La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Äitiyspakkausanomus lähetetty. :smiley-bounce016 Tai no vielä pitää tuo neuvolan todistus pistää liitteeksi, ajattelin viedä samalla kun joudun käydä kyselemässä vähän vanhempainrahan sovittelusta.
Siellä se tyyppi taas ärsyyntyi kun neuvolassa tökittiin ultratessa... :smiley-ashamed005

Mieki saan Kelan paperit vasta 23.9. Äitiysloma pitäs alkaa 28.11. Melko liki.

Voi ei lauruskaah, ihana. <3 Nousi taas oma koirakuume kattoon kun nykyinen on jo 11 v, mutta jos nyt alan pentueita katselemaan, niin voi olla liikaa pikkupikkupentuja yhtaikaa talossa... Nyt tuntuu että jaksaisi vaikka ja mitä ja enemmänkin, mutta voi olla, että tammikuussa ei sitten jaksakaan.

Mulle antoi ihan oma fysiikka eilen muistutuksen raskaista kantamuksista... Nostelin muuttolaatikoita ja nipisteli vatsassa ikävästi ja selänkin sitten onnistuin venäyttämään. Mä oon jatkossa ihan suosista invalidi. :p

Jee 1978! Minäkin haluan äitiyspakkauksen! Kohtahan sitäkin pääsee tilaamaan. Ja ultra kahden päivän päästä :nailbiting:, jännittää..

Miltä nämä harjoitussupistukset pahimmillaan tuntuvat? Siis nipistelyä yms, mutta kuinka voimakkaana? Ja voi teitä kaikkia, ketkä ovat jo joutuneet raskauden takia sairauslomalle, huhh ei ole helpolla päästetty.

Itse ajattelin jäädä (mikäli asiat menee putkeen, tiedä siitäkään etukäteen..) äitiyslomalle vasta siinä 17.12. LA siis 17.1. eli eikös se pitänyt viimeistään kuukautta ennen aloittaa? Minun ei tarvitse olla töissä vaan siirryn talveksi opiskelemaan, joten jos ei isompia vaivoja tule niin tuohon ehkä (_ehkä_:bored:) pystyisi olemaan... Toiveissa olisi, että pystyisin olemaan pidempään vauvan kanssa, niin ettei tarvitsisi ihan kapalona päiväkotiin laittaa. -> En näillä näkymin jää hoitovapaalle, ainakaan pitkäksi aikaa..

Huh.. työpäivästä selvitty... ihan kamala olo selässä.. toivottavasti nyt lepo ja kunnon yöunet auttaisi.. että kestäisi vielä muutamia päiviä käydä.. edes tämä viikon.. kauhee lusmu olo.. :D
Minun pikkupomon yläpuolella oleva jo kävi tänään kyselemässä miten juniori voi ja miten mä jaksan.. siis tälle tyypille viedään aina saikkulaput.. kerroin iham rehellisesti ja sit se kauhuissaan että et saa tehdä mitään mistä tulee noi polven pettämiset ym...että sinun on huomattava tarttua ittees niskasta kiinni..
Noh.. parempi kun tuli ite kysymään niin nytpähän tietää mikä on tilanne ettei ihmettele poissaoloja jos sellasia tulee.. vähäkö oon kettu.. :P

Mut hei.. koko päivän tehny ranskalaisia perunoita miel.. sellaiset uuniin.. ketsuppia ja kylmää maitoa, nam :)

Sinnna, kelan sivuilta voi käydä tarkistamassa, milloin äitiysloma pitää viimeistään aloittaa. Ihan suoraan kalenterin mukaan sitä ei voi katsoa, sillä meillä esim. joulunpyhät sotkevat aikataulua jonkin verran. Mulla esim. on laskettu aika 3.1., mutta äitiysloma pitää aloittaa viimeistään 26.11.

Huuh....lähetin kelaan viime tiistaina paperit menemään ja tänään jo läsähti päätökset postista! Supernopeaa toimintaa, kun ensin sanottiin että käsittelyaika on n. Kolme viikkoa! Nyt vain odotellaan äitiyspakkausta <3

Sinna, Minulla äitiysloma aloitettava viimeistään 16. vai 17.12. ja la vasta 24.1. Eli nuo joulunajan runsaat arkipyhät aikaistaa tosi paljon.

Täällä meillä äitiysloma alkaa 7 päivää ennen laskettua aikaa, tai jos aloittaa aikaisemmin (vaikka se olisi sairauslomaakin), niin se on sitten kaikki pois siitä jo valmiiksi ihan tarpeeksi lyhkäisestä kolmen kuukauden varsinaisesta äitiyslomasta :shifty: *blääh*

Täällä kans tänään oltiin neuvolassa ja sain sen raskaustodistuksen. Mitä kaikkea mun pitää nyt muistaa tehdä? Kelaan laitoin jo äitiyspakkaushakemuksen menemään ja todistus kelaan odottaa kuoressa postiin menoa. Vanhempainpäivärahahakemuksen laitan kans netissä heti kun tilaamani 2013 vuoden verolippu tulee postissa :) Pitääkö mun nyt töihin vaan ilmoittaa se päivä kun laskurin mukaan jään mammikselle? Voi hemmetti ku mä oon niin uuno tällaisissa hakemus/ilmoitus jutuissa kun kelankaan kanssa ei oo ikinä tarvinnut asioida :D Kiitos jos joku viitsii kertoa..

Täälläkin näyttää äitiysloman ensimmäistä päivää 28.11 tai aikaisemmin niin 5.11. Eli siitäkö lasketaan joulun pyhät pois...
La olis 7.1.

Eikö ne kelalta suoraan nää verotietoja vai pitääkö ne lähettää sinne mukana? :O

T. Toinen uuno :)

^ kyllä se kelan laskuri pitää paikkaansa, eli sen alkamispäivän voi ilmoittaa töihin. Virallinen paperihan siitä tulee kelasta sitten pari viikkoa sen jälkeen kun hakemuksen ja liitteet on jättänyt :)

Riippuu työnantajasta mitä vaatii. Meillä käydään raskaustodistuksen kanssa täyttämässä "anomus" äitiyslomalle jäämisestä. Siitä todistuksesta siis tulee kopio tuon anomuksen liitteeksi. Sit työnantaja osaltaan toimittaa Kelaan tiedot palkasta. Tämä säätö ilmeisesti pääasiassa sen vuoksi kun saadaan palkka kolmelta ensimmäiseltä äitiyslomakuukaudelta eli Kela maksaa sen äitiyspäivärahan työnantajalle. Tämä palkanmaksu tulee kvtes:stä.

Aphrael: toi on se mikä muakin hämmentää... eli äippälomaa pitää 2kk aijemmin hakea työnatajalta? Mut koska sit haetaan sitä kelalta? Ja mistä alkaen? Siis hä haenko samana päivänä äippälomaa sekä työntajalta että kelalta vai pitääkö se kelan hakemus tehdä myöhemmin ja koska viimeistään? Prkela :shifty: se on outo laitos!

Eikös se 2kk ole Kelankin raja.. Niin mä ainakin muistelisin. Ja meillä on työnantajan puolesta ohjeena hoitaa tuo anomus heti kun saa todistuksen (ja niinhän se täytyykin kun pitää sen alkuperäisen kanssa käydä). Alustavasti mä olen kyllä ilmoittanut jo kauan ditten koska jään pois kun tiedän sen vaikuttavan sijaisten sopimusten jatkoihin ja jokainen tietysti toivoo tietävänsä sopimuksen jatkamisesta mahd aikaisin. Meillä siis parasta aikaa palailee töihin neljä vuosi sitten synnyttänyttä ja sit meitä jää kolme pois eli sijaiset saa pääosin pitkät jatkot sopimuksilleen.

Minä olen hakenut Kelalta, heti kun saa sen todistuksen neuvolasta ja kun tulee päätös, niin toimittanut siitä kopion töihin. Ei Kelaan tarvi mitään verotietoja ilmoittaa, ne saa sen suoraan verottajalta. Mut jos tulot on huomattavasti noussut (20%) voi pyytää työnantajalta erillisen palkkatodistuksen ja toimittaa sen Kelaan, niin laskevat etuudet sen mukaan...

Takaisin