La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lääkärissä käyty :)

Kohtu mollottaa taaksepäin ja nyt kuulin ensimmäisen kerran toukan sykkeenkin, 152 :Heartred

Seulontatuloksetkin sain, saa niiden osalta hengähtää, rakenneultran asti, se trisomia 21 oli 1:29000 ja trisomia 18 oli 1:100000
Mut mikä ihme tuo papp-a on? :wideyed: Se oli 0,95.. Minulle sitten sattui huono suomi venäläinen terveydenhoitaja... :facepalm:

Ja äitikin soitti jo aamulla, se oli Lindexin käynyt tyhjentämässä vauvanvaatteista ja hirveä hätä nyt että on tyttö vai poika tulossa että sinne oli vielä kaikkea ihanaa jäänyt...... o_O
Ei taideta sille kertoa sukupuolta jos se nyt näkyy rakennejutussa :grin

Miks mää en oo vielä saanu tietää kohdun paikkaa, vai pitääks se tajuu itte kysyä? Kaikki oli tänään lääkärissä täydellisesti. Vauvan sydän pomppi tasaseen tahtiin ja syke oli 140 ja löyty heti. Se lääkärikin ihmetteli että "löytypä helpolla ja ompa vahva!!" :)
Ihana kuulla se kun välillä kun on seesteisempiä aikoja tulee aina mieleen kaikkee et mitä jos kaikki ei oiskaan hyvin ja muuta niin ihania tuollaiset väliajan varmistukset :)
vielä pitäis puoltoista kuukautta jaksaa rakenneultraan asti odotella sukupuolen selvitystä. Ja veriryhmä oli A mikä tuli itselle uutena tietona :)

Mulla se lääkäri ainaki kerto kokoajan mitä näkee ja tuntee kun teki sitä alaosaston tutkimista ja piirti vielä paperille miten kohdunsuu ym kääntyy taaksepäin, kiva lääkäri oli :)

Täällä veriryhmä oli AB. Ihan uutta oli mullekkin toi.. :)

Meillä sai pikkukaveria etsiä jonkun aikaa.. Hetken sai kuulumaan niin lähti liikenteeseen, sillä oli varmaan aamujumppa menossa :)

Mullakin veriryhmä AB :D (tosin sen mä tiesin jo yläaste aikaan, kun testattiin bilsan tunnilla itseltämme mikä veriryhmä kullakin on ja olin luokan ainoa AB :p) Mullakin kätilö kertoi ultrassa koko ajan mitä tarkasteli ja kertoi myös samalla missä istukka sijaitsee yms.

Mulle kanssa kätilö kertoi np-ultrassa että näyttää istukka olevan etuseinässä ja nyt lauantaina gyne halus katsoa kunnolla tuon istukan paikan. Yleensä istukan paikka katotaan vasta RU:ssa.

Huomasin tänään että mun naama on alkanu kukkii, viimeksi teininä 11-12vuotiaana muutama finni ollut naamassa. Ja nyt niitä tuntuisi olevan senkin edestä! :3

Olo on normalisoitunut niin, että välillä ehtii ihan unohtaa kyytiläisen olemassaolon :O tällaisina hetkinä meinaa pieni pelko nostaa päätään onko kaikki kunnossa mutta olen yrittänyt lohduttautua, että oireiden kuuluukin lieventyä ja koska vuotoja tai kipuja ei ole ollut niin eiköhän se pieni vielä matkassa ole :) toki oireitakin löytyy, kun alkaa miettimään mutta ei niin voimakkaana kuin alussa.

Seuraava neuvola kuun lopussa jossa toivottavasti kuunellaan taas sydänääniä :) ru elo-syyskuun vaihteessa... aika tuntuu matelevan vaikka toisaalta kun miettii että nyt jo rv 14+3 niin todella nopeeta aika menny :P

Liikkeiden tuntemista kovasti odottelen mutta varmaan ne jokusen viikon antaa vielä itseään odottaa.. ainakin niin että ekakertalainenkin ne liikkeiksi tunnistaa :D

Mä kävin myös tänään päivällä lääkärissä :) terkka meinas että joo on jo mukavasti kasvanut kohtu. Mietin vaan että jaahas..:D lääkäri sanoi että kohtu kallistunut eteenpäin, eli sekin varmaan sit vaikuttaa että näkyy jo vähän massua. Mut eipä se kai haittaa :) viikko vielä niin pääsee ultraan! Sit ois jo 13+3.

Mun mies tuumas eilen iltapalapöydässä että "onko sun maha kasvanu?" mä olin että wtf? ja katoin alaspäin ja näyttää kyllä että se ois pyöristyny, en usko että vauvamaha näkyis ton läskikerroksen alta ja kun painoa ei oo tullu yhtään joten taitaa olla vaan turvotusta iltapömppis.

Mulla nyt oletettavasti 11+5 ja maha on kyllä valtava, mutta ei vauvamaha :D Mulla on kyllä taaksepäin kallistunut kohtukin ja vasta varmasti nousemassakin tuolta häpyluun takaa kunnon asemiin. Edellisestä raskaudesta vaan jäi tuo mahalöllykkä ja jatkuvasti kun turvottelee niin isohan se on.

Nuorimmainen on ihana kun päivittäin pistää korvan mun mahalle ja kuuntelee joko se "nääääin pikkuinen vauva" (samalla näyttää käsillä parin sentin kokoista) on oppinut puhumaan. Tänään hönkäili mun mahalle js kysyin et mitä tekee niin sain vastaukseksi että kokeilee onko vauvalla jo korvat js osaako se kuunnella hengitystä. :D Tyttö siis täyttää marraskuussa 4v ja kerrottiin hyvin alkuvaiheessa jo että äidin mahassa kasvaa tosi pieni vauva ja sitten kun se on kasvanut tarpeeksi isoksi ja on jo luntakin niin vauva muuttaa meille.

Mullaki on istukka osittain kohdunsuun päällä. Ohimennen siitä mainitti ja tuumas että kyllä se yleensä siitä nousee. Kysy ensin että onko ollu veristä vuotoo ja sano et ton takia se on mahollistaki. Mut muaki alkanu jännittää että jossei siirrykkää ja joutuu sektioon sen takia.
Wilma-sofia, mulle tää ultraaja kerto aika perusteellisesti kaikki. Ei kaikki mainitse tommosia esim et mihin kohtu kallistuu, ko ei sillä periaatteessa oo mitään merkitystä. Kyllä ne varmaan kertoo jos hoksaa kuiten kysyä. Esikoisen aikana ei tullu mulla puheeksi.

Masujen koosta tuli mieleen että olikos täällä muita xl koon ja ylikin omaavia odottajia? Näkyykö raskaus vielä millään vai näkyneekö vasta synnyttämään lähtiessä. Nyt täytyy sanoa että ensimmäistä kertaa elämässä oikeasti harmittaa nuo mahamakkarat...ei kyllä raskaus näy ainakaan minulla. Tänään rv 14+5

Unikko mulla rv 14+2, mun mielestä ei oo muuttunu mikskään, miehen mielestä on vähän pinkeempi. Mä huomaan et mun alamaha on noussu kyllä ylemmäks ja jotku asennot ei oo enää niin hyviä. Tarttis varmaa ottaa joka vko kuvia niin näkis muutokset :)

Mun maha on mielestäni lähinnä turvoksissa, lähes kauttaaltaan. Ei sen kummempia muutoksia vielä havaittavissa. Jotkut tietyt vaatteet ehkä enempi korostaa sitä.
Harmittaa nämä mahamakkarat.... Ei taida tulla kaunista kiinteää vauvamasua.

Muutaman kerran oikealla alavatsalla/kyljessä on tuntunut jonkinlainen kiputila. Vihlaisu olisi ehkä paras kuvaamaan sitä. Epäilen, että mulla on jotain kiinnikkeitä siellä, mitkä sitten venyessään aiheuttavat kipuja. Yleensäkin kaikin puolin kipeämpi kohta tuolla oikealla... No jos muistan huomenna neuvolalääkärille mainita asiasta.

Muokattu viimeksi:
Voi toi mun mies on tänään lukenu tuon odotus kirjasen minkä saa apteekista ja sit se selittää ihan innoissaan tossa nyt kaikkea ja sit kerto että googletti tietoa lapsivedestä jne. Toinen taitaa jo kovasti odottaa pikkusta! :) ihana<3

Mulla esikoisen kohdalla raskaus alkoi näkyä viikkojen 20 tienoilla. Nyt välillä alamaha tuntuu pinkeämmältä, mut vielä voi työhousuja käyttää. :) Sitten kun masu alkaa näkyä, niin sit sitä saa ihastella synnärille asti ;)

Unikko: mää oon kanssa pluskoon mamma ja mulla on alkanu kunnon raskausmaha näkymään vasta rv30:n tietämillä, junnulta ehkä vähän aiemmin... Arvaa vaan oonko mä monesti kironnu ylipainoani raskauden aikana kun ei näy vauvamaha, toisaalta taas ollu onnessani kun ei näy maha heti niin voi helposti piilotella raskautta.

Tansku84: mulla vihloo vasenta puolta mutta tiedän että sillä puolella on tosi paljon kiinikkeitä, joten oon olettanu että ne on niiden venymisestä/katkeamisesta johtuvaa vihlontaa.

Takaisin