La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En tiedä. Ehkä olis parempi ettei miettis :) hcg näyttäisi olevan aikalailla normaalin puitteissa jos 2009 vuoden suosituksia on uskominen.
Nyt taas tuo papp-a arvo vaikuttaa tosi korkealta ja ei mene ollenkaan suositusten puitteissa.
Olis jo torstai niin tietäis onko hyvää vai huonoa uutista luvassa!

Enni, Ei sulla ainakaan matala papp-a ole :) mulla oli siinä huonosti päättyneessä raskaudessa 230, ja nyt tässä raskaudessa 1780 ja lääkäri sanoi sen olevan normaali. Eli kyllä sulla ainakin istukka toimii hyvin, papp-a on siis istukkahormoni. Varsinaisia viitearvoja mulla ei oo valitettavasti tiedossa.

Enni, laita googleen " korkea papp-a" ja valitse eka linkki ja lue se. Sielä on luotettavan nettisivun kyselypalsta jossa lääkärit vastailee ihmisten kysymyksiin ja tuossa linkissä joku kysyy juuri korkeasta papp-asta ja siinä on erikoislääkärin vastaus asiaan.

Taidan soittaa aamusta äitiyspolille tuosta ultra ajasta kun kaveri just kerto mulle, että itte oli 3 viikkoa odottanut ja sit oli menny hermot ja soittanu sinne että mikä kestää.. Saanpahan mielenrauhan kun soitan sinne. :)

Mulla on se hyvä puoli etten näe kanta.fi:stä noita seulaverikokeiden vastauksia kun niitä ei oo meidän sh-piirissä otettu, ei tarvi turhaan pähkäillä niitä kun en niistä ymmärrä yhtään mitään, soittavat suoraan mulle tuloksista viikon-kahden sisään.

Nyt sit luin vielä et jos toi pappa arvo on korkee nii se voi kertoa monisikiö raskaudesta tai että raskaus on pidemmällä mitä on arveltu. Kaksosista ei pitäisi kyse olla ja lääkäri sen arvioi et nyt oltais näillä viikoilla millä olen.. Mut ehkä parempi mieli kuitenkin jo ku ne yksiköt oli nyt vaan erit ton hcg arvon tulkinnassa :)

Ehdottomasti olisi parempi olla tietämättä mitään tuollaisista ku ei ole ammattilainen niitä tulkitsemaan! ;)

Tuonne Kanta-arkistoon voidaan viivästää tekstien ja vastausten yms näkymistä eli siksi se viive on joskus isokin. Jos lähetteen tekijä laittaa tietoihin että näytetään kanta.fi:ssä vasta vaikkapa 3vkon kuluttua tms. Syy tuohon viivästämiseen on juurikin se, että monesti ihmiset panikoituvat vastauksista kun itse alkavat niitä lukemaan ja on järkevämpää että ne näkyvät tuolla vasta kun on ensin ollut joku kontakti terveydenhuollon kanssa (esim seuraava neuvola tms) jossa tulokset on voitu käydä yhdessä läpi. Mä olen siis meidän sairaalassa yksi niistä ihmisistä jotka pohtii noita kanta-asioita ;) Onneksi jäin saikulle lähes samantien kun liityttiin tuohon kanta-arkistoon niin ei ole tarvinnut työkavereiden kiukuttelua kuunnella ;)

Enni, niin ja sielähän luki sekin että korkeaa papp-a arvoa ei ole yhdistetty mihinkään tiettyyn ongelmaan tjsp. Ehkä siis ihan normaalia, yksilöllisiähän nuo on.

Mutta ymmärrän kyllä että paniikki siinä tulee. Itselläkin silloin viime raskaudessa kun kanta.fi katoin noita tuloksia ja tajusin että pielessä ne on ja pahasti..

Tässä raskaudessa itselleni huolta aiheuttaa tuo hcg kun on vähän korkeahko, onneksi papp-a kuitenkin normaali. Ja nt-ultrassa kaikki hyvin. Sain ne riskiluvutkin ja ne näytti oikein helpottavilta. En silti varmaan pysty uskomaan kaiken oleva hyvin ennen kuin saan sen niptin tuloksen.

Mä elän "vasta" 9+ aikaa. Odotan ehkä jopa kauhulla/jännityksellä 6.7. otettavia verikokeita ja np-ultrakin on vasta 22.7. Mun pikkusisko on lievästi kehitysvammainen, siitäkö lienee pelkoni tulleet... Vai kuuluuko jännitys tähän raskauteen :)
Tuohon verikokeiden ja ultran väliin tulee ensimmäinen neuvolalääkärin tapaaminen.

Mutta olenko enää raskaana?!!! On vain jännä fiilis, että ehkä kaikki ei ole kunnossa.. Eihän mulla ole mitään muuta oiretta kuin jatkuva vessassa ravaaminen ja jo hieman hellittänyt rintojen kivuliaisuus. Väsymys on ainakin muutaman päivän ajan ollut sellaista"normaalia" kuin aikana ennen raskautta.
Ehkä nämä vain ovat sellaisia omanlaisiaan oireita. Toivon niin.
Ehkä oloa helpottaisi se, että maha alkaisi näkymään :D

http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf Täältä löytyi käyrä, jonka mukaan myös verikokeen ottamisviikoilla on suuriakin eroja. Niiden jokaisen odottajan luonnollisen eron lisäksi. Eli täällä ryhmässä olijat tulevat saamaan hyvin toisistaan poikkeavia tuloksia, riippuen siitä koska kokeissa on käynyt. Ja silti kaikki voi olla kunnossa. Sen kuulee sitten ammattilaiselta tulkittuna oikeassa yhteydessä. Relax!

Tansku84, mullakin on 6.7 seulonta.. Ja soitan huomenna nt-ultra aikaa että onko se milloin, kun ei jaksa sitä kirjettä odottaa... Nyt siis rv 9+1 neuvolan mukaan. Ultrassa sitten saa tietää muuttuuko vielä LA johonkin suuntaan.. Mutta eiköhän mullakin se ultra oo tossa heinäkuussa. :)

Me ehdittiin varata Espanjan reissu marraskuun alkuun (2viikkoa!) just ennen kuin plussasin. Ja kun ei ollut suunniteltu raskaus niin ei tullut mieleenkään ettei toi reissun ajankohta olis hyvä.. Miulla on laskettu 30.1 ja mietin et uskallanko lähteä reissuun.. Takas tultaisiin 18.11..
Sinuna juttelisin asiasta lääkärin kanssa. Itse en uskaltaisi, koska ennenakaisen synnytyksen riski ois mulla kuitenkin mielessä.. Ja olemassa. Jos lääkäri sanoo että mitään riskejä ei sulla oo ja itte jaksat reissata niin ehdottomasti, go for it :)

Miepä oon ollu aika huoleton kaikkien labrajutskien kanssa. Aattelin että kyllä ne soittaa jos hälytysrajat paukkuu, en tiedä käytännössä soittaisko? Hmmo_O
Eilen olin töissä ja täytyypä todeta että fyysinen rasitus ei ollu hyvä juttu ... Tukivyö auttoi masun kanssa ja piti lonkkasärkyä loitolla, mutta kun kotiin pääsin ja nousin autosta niin jo vihlas :shifty:
Kupu kasvaa, eipä mee työtakki ennää kii. Huuh!
Ai juu ... ja bongasin nettikirpparilta ihkut quinny buzzit jotka meen tänää hakee :woot: Tiedän! etuajassa juu mutta selitin itselleni että osui nyt niin hyvään hintaan hyvät kärryt ettei voi olla hankkimatta. Esikoinen voi testata niitä ens viikolla muumimaailmassa ja muutenkin, luovun niistä filuista mitä on kahdet turhaan pyörimässä. Ja mitä jos tää on mun vika raskaus? ihan on perusteltua hankkia kärrit joista itte nauttii enempi, eikö! :p yhtään en tiiä vielä miten miehelle selitän ... :oops:
Onks kellään muulla univaikeuksia? vai onks se toi valoisuus? neljän tunnin yöunet nyt takana jonka aikana kolmesti juoksin pissalla ja kerran päästin koiran ulos :confused:

Nannuska: Mulla on juuri alkaneet univaikeudet tällä viikolla. Aikaisemmin nukuin kuin tukki (lukuunottamatta pakollisia vessakäyntejä), mutta nyt olen alkanut heräilemään usean kerran yössä ja viime yönäkin valvoin 1,5h kun en vaan saanut nukuttua. Nyt sitten istun töissä tietokoneen ääressä ja meinaan nukahtaa istualleen :sleep011. Ja ei kyllä ole vielä tietoakaan mistään ihanasta keskiraskauden virkeydestä. Ihan kuolemanväsynyt olen ilman noita yöheräilyjäkin. Myös nukkuma-asentoja täytyy nähtävästi vaihtaa. Olen tottunut nukkumaan sellaisessa puolittain kyljellään ja puolittain vatsallaan asennossa missä jalan alla ja käsien välissä isot tyynyt. Nyt yöllä heräsin siihen että kohtuun sattui juuri siltä puolelta mikä oli sänkyä vasten. No vaihdoin sitten nukkumaan selälteen ja kipu helpotti. Muutaman viikon tässä vielä ehtii selälteen nukkua kun sitten täytyy kehitellä joku hurjan hieno kylkiasento (kymmenellä tyynyllä varustettuna, tai ehkä hankin jostain sellaisen vartalotyynyn) missä ei kaadu yhtään eteenpäin ja mikä ei paina kohtua.

Venla1983: hanki ihmeessä se vartalotyyny jos vaan jostain löydät, on kyllä hintansa väärti, minä kanssa nukun puolittain mahallaan ja puolittain kyljellään (melkein ensiapuasennossa) mutta tuo vartalotyyny estää menemästä liian mahalleen, samoin loppuraskaudessa se auttaa ensinnäkin tukee mahaa ja toisekseen kun pitää vaihtaa kylkeä kun liitokset huutaa hoosiannnaa niin ei muutako vartalotyyny jalkojen väliin ja halausotteeseen ni jo on hyvä kääntyä

Takaisin