La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Sinnna synnytystapa arvio tulee vain ensisynnyttäjille tai uudelleen synnytäjille jos on epäilys et ei mahu tulemaan tai ei oo kääntynyt.

Ahaa, mutta siis ensisynnyttäjille aina(kö?). Neuvolalääkärikäynnin yhteydessä vai kuinka?

Sekin on hyvin tapauskohtasta saako ensisynnyttäjä sen arvion.. Itsellä siis ensimmäinen tulossa ja en väen vängälläkään ole siihen arvioon päässyt.
Normaali raskaus ja sf mitat kulkee hyvin niin ei ole tarvetta kuulema... :hungover:
Tylsää sanoisinko..

Sinnna mie oon ymmärtäny ( ja esikoisen aikaan) siihen varataan aika erikseen onko se viikoilla 35-38 :) ja aina tehdään ensisynnyttäjille et ku siinä katotaan se lantion koko.

Naps93 just tänään oli puhe neuvolassa ku joilain ei oo lantion koon takia mahollista synnyttää alateitse et uskon et tulee sullekin ku viikot tärppää.

Se synnytystapa-arvio on ihan paikkakuntakohtainen. Ei meillä sinne laiteta ensisynnyttäjää jollei ole jotain erityistä syytä. Minä en esimerkiksi pääse. Eli meillä jännätään viime hetkiin asti saadaanko tästä poikalantiosta lasta puserrettua ulos :D

Tosin mulla on ollut tuskaisimmat liitoskivut monta kuukautta ja lantio on selvästi levinnyt (yleensä mulla lihotessa tulee pakaroihin täytettä, mutta nyt on tullut lantiosta isompi), joten oletan jätkän vain sulahtavan ulos :P

Mulla synnytystapa-ja kokoarvio Tyksissä radin takia. Muuten kai olisin ihan neuvolalääkärin potilaana. Tavallaan mukava päästä käymään siellä äitiyspolilla näin etukäteen. Saan vasta torstaina neuvolasta lähetteen, joten sen jälkeen tietää enemmän.

Joo ei sitä täälläkään tehty esikkoa odottaessa. Eli on varsin kuntakohtasta se arviointi.

Kertokaa nyt vainoharhauselle kuinka paljon vauvan pitäisi liikkua päivän aikana? Riittääkö että kerran kaks vähän ilmoittaa itsestään vai pitääkö joka tunti tuntea jotain liikkeitä? Tätä hiljais eloa on jatkunut jo useamman päivän mutta sen verran kuitenkin että tietää siellä olevan jonkun.. myös sykkeet oon aina läytönyt doplerilla mutta ei oo sitä näyttöä mikä kertoisi miten nopeasti sykkii joten en osaa sanoa onko ne ok! Eikös niiden pitäis nyt kanssa hidastua?

Täällä on myös hiljaista mahassa. Viimeksi tuossa iltapäivällä tunsin vauvan ainoat liikkeet ku istuskelin synnytysvalmennuksessa. Luulisin että normaalia on, tilaa taitaa olla tosi vähän enää.

Oon vähän huonosti alun jälkeen tätä ketjua seuraillut, mutta nyt näin mammalomalla on vähän enemmän aikaa foorumillekin. Nyt tässä vaiheessa tilaa on vauvalla niin vähän että liikkeitä tuntuu vähemmän ja ne tuntuvat erilaisilta. Täällä ei esimerkiksi enää potkita niin paljon vaan enemmän vaihdellaan asentoa tai pyllistellään mulle, ja tietty hikkailaan tosi paljon (niitähän ei liikkeiksi kuitenkaan lasketa). Ja sykkeet on tippuneet alkuraskauden 180 -> 150-140. Sykkeet riippuu paljon siitä minkä verran poju touhuaa kun sykkeitä kuunnellaan.

Meidän sälli on alusta alkaen ollut rauhallisempaa sorttia. Neuvolakortissakin on vain kahdesti ollut liikkeiden kohdalla kaksi plussaa, muuten terkka laittanut aina yhden, joten hissuksiin tuo on. Nytkin tietää, että elämää mahassa on, kun vasemman nivusen kohdalla nykii (hikka). Aamupäivän venytteli vähän isommin ja survoi kylkikaarta, mutta puolesta päivästä lähtien ollut aikahissuksikn jos hikkaa ei lasketa. Eli itse en huolestu vaikka ei suuremmin myllää. Pieniä hipaisuja ja asennon parantamista on välillä, mutta ei niitä huomaa jos ei erikseen jää tunnustelemaan. Eli kyllä sen vaadittavat 10 liikettä saan laskettua, mutta muuten yleensä rauhallinen. En tosin tiedä vaimentaako tuo edessä oleva istukka vielä miten paljon.

Tammivauva vauvan liikkeet ei pitäisi vähentyä loppua kohen se vaan muuttuu potkuista virutuksiksi. Mut voi olla et asento vaihtunu ja liikeet kohdistuu enemmän selkään päin jolloin niitä ei niinkään havaitse.

Mulle sanoi äitipolin lääkäri, että vauvan liikkeitä pitäisi tuntua joka kerta kun asetun makuulle ja rauhoitun siihen hetkeksi. Jos liikkeitä tuntuu se kymmenen tunnissa, kaikki on ok. Ja jos ei tunnu, pitäisi syödä jotain tai juoda esim. mehua ja kokeilla uudelleen.

Voiko se istukka vielä vaihtaa paikkaa? Tai siis mulla ainakin joka kerta ultrassa tarkistettu sijainti ja aina takana... mut silti kattovat

Liikelaskentaa kannattaa tehdä jos epäilyttää. Etenkin jos vauva on ollut vilkkaampi ja yhtäkkiä ei olekaan enää niin vilkas. Mulle on ainakin teroitettu sitä että liikkeiden vähentyminen on ensimmäisiä merkkejä joilla vauva voi ilmoittaa ettei kaikki ole hyvin. Itse laskisin aikaan jolloin vauva yleensä on aktiivisin.

Meillä ei ole myöskään automaattisesti mitään synnytystapa-arviointia täällä.

Hmm... mä en kyll oo pitkään aikaan saanu joka kerta maatessa kymmentä liikettä! Mä kyll makaankin paljon joten osan aikaa vauvakin varmasti nukkuu!

Varmaan tärkeintä jos pitkin päivää kuitenkin liikkuu vaikkei just aina kerralla saakaan sitä kymmentä liikettä.

Ff, Ohje on kymmenen liikettä tunnissa jos makaat vasemmalla kyljelläsi. Jos ei tule täyteen niin syö/juo makeaa ja töni mahaa ja toista toinen tunti laskentaa. Jos ei vieläkään täyty niin soitto synnärille. Vauvahan voi hyvinkin nukkua vaikka 40min siitä ensimmäisestä tunnista ja siksi tarvittaessa toinen tunti perään.

Takaisin