La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ja hei jos me traumaattisen synnytyksen kokeneet ollaan uudestaan vapaaehtoisesti menossa synnyttämään, kertoo sekin jotain. Kaiken sen hirveyden lopputulos on vaivan arvoinen, todellakin! :love017 Mutta ne jotka väittää sen olevan kaunista, puhuvat musta potaskaa.. :wink Se täytyy vielä sanoa, että ainakin itsellä KAIKKI kivut hävisivät välittömästi kun poika oli syntynyt. Siis sillä sekunnilla, en tuntenut enää kipua missään, vaikka mua tikattiin monta tuntia.. Se euforia mikä siitä lapsesta tulee kun se on syntynyt, on maagista. Sitä en malta odottaa! :talk017

Mä synnärillä kätilölle totesin, että onneksi tässä kohti puhutaan tunneista eikä kuukausista :D loppujen lopuksi se on niin pieni osa raskautta, että sen kestää vaikka kipeää tekisikin :)

Kirjoittelen jossain vaiheessa tuonne toiseen kohtaan mun synnytyksistä, mutta mulla on takana kaksi mun mielestä helppoa synnytystä. Nopeita ja kivutkin pysyneet hyvin kurissa ja nuorimmaisen kohdalla en ehtinyt mitään lääkkeitä tai kivunlievityksiä saamaankaan. Molempien synnytysten jälkeen olen kuitenkin vannottanut kätilölle, ettei mua tavata siinä hommassa enää koskaan.. Jepjep ;) Mut koska mun raskaudet ei ole ollut helppoja niin mä koen asian jopa niin, että synnytys on helpointa koko raskaudessa.

Hei oonko mie nähny unta vai oliko täälä joku kolmosia oottava, kukas mahtoi olla?
Mulla on kyllä varmasti menny paljo ohiki juttuja, ku harvemmin oon jaksanu lueskella nyt. On ollu hommia, väsymystä jajotenki tekee välillä pahaa selata tätä näyttöä.

Joo, joku odottaa kyl kolmosia mut en muista kuka :) Ja onko hänestä muuten kuulunut mitään?

Minulla esikoinen 12v sitten alkoi vedentuloilla, sairaalassa kerkesin saada kipupiikin ja ilokaasua, koko hoito 5 h ja poika rinnalla. Mahtava vanhempi kätilö, joka vaan yllätettiin nopealla ensisynnyttäjällä. Nuoremman kohdalla otettiin ennakkoo,koska matkaa on yli 150km synnärille. Poltot hiipui ja sitten loppui, mutta päästiin saliin koska tarpeeksi olin auki. Aamulla puhkaistiin kalvot, tipalla vasta n. Tunnin kuluttua tuli poltot. Oisin halunnu spinaalin, mutta suosittelivat kohdunkaulapuuduttetta. Auttoi hetken, aukesin 10 minuutissa, luomuna loppu. Kalvoista 4 h.. Saa nähdä jos tämä menee kolmeen tuntiin niin kerätään varmaan moduulisairaalan ovelle
Niin ja esikoinen 40+0 3650g/52cm, nuorin 39+5 3810g/ 50g

Pitkästä aikaa kirjoittelen kuulumisia! Nyt on omat häät ja häämatka takana, kerkeää tännekin taas kirjoitella. :)

Ensinnäkin suuren suuret pahoittelut kaikille jotka ovat kokeneet surua ja saaneet keskenmenon. :( ei voi muuta sanoa kuin että toivottavasti pian taas tärppää! Se tuntuu ihan kamalalta, ja itse näin silloin kmn jälkeen vain raskaana olevia joka puolelta, mutta ajan kanssa rupesi helpottamaan! Tsemppiä teille!

Ja kivaa kun tänne on tullut näin paljon uutta porukkaa! :) itselläni on siis la 9.1 ja pääkaupunkiseudulta kirjoittelen. Ensimmäinen on tulossa.

Pitkän harkinnan jälkeen uskalsin ostaa reissusta jo vauvajuttuja! Nyt niitä voisi vaan hypistellä ja katsella!

NP-ultra on reilun vkon kuluttua, jännittää kovasti! Osaako teistä jo äideistä sanoa kukaan, että miten se sikiöseulonta oikein menee? Menen ennen ultraa verikokeisiin, joten milloin saan ne tulokset? Heti ultrassa? Ynnättiinkö ne verikokeiden tulokset jotenkin siihen niskapoimutuloksiin? Kiitos jo etukäteen. :)

Täällä on ollut aika hyvä olo. Nyt on oikeastaan muutama päivä kun pahaa oloa ei ole ollut ollenkaan! Ihanaa! Sitä ennen sitä on ollut pitkin päivää päivittäin, mutta sellaista että sen kanssa on pystynyt ihan normaalisti olemaan. :)

Mulla on plussauksesta tullut painoa 2,5-3kg, ja veikkaampa että on häämatkan herkuista. Neuvolassa sanottiin että vasta siinä vkolla 15 vauva ruoeaa nostamaan painoa. Mutta siinä vauva.fi kirjasessa kuitenkin sanottiin että oari kiloa ensimmäisen kolmanneksen aikana paino nousee, joten kai se on sitten siltäkin kohdin yksilöllistä. :)

Ihanaa sunnuntaita kaikille!:)

11+1

Mun papereissa luki että se verikoe siihen niskaturvotukseen pitää ottaa vkon 9+0-11+6 välisenä aikana, itse kävin viime viikolla 10+5. Nyt siis menossa 11+3 :)
Ultra 12+5, viikko vielä :)

Jäi vähän auki sitten se että millon ne tulokset saisi, labrassa sanottiin että jos niissä jotain hälyttävää niin neuvolasta soittaavat.. Vai saako sen seulan tuloksen sitten vasta sillä lääkärireissulla? Vai joko ultrassa? Viisaammat kertokaa :)

Täällä onneks pudonnut paino kilon verran sen neuvolareissun jälkeen (7+2)
Neuvottiin vähentämään maidon juontia... Se reilu litra päivässä oli liikaa :grin
Muuten ei ole tullut painoa lisää, vielä.......

Mulla ainakin seulantulokset sai sillon np-ultrasta seuraavana päivänä, mut oon usein kuullut että npultrassa ne yleensä saa.

Mulla on pudonnut paino ainakin 5kg, ihmekkään kun ollut niin kova pahoinvointi.

huomenna np-ultra!!! En varmaan nuku ens yönä.. ehtiiköhän ne seulatulokset huomiselle kun vasta viime vkolla kävin verikokeissa..

Meillä menee sillain et tarvii neuvolaan soittaa ja kertoa, että on käynyt sikiöseulonnan verikokeissa. He huolehtivat että tiedot arvoista menee nt-ultran tekijälle joka tarvii ne tiedot laskeakseen ne arvot yhteen tai mitä ikinä tekevätkään :) mutta tarvitsevat ilmeisesti verikokeiden arvot, jotta heti paikan päällä ultrassa saa tietää, että onko riski kohonnut saada kehitysvammainen lapsi.
Näin meillä, mutta käytännöt ovat varmasti monet paikkakunnasta riippuen.

Muistaakseni mulle sanottiin, että jos labroista+nt-ultrasta löytyy jotain häikkää, ni sitten soittaavat. Muutoin tulokset taisi tulla postissa? Tai viimeistään seuraavassa neuvolassa siitä puhuvat? Ku eihän se täti siel ultrassa tee muuta ku kattoo, et kaikki on ok ja ottaa mitat vauvasta?

Tänään 12+0!!!! :) Eka ultra torstaina, huisia!

Musta tuntuu, et oon tuntenu muutaman kerran vatsassa semmoista jännää kihelmöintiä tai hipsutusta. Vaikee löytää sanaa sille. Uskottelen itselleni, että se on pienokaisen liikkeet :)

Mä en oo uskaltanu käydä ees vaalla. Pitäs kai huomenaamuna koittaa käydä. Vielä ois torstaihin liian monta yötä ja päivää, silloin on sitte nt-ultra.

Täällä menee kuulema muutama päivä kun verikokeiden tulokset saa. Olisikohan jostain neljästä-viidestä päivästä puhunut..

AnnikaH: Mä meen samana päivänä seulaan ja np-ultraan rv 11+4 ja verikoe lähetetään Kokkolasta Ouluun tutkittavaksi niin menee viikko ennen kuin kokeiden vastaus tulee, vastaus soitetaan minulle. Seulaverikoe+np-ultran tulos(sikiön niskaturvotus)+äidin ikä+paino muodostaa riskiluvun 13-, 18- ja 21-trisomioiden suhteen, jos tulos hälyyttää tarjotaan lisätutkimuksena joko istukkabiobsiaa tai myöhemmin tehtävää lapsivesipunktiota.

Meillä oli labratulosten suhteen todella nopeaa palvelua, jota yleensä en ole kohdannut kunnallisella puolella :) Kävin labroissa puolilta päivin ja vajaan neljän tunnin päästä neuvolasta tuli tekstari (oli ensin yrittänyt soittaa minulle, muttei saanut kiinni), että pissakokeen perusteella minun pitäisi juoda enenmmän vettä. Kyseessä ei ollut kovin suuri huoli, mutta kuitenkin asia, mihin pitää kiinnittää huomiota.

Ei sitä synnytystä pelätä tarvii, eikä kannatakkaan. Luulempa että maailmassa ei olis niin innokkaita lisääntyjiä jos se synnytys olis kuin kauhuleffasta... ja Suomessa on kuitenkin loppupeleissä hyvät sairaalat ja kätilöt yms jotka pitävät huolta, toista se olis jossain tuola savannilla, bambumajassa... ;)

Mun mielestä kans, se synnytys oli raskauden helpoin osuus, hyvin vaikean ja pelottavan raskauden jälkeen.

Joo siis mullakin ne seulaverikokeen kanssa yhtäaikaa otetut muut verikokeet näkyi jo kanta.fi sivulla jo samana päivänä mutta se istukkahormoni ja se toinen seulonnassa tärkeä juttu ei näkynyt vielä.

Mä en pelkää synnytystä, mutta en välitä lukea muiden tarinoita. Kuitenkin jokaisen synnytys on omanlaisensa, joten en halua luoda mitään mielikuvia asiasta vaan mennä avoimin mielin sitten kun oma aika koittaa. Ja enkelivauvan synnytys toki jo koettu että jotain hajua asiasta jo onkin.

Kyllä on juhannus menny talteen. Tullut nukuttua jotain 13h/vrk ja vois vaan nukkua, kauheaa tämä väsymys :(
Ummetuskin tuli takaisin... Pakko kohta hakea jotain lääkettä, tuli jo verta, kun sai niin puhkua... toivottavasti ei mitään vakavampaa vialla...? Onko kokemusta moisesta?

Ultra on onneksi perjantaina. Esikoisen aikaan kun kävin np ultrassa, oli niin pieni turvotus ja suhdeluku jotain 1:150000, niin sanoivat ettei välttämättä edes tarvitse verikokeessa käydä, ettei siinä mitään riskiä ole. Kävin kuitenkin varalta...en muista kuinka kauan niissä tuloksissa kesti.

Painoa oli tullut eka neuvolaan(9+2) +1,9kg Ja tämä johtuu varmasti tupakoinnin lopettamisesta, korvikkeena tullut syötyä aika paljon herkkuja... muutama kilo on kyllä ylimääräistä ennestäänkin, bmi 27...
Joutuu viikoilla 20-24 sokerirasitukseen, en tykkää! :(

Ja tuosta synnytys pelosta vielä, minä pelkään sitä, ihan helvetisti... siksi pyysin kokemuksia, ei mulla noin kamala ollut tai pitkä... mut se ponnistusvaihe kesti 45min ja olin varma että kuolen ennenku se tenava on ulkona... Pakko olla kädet ristissä että tämä toinen kerta on helpompi. Sitten en enää koskaan palaa sinne.

Pitää vielä kompata ihanaa kätilöä, joka tuumasi, että jos miehet joutuisi synnyttämään, niin ihmiset kuolisi sukupuuttoon... :D

Muokattu viimeksi:
Susa, ei ole vaarallista :) Se vaan kertoo siitä että kannattaa tosiaa yrittää saada se vatsa pehmenemään.

http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=1 Toi sivusto on tosi hyvä ;) Sieltä löytyy paljon vinkkejä eri synnytysasentoihin ja ponnistusasentoihin. Ja joka asennossa on perustelut, mitä se asento tekee ja miten auttaa ponnistamista, kipuja, avautumista.

Takaisin