La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eiks se salmiakki ja suola oo kielletty juuri tuon verenpainetta nostavan vaikutuksen takia? Ei kai niistä haittaa muutoin oo? Vai onko? Suolaa en paljoa käytä, mutta mä oon ainakin hyvällä omalla tunnolla syönyt salmiakkia, kun kanssa huimailee ja silmissä mustenee matalien paineiden vuoksi... Korjatkaa jos olen väärässä!

Juu siis suurin syy kieltoihin on juuri verenpaineen nousu. Toki keräävät myös nestettä elimistöön eli lisäävät turvotuksia ja salmiakissa/lakritsissa on sitä jotakin joka lisää lapsen riskiä saada tarkkaavaisuushäiriö. Jälkimmäisestä syystä mies on tosi tarkka etten saisi syödä kun esikoisella add :D

Samaa mieltä olen thilda.. käsittääkseni juuri tuosta syyystä ne on kiellettyjen listalla.. :) mulla kans matalat verenpaineet ja oon syöny salmiakkia aina ku on sitä tehny mieli.. eikä mulle oo siitä neuvolassa mitään sanottu eikä oo moitittu ettei sais.

Vielä viikko ultraan. Ei malttaisi odottaa kun oireiden ja raskaustestien lisäksi ei vielä ole todisteita raskaudesta. Piti treffata sitä kaveriakin jolla on lainassa meidän doppleri mutta nuorimmaisen vesirokon takia sekin jäi nyt niin ettei ennen ultraa ehditä.

Verenpaineista piti sanoa, että mulla on myös aina ollut matalat verenpaineet. Joskus laskevat vielä matalammalle ja silloin iskee tietynlainen päänsärky ja heikotus. Nyt raskaana ollessa noita on taas ollut paljon useammin mutta ei mikään ihme kun ruokaa ei mene juuri alas..

Täällä tuli ensimmäiset ilon kyyneleet äsken.. Tuli tuo minun karvainen laps kotiin, mökillä ollut ukin kaverina melkein 4vkoa..
Jep, mun äiti ja isä on sanoneet itteensä koiran tulosta asti ukiks ja mummoks :grin
Nyt myös miehen äiti alkanut kutsumaan itseään tuon karvalapsen mummoks o_O :grin

Aamulla heti ysiltä se lääkäri.. Jännittää..
Saa taas mitata verenpaineita monta kertaa ennenku ovat normaalit..
Neuvolassakin 3 kertaa.. Mää vähä jännitän liikaa aina sitä :sad001

Miksköhän tää mun puhelin lähettää saman viestin kahteen kertaan? :o

Samaa oon lukenu kun alinah että 50g salmiakkia saa syödä kerralla/päivässä.
Mä oon syöny nyt muutamana päivänä sellasen salmiakkirasian, koska himo. Tossa rasiassa ei oo kun 40g, niin en oo pitäny sitä haitallisena :o

Mulla siis ainakin lukee näin tossa listassa minkä sai neuvolasta mukaan missä on nää kielletyt ruoka-aineet ja sallitut jne.. :)

Mulla omalääkäri kielsi salmiakin ja lakritsan kokonaan. En muista mitä kaikkea hän niistä sanoi, mutta ainakin, että lisää ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Hassua, mä oon kyllä syönyt silloin tällöin tuota salmiakkia rajatun määrän kun tykkään siitä niin! Ei mua kielletty sitä ainakaan syömästä, kehotti vaan siis syömään just 50g päivässä eli juuri joku salmiakki rasia jossa on just joku 40-50g on hyvä. Näköjään näitä ohjeistuksia on erilaisia.

No mulle taas on neuvolassa kehotettu syömään salmiakkia tai lakua silloin ku on verenpaineet ollu alhaalla. Eihän se kumminkaan jokapäivästä ole :) Jos ei niitä uskalla syödä niin sitten hyppysellinen suolaa, mutta kannattaa olla laadukasta suolaa eikä mitään puhdistettuja tuotteita. Merisuolakin on puhdistettua, niin ei sitä, vaan Kalaharin suolaa (maistuu oikeesti hyvältä) tai sitten ruususuolaa (toiselta nimeltä kristalli/vuorisuola), näissä on muutkin mineraalit tallella. Myös osan vedestä voi korvata kivennäisvesillä, jolloin saa myös vähän enemmän suoloja; sitähän suositellaan muutenkin näin kesäsin :wink

Mulla on ollut ihan kamala salmiakinhimo nyt alkuraskaudesta, vaikka yleensä en siitä niin välitä. Olen sitten joskus sortunut ostamaan sellainen "vanhan auton". Painavat jotain 20-30 grammaa, ja sammuttavat salmiakinhimon aika hyvin. Nam!

Minun herkkua salmiakki ja lakritsi!
Olen kyllä syönyt esikoisenkin aikaan, hyvällä omallatunnolla. On ollut ajoittain korkea verenpaine, mutta johtunut ennemminkin hirveestä stressistä, ku salmiakista, töissä oli melko haipakkaa silloin. :(
Nyttenkin olen syönyt välillä enemmänkin, eikä mitään ongelmia ole verenpaineen kanssa ollut

Eikös nimenomaan ruususuolasta puutu tuo jodi? Jodia on erittäin tärkeä saada varsinkin raskausaikana ja muutenkin. Vaikuttaa kilpirauhasen toimintaan.

"Ruususuola sisältää yhteensä 84 erilaista alkuainetta kuten kuparia, fluoria, jodia, seleeniä, kromia ja rautaa hyvien suolojen lisäksi." ... kertoo google. Tosin kuin puhdistetuissa suoloissa hävitetään kaikki luonnolliset alkuaineet ja lisätään mm. jodia sinne niin tuo ruususuola on luonnollinen suola jota ei ole käsitelty ja sisältää luonnostaan nuo hyvät alkuaineet.

Itsellä vähän vauhdikas viikonloppu, oltiin minilomalla (yhden yön reissu) miehen kaa toisella paikkakunnalla ja piti ko. paikkakunnan päivystävään yksikköön tutustua lauantaina kun shoppailureissun jälkeen aloin vuotaan runsaasti kirkasta verta, 3h jonotettua pääsin päivystävälle lääkärille joka lähetti meidät päivystävälle gynelle ultraan (päivystävällä lekurilla ei ultraa käytettävissä) ja siellä sitkeä sissi esitteli liikkeitään ja sykettään, gyne ultrasi että istukka on etuseinässä ja menee kohdunsuun päälle josta todennäköisesti vuoto johtuu. Ikimuistoinen kahdenkeskinen loma miehen kaa kyllä oli. Huomiseksi sain neuvola-ajan onneksi että pääsen terkkarin kaa keskusteleen jatkosta ja mahdollisista seurannoista istukan nousemisen suhteen.

Muokattu viimeksi:
http://www.studio55.fi/hyvinvointi/...-erikoissuolat-ei-mitaan-terveysetuja/3097838

Niin kuin kaikessa muussakin hifistelyssä, se kunnollinen ravitsemuksellinen pohja on se kaiken a ja o, ei nesuolat tai superfoodit vaan se kaikki muu minkä ohessa ne syödään ;)

Ruususuolassa ei ole lisättyä jodia, kuten ruokasuolassa, ja se määrä joita suolassa näitä muita tärkeitä mineraaleja saa on varsin vähäinen ainakin niillä määrin mitä sitä suolaa tulisi vrk:ssa käyttää. Mutta paremman makuista se ruususuola on, johtuneeko juuri sitten niistä mineraaleista ja omaan makuun "suolaisempaa" jolloin sitä suolaa ei tarvitse käyttää niin paljoa. Ja onneksi sitä jodia saa myös muualta kunhan syö monipuolisesti :)

Maajo: mulla myös istukka edessä ja kohdunsuun päällä :/ mulla ainakin kontrolloidaan tilanne rakenneultrassa, ja sitten tehdään jatkosuunnitelmat jos ei ole noussut tieltä pois... Vähän hirvittää, koska jos toiset pelkää synnytystä, niin mä kammoan sektiota. Mulla oli tosin sama homma ed. raskaudessa ja silloin onneksi istukka nousi pois tieltä kohdun kasvaessa, toivon niin että niin kävisi nytkin!

Thilda: ru:ssa mullakin kontrolloidaan ellei nyt sitten vuoda enenemmälti ja tarvi jo aikaisempaa arviota tilanteesta. Mulla sama homma että kärsin sektiopelosta esikoisen sektion jäljiltä joten toivon todellakin että istukka lähtee nouseen.

Takaisin