La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei täällä ainakaan tehdä mitään pissatestiä ennen ultraa, terveyskeskuksessa neuvolassa meillä on aina ennen neuvolan aikaa käytävä pissalla (pissata purkkiin) ja otettava siitä liuskalla oliko glukoosi ja proteiinit tai jotain sinne päin. Mulla oli Ok viime kerralla. :)

Ainiin me katsotaan kyllä noita vaunuja myöhemmin, pinnistä sama homma. Joskus loppuvuodesta esim miehen veronpalautus rahoilla tai sit ne menee uuteen autoon. Miehellä on mua 100kertaa isompi palkka niin saa mies laittaa isompia summia mut toki minäkin osallistun omasta palkastani noihin ostoihin. Hoitopöytänä käytetään todennäköisesti meidän pesukonetta, ostetaan vaan siihen joku pehmuste alusta. Kantokoppa saadaan miehen sukulaisilta ja noita tuttipulloja ja tuttejakin ym tulee varmaan katottuu joulukuussa.

Me kun ei tosiaan voida ostaa mitään ennenkuin päästään tästä pienestä yksiöstä muuttamaan isompaan.

Meidän mammapolilla tehdään pissatesti silloin jos lääkärille on aika, mut normi nt- ja ru-ultrissa ei oteta ellei silloin ole lääkärikäyntiä, meillä kun kätilöt tekee nuo ultrat ei lääkäri.

Meillä ei mies ole päässyt työkiireiden takia neuvola tai ultrakäynteihin. Äh, narrasin, olihan se silloin rv 7 mukana kun käytiin tarkistaan, että masussa tosiaan on joku. Tulee onneksi maanantaina rakenneultraa mukaan. Josko sitten iskostuisi päähän, että puolivälissä mennään ja mun liikkuminen vaan huononee. Kohta en todellakaan enää kierrä testailemassa vaunuja. Eikä mekään uutena vaunuja osteta. Kaukalon haluan uuden, pinnis vanha, samoin syöttötuoli. Hoitotaso tulee kodinhoitohuoneeseen tasolle. Meillä on pesutorni, niin ei voi pistää koneen päälle. Pehmuste vaan ostetaan kun pyllynpesupaikkakin on aivan vieressä. Kaikki suunniteltiin jo silloin kun talon pohjapiirroksia muutettiin. :) Kerrankin oltiin kaukaa viisaita. Esikoisen kanssa tosin huomasin että sängyllä, lattialla, sohvalla, pöydällä tuli vaihdettua vaippoja :D Ja kun tukea vasten alkoi seistä, 7kk iässä, niin vaihdettiin seisaaltaan. Sen jälkeen ei esikoisen kanssa tarvittu hoitotasoa.

Bumble, meillä ei ollut hirveästi vaihtoehtoja tuon liinailun suhteen. Neiti huusi pää punaisena jos sen erehtyi laittamaan vaunuihin. Eikä esim kaupassa voinut kuvitellakkaan käyttävänsä vaunuja, pari kertaa oli mukana turvakaukalossa, mutta huuto siitäkin seurasi. Niinpä mä en päässyt ollenkaan kauppaan, jos en laittanut liinaan. Meillä meni trikoinen aika pitkään ja se olikin kätevä kun sai sitoa kotona valmiiksi päälle. Mutta sitten en osannutkaan sen jälkeen käyttää kudottua liinaa ja meidän kirppu oli liian pieni reppuihin ilman vauvatukea, mutta liian iso tuen kanssa. Niin mä sit ompelin meille pikkuisen vauvakokoa pienemmän wrap tain, ja se kesä ja syksy mentiin sillä. Mies alkoi kantaa vasta kun neitin sai reppuun. Mutta wrap tailla mä opein kiristämään kudotun kantoliinankin, niin sen jälkeen on menty paljon liinan kanssa, paitsi jos kantaa pitkästi, että tarttee vaihtaa kantajaa välillä niin sit napataan reppu matkaan, kun sillä kantaa sekä mies, mummu että minä :-)

Mut siis sitomalla oppii ja jos paikkakunnalta löytyy kantoliina - tukihenkilö niin kannattaa kyllä olla yhteyksissä. Eikä tosiaan yhtään kannata ujostella yhteyden ottoa, nää tukihenkilöt on yleensä tosi mukavia. Mekin käytiin moneen otteeseen tukihenkilön luona hakemassa varmistusta, että osataan varmasti :-)

Kovasti täälläkin toivotaan, että syntyisi ensi vuoden puolella. La on 17.1, mutta en usko että menee niin pitkälle. Mies on ollut sitä mieltä, että tarvii pitää jalat ristissä uuteen vuoteen asti ;-)

Mä yllättyisin todella jos tää päättäis syntyä joulukuun puolella, la 1.1. Kummatkin edelliset menny yli; eka 41+2 ja toka 41+1.

Ah toi wrap tai vaikuttaa kivalta/helpommalta kuin perus kantoliina, mikä meillä on. En ollut ikinä kuullutkaan vaikka kuinka googlettelin ohjeita:happy: Kiitos Soffi vinkistä!

Mäkin olen miettinyt, että pitäisi noita kantoliina- tai reppujuttuja katsella, kun täällä meillä kaikki julkinen liikenne on tosi huonosti käytettävissä, jos on vaunut/rattaat; joidenkin ratikoiden ovet suuuperkapeita, metron rullaportaat ei usein toimi ja hissejä ei monella asemalla ole... ("Euroopan pääkaupunki" my a**! :mad:) Voiko siis ihan pienenpienestä asti kantaa liinassa? Olen kuullut siitä vähän erilaisia mielipiteitä. Tuo wrap tai näyttää kanssa tosi kätevältä, ja ehkä sellaisenkin voisi askarrella. Soffi85, tiedätkö minkä ikäisestä asti sitä voi käyttää?

Trikooliinaa yleensä suositellaan ihan vastasyntyneestä alkaen, siihen voi laittaa vauvan vaikka lonkat eivät ole avautuneet, tällöin vauva laitetaan todella kapeaan haara-asentoon ja syvään kyykkyyn. Vauvan jalkoja ei koskaan saa väkisin avata sivuille, kantoliinassa ne asettuvat ikään kuin kantaja ja vauvan väliin. Sama onnistuu myös kudotulla kantoliinalla. Wrap taihin voi laittaa sit heti kun lonkat on auennut, eli kun vauva esim vaippaa vaihtaessa itse avaa jalat sivuille, eikä pidä niitä sykkyrällä masun päällä. Yleensä tämä tapahtuu jossain välillä 2 viikkoa ja 2 kuukautta. Wrap tailla pienikin vauva saa tarpeeksi sivuttaistukea, koska siinä olkaimet tulevat myös vauvan tueksi, toisin kuin repuissa ilman vauvatukea. Toki silloin pitää olla aika pieni wrappi, koska vauvan jalat ei saa jäädä sojottamaan sivuille, vaan ne on sammakko-asennossa. Peilistä kun katsoo, muodostuu jaloista ja pepusta M-kirjain :) Paneelia voi myös hieman kaventaa narulla kokoon ryttäämällä, jos se on vähän reipas.

Mä ompelin meidän wrap tain ihan vaan tukevasta puuvillakankaasta, vaikka siihen suositellaankin ainakin olkaimiin käytettäväksi kantoliinakangasta, koska silloin se mukautuu paremmin. Meillä on kyllä toiminut tosi hyvin toi puuvillainenkin, käytetään välillä vieläkin kun neiti tykkää pitää käsiä pois liinasta ja olkaimilla saa mukavasti lisättyä paneelin leveyttä :)

Meillä nuorimmainen pääsi ekan kerran katoliinan kyytiin kun kotiuduttiin hänen ollessa 1,5vrk. Tällä kertaa otan liinan mukaan synnärillekin jos vaikka tulee pidempi reissu.. Meillä kun nuo kaksi edellistä on aloittanut mahansa huutamisen parin vuorokauden iässä eli silloin on aloitettu kanniskelukin. Isompi ei kyllä ikinä liinaan suostunut, mutta hänellä on noita aistiyliherkkyyksiä ym eli saattoi tuokin johtua jo niistä ongelmista. Nuoremmalla oli trikooliinan käytyä "pieneksi" käytössä Manduca. Ihan pienelle en sitä jotenkin osaa ajatella vaikka on vauvatukikin. Jotenkin pehmeä liina tuntuu ajatuksena mukavammalta.

Meinasi hätä iskeä äsken kun en muistanut tänne tunnusta... :grin
Mies vaan tuumas että ei se nyt maailmanloppu ole jos... NO ON SE MELKEIN!! :p

Täällä poksahti tänään 19+0, jee! :happy:
Tänään ollut massussakin hieman rauhallisempi päivä.. :)
Ei toi selkä (se si-nivel) yhtään sen parempi ole, ärsyttää taas jo etukäteen maanantaina raahautua töihin ja todeta parin tunnin päästä että juu ei tästä tule mitään :shifty:

Kaippa tämä kuuluu asiaan ettö mielialat vaihtelee päivän aikana.. nyt kiukuttaa :grin

Tällä kertaa meilläkin lähtee liina mukaan synnärille. Ja osittain juurikin siitä pehmeydestä johtuen tykkäsinkin wrap taista sit sen jälkeen. Siinäkään ei pientä paina mikään kova, vaan ihan kankaasta koko viritys :-)

Muakin kiinnostaa nuo kantoliinat, mutta mietin onnistuuko tällaisen jolla aina niska-hartiaseutu jumissa, kantaa sellaisella vai lisääkö se vaan särkyjä?

Meillä manduca ollut kyllä kelpo vehje. Tosin lapsi alkoi viihtyä siinä vasta selkeästi isompana kun oppi kannattelemaan päätään. Mut sen jälkeen on oikein tyytyväisenä aina matkannut siinä. Tykätään miehen kanssa kävelle luonnossa, rampata sienimetsällä yms. Niin ihan ehdoton tuo manduca. Saa nopeesti puettua niin eteen kuin taakse ja helppo sit säätää (pään tuki vaan kuminauhalenksuilla kiinni) jos misu nukahtaa sinne. Toistaiseksi joka kerta on uni tullut kyydissä. Kantoliinoja en sen sijaan oo mitään testaillut. Kun esikoinen on vielä noin pieni, niin saatetaan ostaa toinenkin manduca, että päästään sit ens kesänä lasten kanssa kulkemaan metsissä. Toki esikoinen sitten jo kävelee, mutta ei varmasti jaksa vielä kovin kummoista matkaa tassutella :)

Sokerihuurre, mulla on aina ollut kestojumi niska-hartiaseudulla johtuen varmaankin toimistotyöstä. Mulla aika helposti alkaa jumittua pahemmin jos joudun kanniskella muksuja käsissä. Ergonominen kantoväline kuitenkin jakaa kannettavan painoa tasaisesti hartioille ja vyötärölle, eikä sun tarvi jännittää itseäsi samalla tavoin kuin käsissä kantaessa. Mä olen kokenut kantoliinat ja -reput todella suureksi avuksi myös siis jumitusten välttelyssä. Varsinkin kun tuo meidän esikoinen on ollut toooodella sylissä viihtyvää sorttia :-)

Takaisin