La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä on se kaukalopussi kun sisko oli tehnyt omille lapsille semmoisen ja heiltä siis ostettiin käytettynä tuo koppa. Esikko syntynyt myös tammikuussa ja oli hirmu kätevä kun ei tarvinnut pukea paljon vaatetta sinne alle. Eihän sitä kauaa tarvinnut kun äkkiä meni kylmät ohi. Kevyttoppa/fleecepuku oli sit käytössä kevään :) nyt ajattelin ostaa kärryttelyä varten hieman pienemmän toppapuvun kun äp:n oli tosiaan niin valtavat :D

Lumikello: Mulla tuntuu liikkeet lähes navan korkeudella hiukan oikealla puolella. Eilen neuvolalääkärillä pulssi kuului ihan suoraan navan alla, eli aika korkeella kai sitten, kun ensin yritti etsiä paljon alempaa.

Nt-ultra onnistui myös paljon paremmin mahan päältä kuin alakautta, joten ilmeisesti kohtu kääntynyt mulla aika eteen.

Kiitos vastauksista!
Tuo äippäpakkauksen toppapuku jää kyllä kokonaan käyttämättä :(
Kaukalopussi vaikuttaisi tosi kätevältä ja ilmeisesti sitä voi käyttää myös muutoinkin kuin pelkkään kaukaloon. Jos tosiaan lisäksi hankkii vain kevyemmän toppapuvun kaveriksi. Nää vaatehankinnat tulee oleen kyllä tän ekan pikkuisen kanssa hankalia. Ettei ihan lapasesta lähtisi ostelu ja sit se et ei tiedä minkä kokoista hankkisi minkäkin verran :)

Mulla on siis esikoinen syntynyt tammikuussa 2012 ja kyllä mulla silloin oli sillä kevytvanupuku (toppa) ihan vauvasta asti ja erilaisia karvapukuja vaikka on vieläkin ja oli jo silloin erittäin kuumakalle. Silloin oli pakkasta koko alkuvuoden jopa 30... Ja meillä nukuttiin päikkärit eteisessä (ei lämmin) ja kuljettiin paljon autolla. Ensimmäinen kunnon toppapuku ostettiin sitten seuraavaksi talveksi kun meillä jo käveltiinkin jouluna :)

Meillä esikoinen syntyi lokakuussa ja on pitkä tyttö ja äp:n toppis oli silti koko talven liian iso. Ostin silloin henkkamaukasta sellaisen hihallisen toppapussukan - jossa alaosa siis pussimainen (saa tarvittaessa jaettua lahkeiksi vetskarilla) ja yläosa kuin haalari. Toimii niin kaukalossa (vyön pysty helposti pukee) kuin vaunuissa ja on tosi lämmin. Koska oli lämmin talvi, niin eipä sitäkään tullut hirveesti käytettyä, kun pärjäs vanupuvulla. Seuraavana talvena se äp:n toppis onkin liian pieni. Tais olla 70/74cm ja nyt tuo lokakuun lapsi käyttää 80cm vaatteita.

Meillä on kummallakin lapsella jääny se äippäpakkauksen toppapuku käyttämättä, taisin eskoisella kerran tai kaks pitää vauvana sitä päällä lopputalvesta mutta liian kuuma oli pojulla joten käyttö jäi.

En ole kerennyt tuollaisia miettimään, anoppi jo tekassut parit villapuvut jo, kerrottiin viikko sitten sille vasta :D

Eikös se äippäpakkauksen puvun saa pussiksi myös? Olenko ymmärtänyt ihan oikein? :)
Luulis että se menis vaunuissa kevään.. Tekee vähän hapenotto aukkoa siihen :D

Meillä oli nuorimmaisella (syntyi marraskuussa 2011) äitiyspakkauksen toppahaalari sopiva kun ikää oli 1v2kk ja aloitti päiväkodissa. Pidettiin silloin kakkoshaalarina, koska sehän ei pidä juuri kosteutta eli liikkuvalle ja lumessa leikkivälle olisi usein tarvittu kuravaatteet lisäksi.

Isomman pakkauksessa oli 80cm haalari ja huhtikuun lopussa syntyneelle se oli reilun kokonsa vuoksi sopiva seuraavan vuoden heinäkuussa eli jäi pitämättä :D

Nuorimmaiselle ostin kirpparilta jonkun parin euron toppahaalarin ekaksi talveksi ja paljon käytettiin sellaista vanuhaalarin vahvuista pörröhaalaria ja sen lisäksi autossa pientä villapeittoa ja rattaissa äp-makuupussia. Joskus alla oli sit villavaatteet, mutta useimmiten vähän vahvemmat sisävaatteet vaan. Ja tuo nuorimmainen siis oli kova palelemaan ja aika isonakin oli vielä tumput kädessä sisälläkin jne.

Mä sain juuri valmiiksi tälle tulokkaalle villahaalarin ja myssyn. Oon vähän ylpeä itsestäni kun esikoisen raskausaikana aloitettu vauvan villapusero on edelleen kesken ja nuoremmalle sain juuri ennen syntymää valmiiksi villapuvun, myssyn, tumput ja sukat vaikka saikkuilin käytännössä koko raskauden.

Tällainen haalari tuli. Napit toki vielä puuttuu. Myssy on valkoinen "kypärälakki" johon teen sitten jotain kuviota ehkä jos sukupuoli selviää. Novitan sivuilla on niin helppo ohje, että lakki valmistui yhdessä illassa.

Liitteet

• WP_20150722_002.jpg
    WP_20150722_002.jpg
    1,014.3 KB · Katsottu: 57
Täällä koko aamun supistellu.. Himppasen pelottaa. Töissä pakko sitkuttaavielä kaks tuntia.. Jospa tää menis ohi. Pakko kai se on ens viikolla soittaa nlaan että ei tästä työnteosta tuu mitään. :(

Mä soittelin neuvolaan eilen, kun jäi vähän epäselväksi siellä lääkärireissulla se sokerirasitus.. Noo.. Oli sen verran mukava neuvolatäti että anto ajan 11.8. Että oma hoitaja kertoo lisää siitä ja kirjoittaa sitten lapun töihin/lääkärille ajan jos vaan jatkuu se jomottelu ja issiaksen juiliminen.. Sano että ei oo hyvä juttu, että toivotaan että kroppa olisi tottunut raskauteen tässä loman aikana eikä enää jomottelisi niin..
Sanoi myös suoraan et jos jatkuu jomotus niin haet sairaslomaa, yleensä siinä vaiheessa pomot herää siihen että pitäisikö vaihtaa työtehtävää jos eivät muuten ala uskoa että ei pysty ja ei kykene..
Inhottaa jo etukäteen ajatus viedä saikkulappua ja katsoa ne ilmeet.... :bored:

Senkin takia toivon niiiiiiin kovasti että tää massu pullahtas kunnolla näkyviin niin ei jäis kellekkään epäselväksi että ei tuo tyyppi taidakaan lusmuta tahallaan tiettyjen hommien kanssa :grin
Sais niinku luvan kanssa huilata välillä :grin

Kaikkee sitä pitääkin mietiskellä ja pohtia o_O

Mäkin pistin eilen tilaukseen töihin mamma-mallin housut :) toivottavasti ne tulis ens perjantaina niin pääsisin ennen lomaa sovittamaan, eikä ne lojuis montaa viikkoa meidän pukuhuoneessa kaikkien töllisteltävänä :D en vielä työkavereille haluais tästä kertoa. Esimiehelle en ole kertonut, kun on lomalla, mutta periaatteessa se kyllä nyt taitaa tietää, kun lukee sähköpostiaan lomallaankin ja varmaan on huomannut siellä tuon tilausvahvistuksen noista mun housuista x) toivottavasti vetäs aamu-/päiväkahvit väärään henkeen, kun luki sen viestin :D
Ens viikolla pyydän toisen toimipaikan esimiestä kans tilaamaan sinne mulle yhdet työhousut, kun en siellä itse noita tilauksia saa hoitaa. Tiedän, että se ainakin suhtautuu asiaan tosi ihanasti, kun on muutenkin niin mukava ja ymmärtäväinen esimies.

Ps. Vedin sit tässä vahingossa reilut 4h päikkärit, kun oli pari aamuvuoroa takana ja ihan hillitön väsymys, ettei silmät pysyny auki :/ siinäpä meni tämä päivä nyt "pilalle", kun nyt on jo näin myöhä ja ei ehkäistä illalla saa heti unta.

Onks täällä muita, jotka on pienten lasten kanssa kotona? Mulla loppuu esikoisen vanhempainvapaa kahden viikon kuluttua ja en sit aatellut mennä välillä töihin, kun tän tammimurun äippäloma alkaa marraskuun lopulla Kelan laskurin mukaan. Eli oon ton meidän 9kk kanssa hoitovapaalla syksyn. Välillä sitä kaipailee töihin jo takaisin, mut nyt oon kyl onnellinen kun ei tartte olla masua kasvattamassa töissä :) toi alkuraskauden "piilottelu" oli piinallista ja sit kun kaikki tiesi, niin sitten alkoi se masun vahtaaminen :P tavallaan ihan kivaa, mut tavallaan sit välillä häiritsi olla ns. Vapaata riistaa kun mun raskaus oli välillä ainoa lounas/kahvitauko keskustelujen aihe. Ja sit työpäivien jälkeen oli monesti niin väsynyt, että makas vaan sohvalla koko päivän. No, ei tää taaperon hoitaminenkaan nyt aina mitään herkkua oo raskaana. Esim. Vaippojen vaihto alkuraskauden pahoinvoinnin kanssa oli tosi herkkua ;). Haha. Ja nyt sit taas repäisykivut alkaneet häiritä likan nostelua ja masu alkaa tulee tielle sylitellessä jne. Mut toisaalta itelle tää on jotenkin kivempaa kun saa olla "rauhassa".

Hei, kertokaa tietämättömälle, et kun äitiyslomalle voi jäädä varhennettuna jo 50 päivää ennen laskettua niin saako sen itse vaan päättää, että joo haluan aloittaa äitiysloman heti, kun mahdollista. Vai tarviiko siihen jotain todistusta tai suositusta, että kannattaa jäädä mammalomalle jo sillon eikä vasta sit kun 30 vrk on jäljellä... Oon ajatellu jäädä töistä pois heti, kun mahdollista, jos nyt ylipäätään pystyn siellä ees niin kauan selviytymään. Ajatus siitä, että pääsisin äippälomalle vasta kuukautta ennen kuulostaa aika kauheeta mun korvaan :D kelan laskurin mukaan mun äippälomalle alkas nimittäin sit vasta 17.12. eli joutuisin vielä ihanan/kamalan joulun alusajan olemaan töissä. Mielummin jäisin tuolloin 22.11. ja välttyisin pahimmalta jouluruuhkalta ja asiakasmäärältä.

Mä oon myös tuon 1v3kk kanssa kotona ja en mee välillä töihin vaan suoritan viimeisiä opintoja syksyn kotoota ja vähän iltaisin :)

Musta lammas, Sä saat sen ihan itse päättää, mutta kannattaa huomioida että lyhenee sit sieltä toisesta päästä eli periaatteessa kotonaolo vauvan kanssa jää lyhyemmäksi. Sit jos lapsi syntyykin vasta rv 42+ niin menee paljon ns hukkaan äitiyslomaa. Sen sijaan lähes jokainen raskaana oleva voi loppumetreillä jäädä saikulle ihan vaan perusteella ettei enää jaksa työtään tehdä ja sehän ei äitiyslomaan vaikuta.

Toppahaalarikeskusteluun: nykyisen äitiyspakkauksen haalari on sellainen, jonka saa myös pussiksi. Toimii varmaan paremmin tammivauvan kanssa kuin pelkkä haalari.
Kiitti tiedosta! Viime vuoden pukua ei saanut! En kyl oo vielä päättänyt otanko äp:n nyt. Jos tulokas on eri sukupuolta kuin esikoinen, niin sit lienee syytä haalia hänelle vaatteita myös äp:n verran :D

Takaisin