La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Väsymys painaa! :( taas olis tänään 9 tunnin työpäivä edessä ja seistään koko päivä jaloilla..

Enni, meidän piti kans ostaa kesällä uusi sänky, koska tämä vanha on ihan surkea. Mutta sit mä sain jostain syystä päähäni semmosen ajatuksen, että ihan taatusti jos ostetaan uusi, mulla menee lapsivedet kauheella lorinalla sinne ja jos sitä hajua ei saa pesemälläkään pois, niin jouduttas taas vaihtaa uusi sänky :-D

Nyt sitten kaduttaa, kun haluan ihan tietyn sängyn ikeasta. Sinne vaan on niin pitkä matka, että ei millään tahtos enää tällä mahalla ja näillä vaivoilla lähteä koko päiväksi istumaan autoon uhmaikäisen 1v9kk kanssa :-D Mut olisinhan mä voinut vaikka lainata esikoisen kosteussuojaa lakanan alle viimeisiksi viikoiksi, jos sillon olisi vielä pelottanut :-D

Kävin vaa'alla hetki sitten, viimeksi käyny 28.10. Painosta lähtenyt -2,8kg vaikka en tässä millään laihdutuskuurilla olekaan. Syön jopa useammin kun joutuu mittaa noita verensokereita.

Täällä tänään tasan 2kk laskettuun aikaan! :)

Me otettiin miehen kanssa influenssarokotukset pari vkoa sitten. Ei tullut mitään oireita rokotteesta. Itse koen rokotteen hyvinkin tarpeelliseksi juuri vauvan kannalta kun ei voi ekaan 6kk rokottaa ja syntyy pahimpaan flunssa-aikaan. Sairaalassa kuitenkin pöpöt jyllää ja vieraita käy vauvaa katsomassa, vastasyntyneellä tuollainen flunssa voi äityä tosi pahaksi. Enkä myöskään haluaisi itse maata flunssassa ja kuumeessa viimeisilläni. Ja tämä rokote mitä jaetaan on ollut käytössä jo pitkään ja hyvin tutkittu. Joten itse ainakin luottavaisin mielin sen uskalsin ottaa. Eihän toki tuo rokote 100% suojaa niinkun ei mikään rokote mutta oonpa kaikkeni asian eteen nyt tehnyt :) Mutta tämä tästä aiheesta, ja korostan että nämä on omia mielipiteitä, mulle on ihan se ja sama ottaako muut rokotteita vai ei.

Soffi85: Samaa asiaa miettinyt, et kiva jos lorotan lapsivedet uuteen sänkyyn tai jos jälkivuotoa tulee litra kaupalla synnytyksen jälkeen. Petarin suojus on käytössä mut ei se kyllä lapsivesiä pitele :D
Ajattelin laittaa jossain vaiheessa tuollaisen kosteussuojan suojaksi vielä jos sillä saisi suurimmat vahingot pelastettua :)

Samaa miettiny minäkin.. vaikka vanha sänky onkin ja patjat parisen vuotta vanhat.. millaiset ne ikean lasten suojukset on.. varmaanki sellainen om varalta itelle hommattava...
miten sitä lapsivettä ees tulee :D
Tihkuuttaa vai tulee niinku elokuvissa että onku saavista kaatas??? :D

Hiostaakohan nuo kosteudensuojalakanat kuinka? Itsekkin tekis mieli suojata patja jotenkin varmuuden vuoksi.

Hemmutar, lienee yksilöllistä tuleeko vedet saavista kaatamalla vai liruttaako hiljalleen :D

Sokerihuurre täällä on sairaalaan tullu sellanen et vauvaa ei pääse sairaalassa katsomaan ku vauvan sisarukset ja isä just näittrn infektioitten takia ei saa synnytäneitten puolelle tulla ylimääräsiä.

Hemmutar.. Mulla ainakin esikoisen syntymäs ne tuli käynnistyksen jälkeen sillee ku olis saavista kaadettu vettä.. :) Ensin tuli olo et ihan ku joku olis puhkassu vesi-ilmapallon alakerrassa ja sit sitä vettä tuli.. Ei paljoa kerennyt reagoida.. ;)
Tosin tämäkin varmast yksilöllistä..

Ei ne vedet välttämättä edes mene kotona. Mullakin lähti supistuksilla esikoisen synnytys käyntiin. Vedet meni vasta kun kalvot puhkaistiin synnytyksen jouduttamiseks.
Ja arvatkaa mitä! Tänään bongasin linea negran mahassa navan molemmin puolin ❤

Jos kalvoihin tulee vain pieni reikä, vettä tulee tihuuttamalla/pikku määriä kerrallaan, mutta saattaa ne hulahtaa kunnollakin niin et joka paikka kastuu. Mulla puhkastu molemmilla kerroilla, niin veet on tullu sit kerralla :) ja joka supistuksen yhteydessä lorahdus lisää. Ei oikein kiva tunne mun mielestä..

Tiita, juu sama meininki on täälläkin sairaalassa ja ilmaisin ehkä huonosti aiemmassa viestissä, tarkoitin että kotona ramppaa vieraita katsomassa vauvaa.

Mä en tie taysin säännöksistä saako ketkä tulla käymään :confused: mutta oon kyl tyytyväinen jos sinne ei saa ylimääräsiä tulla. Varmaan itse niin poikki, ettei jaksa vieraita just sillon :D
Itse ainakin niin kärttyinen varsinkin jos joku alkaa heti ensikädeltä neuvomaan ja kommentoimaan..

Vaikka ensisynnyttäjä olen, niin jotenkin en tahdo muiden ylitsevuotavia neuvoja ja "teet sitten näin" -asennetta. Anoppi varsinkin kun on lajinsa mukaisesti hyvin päällepäsmäröivää tyyppiä:angelic:

Samaa mieltä Naps93:n kanssa. :)

Mielestäni perheen ulkopuoliset ihmiset voisivat oikein hyvin odottaa parisen viikkoa ennen kuin tapaavat tulokkaan. Onhan se kuitenkin aina oma opettelu vauvan kanssa, ainakin näin ensisynnyttäjän näkökulmasta.. Ja väsymystä on varmasti ilmassa. Isovanhemmat saavat tulla, ja ehkäpä vanhempien sisarukset, mutta muut ystävät ja kylänmiehet saavat odottaa jonkin aikaa.

Itse kävin ystäväni tytärtä katsomassa n. 1 ½ kuukautta syntymän jälkeen. Rupesin itse olemaan sinut tämän raskauden kanssa. Lapsettomuudesta kärsivälle se kuitenkin on/oli kova paikka tavata pieniä ihania ihmisiä ja nähdä muiden ihmisten onni.

Nyt rupeaa tuntumaan vähitellen siltä, että ei oikein jaksais tehdä töitä. Leikkaussalityö kuitenkin on kovin fyysistä ja raskasta, työntäyteisiä päiviä.. Motivaatio rupeaa olemaan melko nollilla. Ja hyvä, että saa nukuttua öisin kunnolla... Kait sitä voisi kohta luovuttaa tai ainakin hetkeksi irtautua sairaslomalle ennen varsinaista mammalomaa.

Mulla on tansku ihan samat fiilikset. Sairaalassa ollessa voi käydä vauvan isovanhemmat katsomassa, mutta muut voivat hyvin odottaa sen viikon pari, että ollaan kotiuduttu.
Ja täällä on tuntunut jo kauan ettei jaksais enää. Tosin varmaan tän jatkuvan kivun kanssa eläminen ja huokosti nukkuminen verottaa voimia. Kotia pitäisi vielä jaksaa laittaa... Vaikka ja mitä on vielä hankintalistalla.
Tänään rv 31+5

Naps, Jos on Taysissa osastolla niin isä ja sisaret saa vierailla vapaasti klo 10-20 tms ja isovanhemmat yhden tunnin aikana iltaisin. Muita vieraita ei sallita. Jos on potilashotellissa niin on itsestä kiinni kenen antaa vierailla.

Meillä esikkoa ei käyny kukaan kattomassa osastolla, ihan pyydettiin niin ja hyvä/sopiva päätös oli meille. Sitten kun kotiuduttiin niiin saivat tulla katsomaan. Nyt voi olla vähän eri tilanne osittain, kun ainakin tuolle esikolle uusi tulokas olisi hyvä esitellä:happy:

Meil on kans ollut tapana et kun kotiin on päästy sairaalasta niin lähi suku (isovanhemmat,min ja miehen sisarukset) on käyneet aluksi. Sit myöhemmin on käynneet kaverit ja muut sukulaiset. Sen mie oon huomannut et ku vauva syntyy niin kyläilemään olis tulossa kaikki nekin jotka ei muuten käy hirveemmin kyläilemässä meillä.

Meillä sairaalaan ei ole tulossa kuin mies vauvaa katsomaan. Isovanhemmat hyväksyisin myös mutta he asuu 300km päässä, eli tulevat sitten kotiin katsomaan. Muiden vieraiden suhteen mennään sitten sen hetkisen fiiliksen mukaan, jos jaksaa ja haluaa ottaa vieraita silloin vastaan pian kotiutumisen jälkeen niin mikäs siinä, mut jos vähänkään tuntuu että en halua niin sanon kyllä ihan suoraan sen. Meillä toki kaikki suku asuu 300km päässä joten se rauhoittaa jonkun verran ja kukaan ei ainakaan kysymättä tulee kylään.

Noi vierailuasiat on kanssa niin yksilökohtaisia että kuka mitenkin kokee. Itse olen vissiin niin yltiösosiaalinen tapaus, että ajatuskin siitä ettei mua ja vauvaa kävisi sukulaiset ja ystävät tapaamassa ensimmäisiin viikkoihin ahdistaa. Ja vaikka mäkin oon synnyttänyt yöllä ja valvonut jo edellisenkin yön niin ihmeesti sitä virtaa on synnnytyksen jälkeen, mulla ainakin niin etten ole edes malttanut nukkua, kun on pitänyt pientä ihmetellä ja hoivata. Luulen että mua tulee osa työkavereistakin sairaalaan moikkaamaan, synnytän siis omalla työpaikalla, eikä se ole mulle ollenkaan ongelma, ainakaan jos siis normaali alatiesynnytys onnistuu, sektion jälkeen petinpohjalla vois mieli muuttua...

Takaisin