La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Multa ei oo mitattu ku kerran koko raskauden aikana! Mmmmm pitää pyytää mittaa ens viikolla ihan mielenkiinnosta..

Mulla sf mitattu 2 kertaa eka oli muistaakseni rv 27+2 ja se oli 22.5 ja sit rv 30+0 oli 27..

Mulla sf-mitta on otettu joka käynnin yhteydessä n. viikon 18-19 jälkeen. Tällä hetkellä se oli 28 cm (viikossa kasvanut 1 cm). Joka kerta mittaajana on ollut terveydenhoitaja.

Tänään oli sitten se neuvolalääkäri. Hän kirjoitti minulle tämän loppuajan ennen äitiysloman alkua sairaslomaa, kaksi viikkoa ja pari päivää. Ei tarvitse ravata moneen kertaan hakemassa lisää lepolomaa.
Järkytyksekseni ymmärsin, että kohta on h-hetki lähellä. :eek::wideyed: Nimittäin seuraavan kerran neuvolassa käyn vasta kolmen viikon päästä (rv 35). Silloin on loppuraskauden lääkärintarkastus.

Lauantaina olisi tarkoitus ystävän kanssa lähteä läheiseen kaupunkiin kirpparikierrokselle. Hänellä on laskettu aika muistaakseni maalis-huhtikuussa. Jos itse vielä muutaman pikkuisen vaatekokonaisuuden löytäisi.

Mulla on jo 6 kertaa otettu sf-mitta! ensimmäinen rv 18+4 ja viimeksi tänään rv 35+4.. kyllä on eroja tosiaan neuvoloissa, että mitä tutkitaan ja kuinka usein. :o

Mullahan on tuo seuraava neuvola vasta tammikuussa, edellinen oli rv 30+0 no onneks tässä välissä on edes neuvolalääkäri (rv 35 jotain). Ja meidän neuvolassa kuulemma aletaan mittaamaan sf mittaa viikosta 27 eteenpäin, ei kovin usein muuten näköjään oo ensisynnyttäjällä täällä neuvolaläyntejä.. :o

Mullakin ensi viikolla neuvola ja sitten varmaan saan lähetteen äitiyspolille. Kuulemma soittavat sieltä äitiyspolilta, koska sinne pitäisi mennä. Ennen joulua luultavasti.

Mä kävin tänään äitipolilla ja ihanaa oli et vauvan kasvu on tasaantunut ja semmoista 4kg mötikkää luvattiin tulevaksi, toivottavasti kasvu pysyy samanlaisena loppuun saakka niin voi olla saumaa venyttää raskautta ens vuoden puolelle ja jos käynnistykseen joudun niin se tullaan suunnittelemaan todella tarkkaan etukäteen. Mulla ens viikolla neuvola ja sit 16. pv äitipoli jälleen, mä kun oon ravannu neuvolassa omasta tahdosta ahkeraan ihan vaan oman mielenrauhan takia.

Meillä on ollut neuvola 4 vkon välein viikkoon 30-31 asti, yksi neuvolalääkäri vko 27-28, viikosta 31-36 3 viikon välein, loppu aika joka viikko neuvola. Lääkärille pääsee jos on tarvis, muut lisäkäynnit tehdään keskussairaalaan! Nämä on kaikille samat, tiuhempaankin pääsee jos on tarvetta. Huimat on erot!

Tääkin on tällainen ihme kierouma minussa. Eli siis oon tosi pihi tietyissä asioissa, mutta sitten tietyillä jutuilla ei oo mitään hintakattoa, kuten harrastukset, matkustaminen ja muut elämysasiat =D. Valintojen maailma

Tämä kuulostaa niiin tutulta! Kuin mun suusta, matkustaminen, ulkona syöminen tai syöminen ylipäänsä ja elämykset: ei hintakattoa. Ja sitten olen vielä kovin impulsiivinen näiden asioiden suhteen, eli harvemmin ehdin kissaa sanoa kun jo mennään. Sitten saatan potea huonoa omaatuntoa muutaman euron hömppäostoksen takia... ihan pöljää... joskin mä en krääsätä tykkää yhtäön ja juuri ne ostokset on niitä mitä kadun. Mieluusti lähes kaikessa materiassa pätee mun kohdalla, että mieluummin vähemmän, mutta se mitä hankitaan olisi sitte laadukasta. Karkas vähän sivuraiteille, mutta menköön...

Tuosta vatsan löysällemenosta ennen synnytystä. Mulla ainakin on molemmista lapsista tyhjentynyt suoli todella!! samaan syssyyn kun kunnon synnytyssupistukset on alkaneet. Eli en tiedä, että ennakoiko löysä vatsa synnytystä, (itse en siihen usko) mutta synnytyksen käynnistyessä uskon supistusten saavan aikaan sen, että suolen liike lisääntyy ja toisaalta myös vauva ja kohtu painaa suolta enemmän. Eli enemmänkin näkisin että se löysä vatsa voi olla osalla merkki synnytyksen käynnistymisestä.

Mullakin on molemmista kyllä suoli tyhjentynyt mut vasta kun supistellutkin jo. Tai no itseasiassa esikoisesta vähän ennen kunnon supistuksia, mut olot oli silloin jo muutenkin sellaiset että tiesin kohta syntyvän. Mutta.. Mulla kyllä tekee suoli saman joka kerta kun tulee noita kipeitä supistuksia enemmän kuin yksi tai kaksi. Väitän siis kyseisen jutun johtuvan siitä, että kohtulihas on samankaltaista lihasta kuin suolessa ja kohtulihasten supistellessa suolisto tekee samoin. Ja toki viimeistään vauvan pään lähtiessä etenemään synnytyskanavassa, se työntää ulosteen edellään pois. Muuten tila olisi vielä ahtaampi.

Mulla on ollut neuvolakäynnit (rutiinit siis eli sisältää sen yhden tähän mennessä olleen rutiinilääkärinkin) 5-7 viikon välein. Viimeksi olin 31+4 ja seuraava on 35+2 tms eli jouluviikolla. Silloin siis myös lääkäri. Tuosta seuraavat käynnit onkin n. 2 viikon välein eli alkuvuoteen menee seuraava. Toki tällaisena joka ei osaa olla raskaana, olen käynyt alkuraskauden pahoinvointien takia lääkärissä muutamat kerrat ja ylimääräisiä lääkärikäyntejä on supistusten vuoksi ollut 3-4 muistaakseni ja yksi polikäynti radin takia..

Mieki ensisynnyttäjä, tähän mennessä ollu 6 normineuvolaa, sit rakenneultra ja se eka neuvolalääkäri. Seuraava aika on lääkärille 15.päivä ja sit neuvola 28.12, rv 38+ ja sit 7.1 laskettuna päivänä.
(Periaatteessa 2 ylimääräistä neuvolakäyntiä verenpaineen ja sen sokerirasituksen takia)
Mut ihan sopivasti saanut juosta siellä :woot:

3 kertaa mitanneet sf-mitan, viimeisin oli nyt 34+4 33cm.
Tosiaan alkaa vähän jännittämään että loppuhetkiä viedään jo, vauvasovelluksen mukaan 36 päivää jäljellä :nailbiting:

Mie kovasti käynyt kyttäilemässä tuota joulukuun porukkaa, sielläkin puhuneet siitä löysästä massusta..

Alinah, Aphrael, Aile, ja muut joilla tuo laskettu aika tuolloin loppukuusta, itsellä 24.1 (seki muuttunu tässä matkan varrella), ootteko saaneet nyt lähiaikoina mitään painoarviota vauvasta? kun mua mietityttää tämän viikon maanantain ultran tulos, kun viikkoja on nyt sen reilu 32 ja vauva painaa 2025g, että onkohan se iso :eek: kun melkein pari kk sillä on aikaa kasvaakin, niin saankohan jonku 10kg vauvan :D

Tammivauva89, vaikka mulla laskettu 4.1. Mut olin ultras 33+3 jolloin sanoi painoarvioksi 2170g..
Meillä ei ole alunperin laskettua aikaa vaihdettu kun oli ultran mukaan vaan pari päivää heittoa.. Eli tuolloin näytti et olis 33+1..
Eli aika samoissa arvioissa menee.. :)

Meillä neuvoloita viikolle 32 asti 4vk välein, siitä 36 viikolle asti 2vk välein ja nyt tästä loppuun viikon välein...
Mull sf mitta menee koko aika yli käyrän, mutta se on vaan mitta.. Ja tosi on että riippuu mittaajasta mikä on tulos + siitä missä asennossa vauva sattuu olemaan.
Mulla oli mha löysällä parin kuukauden verran, rauhottu kaks vikkoo sitten, ja enpä oo vielä synnyttäny jos sen sitä pitäis meinata. :D Terkka heitti eilen että näitten mittojen perusteellla vaavi painaa 3800g jos syntyy laskettuna aikana. :)

Tammivauva, mulla oli rv:lla 32+1 vauvan painoarvio 2100grammaa. Hieman keskikäyrän yläpuolella.
Oliko se nyt niin että vauva kasvaa 200 gramman viikkotahtia?

Takaisin