La marraskuu 2016

Marras16 se Otrivin on nenän tukkoisuutta helpottava lääke, supistaa limakalvot niin että hengitys kulkee taas :) Miulla on flunssa yrittäny kohta viikon ajan tulla, pari päivää oli kurkkukipua ja sen jälkeen nenä ollu tukossa ja vähän vaan vuotanu. Otrivinilla saan hengityksen kulkemaan nenän kautta ni oon laittanu sitä pari kertaa päivässä, ihan ehdoton yöllä kun en saa nukuttua jos en pysty ollenkaan hengittää nenän kautta.

Tosin eipä tässä enää muutenkaa hirveen hyvin nukuta kun selkää ja koko lantion aluetta kolottaa niin mahottomasti yöllä... Viime yönä en taas saanu nostettua yöllä viereen kävelevää 1v9kk poikaa meiän sänkyyn. Oli taas luut painunu niin kasaan siinä parin tunnin aikana minkä olin kerenny nukkuu että meinas taju lähtee kun nousin ylös ja yritin poikaa nostaa, niin kipeetä teki... Siinä sit yritin poikaa auttaa keskellä yötä kiipeemään meiän korkeeseen sänkyyn :hilarious: päivällä poika siis pääsee sinne mutta öisin ei jaksa ponnistella itseään niin korkealle.

Löysin Lidlistä eilen sattumalta sen vartalotyynyn :Heartblue
Ekaa kertaa (ties miten pitkään aikaan!) en herännyt kertaakaan lonkka/hartia kipuun ja sain nukkua hyvin koko yön... Tai no, heräsin kerran vessaan... mut sitä on ollut plussasta asti, no paha.:wink

Mä keksin itelleni uuden pelon synnytykseen! Voiko näin oikeasti käydä? Jos lapsi syntyy alakautta, ja esimerkiksi pää on jo syntynyt niin voiko käydä niin että loppuvartalo jää jumiin ja vauva ei mahdukkaan enää ulos, kesken synnytyksen?!?! Vetääkö ne sen väkisin ulos niin että koko lantio murtuu (tai lapsi!!) vai mitä :D en saanut aamuyöstä unta kun mietin tota asiaa :D

Rv 35+5

varpahat, kuten vanha kansa sanoo "pää synnytetään ja loppu tulee itsekseen". Kun pää on ulkona, kätilö sanoo, että odota hetki, älä ponnista. Tarkastaa siinä kohtaa, että napanuora ei ole kaulan ympärillä ja pikkasen muuttaa vauvan asentoa, jolloin vauvan hartiat on helpommassa asennossa. Sit ei yleensä tarvita kuin yksi hyvä ponnistus ja vauva on ulkona.

Minä ainakin voin ihan täysin samaistua tuohon "pää synnytetään ja loppu tulee itsekseen" vaikka kuulin sen nyt ekaa kertaa. Kunhan pään on saanut puserrettua ulos niin loppu onkin sitten helppo nakki :)

Mulla on ollut nyt viikon kurkku kipeä ja maanantaista saakka ääni käheä, mutta ei ole muita flunssan oireita. Ärsyttää vaan puhua yhtään kellekään kun ääni kuulostaa suunnilleen siltä, että olisin polttanut ja juonut monta vuotta :grin

Tänään aloitin kolmen ässän harjoittamisen kun siivosin talon ja oikein lakanatkin vaihdoin. Ainakin paikat sain kipeäksi jos ei muuta :grin

Ellukkainen rv37+4

Mua niin naurattaa lakritsi toi sun teksti tosta pissanäytteen otosta :hilarious: mä vaan mietin itekki ku pitää niitä stiksaus (tai miten nyt kirjotetaankaa) näytteitä antaa nii mun on välillä tosi vaikee saada tähdättyä sinne purkkiin:joyful::hilarious:

Tosi ikävä moona et tarvii tollasta ruveta miettimään vielä tässä vaiheessa, toivottavasti tilanne selviää pian!

Ai kamala, tuo vauvan sujahtaminen ulos kuulostaa liian helpolta :D nyt kyllä en valita yhtään lonkka- tai häpyluukivuista, jos ne ovat merkki siitä että lantio alkaa levenemään.

Miten se lääkäri käytännössä katsoo onko mitään esteitä alatiesynnytykselle? Miten kokeilee lantion tilavuuden?

Onko muilla järkyttäviä väsymys kausia.. itel nyt taas menos. En jaksas muuta tehdä kuin nukkua, päivät matelee esikon kanssa ja en jaksa hänen kanssaan touhuta. 5v nyt onneks on omatoiminen ja keksii itsekin tekemistä, mutta ärsyttää. Ja en näitä kipuja kauaa jaksa. :banghead: ÄRSYTTÄÄ kaikki. Miestäkään jaksa pitää hyvänä, siinäkin ärsyttää kaikki. Esikko kipeenä, itel kans sellanen olen en ole kipeä olo.

Varpahat jos ja kun pää tulee ulos niin loppu vauvakin tulee kyllä. Sen asentoa saa muutettua jos krinnaa ja pää sen reijän venyttää. Itel tuli yhdellä pienellä työnnöllä loput. Äidillä kuusi lasta joista kaksi oli todella isoja ja on edelleen eli ihan luutkin kookkaita jos niin voi sanoa. Toiselta jouduttiin napsauttaa olkapää paikoiltaan, sitten tuli nätisti. Eikä vauvalle harmia kun laitetaan vaan paikoilleen ja tuen kanssa hetki pidetään.

Mä kysyin tänää neuvolassa siitä et tutkitaanko jossai vaiheessa et mahtuuko vauva tulemaa ulos.. ei kuulema automaattisesti(täällä keski-suomessa).. sf-mittaa seurailemalla ja neuvolatätin kopeloinnilla tutkitaa vauvan kokoa.. jos nää mitat on ok,ni sit vauva mahtuu tulemaa... toki jos näihi tulee pomppuja ni sit aika hätäsee täti laittaa eteenpäin ultrattavaks.. mut eiks toi lantio voi olla eri ihmisillä erilainen rakenteelta jne.. musta on nii jännä et osa teistä on käyny synnytystapa-arvioissa ja täälä ei oo mitää semmosta.. kiva sit ku oot valmistautunu alatiesynnytykseen ja sit synnäril ilmotetaa et ei tää mahu tulee sitä kautta ulos...

Joo jyväskylässä tosi herkästi kyllä laitetaan eteenpäin, jos epäilys että kookas vauva tulossa. Mulla oli nyt eilen neuvolassa tasaantunut sf-mitta ja ensimmäistä kertaa käyrillä mennään, vaikkakin vielä yläpäässä. Pyysin että katsovat vielä lantion kun sekin kuulemma perinnöllistä ja itsehän olen jäänyt jumiin synnytyksessä ja lopulta tulin kasvotarjonnassa nenä murtuneena pihalle :nailbiting:katsovat sitten seuraavalla neuvolakäynnilöä siis sen..

Mulla kans toi purkkiin tähtäys nykyään haaste, kun pissa ei tule enää semmosena yhtenä siistinä suihkuna vaan leviää miten sattuu. Varmaan jotenkin alapää turvonnut ja muuttunut sen verran et vaikuttaa. Ihana aihe tosiaan, mut itepähän alotitte. :grin:p

Miten se lääkäri käytännössä katsoo onko mitään esteitä alatiesynnytykselle? Miten kokeilee lantion tilavuuden?

Mulla lääkäri kokeili tuon lantion tilavuuden juuri maanantain synnytystapa-arviossa ihan käsikopelolla. En sitten tiedä tarkalleen mitä siellä hääräsi, mutta sisäkautta sormin hän jotenkin testaili. Mulla on varmaan surkea kipukynnys, mutta se sattui. Onneksi kestikin vaan about 5 sekuntia :D

Fasu, mua sattuu aina kanssa ihan julmetusti kaikki tommoset tutkimukset. Ne tehdään jotenkin niin kovakouraisesti, että mä oon aina itku kurkussa.

Vaikka ois kuinka tehny ennestäänkin paljon sisätutkimuksia niin aina jännitän niitä sen verran paljon että se tutkiminen sitten sattuu.

No sitäpä pelkäänkin kun jo pelkkä tamponin laittaminen sattuu.. Joka kerta kun sisätutkimus on tehty niin oon meinannu potkasta lääkäriä, sen verran kipeetä tekee vaikka joka kerta oon pyytänyt että laittaa sitä liukastetta ja PALJON!

mmmaria Täällä ainakin armoton väsy. Etenkään tänään en ole jaksanut tehdä yhtikäs mitään. Hb oli noussut ja kohillaan joten siitä ei johdu. Yöunet olleet surkeat jo pitkään, mut yleensä jaksanut siitä huolimatta touhuilla ihan kivasti. Varmaan tää iänikuinen flunssakin väsyttää, saa olla jatkuvasti niistämässä. Mä olen yrittänyt tässä huonolla menestyksellä selättää väsymystä syömisellä, varmaan vaan pahentaa väsymystä, mut jotain tekee vaan kokoajan mieli. Kaikenlaista hommaa olis, mut ei vaan jaksa... :hungover:

Mulla kans toi purkkiin tähtäys nykyään haaste, kun pissa ei tule enää semmosena yhtenä siistinä suihkuna vaan leviää miten sattuu. Varmaan jotenkin alapää turvonnut ja muuttunut sen verran et vaikuttaa. Ihana aihe tosiaan, mut itepähän alotitte. :grin:p
Mulla pitää pissalla käynnin jälkeen kuivata paikat tosi hyvin,luulen että kans niin turvoksissa paikat niin helposti jää joku tippa jonnekin jemmaan ja kun lähtee kävelee niin se valuu housuun.
Tänään neuvolassa vessassa meinasin kaataa vahingossa sen kusi kupin sinne wc:n lattialle,just kerkesin reunasta ottaa paremman otteen ettei luirahtanu pisut pois. Yksinäni naureskelin siellä vessassa,että hitto mikä tohelo ja olis siinä selittely ollut :)

Heips pitkästä pitkästä aikaa! Mä onnistuin jotenkin lukitsemaan mun tilin tänne, kun kokeilin väärillä salasanoilla ja sitten lopulta melkein unohdin koko foorumin! Mutta nyt onneksi muistin taas salasanan ja pääsin sisälle. Ja nyt oon tietty aivan pihalla! Kuinka monta vauvaa on jo syntynyt ja mitä kenellekin kuuluu?! Ehkä mä selailen sivuja taaksepäin pikkuhiljaa.
Täällä 38+4, ei tunnu siltä, että synnyttämään tarttis lähtee vielä hetkeen. Huomenna on kontrolliultraa ja sydänkäyrää äippäpolilla. Poika on jo yli 3kiloinen, huomenna selviää tarkemmin, viimeksi jo 3100g.
Viime yönä heräsin supiatuksiin ja yhtäkkiä olin aivan totaalisen paniikissa, että en halua mennä synnyttämään vielä. Että en ole vielä valmis ja pelkään kipua ja vaikka mitä tuli siinä mieleen. Ihan uutta, kun kahdella edellisellä kerralla odottelin synnytystä malttamattomana ja kärsimättömänä.
Olen tänään yrittänyt käydä läpi, että mikä mua pelottaa... Toki tässä on se down-asia läsnä ja synnytyksen myötä sekin konkretisoituu. Mutta kyllä mä sitä kipuakin pelkään. Huomenna olen menossa vuokraamaan tens-laitetta.
Mulla on ollu pari päivää ihme kipuja pimpissä. Välillä ihan tulee kyyneleet silmiin ja pitää istua alas tai nojata johonkin. Lisäksi öisin herään pahoihin repäisykipuihin.
Onko muilla lisääntynyt ruokahalu/nälkä näin loppumetreillä? Mulla tuntuu olevan nälkä ihan koko ajan, melkein kuin alussa!

Takaisin