La marraskuu 2016

Ihan käsittämätöntä!! kohta alkaa vauvoja syntyä lähes päivittäin [emoji7] <3 vaikea vielä itselle kuvitella, kun vasta 35 viikkoa tulee täyteen ja esikoinen tuli 10pv lasketun jälkeen. En siis odottele tätäkään saapuvaksi ennakkoon, on muuten aivan liian pitkiä viikkoja :D

Onkohan mun hormonit valmistelemassa tulevaa elämänmuutosta varten. Ei sitten väsytä yhtään, kellokin on jo puoli kaksi yöllä eikä nukuta yhtään. Mun unettomuus ei johdu närästyksestä, yöllisistä vessareissuista, asennon löytämisestä. Kyllä mä nukun kun vaan menen sänkyyn. Ei vain malttaisi mennä sänkyyn iltaisin kun on ollut koko päivän lasten käytettävissä ja nyt olisi sitä omaa aikaa. Kai sitä vain pitäisi mennä nukkumaan kellon mukaan eikä oman väsymyksen että on sitten skarppina kun pitää olla.

Voi PÖH!! Vauva ei nyt oo tajunnu tän jutun juonta.. mies tulee tänää kotii joten tää yö ois kyl hyvä nukkua ku tiiän et ens yönä kuunnellaa kuorsausta.. vielä mitä,illalla ku olin käymäs nukkuu,pieni rymys mut onneks rauhottu.. yön aikana se välil töni minuu,menim hänen puolelle.. kello on nyt vähä vajaa 6 aamulla ja oon kuulostellu jo tunnin taas aamujumppaa.. jostai syystä en ollu vauvan kaa samaa mieltä että ois muka aamu...mut eipä tässä nukkumaankaa pysty ku semmone rymyäminen on päällä..

Eipä sillä,mut enpä mä pysty päiväuniakaa nukkumaa tänää..meiän talossa vaihdetaa lukkoja ja ku eivät eile käyny meilä ni varmaa tänää tulevat.. ja muutenki se kamala paukutus kuuluu sit taas koko päivän...

Katjusha, joo meidänkin suunnassa vain kolme odottajaa (ts. ensimmäisen odottajaa, toisten kanssahan yleensä ei enää valmennuksiin tulla...) meidän lisäksi ja heillä oli LA jo tässä näillä näppäimillä. Jos ei Lohjalla itsellään nyt hirveää synnytyspiikkiä ole niin voisin kuvitella ryhmään vielä mahtuvan. Ja luulisi, että sairaalallekin ihan vaan hyvä mitä enemmän synnyttäjiä tutustumaan tulee.

Huh, viikonloppureissusta vanhempieni luo selvitty kunnialla. Tai kunnialla ja kunnialla... Bussimatkat hiukan yli pari tuntia suuntaansa sujuivat yllättävät kivuttomasti. Odotin jotain hankaluuksia ja kremppoja, mut ei, mitään ei tullut muutamaa kivutonta harkkasupparia lukuunottamatta.

Lauantaina käytiin siskon ja sen miehen luona mökillä Porvoossa, jonka jälkeen käytiin Porvoon vanhassa kaupungissa syömässä. Sit lähettiin ajelemaan takasin vanhempieni luo Espooseen. Autossa mulla alkoi sattumaan ja puristamaan ylävatsasta ja rinnasta tosi kovaa ja se kipu säteili yläselkään. Koskaan ei ole mitään vastaavaa ollut ja kipu kesti ja oli tosi epämiellyttävä. Luulin, et oon jonkun sydärin saamassa. Sen verran pahalta tuntui, et ajeltiin suoraan Jorviin päivystykseen. Siellä menikin sitten koko lauantai-ilta, mukavat 4h. Kaikki kokeet otettiin, mut mitään hälyyttävää ei löytynyt. Jotkut tulehdusarvot olivat hiukan koholla, minkä vuoksi käytävä nyt vielä kontrollissa, mutta voi johtua flunssasta, mikä tässä ollut jo viikkotolkulla. Vauvaa ei edes tutkittu, kun kysyivät vaan onko liikkeitä tuntunut ja kyllähän se siellä odotushuoneessakin myllersi. Sanoivat, et voi johtua siitä, kun tosiaan ennen kohtausta oltiin käyty syömässä ja olin syönyt sellasta oikein juustoista avokadorisottoa, et voisi jotenkin liittyä siihen ja raskauteen. Ei ole kyllä mitään vastaavaa ollut ennen. Tietenkin huojennutti, ettei mitään vakavaa löytynyt. Kipukin loppui melko pian kun Jorvin ovista päästiin sisään.

Eilen käytiin Isossa Omenassa pyörimässä ja siellä iski kanssa joku heikotus ja tuskanhiki pintaan, et se reissu jäi aika lyhyeksi. Sain sentään vadelmanlehtiteetä hommatuksi, jota eilen illalla maistoin. Onneksi on hyvää. Synnytyshän sen avulla ei pitäisi alkaa yhtään aikaisemmin, mut saattaa voimistaa supistuksia, mitä itse en kyllä kaipaa, kun esikoinenkin syntyi ihan riittävän nopsaan. Mut luin et voi auttaa myös ponnistusvaiheeseen ja lyhentää jälkivuotoaikaa ja auttaa kohtua synnytyksestä toipumiseen, mikä ois ihan jees.

Eilen illallla tulin taas kotiin ja nyt saadaan olla miehen kanssa pari päivää ihan kaksin. Ihanaa! :happy:

Mun pitemmät reissut ennen synnytystä on nyt reisssailtu. Enää tulee pyörittyä ihan tässä lähikulmilla eli tonne lähiostoskeskukseen mentyä ja käveltyä tässä lähistöllä tai käytyä autolla jossain Ikeassa tms. Hurjaa miten tää aika menee! Ens viikolla voisin alkaa kattelemaan sairaalakassia valmiiksi, kun sunnuntaina posahtaa 35+0 mittariin. :) Niin moni jo niillä viikoilla, et milloin vaan voi tapahtua! :)

Kiitos Vimpa ja hopeasydän ja dootti vastauksista Jätän sitten ostamatta,jos kerta ei oo ihan välttämättömät

Muokattu viimeksi:
Autossa mulla alkoi sattumaan ja puristamaan ylävatsasta ja rinnasta tosi kovaa ja se kipu säteili yläselkään. Koskaan ei ole mitään vastaavaa ollut ja kipu kesti ja oli tosi epämiellyttävä. Luulin, et oon jonkun sydärin saamassa. Sen verran pahalta tuntui, et ajeltiin suoraan Jorviin päivystykseen. Siellä menikin sitten koko lauantai-ilta, mukavat 4h. Kaikki kokeet otettiin, mut mitään hälyyttävää ei löytynyt. Jotkut tulehdusarvot olivat hiukan koholla, minkä vuoksi käytävä nyt vielä kontrollissa, mutta voi johtua flunssasta, mikä tässä ollut jo viikkotolkulla. Vauvaa ei edes tutkittu, kun kysyivät vaan onko liikkeitä tuntunut ja kyllähän se siellä odotushuoneessakin myllersi. Sanoivat, et voi johtua siitä, kun tosiaan ennen kohtausta oltiin käyty syömässä ja olin syönyt sellasta oikein juustoista avokadorisottoa, et voisi jotenkin liittyä siihen ja raskauteen. Ei ole kyllä mitään vastaavaa ollut ennen. Tietenkin huojennutti, ettei mitään vakavaa löytynyt. Kipukin loppui melko pian kun Jorvin ovista päästiin sisään.

Marras16, mulla on kolme kertaa ollut hiukan samanlainen "kohtaus". Mulla on tuntunut sellaista outoa kipua lähinnä lapojen välissä selän puolella mutta myös rinnan puolella. Se on ollut vaikea paikallistaa tarkasti, enemmänkin sellaista laaja-alaista huonoa oloa mikä on tuntunut erittäin ahdistavalta eikä mikään asento ole auttanut siihen. Kerran jopa yöllä heräsin siihen tunteeseen ja silloin tulee kyllä epätoivoinen olo. Synnäriltä ei osattu sanoa mitä se on - vauva liikkui eikä alavatsaan sattunut eikä mitään vuotoa esiintynyt niin eivät olleet huolissaan. Kysyin uudelleen tästä eilen synnytystapa-arviossa lääkäriltä ja hän sanoi ihan suoralta kädeltä että tunne on lihasperäinen, jotenkin kohdun kasvusta johtuva.

Fasu "hyvä" kuulla, että ei mitään hälyyttävää, mut todella epämukava kohtaus ja kyllä siinä paniikki tuli, kun yhtään ei tiennyt mistä kyse ja kesti kuitenkin suht pitkään. Pysähdyttiin tien poskeenkin ja yritin hengitellä, mut ei auttanut. Mut tosiaan hyvä kuulla jos liittyy jotenkin kohdun kasvuun eikä ole mikään sydäri iskemässä.

Kaisukkene, turha toivo päästä mihinkään ryhmään suunnilleen ennen synnytystä! Ilmoittauduin ruotsinkieliseen ryhmään ensi viikon to 27.10. Jos ollaan vielä yhtenä kappaleena, niin suomenkielinen tutustumiskierros on 9.11. Ei mennyt tämä putkeen nyt. Harmillista!

Tuntuu hassulta, että osa teistä "tietää", koska se vauva syntyy. Ei oo enää pitkä aika kellään. :smug:

Alkoi naurattamaan, kun meidän perheessä tosiaan on siskot saaneet lapsia jo ja äitipuolikin synnyttänyt seitsemästi, niin viimeksi kun nähtiin olivat sitä mieltä ettei maha oo laskeutunut yhtään ja menee synnytys heittämällä yli ajalle.. neuvolassa eilen kuitenkin sanoi täti, että selkeästi alkanut jo laskeutumaan. En muutenkaan tykkää asenteesta, että jos jo ennestään on lapsia, niin se heidän käyttämä tapansa olisi se ainoa oikea ja kaikki muut ovat sitten väärässä.. sanoinkin miehelle eilen, että varmin tapa tällä hetkellä päästä mun seurasta eroon on aloittamalla arvostelu mun tekemisistä/olemisista/vauva hankinnoista/kasvatusmetodeista yms.

Pitäisi olla kuulema pulloja valmiina kotona ja tutit sairaalakassiin pakattuna.. kuitenkaan Mamin tai Aventin pullot ei kelpaa (vissiin liian kalliita) eikä mistään tule mitään, jos ei omista mikroa ("miten muka lämmität maidon vauvalle ilman mikroa?"). Myös hoitoalusta on kuulema turha eikä vaipparoskiksellakaan tee mitään.. (ei auttanut selitys, että pakko vessaan oli hankkia joku roskis, joten miksei samalla hinnalla sitten isompi ja mahdollisesti sellainen, josta ei leviä sonnan haju pitkin kämppää ja hoitoalusta pyykinpesukoneen päällä on lähinnä tarkoitettu pariksi ekaksi kuukaudeksi ettei tarvitse kumarrella ja on helpompi tehdä kaikki ihopuimujen jne. putsaukset vesipisteen vierellä.) Onneksi en näyttänyt kohtuammetta, siitähän riemu vasta olisi revennyt..

Taidan hautautua pariksi kuukaudeksi vauvan kanssa kotiin, niin ei tarvii pahoittaa mieltään ihmisten arvostelulla.. eikä kukaan varmaan pahaa tarkoita, mutta mä myös oletan, että asiat on muuttuneet kahdessakymmenessä vuodessa ja jos joku on tehnyt aina jotenkin, ei se tarkoita siltikään, että se kyseinen tapa olisi ainoa mahdollinen tapa tehdä asioita.

Sori avautuminen, ärsyttää vaan, kun mä tykkään ite tehdä juttuja niin kuin teen ja kun mulla kerta on sen verran rahaa käytettävissä, että voin ostaa imetystyynyn näkemättä viikkoa nälkää tai että en ostanut käytettynä pyykinpesukonetta, niin en mä automaattisesti ole huono äiti. Eikä meidän perheessä huomioida sitä, että jos mä ostan nyt juttuja X, niin mulla ei välttämättä sitten olekkaan rahaa ostaa monella sadalla joululahjoja tai reissata julkisilla pitkin Suomea - tai esimerkiksi, etten halua just tällä hetkellä autoa, joka syö kaikki rahat vaikka ilman sitä sukulointi jääkin ihan minimiin ja perhejuhliin osallistuminen edellyttää kyytiä joltain muulta sukulaiselta.

Huoh. :shifty:

Ilyana, sympatiaa... Tuo on ikävää. Vaikka monet asiat ovat "ikuisia", niin voitais silti pitää suut supussa toisten valinnoista! Juuri lueskelin käytettynä Torista miehen ostaman rintapumpun ohjetta, että maitoa ei lämmitetä mikrossa ettei hyvät ominaisuudet laimene. Joku voi tästäkin olla muuta mieltä, mutta taidan (tai mies) pumpatun äidinmaidon ihan vesihauteessa lämmittää - vaikka koko muu Suomi lämmittäis mikrossa.
Mulla on pinna tosi kireällä. Toivon, että olisi ohimenevää. En itsekään nauti tästä, mutta jostain syystä vaan ihan kaikki "korpeaa".

Kyllä kuulostaa rasittavalta Ilyana! Kaikki tekee just niinku haluaa ja parhaaksi näkee. Pumpattu äidinmaito kannattaakin juuri vesihauteessa lämmittää. Enkä minäkään ajatellut tutteja sairaalakassiin pakata ja uutena ostettu imetystyyny on mullakin ja sitä on varmasti ihana käyttää.

Katjusha, mulla kans pinna kireellä! Oli eilen ja tänään jatkuu... Ärsyttävää.

Tuntuu hassulta, että osa teistä "tietää", koska se vauva syntyy. Ei oo enää pitkä aika kellään. :smug:

Alkoi naurattamaan, kun meidän perheessä tosiaan on siskot saaneet lapsia jo ja äitipuolikin synnyttänyt seitsemästi, niin viimeksi kun nähtiin olivat sitä mieltä ettei maha oo laskeutunut yhtään ja menee synnytys heittämällä yli ajalle.. neuvolassa eilen kuitenkin sanoi täti, että selkeästi alkanut jo laskeutumaan. En muutenkaan tykkää asenteesta, että jos jo ennestään on lapsia, niin se heidän käyttämä tapansa olisi se ainoa oikea ja kaikki muut ovat sitten väärässä.. sanoinkin miehelle eilen, että varmin tapa tällä hetkellä päästä mun seurasta eroon on aloittamalla arvostelu mun tekemisistä/olemisista/vauva hankinnoista/kasvatusmetodeista yms.

Pitäisi olla kuulema pulloja valmiina kotona ja tutit sairaalakassiin pakattuna.. kuitenkaan Mamin tai Aventin pullot ei kelpaa (vissiin liian kalliita) eikä mistään tule mitään, jos ei omista mikroa ("miten muka lämmität maidon vauvalle ilman mikroa?"). Myös hoitoalusta on kuulema turha eikä vaipparoskiksellakaan tee mitään.. (ei auttanut selitys, että pakko vessaan oli hankkia joku roskis, joten miksei samalla hinnalla sitten isompi ja mahdollisesti sellainen, josta ei leviä sonnan haju pitkin kämppää ja hoitoalusta pyykinpesukoneen päällä on lähinnä tarkoitettu pariksi ekaksi kuukaudeksi ettei tarvitse kumarrella ja on helpompi tehdä kaikki ihopuimujen jne. putsaukset vesipisteen vierellä.) Onneksi en näyttänyt kohtuammetta, siitähän riemu vasta olisi revennyt..

Taidan hautautua pariksi kuukaudeksi vauvan kanssa kotiin, niin ei tarvii pahoittaa mieltään ihmisten arvostelulla.. eikä kukaan varmaan pahaa tarkoita, mutta mä myös oletan, että asiat on muuttuneet kahdessakymmenessä vuodessa ja jos joku on tehnyt aina jotenkin, ei se tarkoita siltikään, että se kyseinen tapa olisi ainoa mahdollinen tapa tehdä asioita.

Sori avautuminen, ärsyttää vaan, kun mä tykkään ite tehdä juttuja niin kuin teen ja kun mulla kerta on sen verran rahaa käytettävissä, että voin ostaa imetystyynyn näkemättä viikkoa nälkää tai että en ostanut käytettynä pyykinpesukonetta, niin en mä automaattisesti ole huono äiti. Eikä meidän perheessä huomioida sitä, että jos mä ostan nyt juttuja X, niin mulla ei välttämättä sitten olekkaan rahaa ostaa monella sadalla joululahjoja tai reissata julkisilla pitkin Suomea - tai esimerkiksi, etten halua just tällä hetkellä autoa, joka syö kaikki rahat vaikka ilman sitä sukulointi jääkin ihan minimiin ja perhejuhliin osallistuminen edellyttää kyytiä joltain muulta sukulaiselta.

Huoh. :shifty:

Enpä minäkään välitä siitä, että jos saan kritiikkiä tai muuta huomauttelua toimintatavoistani äitinä. Kun tosiasiahan on se, että mikä toimii toisella ei välttämättä taas toimi toisella. Toinen voi kokea tarpeettomaksi jonkin mikä on toiselle hyödyllinen.
Ja mukavampi se tietty olisi sinulle jos läheisesi enemmän kannustaisivat sinua ja luottaisivat siihen että osaat kyllä ja kysyt neuvoa tarvittaessa. Ja tottakai teet hankinnat siten kuten itse haluat, sinähän niitä käytät vauvan hoitoon. :)

Taitaa naiset olla tätä ärsytystä vähän enemmänkin ilmassa. :smug:

Sehän tässä just onkin, että tietty esikoista odottaessa haluan neuvoja enkä tajua aina edes kysyä niitä, mutta en tykkää tavasta, jolla teilataan muut mielipiteet, koska ne omat on just ne ainoat oikeat. Ja lause "älä sit usko kaikkea, mitä ne neuvolassa sulle sanoo.." sai mut näkemään heti punaista. En oo kuitenkaan mikään ihan idiootti. :rolleyes:

Oli mulla ihan jotain asiaakin, mutta jotenkin aloin vaan niin kiehumaan, kun mietin tuota meidän perheen toisten naisten asennetta.. joka on kyllä aina ollut tosi kaksnaamaista, siks en ihan hirveästi tiettyihin ihmisiin pidäkkään yhteyttä. Kun tuntuu, että teki kuka mitä tahansa, niin aina se on väärin. Nytkö nää leijonaemo-piirteet alkaa puskemaan läpi?

Muokattu viimeksi:
Mulla on kanssa pinna kireällä - vaikka helpottunut olenkin. Jotenkin vaan nuppia kiristää, ja epäilen itseäni koko ajan. Että toiminko esikoisen kanssa oikein (tempperamenttinen lapsi...) ja miksi toi mies ei yhtään enempää osallistu meidän arkeen (koska se on töissä koko ajan... mrrr..) ja esikoisen synttärit on viikonloppuna ja varmaan sielläkin jotain älytöntä miehen isovanhempien erodraamaa pääsen todistamaan... Ja emmätiedä. Ärsyttää.

"Ihanaa" että teitä muitakin ärsyttää :joyful: mua on ärsyttänyt tänään kun kengät ei mee jalkaan, takit ei mene kiinni, alapäähän saattuu, hengästyttää ja nukkuakkin voisi vaikka kokoajan ! Ärsyttää ihan kamalasti myös se että, vihdoin viimein mulla on ns. Vakkari neuvolatäti, mutta hänpä sattui sitten tänään kun oli neuvola-aika olemaan sairaana ja aika siirtyi huomiselle ja TAAS uudelle neuvolatädille..mullaa ollut nyt siis joka kerralla eri ihminen ja aina saa samat asiat selittää ja en oo kyllä yhtään tyytyväinen ollut neuvola palveluihin, melkein ihan sama olisko niitä ollut ollenkaan :angry4

Mua on tänään kans ihan suoraan sanottuna v*tuttanu kaikki. Pääkin on sen takia nyt ihan kipee,kun on joutunut joka asiasta lasten kans väittelee ja mikään ei onnistu mitä koittaa tehdä. Sit vielä stressaa tuo nuorimmainen,kun tänään oli neuvolalääkäri,niin siellä näky että toinen korva on hänellä samea ja veriviiruinen,ei antibioottia määränny,mutta jos yskä tai flunssa palaa niin lääkäriin näyttää uudelleen korvat,ettei tulehdu. Nyt taas kuulostaa hengitys vähän räkäselle. Ei tee hirveesti mieli lähtee synnyttää jos toinen on täällä toipilaana. Tiedän jo etukäteen etten osastolla pysty rauhassa nukkumaan,kun mietin miten lapsi kotona pärjää. Kiukuttas ja itkettäs kaikki. Pitää heti lähtee nukkuu,kun saa tuon nuorimman ensin unille. Toivottavasti huomenna vähän positiivisempi päivä..

Mua on ärsyttänyt nyt tosi moni asia, mutta esim. se että oon niin hidas tämän mahan kans ja paikkoja rupee kolottamaan niin herkästi! Ei paljoa tarvi tehdä et supistelee, selkä on kipee, häpyluuhun ottaa ja mahakin painaa yhtäkkiä tosi paljon. Siis kun seison ja meikkaan niin ihan hengästyttää kun maha on niin painava!? Sama tänään kaupoilla ollessa tuntui, että mun täytyy aivan pitää mahasta kiinni kun vatsalihakset venyy liikaa. :eek: Ja täs miettinyt, että mä en jaksa jos vielä se max 5 viikkoa pitäis tän mahan kanssa yrittää elää. Nyt siis rv 36+5. Mieskin ärsyttää kun sillä ei näytä olevan mitään kiirettä laittaa kaikki valmiiks ennen vauvan syntymää. No eihän sillä oo tätä pesänrakennusvimmaa, mutta mulla on ja en jaksa tehdä ite kaikkee! :mad: Poikakin on syyslomalla ja voi sitä lasten riitelyn määrää ja nyt on vasta tiistai! :smiley-angry002

Takaisin