La tammikuu 2016

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja SannaM
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Niskaturvotusraja-arvot vaihtelevat jonkun verran myös kunnittain. Joissakin päin pidetään normaalina alle 3mm turvotusta ja esim meilläpäin 2,5mm ylitys aiheuttaa lisäseurantaa. Näin kävi meillä sen ekan raskauden kanssa, turvotusta oli silloin 2,9mm.. ja verikokeet toki sitten varmistivat että vauva ei ole ok, koska nekin oli päin pyllyä. Mutta ei kannata maalailla kauhukuvia, löytyy niitä sairaita lapsia alle 1mm turvotuksilla siinä missä esim tuttuni vauvalla turvotusta 4,2mm ja terve vauva.

Mulla on vielä liian monta piinaavan pitkää päivää odotettavissa, tuntuu että tää viikko ois montamontamontamontamonenmonta viikkoa pidempi.. Ehkä se johtuu siitä kun odottaa jotain nii paljon niin tuntuu ettei päivät etene.. :D perjantai voisi tulla jo! :D

http://forum.vau.fi/threads/tammimasujen-lista-3.1583610/

Kaikki päivitetty jälleen.

Mutta, jos huomaatte virheitä, korjatkaa mulle !

JA mikä olisi erityisen tärkeää, niin "ilmiantaisitte" foorumilaiset jotka jostain syystä, eivät enää kuumeile kanssamme tässä ryhmässä. Tai ovat muuten vain olleet pitkään pitkään poissa.

uusien kannattaa myös ilmoittautua mukaan, jos jossain välissä salaiseen ryhmään toivovat pääsyä.

Minäki tahon mut mihin nuo tiedot laitetaan? :) voin toki nakkaa tähän valmiiksi. 26v. La 24.1 ja ensimmäinen lapsi tulossa

Tammivauva, tossa on toi linkki niin sinne keskustelun loppuun. Mutta noi tiedot riittää hyvin, synnytyssairaalaa vielä kyselisin, mut ei oo pakko tietenkään sanoa jos ei halua :)

Keräilin tossa jo joitakin ketä on ollut todella pitkiä aikoja sitten foorumilla viimeksi. Toki voi olla kiinni kesälomista tms, mutta tosiaan lasken heidät nyt listasta pois, jos jatkossa tulevatkin takaisin, niin listalle pääsee aina.

Nämä käyttäjät olivat tämän kuun alussa / kuun vaihteessa, joten heidän tilannettaan haluisin kysellä, laittakaa vaikka yvtä tms tai joku sanokaa jos henkilö on esim. kesälomalla :) annan siis näille 2vkoa aikaa ilmoittautua, siinä ajassa varmasti joku ainakin pääsee käymään täällä ja kuten sanoin, aina pääsee takaisin ! :)
Mutta kuulutetaan:

Wilbe
Minttusuklaa
KaTju26
Sirppana
jensky
skyline
susityttö
pesuki

Muokattu viimeksi:
Hurjana tullu tekstiä, kun olojensa kanssa paininu ja pientä päiväreissua tehnyt viimesillä voimillaan! Meillä meni nt-ultra niin päin, et alotettiin mahan päältä ja siirryttiin kattomaan paremmin alakautta. Rakko tyhjäksi oli käsky ennen ultraa. Pissatulehduksia liikkeellä, antibiootit menossa. Koskaan ennen oo niistä ollu oireita, mut nyt oli kolme päivää pahenevaa polttoa mahassa ja selässä ja meni siihen pisteeseen, et perjantai-iltana päivystyksessä piti käydä. Eikä kukaan tarkistanu vauvaa :( Onneksi oli eilen neuvolalääkäri ja aydänäänet kuului! Pahoinvointi jyllää edelleen. Oksentelu onneksi harventunu, mut sekin läsnä edelleen. Hirmunen lista asioita, jotka ällöttää! Yäk.

Hei!
Täälä ollaan tänään 14+0 ja pikkuhiljaa alkaa jonkinlaista mahaa olemaan. Itse huomaan ja mies näkee, mut jos ei tiedä niin saattaa helposti ajatella, että lomalla on vaan syöty hyvin. :D Omat farkut alkaa tuntumaan vähän ikäviltä vaikka mahtuvatkin vielä päälle. Varmuuden vuoksi kävin kaverilta hakemassa jo laatikollisen mammavaatteita lainaan, että sitten kun tarvii ei tuu paniikki. Lomaa on vielä jäljellä (ja aikaa kasvatella rauhassa mahaa :) ) kolmisen viikkoa. Töihin meno ja työkavereille kertominen jännittää. Oon opetusalalla, niin työkavereiden näkemisestä on sit töiden alkaessa jo pari kuukautta.
Meillä ei ekalla neuvolakäynnillä (just ennen juhannusta) mitenkään varmistettu, että oikeasti oon raskaana, mikä oli mielestäni jotenkin outoa. Pissa ja veri katottiin sit tosin heti seuraavalla viikolla nt-seulontaan liittyen. Eka ultra oli sairaalassa heinäkuun 10. (rv 12+2) ja sielä vasta konkretisoitui mahassa oikeesti kasvavan joku dude. <3 Kätilö laittoi normiultrauksen jälkeen yhtäkkiä 3D:nkin päälle ja sanoi vielä miehelleni, että kannattaa ottaa kännykällä kuva näytöstä niin saadaan väreissä kunnon kuva mitä kotonakin katella. Sitähän on nyt sit kateltu ja paljon. Seulonnan tulokset kätilö laski saman tien meidän siinä ollessa ja kaikki oli hyvin. Rakenneultrankin aika sovittiin siinä samalla käynnillä ja syyskuun 9. päästään näkemään pikkutyyppi uudestaan. Sitä odotellessa on tosin vielä tulossa ensi viikolla neuvola ja elokuussa eka lääkäri. Neuvolassa päästään kuuntelemaan sydänääniä eka kertaa. <3

Oltiin muutama päivä kylpylässä ja yks päivä meni panikoidessa kun alkoi tuntua outoa pistävää kipua yhdessä pienessä kohdassa navasta alas ja vasemmalle. Vihlasi vähän väliä niin että melkein henki salpaantui mutta seuraavana aamuna oli ohi. Eikä siis ollut mitään repäisykipuja kun tuli rentona paikallaan ollessakin. Mä oon niin paniikissa km-pelkoineni sen ekan jälkeen, että kaikki normaaliolosta poikkeava on olevinaan km. Sykkeen kuuntelin heti kun kotiin päästiin ja se hiukan helpotti. Oppiikohan sitä ollenkaan nauttimaan raskausajasta ennen kuin se on jo ohi...

Mut jos jotain positiivistakin: pahoinvointi on aika lailla helpottanut, vaikkei kokonaan ohi olekaan! :) Tänään siis 14+1 ja neuvolaan yhdessä miehen kanssa. :) Mitäköhän siellä touhutaan kun käskivät varata 1,5 h aikaa?

Lumikello2015: mulla esikoisen raskaus meni justiinsa tolleen, että jokaisesta vihlaisusta oli pelko keskenmenosta (taustalla kaksi km:a). Opin nauttimaan raskaudesta vasta siinä vaiheessa, kun liikkeet tuntui kunnolla useita kertoja päivässä. Luin myös netistä todennäköisyyksiä siitä, että jos vauva syntyy tällä viikolla sillä on niin ja niin suuri todennäköisyys selviytyä. Mitä isommaksi tuo todennäköisyysluku nousi, sitä enemmän kykenin relaamaan. Oli aika stressaava raskaus. Tämä toinen on ihan eri luokkaa, kun ei tartte kaikesta stressata koko ajan. Tsempit! Kyllä ne pelot siitä taittuu kun viikkoja kuluu!

Lumikello, meillä eka neuvolakäynti oli lähinnä jutustelua. Ja siinä meni tosiaan 1,5h.. jotain kaavakkeitakin saatiin täyttää ja sit otettiin verenpaineet, hb ja paino ja mies sai samalla jäykkäkouristusrokotteen. Iisi käynti :)

Retsu, minä olen myös opetusalalla ja kyllä meinaa töihinpaluu jännittää. Edes esimies ei tiedä raskaudesta, sillä nt-ultra oli vasta juhannuksen jälkeen enkä halunnut sitä ennen kertoa. Yksi läheisin työkaveri tietää, mutta kukaan muu ei. Jännä nähdä, mitkä on reaktiot.

Täällä mennään nyt 16+5. Pitkä kesäloma alkaa olla loppusuoralla ja töihin paluu jännittää. Oon myös opetusalalla, joten mietityttää miten työkaverit ja vanhemmat reagoi. Vatsa näkyy nimittäin jo niin ettei sitä löysillä paidoilla paljoa peitellä.

Mä en taas oo halunnu kertoo töissä muille ku pomolle :D on niin ihana tyyppi ja rupeski itkee onnesta ku kerroin :) voin onneks työn puolesta ottaa ihanan rennosti ja ei tartte yhtää stressaa... saan olla pois sillo ku siltä tuntuu :)

Takaisin