La marraskuu 2016

No, ei tämä ihan mennyt kuin strömsössä. Alku oli ponnekas ja lupaava, mutta sitten supistelut loppui kuin seinään ja kohdunsuukin palautui muutaman pykälän taaksepäin. Nyt ollaan kotona, koitetaan nukkua hyvin (koska tuli tuossa valvottua yli 24h yhteen putkeen...) ja seuraillaan tilannetta. Kaikki kuitenkin hyvin sekä mulla että vauvalla. Eikä ole edes mikään iso vauva, vaikka ne neuvolassa sitä niin säikähtikin. Keskikäyrällä ja keskikokoinen lapsi, painoarvio ultran mukaan nyt n.2500g.

Mutta kiitoksia kaikille tsempeistä ja myötäelämisestä, ne ihan tosissaan lämmitti mieltä yllättävien käänteiden keskellä :Heartred

Jatkosta ei siis kukaan tiedä, jos mitä tahansa oireita ilmenee niin sairaalaan takaisin. Milloin niitä sitten tulee ja minkälaisia, kaikki on mahdollista. Tilanne voi kehittyä jälleen vaikka lähiminuutteina tai sitten sairaala kutsuu seuraavan kerran vasta yliaikaiskontrolliin tai sitten mitä tahansa siltä väliltä.

Tsemppiä Joialle ja tulehan kertomaan kuulumisia ja vointia kunhan ehdit!
Mulle oli eilen järkätty vaavikutsut. Aivan ihanaa kun oli kaikki ystävät ja lähimmät naispuoliset perheenjäsenet saatu paikalle. Oon kyllä otettu ja onnellinen että ystävät mulle tollaset järkkäs!
Nyt alkaa mammaloma. Mitenköhän tässä oikeen sitten kotosalla osaakaan olla? No en mä kauaa kyllä töissäkään olisi enää tän masun kanssa varmaan jaksanu vaikka tosi hyvin oon voinukin koko raskauden ajan. Onhan tässä kotona paljon vielä puuhasteltavaa. Vaavin vaatteetkin pitäs pestä kaikki. Sairaalakassia en ole edes vielä miettinyt....

Joo kiitos vastauksista ja ohjeista :)
Soitin äsken synnärille ja ohjeistivat ottamaan 1g panadolia ja tarkkailemaan vauvan liikkeitä ja jos pahenee kivut niin pitää soittaa uusiksi. Ja jos vauva päättää syntyä niin sitten syntyy.
Toivottavasti aamulla olisi oireet ohi :)

Voihan, miten jännän äärellä sitä jo ollaan monessa osoitteessa. Hirmuisesti tsemppiä teille kaikille tähän elämän mullistavaan :Heartred Toivottavasti kaikkien pikkuiset syntyvät vasta, kun ovat valmiita.

Huhhuh, miten rankkaa osaakin olla tuo lenkkeily koiran ja esikoisen kanssa. Meinaa kertakaikkiaan voimat loppua. Tänään onneksi oli äiti mukana, kun kävimme lenkillä. Piti välillä levätä, kun taju meinasi lähteä. Tämähän alkaa olla melkein jokapäiväistä. Uskaltaakohan itsekseen enää lähteä mihinkään :hungover:

Rv 32+2

Voi että, onnea Joia! :) ei malttais ittekään yhtään odottaa, vaikka opiskelukiireitten takia ois hyvä ettei pikkunen syntyis kauheesti etuajassa. Tänään tuli 35 viikkoa täyteen.

Meillä alko mietityttämään vauvan päiväunijärjestelyt. Asutaan kerrostalokaksiossa, jossa parvekkeelle kuljetaan eteisen, keittiön ja olkkarin läpi. Vaunuja säilytetään alhaalla vaunuvarastossa, koska sisälle ei vaan mahdu. Oisko jotain huippuideoita? Jos baby nukahtaa vaunulenkillä, pitääkö mun kävellä ympäriinsä vähintään kaks tuntia ettei unet keskeytyis turhaan? Vaunukopan saa tietty helposti irti rungosta ja tässä talossa on hissi, mutta onko järkeä roudata pelkkää koppaa partsille? Minne sen siellä laittaa? En haluis metsästää toista vaunurunkoa ihan vaan tätä varten. Plus se veis aika hurjana tilaa. Asutaan kolmoskerroksessa ja partsi on lasitettu, mutta taitaa silti olla liian kylmää laittaa vaunukoppa talvella vaan partsin lattialle..? Joku lampaantalja alle? Vaunut on emmaljungan city crossit ja vaunukopassa on sellai keinupohja.

Tietty toivotaan niin hyvin nukkuvaa vauvaa, ettei sen unia kauheesti haittais pienet liikuttelut ja ulkovaatteiden riisumiset, mutta jos tulee isäänsä, nii ei oo toivoa :D
Silloin kun me asuttiin hissillisessä kerrostalossa ja vauva sattui nukahtamaan vaunuihin niin vein kopan ylös parvekkeelle ja asetin kaksi parveketuolia vastakkain ja siihen sitten kopan. Välillä jätin kopan sisälle mutta yleensä heräsi siihen jos yritti riisua.

Kirpparilta tarttui mukaan vain vaaleansininen body ja housut. Oikeastaan etsin fleecehaalaria... :grin
Mies ei enää edes kommentoi, pyörittelee vaan silmiään "huomaamattomasti"... Minkä mä sille voin, etten pidä vaaleanpunaisesta? Yritin kyllä katsella "tyttöjen vaatteita"... mut noi siniset, vihreät ja harmaat vaan miellyttää mun silmää enemmän.
Ehkä opin tykkäämään "tyttöjen väreistä", kun tarpeeksi moni on luullut vauvaa pojaksi... :wink

Jännittävää, Pikkumyy!!!
Täällä ei vielä mitään merkkejä - pari viikkoa perässä tuun :)

Dootti, samaa mieltä. Nyt olen ottanut kirppikseltä esim beigen ja ruskean sävyjä, kun v.pun ei vaan sytytä!

Jälleen ylimääräisessä ultrassa käyty. Ultrassa kaikki oli mun tilanteeseen ja viikkoihin ja läpikäytyihin ongelmiin nähden hyvin. Kohdunsuu oli sisältä ja ulkoa kiinni, välissähän ulkosuu oli jo sormelle auki ja raotti, tänään pehmentynyt kylläkin mutta kiinni sekä ulkoa että sisältä. Painaessa vatsaa ei myöskään reagoinut. Pituudeltaan kohdunkaula oli 34mm eli pidempi kuin viimeksi 1,5 viikkoa sitten, siitäkin huolimatta, että eilinen reissu aamusta iltaan oli fyysisesti rasittava ristiäisiin Tampereelta Uusikaupunkiin. Mahtavaa! Lääkäri muistutti, että helpolla tulee hakeutua päivystykseen ja että olisi hyvä vielä kerran seurata tilannetta, joten jo ensi viikon torstaina on seuraava ultra, silloin 33+1. Lääkäri muistutti myös aina ja edelleen rasituksen välttämisestä ja yhdyntäkiellosta sekä toivoi, että pääsisimme 34 viikolle asti. Vissi ero suomalaisen ja venäläisen lääkärin välillä: Tämä ihana venäläinen lääkäri ei nytkään hehkuttanut, että kaikki olisi hyvin, vaan että nyt on kaikki "ihan hyvin, sanotaanko normaalisti", kun tähän mennessä ei ole ollut normaalisti. Ei siis pidä itsestäänselvyytenä, että tästä vauvasta vieläkään tulisi täysiaikaista, vaikka tilanne onkin nyt näin hyvä. Päivä kerrallaan toki tässä eletäänkin eikä tulevasta tiedä ja tosissaan on vielä miltei 2kk täysiaikaisuuteen, mutta itse taas koen, että asiat on nyt tosi hyvin siihen nähden, miltä heinä-elokuussa näytti. Kohdunkaulan tilanne on nyt parempi kuin silloin oli ja nyt on viikkoja jo kuitenkin miltei 32 täynnä. Olen vihdoin normaalilla alueella raskauden suhteen, joskin erityisseurannassa, koska raskaus kaikkinensa sisältänyt niin paljon epänormaalia ja aina ja edelleen supistuksia tulee herkästi ja normaalia enemmän. Vauvan paino oli tänään keskikäyrällä 1960g eli enemmän kuin kumpikaan meistä on painanut syntyessään. Minä itse tosiaan olen syntynyt keskosena 1800g ja mieheni keskosena 1640g. Syke vauvalla oli tänään 147 ja lapsiveden määrä oli normaali. Kaikki oli siis hyvin. :)

Rv 31+5

Itekään en tykkää vaaleenpunaisesta, vielä vähemmän pinkistä (ja kaikista vähiten Hello Kittystä, vaikka ei väri olekaan). Meillä onkin tytölle aika lailla neutraalia vaatetta, myös sinistä, limen vihreää jne. Onhan tuolla muutama sellanen ihan hailakka vaaleanpunainen vaate, se nyt on ihan ok väri. Kaikki taitetut/murretut vaaleanpunaiset menee, kuten korallikin. Mut ei sellanen perus vauvavaaleanpunainen.
Ite tykkään vaaleasta violetista, mut sitä ei oo juurikaan vauvojen vaatteissa.. harmittavasti.. koska meillä ois sitä vaatekaapit pullollaan :grin

Kiva kuulla hyviä uutisia Browneyedgirl! :joyful:

Mää luulin etten tykkää "tyttöväreistä" yhtään :hungover: kyllä vaan alkaa vaatehuoneessa vauvan puoli näyttämään aika hot pinkiltä, lilalta, vaaleanpunaiselta, glitteriä, leopardia ja pitsiä löytyy myös..on siellä kyllä sinistäkin ja limen vihreää ja kirkkaan keltaistakin jopa löytyy! Mihinkös se ajatus niistä pelkästään neutraaleista väreistä katos :grin

Onko kellään muuten kokemusta siitä että ois verta pissassa? Mulla neuvolassa tänään näkyi ekan kerran veri pissassa ja meen huomenna käymään labrassa, jossa katsotaan munuaisten kreatiini arvot. Katotaan että eihän oo munuaisista johtuvaa..

Pikkumyy 35+3

Hei! Tänään oli uudet verikokeet liittyen maksa-arvoihin.Ne oli noussut 95->99 ei hirvee nousu,mutta huolestuttaa kuitenkin Ja kun tuntuu,että Taysissa ei oteta tätä yhtään vakavasti. Ainoo mitä sanottiin,että käy uusissa verikokeissa tänään. Mitä oon muilta kuullut,niin on saanut jotain lääkettä,joka alentaa arvoja ja päässyt ultraan ja seurantaan sairaalaan.nyt joudun vaan kotona asiaa miettimään ja tekemään liikelaskentaa Huh,kun välillä tuntuu raskaalta

Niin ja noista väreistä Vähän kepeämpään aiheeseen. Mä en kanssa pidä vaaleanpunaisesta.Vaatteet on lähinnä valkoista/harmaata/kirkkaanpunaista/sinistä.Muutenkin haaleat vauvavärit ei oo yhtään mun juttu

Pikkumyy93, Mulla on ollut aina toisinaan pissanäytteessä punasoluja eli verta, mutta sitten seuraavalla kerralla ei olekaan ollut. En tiedä mikä sen on aiheuttanut, samoin ollut toisinaan leukosyytit koholla ja taas sitten sekin poissa. Aina silloin kun pissanäytteessä ollut ylimääräistä, supistukset olleet normaalia voimakkaampia, miksi oon hakeutunutkin hoitoon. Silti niihin pissa-arvoihin ei ole puututtu eikä niitä hoidettu koska viljely on ollut kunnossa.

Nonni, nyt vähän kiusallinen aihe/kysymys. Eli ostin välilihaöljyä neuvolan suosituksesta ja nyt kun aloin lukemaan ohjeita, niin niissä suositellaan välilihan hieromista/venytystä. Joo, siis ihan ymmärrettävää. Mutta. Kuinka miten ihmeessä tämän vatsan kanssa voi tuon hieromisen/venyttelyn muka toteuttaa? Miten te, jotka tuota teette, olette sen tehneet? Mies alkoi hieman ääneen hymyilemään, kun sanoin sen saavan uuden tehtävän :D Ja sitten alettiin miettimään, että missä/milloin se tehtäisiin, siihen kun pitäisi varata 5-10 min. Iltauutisia kattellessa? Sängyssä kirjaa lukiessa (miehellä hiukka vaikea lukea samaan aikaan kyllä...)? Joku muu, mikä?

Pliis help mii dier foorumi!

Nimim. Epätietoinen vm -81 plus mies

Kaisukkene, vahingossa painoin eka tyhmä nappia, anteeksi siitä. Vaikka siis nauran täällä ääneen. :grin

Mä olen ne muutamat kerrat, kun olen jaksanut pelkästä öljyämisestä poiketen venytellä välilihaa ollut joko sängyssä kyljellään ikään kuin takakautta vähän kopeloinut tai sitten ottanut sellaisen leveän seisonnan ja vähän kyykistänyt polvia, jolloin myös onnistuu. Tuntuu vaan ihan tosi typerältä eli jos suinkin saat isännän innostumaan asiasta, niin suosittelen hoitamaan sen kanssa vaikka osana sänkyleikkejä koko homman..

Tulipa otettua kolmen tunnin päikkärit, ei siis tarvinnutkaan tehdä mitään koko päivänä.. :bored:

Tunsin itseni myös ihan idiootiksi, kun neuvolassa katsoin neuvolatädin demonstraatiota käsin lypsämisestä ja herutushieronnasta.. ihan kuin olisin ollut 13-vuotias terveystiedon tunnilla. Onneksi en sentään alkanut hihittelemään.. :hilarious:

Nonni, nyt vähän kiusallinen aihe/kysymys. Eli ostin välilihaöljyä neuvolan suosituksesta ja nyt kun aloin lukemaan ohjeita, niin niissä suositellaan välilihan hieromista/venytystä. Joo, siis ihan ymmärrettävää. Mutta. Kuinka miten ihmeessä tämän vatsan kanssa voi tuon hieromisen/venyttelyn muka toteuttaa? Miten te, jotka tuota teette, olette sen tehneet? Mies alkoi hieman ääneen hymyilemään, kun sanoin sen saavan uuden tehtävän :D Ja sitten alettiin miettimään, että missä/milloin se tehtäisiin, siihen kun pitäisi varata 5-10 min. Iltauutisia kattellessa? Sängyssä kirjaa lukiessa (miehellä hiukka vaikea lukea samaan aikaan kyllä...)? Joku muu, mikä?

Pliis help mii dier foorumi!

Nimim. Epätietoinen vm -81 plus mies

Meillä ollu vähä samoja keskusteluja oman miehen kanssa.
Ja aikoo kuulemma käydä ostamassa mulle kaikkea kurkusta munakoisoon ja lupasi olla vielä itse yleisönä. :joyful:
Ja nyt on kuulemma Huippukivassakin paljon kivoja tarjouksia!
Siis voi jee... :hilarious:

Meillä ollu vähä samoja keskusteluja oman miehen kanssa.
Ja aikoo kuulemma käydä ostamassa mulle kaikkea kurkusta munakoisoon ja lupasi olla vielä itse yleisönä. :joyful:
Ja nyt on kuulemma Huippukivassakin paljon kivoja tarjouksia!
Siis voi jee... :hilarious:

Mutta siis tolleenhan se menis siinä sivussa ilman, että tartteis tuntea itseään aivan urpoksi pyörittelemällä omia sormia sisällään. Tai sitten ihan oikeasti pitää sanoa miehille, kun ne todennäköisesti siellä alakerrassa vähän useammin vierailevat (syytä ainakin olisi), että ottavatkin vähän järeämmät esileikit käyttöön ja hoitavat venytyksen siinä samalla. :wink

Itsehän sitä paitsi näine uusine, pitkine kynsineni aiheutan todennäköisesti vain vahinkoa, joten taitaa kuitenkin kaatua miehen niskaan tämä homma - reppana, kun pelkää vieläkin, että seksiä harrastettaessa tökkii kikkelillä vauvaa silmään.. :hilarious: (Toiveajattelua, sanoin. :rolleyes:)

Mitäh mä en oo kuullukkaan tommosesta venyttämisestä :O öljyämisestä kyllä.. pitäis vissiin itekkin ruveta hommiin :'D

Takaisin