La marraskuu 2016

Taidan sittenki olla vielä liian nuori lapsen saamiseen kun koen ihan kuolettavan hauskana tän keskustelun välilihan venyttämisestä. Yksinäni hirnun työpaikan taukotilassa ja pelkään että joku tulee, miten tän voi kellekkään selittää mille kikatan... :hilarious:

Ja vastaus itse asiaan: koitin lukea ohjeita kyseiseen asiaan, totesin aikamoiseks akrobatiaks koko homman, joten päätin unohtaa koko jutun ja toivoa että toosa vaan kestää sen minkä pitääki :D

Mä valvoin toissayön melkei kokonaa ku mies kuorsas.. eile meinasin nukahtaa suihkuun seisaalteni ku huuhtelin hiuksia ja piti pitää silmiä kii. Päiväunia en ehtiny nukkuu ollenkaa.. illalla nuokuin sohvalla ja mies totes et mun pitäs varmaa lähtee nukkuu.. lähin sänkyyn mut uni ei sit tullukaa. Välil piti käyä syömässä ja sit lähin kokeilee uusiks nukkumista. Kyl mä sit joskus puolen yön aikaan sain unenpäästä kiinni.. mut siinä valvoessani kehittelin jo vauvan nimiäisiin kakut jne :D ja kakkujen koristelut.. ja tänä aamuna kello soi puol7 labraan. Labran jälkee kotiin aamupalalle ja päivän ekat päikkärit(2h). :)

Täälläkin valvottiin viime yönä. Ei kylläkään mahan takia vaan jäätävän kurkkukivun :( Iskihän se flunssa kuitenkii, vaikka olin ajatellu et säästyn tän raskausajan. Edellisen kerran olin maaliskuussa kipeenä. Toivotaan et menee nopeesti ohi!

Minäkin valvon yleensä aamuyöstä pari tuntia ja siinä mietin mitä leipoisi kastajaisiin ja mistä etsisi kakunkoristeita :D saatan mä myös (kiitos välilihakeskustelun) miettiä omaa alapäätäni ja sen suikaleita mitkä ensimmäisenä tulee varmasti repeämään.. Että näin.

Täällä ollaan toista päivää äitiyslomalla, ihana syksyinen päivä, ja tämä vapaus...!!! :love7

Työ on vienyt niin paljon henkisiä ja fyysisiä voimavaroja etten ole saanut aikaiseksi paljon mitään vauvaa varten. Kotonakin valtavasti järjestelemistä ja hankintoja tehtävä. Puhumattakaan siitä, että ehtisi reflektoida ja tajuta koko tämä elämänmuutos mikä on esikoisen tulon myötä alkamassa. Mieskin alkaa ehkä hiljalleen tajuta, että synnytys lähestyy, kun eilen totesi että pitäisköhän mun pakata sairaalakassi jo valmiiksi :grin pohti jopa, että meidän pitäisi tarkistaa, löytyykö lääkekaapista Paratabseja, niin että voin tarvittaessa ottaa niitä ihan ensimmäiseen kipuun kun supistukset alkaa!

rv 35+3

Minä kyllä yleensä nukun öisin, mutta herään kyllä ottamaan närästyslääkettä, käymään vessassa, juomaan vettä, kääntämään kylkeä, haukkaamaan pientä yöpalaa, ottamaan magnesiumia ja viime yönä näiden lisäksi kutina piti hereillä puolitoista tuntia.
Tuleehan siinä vähän katkoksia uneen. Varmaan totuttelen heräilemään vauvan syöttämiseen.

Voi ihana rakas väsymys kuinka olenkaan kaivannut sinua! (NOT!!) aamupäivällä 2h päikyt ja nyt iltapäivällä 1,5h.. jospa tällä unimäärällä jaksais käyä kahtoo yhen lätkäpelin hallilla tänää.. ja pelistä varmaa suoraa nukkumaan.. ai mikä elämä? :S

• Tykkään
Reaktiot: Eea
Mäkin valvon lähes joka yö tunnin pari. Tää on vielä ihan ok, mut viime yönä iski paniikki, kun tajusin, että vauva todennäköisesti herättää useammin ja sitten pitää vielä jaksaa koko päivä isompien kanssa. Ne ei kuitenkaan enää ota päikkäreitä joka päivä.

Ai kun kiva, että väliliha-avaus on synnyttänyt näin vilkkaan keskustelun :D Nyt olen päätynyt siihen, että joo ehkä mä annan asian olla, koska nähtävästi ei se ole haitannut menoa aiemmin synnyttäneillä. Ja jotenkin tuo itse venyttely tuntuu ihan liian himputin vaikealta. Ihan jo vaikka perus-vällyjenvälileikkien oheen on vaikeaa saada mahtumaan 10 minuutin venyttelytuokiota. Kaukana romanttisesta toiminnasta, ainakin mun mielestä.

Kiitos kaikille päivieni piristämisestä, olen nauranut vedet silmissä teitin viesteille!

Mäkin valvon puolet yöstä melkeistä joka yö. Nyt alan jo tottumaan siihen. Alkuun pisti pään sekaisin. Päikkäreitä en voi ottaa, koska uni tulee vielä vähemmän sitten yöllä. Enää 2,5 vkoa mammiksen alkuun, juhuu!

Kaisukkene 32+1

Mulla on keittiön pöytä!! :smug: En edes käsittänyt, miten oon kaivannut ruokailua pöydän ääressä, kun en ole kohta 11 kuukauteen omistanut sellaista. Varmaan voi kahden käden sormilla laskea sinä aikana tapahtuneet ruokailut istualteen niin, että lautanen on ollut pöydällä eikä käsissä/sylissä. Ai, että..

Välilihanvenyttely-keskustelu on kyllä tullut tarpeeseen, ei aina tarvii olla niin vakavia aiheita ja sit toisaalta, kun moni meistä alkaa jo jäämään lomille (itelläni tuli kuitenkin jo eka kuukaus äitiyslomastä täyteen tänään) eikä sosiaalinen elämä ehkä ole ihan huipussaan, niin on kiva, että edes jossain pääsee seurustelemaan ihmisten kanssa - plus ettei nää aiheet ehkä aina ole kaikkein soveltuvimpia työpaikan kahvipöytäkeskusteluiksi. :hilarious:

Isäntä lähti viettämään poikien iltaa ja se hälle suotakoon, pysyypähän poissa jaloista, kun mä täällä huseeraan. Vannotti kyllä lähtiessään, etten ostelisi mitään sillä aikaa, kun on viihteellä.. ai, mäkö muka? :angel4 Onhan tässä kieltämättä palanut rahaa, mutta enää ei ihan kauheasti ole puutteita ostoslistalla: hoitoalusta ja se suojus meidän sänkyyn taitaa olla isoimmat.. pikku silppuahan nyt on aina, mutta niitä nyt voi ostella sit "salaa"..

Onpahan taas munkin nukkuminen ollut vähän mitä sattuu: kahdelta nukahdin, ysiltä heräsin ja pyörin varmaan tunnin sängyssä, kun närästi. Sit nousin ylös ja söin aamupalan ja jatkoin samantien yhdentoista aikaan parin tunnin päikkäreillä.. tää nukkuminen on jotain ihan käsittämätöntä. Toisaalta, neuvolassa just eilen sanottiin, että nyt on hyvä nukkua niin paljon kuin ikinä vaan ehtii ja muistaa sitten myös se, että levätä pitää myöa synnytyksen jälkeen - sanoi, että aivan hyvin voi varata pari viikkoa sohvan nurkassa makoiluun eikä kuvitella välttämättä edes tiskaavansa.

Kuulostaa kyllä aika utopistiselta, että malttaisin muka olla niin pitkään tekemättä mitään.. toisaalta, sitähän voi olla oikeasti niin kipeä, ettei edes pystyisikään mihinkään vaikka mitenkä haluaisikin. Toivotaan nyt kuitenkin, etten ihan poissa pelistä ole montaa päivää, vaikka alkaa pakastimen ruokatilanne sen jopa pikkuhiljaa sallimaankin..

Ihanaa kun muutkin vetelee päikkäreitä ja on väsyneitä!:grin
Nukahtelen melkeen päivittäin kotona, varsinkin kun oon syönyt ruoan niin voisin nukahtaa ihan heti. Makuulleen ei kannata esim. sohvalle mennä ollenkaan koska sitten on satavarma nukahtaminen tiedossa:grin Tänäänkin tuli taas nukuttua päikkärit:rolleyes:

Kävin äsken noutamassa kaupasta babynestin kun oli saapunut. Hihii nyt alkaa olla kaikki hankittuna, pikkuinen vaan enää puuttuu sylistä:rolleyes::Heartblue

rv 35+2

Voi että mua ällöttää, johtuuko tää nyt jostain raskaushormoneista? Mulle on ilmaantunut selkään (tai en tiedä onko olemassa oleva muuttunut) luomi, joka on ulkoneva. Hyi, en voi edes koskea siihen. Lisäksi yläkropassa siellä sun täällä on semmoisia oikein pieniä ihonäppylöitä(?) jotka voisivat ehkä vähän näyttää finneiltä. Kaulassa oli yksi sellainen ja näpräsin sitä ikäänkuin poksauttaakseni finnin. No tämä ihosuikale irtosi mutta vertakin se vuoti.

Onko muut huomanneet kyseisiä muutoksia? Muutenkin mulle on alkanut tulemaan alkuraskauden oireita takaisin; päänsärkyä, huonovointisuutta, turvotusta, väsymystä.. Onneksi torstaina on neuvola niin pystyt tarkistamaan onko virtsatesti puhdas, mahdollisen myrkytyksen takia. Vaikka en kyllä tällä hetkellä usko että se olisikaan..

Rv 33+3

Mulle on ilmestynyt pari uutta luomea joista yks on vähän ulkoneva, mutta ne on ihan tosi pieniä kylläkin.

Oma olo alkaa myös olla aika raihnainen, voisin nukkua vaikka 18h vuorokaudesta jos vaan saisin. Närästys alkaa palailla omeprazolista huolimatta, turvotus on välillä ihan kamala, syke on jatkuvasti yli 100 ja onhan tässä kaikenlaista selkäsärkyä, liitoskipuja sun muuta mukavaa. Parin päivän ajan on silmissä näkynyt vähän väliä mustia ja kirkkaita pisteitä, ihan kuin tähtisädetikkua heilutettas naaman edessä. Verenpaineet on suht matalat eli ei onneks raskausmyrkytystä ole. Mutta kyllä sitä vaan kummasti jaksaa kun muistaa välillä ajatella sitä palkintoa minkä tästä saa, ja eihän tässä tosiaan oo enää kun 30 päivää laskettuun aikaan :)

rv 35+5

En ole ikinä kuullu tollasesta välilihan venyttelystä:wideyed: esikosta repesinkin pahasti..
Olen jo sanonut et suunniteltu sektio olis mieluisampi synnytystapa nyt saatikka mahdolline hätäsektio sun muu mitä ajattelen herkästi kahden kohdalla tulevan:sad001
ja kaikki edelleen aivan leväällään miten voin olla näin aikaansaamaton..

Rv32 tai jtn menossa.

Mulle on ilmestynyt pari uutta luomea joista yks on vähän ulkoneva, mutta ne on ihan tosi pieniä kylläkin.

Oma olo alkaa myös olla aika raihnainen, voisin nukkua vaikka 18h vuorokaudesta jos vaan saisin. Närästys alkaa palailla omeprazolista huolimatta, turvotus on välillä ihan kamala, syke on jatkuvasti yli 100 ja onhan tässä kaikenlaista selkäsärkyä, liitoskipuja sun muuta mukavaa. Parin päivän ajan on silmissä näkynyt vähän väliä mustia ja kirkkaita pisteitä, ihan kuin tähtisädetikkua heilutettas naaman edessä. Verenpaineet on suht matalat eli ei onneks raskausmyrkytystä ole. Mutta kyllä sitä vaan kummasti jaksaa kun muistaa välillä ajatella sitä palkintoa minkä tästä saa, ja eihän tässä tosiaan oo enää kun 30 päivää laskettuun aikaan :)

rv 35+5

Joo mullakin näkyi noita kirkkaita pisteitä silmissä kun olin jotenkin kumartuneena/pää alaspäin ja sitten nousin. Meni kyllä sitten nopeasti ohi. Mullakin verenpaineet on semmoiset 120/80 kokoajan olleet että ei ole siitä johtuvaa.

Täälläkin yöheräilyä, vielä varsin säännöllisen kellon mukaan: klo 1, klo 3, klo 5 ja klo 7 sitten ylös :D ja tosiaan on kellontarkka melkein tuo heräily. Aiemmin kävin aina vessassa noilla heräilyillä, nyt ei olisi joka kerta edes tarve mutta kai sitä käy vähän varmuuden vuoksi. Maha on pudonnut huomattavasti alemmas ja vissiin tyyppi on hilautunut alemmas. En mielellään ota sitä riskiä, että joku harkitsematon sohaisu rakon seudulla saisi aikaan ylimääräisiä lorahduksia :D yöllisistä heräilyistä huolimatta olen päivälläkin ihan energinen ja teenkin kotoa käsin vielä käännöshommia, kun jäin päätoimen työstäni jo äitiyslomalle. Vielä kun työnteon ohella malttaisi laittaa kaikki vauvajutut kotona valmiiksi :D ja se sairaalakassin pakkaus pitäisi tosissaan aloittaa, ties vaikka vauveli olisikin hätäinen ja syntyisi heti parin viikon päästä! :)
Rv 35+2

Väsymystä täälläkin, mutta ei voi esikoisen takia ihan aina nukkuakaan. Onneksi hän kuitenkin nukkuu 3h:n päikkärit usein, niin voi itsekin nukkua. Oonkin nyt kiukutellut, etten jaksa olla mikään kodinhengetär ja passaaja ja mielenosoituksellisesti jättänyt ruuat tekemättä ja pyykit pesemättä. Mies oli kuitenkin koko viikonlopunkin rilluttelemassa...

Ei ole täälläkään vielä oikein mitään valmiina, kun tässä odotellaan rahatilanteen parantumista. Äitiysrahojen myötähän taloudellinen tilanne paranee oikein ruhtinaallisesti kotihoidontukeen verrattuna :)

Tämä ei nyt tänne kuulu, mutta olipa tympeä esikoisen 1,5 v neuvolalääkäri käynti :sad001 Kyllä sai epäilemään, että miten tässä nyt muka pärjätään kahden alle 2 v:n kanssa. Tähän saakka ollut luottavainen mieli. Lisäksi esikoisella ilmeisesti hypospadia, eikä siitäkään tietoa herunut, muutakun että laittaa urologille lähetteen. Mutta hei, onneksi osaan ihan itse googlettaa:eek: Tuon käynnin jälkeen ollut niin huono fiilis, että toivoisin edellisen neuvolalääkärin takaisin. Ehkä sitä on "vähän" herkillä näissä hormonihuuruissa ja väsyneenä ja anteeksi tästä :oops:

Rv ? 32 tai 33...

Mulla on kanssa kaulaan ilmestyny sellasia pieniä ulkonevia luomia. Samoin ilmesty viime raskaudessakin, mutta lähti jonkuu ajan päästä pois. Isompikin luomi on ilmestyny hartiaan. Toivottavasti lähtee pois! Vaikka pikku juttujahan ne on.

Mulla on nyt monena yönä tullut kivuliaita supistuksia ja viime yönä olin jo puhelin kourassa että alan soitteleen sairaalaan, mutta maltoin mieleni ja ajattelin että ne varmaan vaan passittais takas kotiin. Kertokaapa joku viisas että miksikä ne supparit aina yöllä tulee? Ja yleisestikkin tosi monellahan alkaa yllä synnytys, mikä jippo siinä on? :D

Pikkumyy 35+4

Lueskelin nettiä viime yönä ku taas heräilin tunnin välein. En todellakaan muista kunnolla asiaa mut tuo
Mulla on nyt monena yönä tullut kivuliaita supistuksia ja viime yönä olin jo puhelin kourassa että alan soitteleen sairaalaan, mutta maltoin mieleni ja ajattelin että ne varmaan vaan passittais takas kotiin. Kertokaapa joku viisas että miksikä ne supparit aina yöllä tulee? Ja yleisestikkin tosi monellahan alkaa yllä synnytys, mikä jippo siinä on? :D

Pikkumyy 35+4

Tuli yksi yö luettua nettiä niin löysin tämmöisen: "Nämä supistukset voivat jo pehmittää kohdunkaulaa ja ne valmistelevat kehoa synnytykseen. Joskus nämä supistukset myös auttavat vauvaa kääntymään suosiollisempaan asentoon synnytystä ajatellen. Tällaista epämääräistä supistelua tulee usein yöllä, kun kehossa on paljon melatoniinihormonia, joka tehostaa oksitosiinin toimintaa. Hormoneissa tapahtuu taas muutoksia, kun prostaglandiinin määrä lisääntyy."

Josko tuo selventäisi :cool:

Kaikki sympatiani sinulle kiki80!! Raskaudenaikaiset pahoinvoinnit on olleet yksiä elämäni pahimpia koettelemuksia, ja jos se paha olo kestäisi koko 9 kk niin olisin minäkin jo tässä vaiheessa ihan loppu ja varmasti vain itkisin ja valittaisin. Kovasti voimia viimeisiin viikkoihin!

Täällä on jo pari vuorokautta menty vähemmillä unilla kuin yleensä. Eilenkin yritin saada unta klo 22 maissa kun olin ollut niin väsynyt, mutta olen nukahtanut vasta klo 24 jälkeen. Ilman mitään syytä. Kun miehen herätyskello on herättänyt klo 5.25, heräsin minäkin enkä enää saanut nukuttua. Enkä toki nukkunut putkeen tuotakaan pätkää vaan heräilyt kuuluu nykyään joka yö asiaan. Myös toissayönä unet jäivät vähiin. Päikkäreitä en ole nukkunut. Valvooko joku muu ilman mitään syytä? Ihmettelen, että mistä tällainen johtuu.

34+5
Kiitos Belle ja Marras16 sanoistanne. Tänään ollut ihan hyvä päivä.

Mua ei kanssa oikein väsytä, mihin vuorokauden aikaan tahansa herään niin olen tosi pirteä. Oli se sitten kaksi tuntia nukkumaanmenon jälkeen tai aamulla puoli seitsemän. Luulen että se johtuu siitä että keho valmistautuu yöimetyksiin ja valvomisiin. Toivottavasti se olisi mun kohdalla joku merkki että synnytys lähestyy.

Muokattu viimeksi:
Takaisin