La marraskuu 2016

Tänään oli mullakin äitipolikäynti ja helpotus oli valtava kun kuultiin, että istukka on noussut riittävän kauas kohdunsuulta ja alatiesynnytys on mahdollista.
Toisin kun joillain aikaisemmin kirjoittaneilla, niin itselle taas on iso juttu, että onnistuu näin, eikä tarvita sektiota! Ainakaan tämän asian vuoksi. Tuntuu kuin iso taakka olisi tipahtanut harteilta!

Napanuoran tilannetta seuraillaan myös loppuraskaus, mutta toistaiseksi virtaukset ok ja lapsi kasvanut hyvin. Melkein kahden kilon kaveri jo :-o!

Charm3 33+0

Täällä maha on ihan valtava ja tuntemattomatkin tulee päivittelemään, että miten mää enään edes liikun :oops: ja onko siellä oikeasti vain yksi vauva ja ei millään meinaa uskoa että vielä vajaa pari kuukautta laskettuun aikaan! Siltä kyllä kieltämättä tuntuukin, en saa itse edes sukkia enään kunnolla jalkaan ja kävely ja paikoillaan seisominen alkaa olla aika tukalaa..silti oon lähössä vielä ikeaan viikonloppuna :joyful: neuvola vasta reilun viikon päästä ja kyllä aion nyt siellä vaatia että tekevät sen kokoarvion!

Charm3,onpa hyvä juttu,että istukkasi on noussut pois kohdunsuulta ja sen puolesta alatie synnytys on mahdollinen. Minulla ei edellisessä raskaudessa noussut ja toivoin viimeiseen asti että se siirtyisi,mutta ei. Onneksi nyt ei näytä olevan estettä alatie synnytykselle niin toivottavasti saan kokea sen vielä kerran :)

Minulla oli Vimpa ihan sama ajatus, että koska tämä lapsi suurella todennäköisyydellä jää viimeiseksi haluaisin kaiken menevän ns. normaalisti. Koskaanhan ei voi tietää mitä tässä (tai synnytyksen aikana) vielä ehtii tapahtua, mutta todennäköisyys alatiesynnytykselle parani huomattavasti kun istukka tajusi siirtyä :D

Mitkäs muuten teillä muilla Taysissa synnyttävillä fiilikset paikasta? Monelta kuullut kaikenlaista negatiivista, mutta itsellä kahden aikaisemman + tämän uuden tulokkaan kanssa hoidettujen käyntien puolesta pelkkää hyvää sanottavaa...

Tuo vauvan vaatteettomuus sairaalassa on miulle uutta, viime vuoden alussa esikoinen syntyny. Synnytyssalissa vauva oli ihokontaktissa rinnalla, mutta vaatteet sille puettiin osastolle mennessä eikä kukaan missään vaiheessa sanonu että pitäs ilman vaatteita pitää lähellä. Ite olin niin pihalla ja huonossa hapessa monta viikkoa synnytyksen jälkeen että enhän mie ite tuollasia tajunnu. Täytyy tätä seuraavaa pitää lähellä pukematta sitä..

Mie luulin et se oli mun siskon oma juttu pitää vauvaa vaan vaipassa ja kapaloon käärittynä mut on ilmeisesti koksissakin nykyään käytäntö?
Ei ollut 2010 kun viimeksi oon synnyttänyt.
Hyvä ideahan tuo on :)

Hyvin alkanut päivä reippaalla lenkillä muuttui sitten itkuressiksi, kiitos kelan. Ne ei meinaa nyt hyväksyä mun sairauspäivärahahakemusta lääkärin todistuksella! Vaativat lisäselviryksiä lääkäriltä :0 ikinä oo ollu näin. Kuukaus jo asiaa jahkattu.
Ja sit tuli vielä puhelu et ekaluokkailaisella ollu ongelmia koulussa. Kotona puhuttiin pojan kanssa, voi kun nyt ei pahenis.

Mulla on jotenkin hirvee stressi siitä, että aika loppuu kesken. Kuitenkin melkein kaikki välttämätön on hommattu ja äitiyspakkauskin odottaa postissa, että kerkeäisin sen vihdoin hakemaan sieltä. On pinnis, on turvakaukalo... Hoitotaso pitäisi vielä metsästää (sanonko mikä ikea, kun ei ollut oikean väristä). Rahahakemukset on laitettu menemään, mammaloma häämöttää. Muuton suhteen kaikki pitäis olla tehty. Ja siltikin tuntuu, että jotain äärettömän tärkeää olen unohtanut.

Pari viimeyötä on mennyt tosi huonoilla unilla. Ensin stressasin kontrolliultraa, jossa kaikki kuitenkin hyvin. En sitten tiedä mikä viime yönä valvotti. Heräilin tunnin välein ja oli pakko laittaa miehellekin viestiä, että ei meinaa pää kestää sitä, että nukkuu tunnin putkeen. Enää viisi raskaampaa työpäivää jäljellä ja loput kaksi meneekin sitten mukavasti koulutuksissa. Huomaa kyllä, että maha on pikkuhiljaa alkanut tulemaan eteen, kun kyykkii. Tai saa eri tavalla varoa.

Jostain syystä ei oo ruokakaan oikein maistunut. Liekkö johtuu siitä, että tyyppi punkee jalkojaan ylöspäin ja hengittäminenkin on vaikeaa. Mulla on tuolla "lohturuokana" kaikkea hyvää, mutta nekään ei maistu. Eilen rouskuttelin porkkanaa ja näkkileipää, vaikka nenän edessä olisi karkkipussia, banaania, jugurttia.... Kaikkea, mikä ennen on mennyt ihan ok alas :''DD

Ensviikolla on vielä viimeinen neuvolakin tällä paikkakunnalla ja sitten saakin mennä tervehtimään uutta neuvolatätiä ja tutustumaan uuteen synnytyssairaalaan. Apuaaa :DD

Mää kyllä yhdyn tohon ei maistu -kommenttiin. Mullaki esim suklaa vähä ehkä ällöttää ja siis se ei voi olla mahdollista ellei maailman kirjat ole sekaisin! Toiseksi mulla ei oo koko raskauden aikana ollu ku ihan pientä ällötystä sillo ku oli viel kaksoset tulossa eli siksikin on niin outoo et nyt ei maistu ruoka ja vähä ku ällöttäis kaikki :wtf:

Rv 34+3

Hyvin alkanut päivä reippaalla lenkillä muuttui sitten itkuressiksi, kiitos kelan. Ne ei meinaa nyt hyväksyä mun sairauspäivärahahakemusta lääkärin todistuksella! Vaativat lisäselviryksiä lääkäriltä :0 ikinä oo ollu näin. Kuukaus jo asiaa jahkattu.
Ja sit tuli vielä puhelu et ekaluokkailaisella ollu ongelmia koulussa. Kotona puhuttiin pojan kanssa, voi kun nyt ei pahenis.

Hei mulle tuli ihan samanlainen viesti tänään Kelalta. Pitäis todistuksen lisäksi vielä lähettää sairauskertomus... Siis mitä ihmettä? Täytyy huomenna varmaan soittaa terveysasemalle ja pyytää lisää lappusia Kelaan :mad:

Meille suositeltiin ihokontaktia (=kenguruhoitoa) vauvan ennenaikaisuuden takia. Ja kapalossa vauva saatiin pysymään lämpimänä, kun se oma lämmönsäätelykyky ei vielä oikein toiminut. Ja olihan se ihanaa antaa vauvan vaan köllötellä tuossa rinnalla, ja parasta oli se, että tätä voi hyvin harrastaa myös lapsen isä. Itsellä on hauska muisto kun oltiin toista päivää kotona esikoisen kanssa ja mun piti olla kotoa pois tunnin verran imetysliiviostoksilla, kun se maidonnousu tapahtui ns. hulahtamalla ja en ollut sitten viikolla 34 vielä hankkinut yksiäkään imetysliivejä tai -suojia (nyt olen). No, kun tulin kaupasta kotiin, oli kotona ihmeen hiljaista (yleensä on radio päällä tai jotain ääntä edes). Sitten löysin tuoreen isän ilman paitaa, vauva mahan päällä nukkumassa ja molemmat saman villapeiton alla olohuoneen sohvassa. "Voithan sä vaikka kattoo telkkaria siinä samalla", naurahdin. "Ei tässä mitään telkkaria tarvita", hän vastasi. :happy:

Onko teidän mahoja kommentoitu? Mä näytän kuulemma edelleen "pieneltä", raskausviikkoja jo 32+4. Sf-käyrä pompannut tosiaan keskiverron yli.

Joo, viimeksi tänään työkaveri ihmetteli että olenko mä oikeesti raskaana kun hän ei ole yhtään huomannut..! Ja muutama muukin joilla on myös omia lapsia on sanonut "pieneksi". Mä olen ihan tyytyväinen et en oo tän valtavampi, on nukkuminen ja pukeutuminen ainakin helpompaa. Kuitenkin ihan keskikäyrällä mennään, joten ei edes tarvi olla huolissaan.

pianma 31+4

Muokattu viimeksi:
[QUOTE="piipaa, post: 2202188, member: 96259"Sitten löysin tuoreen isän ilman paitaa, vauva mahan päällä nukkumassa ja molemmat saman villapeiton alla olohuoneen sohvassa. "Voithan sä vaikka kattoo telkkaria siinä samalla", naurahdin. "Ei tässä mitään telkkaria tarvita", hän vastasi. :happy:[/QUOTE]

Aaw, itku tuli. :arghh: Ihanaa!

Sitten löysin tuoreen isän ilman paitaa, vauva mahan päällä nukkumassa ja molemmat saman villapeiton alla olohuoneen sohvassa. "Voithan sä vaikka kattoo telkkaria siinä samalla", naurahdin. "Ei tässä mitään telkkaria tarvita", hän vastasi. :happy:

Aaaawww, itku tuli. :Heartpink Ihana! Tässä on muuten syy, miksi haluan isyyspakkaukseen hupparin: en malta odottaa, että nään vastaleivotun isin ja pienen rimppakintun saman paidan sisällä pikkuisen sormet käpertyneenä isin rintakarvoihin. En kestä, sydän pakahtuu jo pelkästä ajatuksesta. :happy:

Hei mulle tuli ihan samanlainen viesti tänään Kelalta. Pitäis todistuksen lisäksi vielä lähettää sairauskertomus... Siis mitä ihmettä? Täytyy huomenna varmaan soittaa terveysasemalle ja pyytää lisää lappusia Kelaan :mad:

Juuh, sama homma... kun sairausloma ylittää 60päivää, niin pitää olla b-lausunto (tai sairaustodistuskin riittää, jos siinä on tarvittavat tiedot) lääkäriltä... Mun lääkäri sanoi jo sairauslomaa kirjottaessaan, et Kela varmasti tulee haluamaan b-lausunnon, ja niinhän ne teki... En tiedä miksei lääkäri sitä heti kirjoittanut...
B-lausunnossa vain selvitetään tarkemmin työkyvyttömyyden ja pitkän sairausloman syytä ja mahd. kuntoutussuunnitelmaa...

Miksköhän kela miultakii pyytää sairauskertomusta kun sairasloma kesti vaan 1,5kk o_O Yhtään en jaksais kelalle soitella ja kysyy...
Muoks. Tai siis kirjeessä luki: "hylätty, koska et ole toimittanut pyydettyä sairauskertomusta", ja mitäänhän miulta ei oo koskaan pyydetty.

Mun lääkäriä otti sillo päähän kirjottaa loppuaika saikkua just sen takii ku joutuu tekee b-lausunnon ja ei melkeen koskaan mee kuulemma ekalla läpi:bag::grin ois pitäny vaa laukoo että se on sen työtä!! Mut ainaki sano et se hoitaa sen, nii hope so! :)

Juuh, sama homma... kun sairausloma ylittää 60päivää, niin pitää olla b-lausunto (tai sairaustodistuskin riittää, jos siinä on tarvittavat tiedot) lääkäriltä... Mun lääkäri sanoi jo sairauslomaa kirjottaessaan, et Kela varmasti tulee haluamaan b-lausunnon, ja niinhän ne teki... En tiedä miksei lääkäri sitä heti kirjoittanut...
B-lausunnossa vain selvitetään tarkemmin työkyvyttömyyden ja pitkän sairausloman syytä ja mahd. kuntoutussuunnitelmaa...

Okei, noinhan se tietysti on, kiitos dootti :)Jännä juttu, että tää mun lääkäri ei voinut sit kans samalla kirjoittaa sitä b-lausuntoa kun ihan tasan tarkkaan tietää kauan oo ollu saikulla. Helpottais varmaan lääkäreidenkin työtä kun kerralla tekisi asiat oikein...

Onko muilla ollut kovaa vihlontaa alapäähän? Ollut nyt etenkin tänään vaikea kävellä kun vihloo :O aiksemmin ei oo ollu tällasia. Muutama kivuton harkkasupistus ollu tänään ja selkää ajoittain juilinut (mulle ihan normaalia muutenkin kun selässä rakennevika) mutta ei nyt muuta ihmeellistä. Jotain liitoskipuja? Ihan kun joku pistäis puukolla sisältäpäin suoraan tonne kohdunsuulle...

Jeanney 33+6

Minulla oli Vimpa ihan sama ajatus, että koska tämä lapsi suurella todennäköisyydellä jää viimeiseksi haluaisin kaiken menevän ns. normaalisti. Koskaanhan ei voi tietää mitä tässä (tai synnytyksen aikana) vielä ehtii tapahtua, mutta todennäköisyys alatiesynnytykselle parani huomattavasti kun istukka tajusi siirtyä :D

Mitkäs muuten teillä muilla Taysissa synnyttävillä fiilikset paikasta? Monelta kuullut kaikenlaista negatiivista, mutta itsellä kahden aikaisemman + tämän uuden tulokkaan kanssa hoidettujen käyntien puolesta pelkkää hyvää sanottavaa...

Mulla on todella huonoja kokemuksia joka kerralta Taysista niin raskauden ajalta päivystyksestä ja äitiyspolilta kuin ennen raskautta kahdesta leikkaukset, jotka mulle on tehty. Ei ole luottamusta sairaalaan ja siihen, että sen puolesta asiat voisi mennä hyvin, mikä on raastavaa ja väsyttävää. Nyt tosiaan ensimmäinen hyvä kokemus onneksi tuli pelkopolikäynnistä, joten toivottavasti se tietäisi jotain hyvää.... Joka tapauksessa todella ristiriitaiset ja huonotkin fiilikset Taysia kohtaan. Lisäksi synnytysvuodeosasto kuulemani mukaan pahasti sisäilmaongelmainen, ja olen sairastunut pahasti homeasunnossan ja hometyöpaikassa reagoimaan todella voimakkaasti ja vakavasti sisäilmaongelmille. Saa nähdä missä kunnossa siis olen synnytyksen jälkeen. :'(

Mulla on todella huonoja kokemuksia joka kerralta Taysista niin raskauden ajalta päivystyksestä ja äitiyspolilta kuin ennen raskautta kahdesta leikkaukset, jotka mulle on tehty. Ei ole luottamusta sairaalaan ja siihen, että sen puolesta asiat voisi mennä hyvin, mikä on raastavaa ja väsyttävää. Nyt tosiaan ensimmäinen hyvä kokemus onneksi tuli pelkopolikäynnistä, joten toivottavasti se tietäisi jotain hyvää.... Joka tapauksessa todella ristiriitaiset ja huonotkin fiilikset Taysia kohtaan. Lisäksi synnytysvuodeosasto kuulemani mukaan pahasti sisäilmaongelmainen, ja olen sairastunut pahasti homeasunnossan ja hometyöpaikassa reagoimaan todella voimakkaasti ja vakavasti sisäilmaongelmille. Saa nähdä missä kunnossa siis olen synnytyksen jälkeen. :'(

Todella kurja kuulla, että sinulla noin paljon huonoja kokemuksia :( Ei voi kun toivoa, että saisit parempaa hoitoa jatkossa!
Itsellenikin on nyt ihan parin viimeisen viikon aikana tullut outo pelko siitä, että minkähänlaisia kätilöitä siellä on vastassa kun aika koittaa. Sillä hoitohenkilökunnalla on kuitenkin niin iso merkitys omaan olotilaan, että se vähän jännittää...

Toivotaan, että sinullakin menisi tällä kertaa kaikki paremmin kuin aiemmin!!!

Onko muilla ollut kovaa vihlontaa alapäähän? Ollut nyt etenkin tänään vaikea kävellä kun vihloo :O aiksemmin ei oo ollu tällasia. Muutama kivuton harkkasupistus ollu tänään ja selkää ajoittain juilinut (mulle ihan normaalia muutenkin kun selässä rakennevika) mutta ei nyt muuta ihmeellistä. Jotain liitoskipuja? Ihan kun joku pistäis puukolla sisältäpäin suoraan tonne kohdunsuulle...

Jeanney 33+6
Mulla! Just tuollaista samaa kuin sinulla! Tällä viikolla on ollut vihlontaa kohdunsuulla kun seisoin tai kävelin ja vauva liikkui samalla. Soittelin neuvolaan ja siellä veikattiin liittyvän mun raskaudenaikaiseen issiakseen. Mutta kun olin kylpylässä viikonloppuna niin vein eilen varmuuden vuoksi labraan pissa- ja valkovuotonäytteet. Neuvolasta lupasi soittaa, jos niistä selviää joku tulehdus, mutta ei ainakaan tänään soittanut.

33+0

Takaisin