hakee sitä kelalta ja ilmoittaa kelaan kuinka monta pv maksaa palkkaa ja sit alkaa vasta se kela raha pyöriä :arghh: en mä ymmärrä... no alotan soittamalla neuvolaan koska mun pitäis hakea niitä tyyliin samana päivänä ku saan sen lapun ni ei tuu mitään!

Huh löysin kelan sivuilta että tuet pitää hakea viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa :) eli sillä ei oo kiire :) vaan työnantajan kanssa...

Siis milloin nyt äitiyslomat alkaa ? Alkaako töissä olevilla aiemmin? Jollain oli täällä 2pvää aiemmin la ja äippäloma alkoi varhennettuna jo marraskuun alussa kun mä oon saanu laskettua et äippäloma varhennettuna alkais marraskuun lopussa o.o

Eikö se ole 30 arkipäivää ja varhennettuna 50 arkipäivää...?
Se Kelan laskuri on antaa kyllä tarkat päivät :)

Muokattu viimeksi:
Lauruskaah, mitä sulle se laskuri kelan sivuilla kertoo?
Mulla esim kun laittaa siihen sen 7.1 niin 30päivää aiemmin antaa sen 28.11 ja perään lukee että varhennettu äitiysraha tms 5.11.

Noo.. mä en kuitenkaan uskalla satavarmana uskoa tuohonkaan laskuriin ennenkun nään mustaa valkoiselle päivämääriä, tai käyn suoraan kelalla :)
Sit vasta uskallan varmaks sanoo töissä päiviä pomolle :) :)

Lain mukaan raskaudesta on ilmoitettava työnantajalle 2kk ennen äitiysloman alkua. En tiedä voiko työnantaja vaatia tuolloin vielä raskaustodistusta tms. Pitäisi siis riittää että kertoo olevansa raskaana ja varmaan arvio äitiyslomalle jäämisestä. Jos ajattelee, että jää sen 50 päivää ennen laskettua aikaa pois töistä niin meidän kohdalla se tarkoittaa noin kahta kuukautta. Siihen se 2kk vielä milloin pitäisi ilmoittaa niin onko se edes mahdollista jos raskauden pitää olla kestänyt sen 154 päivää ennen todistuksen saamista eli menee tosiaan lähes päivälleen se ilmoittaminen ja todistuksen saaminen. Jos tuo 154 päivää osuisi vaikka juuri joidenkin pyhien alkuun niin ei ehtisi todistusta edes saada ennen ilmoitusta..

Mä oon niin pyörällä päästäni näiden tukien ja hakemisten/ilmottamisten suhteen, et sanoin just miehelle että oon varmaan unohtanut ilmottautua synnyttämään ja mua ei oteta sinne sairaalaan :D

Tulipas sekavaa tekstiä, mutta varmista forestfairy työnantajaltasi miten hän oikeasti haluaa tehtävän. Mä en ole tuota varhennettua käyttänyt koska lyhentää äitiyslomaa toisesta päästä.

Istukka kohdun takaseinässä kuulemma aiheuttaa sen, että ensi synnyttäjäkin voi tuntea vauvan liikkeet aikaisin.
Tunsin jo heinäkuun viimeisellä viikolla ekan kerran liikkeitä (viikolla 15.)

Hei kysyn noista kelajutuista. Mites jos on aatellu kokeilla hakea sitä äitiysavustusta äitiyslomaa edeltävien 6kk tulojen mukaan, kun ne ehkä saattaa olla siinä rajalla, että ois 20% isommat kuin 2013. Netistä luin, että siinä tapauksessa hakemus käsitellään vasta sitten, kun noiden kuukausien palkat on maksettu. Niin miten käy äitiyspakkauksen? Haetaanko sitä siis erikseen jo aiemmin vai haetaanko se tuolla samalla lomakkeella/kerralla ja saanko senkin sitten vasta, kun tuo koko pompsi on käsitelty? Haluisin sen tietty aiemmin enkä vasta joulukuussa/vuoden vaihteessa.

Aphrael mulle on käymässä just noin saisin aloittaa äippäloman jo 10.11 eli pitäis hakea sitä 10.9 mut seuraava neuvola on 16.9 :arghh: ja kelan tukia mun pitää hakea viimeistään kaks päivää sen jälkeen kun oon jo aloittanut äippäloman :hilarious: ei mitään järkeä!

Eli tarkoittaako tää nyt sit että mun äitiysvapaat alkaakin jo 7.11.? Kun ajattelin varhennettuna jäädä juurikin siks, kun oon työkkärin listoilla, tän hetkinen sopimus työkokeilussa päättyy syyskuun lopussa, niin eiväthän he kuukaudeksikaan mua oikeen mihinkään saa..

Liitteet

• 1441043369601.jpg
    1441043369601.jpg
    52.1 KB · Katsottu: 45
Mulla on keskiviikkona neuvolaan aika ja terkka sanoi, että sillä käynnillä keskitytään lähes täysin näihin kela asioihin. En ole perehtynyt niihin sitten juuri ollenkaan kun ajattelin, et siellä saa selvyyttä asiaan :)

Mulla on seuraava neuvola 18.9.
Silloin saan sen todistuksen,jolla hakea äitiyslomaa.
Mun äitiysloma pitäisi kelalaskurin mukaan alkaa 7.12.
Ennen 7.10. pitäisi ilmoittaa työnantajalle.

Lauruskaah, juuriki niin.

Musta_lammas, äitiyspakkaus on erillinen hakemus. Hain esikoisenki kohalla 6kk tulojen mukaan, se palkanlaskija aikoi laittaa siihen "arvion" eli siihen saakka kunnes äitiysloma alkoi. Säännöllinen kuukausi palkka siis mulla. Palkanlaskija lähetti sen suoraan kelaan, minun ei tarvinu murehtia niistä.

Toi kelan anomus on oikeesti tosi helppo tehä netissä kun saa sen raskaustodistuksen! Pankkitunnuksilla vaan kirjaudutaan sisään ja raksia ruutuun. Eipä oikeestaan muuta :) mäkin painin noiden samojen asioden kanssa kuin te, ennen kuin pääsin hakemusta tekemään :)

Takaisin